Skrevet av Emne: Knebøyproblemer  (Lest 3707 ganger)

Utlogget BjM

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Knebøyproblemer
« #15 : 03. november 2007, 13:30 »
Denne ble vel nettopp tilbakevist, at det rett og slett ikke har noe å si at knærne passerer tærne i bevegelsesbanen

Alt med måte begge veger selvfølgelig.
 
Tenk mekanikken i bevegelsen og se for deg hvordan kneet belastes hvis du kjører kneet langt frem. Med rett legg så vil kraften bli overført til leggbenet rett nedover. Og patella får belastning i lengnderetningen. Tenk deg at du drar i et tau over en hengsle. Senen er laget for å tåle belastningen den vegen. Hvis kneet er langt frem vil belastningen på kneet bli en helt annen. Du får en saksebevegelse i steden og et press fremover mot patella. Ved frontbøy så blir det ikke så mye press fordi knærene er nødt til å presses utover samt at ryggen er mer rett. Korsbåndene som holder kneet stabilt belastes også hardere

Og en ting til hvis du driver med styrkeløft så tenkt på dette . Hofteleddet under kneleddet.
Må vi sette oss enda dypere for å komme forbi kneet med hofteleddet?

Aktiv styrkeløfter

Utlogget Radio Starr

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 729
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 729

  • Eid..
Sv: Knebøyproblemer
« #16 : 03. november 2007, 13:43 »
Front bøy er tingen Smiley snakka med en gammal styrkeløfter her om dagne, da så han at jeg trente front bøy å sa: ja det der er bra det! selv så trente jeg bare knebøy, men det var bare pga konkurranser og sånt, front bøy blir også mye tyngre, men personlig trur jeg det er en bedre øvelse enn knebøy. Og i tillegg så liker jeg den mye bedre enn knebøy selv Cheesy virker mye bedre får ryggen osv..
Styrke, Explosivitet, og ikke utholdenhet Grin

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Knebøyproblemer
« #17 : 03. november 2007, 15:43 »
Frontbøy er ikke en bedre øvelse enn knebøy:) Eneste øvelsen som kaaanskje er bedre enn knebøy er under parallel boxsquats med strikker
Non Plus Ultra

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Knebøyproblemer
« #18 : 03. november 2007, 15:47 »
Frontbøy er ikke en bedre øvelse enn knebøy:) Eneste øvelsen som kaaanskje er bedre enn knebøy er under parallel boxsquats med strikker
Ser ut til at det er en generell konsensus blant styrkecoacher om at frontbøy er bedre for funksjonell styrke i de fleste idretter. Skal man bli sterk i vanlig knebøy sier det seg selv at man må trene vanlig knebøy mest.
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Knebøyproblemer
« #19 : 03. november 2007, 15:49 »
Ser ut til at det er en generell konsensus blant styrkecoacher om at frontbøy er bedre for funksjonell styrke i de fleste idretter. Skal man bli sterk i vanlig knebøy sier det seg selv at man må trene vanlig knebøy mest.

Har du noe forskning på temaet?  Hvorfor vil frontbøy være bedre for funksjonell styrke enn vanlig knebøy?Smiley  Og hva definerer du som funksjonell styrke i denne sammenhengen?
Non Plus Ultra

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: Knebøyproblemer
« #20 : 03. november 2007, 15:54 »
Jeg holder en knapp på knebøy, da den involverer hamstring og rompe i større grad enn frontbøy, fordi man får større hofteekstensjon i vanlig bøy. Frontbøy er dog veldig god.
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Knebøyproblemer
« #21 : 03. november 2007, 21:58 »
Bruker du knevarmere?
Hvor bredt står du i vanlig bøy?
Kjører du med stopp i bunn på boks?
Vinkler du tærne og knærne utover?
Trener du med belte?

For å takle vanlig knebøy så må du også trene knebøy. Frontbøy er en fin øvelse, men ikke glem å trene vanlig bøy også. Da med litt lettere vekter slik at teknikken ikke forvittres.
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Knebøyproblemer
« #22 : 04. november 2007, 01:33 »
Frontbøy er ikke en bedre øvelse enn knebøy:) Eneste øvelsen som kaaanskje er bedre enn knebøy er under parallel boxsquats med strikker

For å kunne svare på om en øvelse er bedre enn en annen må vi først definere "bedre øvelse".

Du kan definere det som den øvelsen som i teorien (og forsåvidt i praksis) aktiviserer mest muskulatur.

Eller du kan definere det som den øvelsen som gir de beste overføringer til sportsspesifikk prestasjon, eller du kan definere "bedre øvelse" som hva man individuelt foretrekker.

Knebøy vil i mange tilfeller være å foretrekke fordi man kan belaste kroppen med en større vekt enn i frontbøy. Dette er et uomtvistelig faktum, og man kan dermed si at knebøy er best i forhold til de to.

