Skrevet av Emne: skade i korsrygg etter tung mark (uten belte)  (Lest 3570 ganger)

Utlogget ~mAchA~

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 218
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 218

  • OraH!
skade i korsrygg etter tung mark (uten belte)
« : 07. november 2006, 02:03 »
Før du forteller meg hvor teit jeg er for at jeg skulle løfte en 2er på 252,5 i mark uten belte så vil jeg si deg at det kommer som en konsekvens av at beltet mitt ble stjålet etter at en jeg bor med hadde huset fullt av fulle niandertalere da jeg var på sydnorsk....Et nytt styurkeløfterbelte er klin umulig å få tak i har i kr.sand!!!????HAR HØRT NOK MORALPREIK så spar meg for mere...(=

Prøvde først 260 på kloss (2x2 etter eskalerende og grundig oppverming.) som gikk veldig lett faktisk.Så jeg bestemte meg for å gå over på mark.på siste settet på 252,5 smalt det i ryggen min!slapp stangen da jeg forstod hva som var galt men det var for sent...må ha bommet på teknikken.

Er 5 dager siden nå og jeg har merket en viss forbedring og venter på å oppsøke lege.bevegligheten er delvis kommet tilbake,men kjenner fortsatt ubehag ved foroverbøying på en ekkel måte inne i korsryggen og høyre side av hoften.Det kjennes ut som om noe er i klemm der inne og det stråler ved bevegelse.

Noen tips??

KUN seriøse folk med erfaring og kompetanse!
Helsen til folk er ikke noe å kødde med.... Markløft Markløft



(Tidligere Styrkeløfter) Nå glad mosjonist!
Bøy:230 Benk:160 Mark:265
Vekt:rundt 95+
høyde:182

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
SV: skade i korsrygg etter tung mark (uten belte)
« #1 : 07. november 2006, 02:47 »
jeg er ingen ekspert. men har holdt på med styrkeløft en stund. har selv vært rimelig sliten i ryggen en del ganger, og trodd at jeg kanskje har ødelagt meg, dvs. vært redd noen ganger. men det har alltid gått bra. merker du at det går bedre ettersom dagene går, blir det nok bra av seg selv.

jeg kjørte en gang veldig tunge sittende gm's, og neste dag hadde jeg noe ekkelt vondt inne i bekkenet, det var ikke noe kult i det hele tatt. heldigvis ble det bra! ikke morro når du føler noe er galt med annet enn muskulatur!

god bedring, du får se det litt ann eller stikke til lege.

Utlogget ~mAchA~

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 218
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 218

  • OraH!
SV: skade i korsrygg etter tung mark (uten belte)
« #2 : 07. november 2006, 03:57 »
Takker for svar(=

Du bekrefter mye av tankene mine rundt det hele,men jeg valgte å bestille legetime bare for å være sikker.Får sikkert bare resept på muskelavslappende og råd om å ikke belaste ryggen på et par uker...(får det gratis så hvorfor ikke?)

Satser på at det går over før Jr-nm og at jeg klarer å bevare den gode formen jeg er i for tiden.

-mAchA

(Tidligere Styrkeløfter) Nå glad mosjonist!
Bøy:230 Benk:160 Mark:265
Vekt:rundt 95+
høyde:182

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
SV: skade i korsrygg etter tung mark (uten belte)
« #3 : 07. november 2006, 10:52 »
Ein skal aldri ignorere smerter i korsryggen. No veit eg at du har hatt disse smertene i 5 dager, og at dei i tillegg stråler ved bevegelse, er eit tegn på at du bör oppsöke hjelp( hadde eg vore deg, så hadde eg spart meg ein allmenn praktiserande lege, med mindre du veit at den legen du går til er spesiellt interessert i rygg problematikk).

Det beste når du kjörer såpåss tung belastning, så bör du väre flink å trene stabiliserande muskulatur i mageregionen. For disse musklane er med å stabilisere mage/rygg, og er du tilstrekkeleg sterk der, så vil du opprettholde eit sterkare buktrykk, og vil ha mindre sjanse for å "miste/sleppe ryggen" ved tung trening, og dette förer med seg mange anatomiske/fysiologiske fordeler som mindre disktrykk og uheldige posisjoner for ryggen.
Dessuten vil stretching av muskulatur som påvirker bekkenet, då fram for alt latissimus dorsi, hofteböyere, rectus femoris, sete muskulatur og quadratus lumborum väre med på å sleppe "muskel forsvaret" som har oppstått etter skaden din. Du kan også ta nokre inflammasjonsdempande legemiddel som du får reeptfritt på apoteket. Ved å oppsöke ein spesialist på området, vil du i tillegg få greie på om der er disk skade/rot syndrom.

Eg ville i allefall värt forsiktig med trening til du har fått avklart det her  Smiley
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
SV: skade i korsrygg etter tung mark (uten belte)
« #4 : 07. november 2006, 11:46 »
hvilke øvelser ville du anbefale for å trene stabiliserende muskulatur i mage-regionen? type jacknifes, stjerne, diagonalløft i bro-posisjon etc? eller ville du gå for mer overhead work ? overhead supports, overhead lunges, overhead squats etc?

kjører litt nedsenk av ben liggende på rygg, hvor jeg presser korsrygg ned og med vekt mellom bena for å få tatt transversus abdominis.. har du andre gode øvelser?

hvis jeg skulle gått til lege hver gang jeg har vondt i ryggen eller andre steder, så hadde jeg ikke gjort noe annet enn å gå til legen. man må kunne være flink til å lytte til egen kropp, og vurdere ting selv også.

legen klør seg ofte bare i hodet, og sier du må hjem og ta det med ro, og gir deg noe muskelavslappende.

en lege sa til meg at det verste jeg kunne gjøre for vonde skuldre var å løfte ting over hodet!

no er jeg styrkeløfter og løfter stadig vekk tunge ting over hodet, og skuldrene er bedre nå enn før når jeg aldri løftet tunge ting over hodet.

almennleger har som regel null peiling på slike ting

jeg tror kroppen har en fabelaktig evne til å hente seg inn igjen selv.

tøying er som sagt helt klart veldig viktig.

har en trent tungt over en lengre periode må