Eller man kan snu på flisa og si at man som individ får mindre vondt i rygggen av frontbøy kontra knebøy, man har da en valid grunn til å velge frontbøy fremfor knebøy.

I motsetning til hva alle måtte tro, er det ikke en forutsetning eller nødvendighet å kjøre vanlig knebøy for en atlet. Frontbøy og andre øvelser duger ofte i massevis.

Andreas Thorkildsen f.eks. kjører ikke vanlige dype knebøy i det hele tatt, men han tar f.eks kickstøt bak nakke på 170kg...

Andre fordeler med frontknebøy er at det er en mer utfordrende øvelse enn knebøy, og at man er nødt til å løfte mindre vekt, men likevel blir sterkere, derfor kan man f.eks. kjøre frontknebøy oftere enn vanlig knebøy, da vanlig knebøy destruerer kroppen i langt større grad dersom man kjører virkelig tungt (90%+) enn det frontbøy gjør.

Til syvende og sist blir det et spørsmål om hva som er formålet med treningen ?

Er man f.eks sprinter, så vil det i mange tilfeller være mer hensiktsmessig å kjøre frontbøy enn vanlig knebøy.

Mens om man er en styrkeløfter, vil man som regel velge nakkeknebøy.

Alle øvelser er ikun verktøy i ens treningsredskapskrin, og det har ingen hensikt å opphøye noen øvelser. De fleste øvelser utført med frivektsstang har sin misjon.

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Knebøyproblemer
« #23 : 04. november 2007, 01:48 »
Har du noe forskning på temaet?  Hvorfor vil frontbøy være bedre for funksjonell styrke enn vanlig knebøy?Smiley  Og hva definerer du som funksjonell styrke i denne sammenhengen?

La oss ta f.eks. en sprinter. Han trener A.) en tøff frontbøy-økt eller B.) en tøff knebøy-økt.

Vedkommende kan karakteriseres som en avansert utøver i verdensklasse.

I frontbøy-økten tar han 6 sett a 3 rep på 170kg uten belte.

I knebøy-økten tar han 6 sett a 3 rep på 210kg uten belte.

Begge vektbelastninger er prosentmessig like langt unna hans 1RM i begge øvelser.

1RM er 200 i frontbøy og 247.5kg i knebøy. (begge uten belte)

Både økt A.) og økt B.) belaster kroppen med 85%s vekter i forhold til 1RM.

Hvilken økt vil løfteren raskest restituere seg fra, slik at han er klar for tøff sprint-trening ?

Jeg er svært tilbøyelig til å velge økt A.) som svar. Fordi her belastes hele kroppens strukturer mindre enn i økt B.), og ergo vil han ikke kjenne denne økten like hardt i kroppen som den tøffe knebøyøkten.

En generell oppfatning av hva som er best for f.eks. en friidretsutøver, eller en amerikansk fotballspiller bygger som regel på gode trenere sine erfaringer med mange klienter gjennom flere år. Dermed vil forskning være en bonus og ikke en nødvendighet.

Individuelt sett, merker man selv hva man synes er best.

Så lenge man gjør knebøy i en eller annen variant, så skal man ikke klage!

Selv har jeg gjort knebøy så lenge jeg har trent med vekter, og har alltid elsket det, etterhvert som vektene har krypet oppover har det for meg vært mer behagelig for kroppen å belaste den med frontbøy kontra vanlig knebøy.

Jeg synes begge øvelsene er bra, men foretrekker frontbøy over knebøy, rett og slett fordi jeg kan kjøre den hardt uten å få nevneverdig vondt i korsryggen. Og fordi jeg synes det er kult å kunne løfte mye vekter i den øvelsen. Men det blir mitt individuelle synspunkt som kommer frem.


Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Knebøyproblemer
« #24 : 04. november 2007, 02:04 »
Joa, men da mener du frontbøy er en bedre øvelse fordi den ikke belaster kroppen så tungt? og nettop DERFOR, mener jeg den er en underlegen øvelse i forhold til knebøy:)
Non Plus Ultra

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Knebøyproblemer
« #25 : 04. november 2007, 03:55 »
Dersom vi er enige om at den beste øvelsen er den som belaster kroppen tyngst, da er såklart knebøy den beste øvelsen.

Det er det ingen diskusjon om! Smiley

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Knebøyproblemer
« #26 : 04. november 2007, 14:25 »
Dersom vi er enige om at den beste øvelsen er den som belaster kroppen tyngst, da er såklart knebøy den beste øvelsen.

Det er det ingen diskusjon om! Smiley

Da er vi enige, og jeg er enig i at frontbøy kan være et bedre valg for en sprinter i den situasjonen du beskrev!!  Smiley
Non Plus Ultra

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Knebøyproblemer
« #27 : 04. november 2007, 14:53 »
Da er vi enige, og jeg er enig i at frontbøy kan være et bedre valg for en sprinter i den situasjonen du beskrev!!  Smiley
Og strongman. "Sitat Ahola"
Nordisk mester i håndbak 2014.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!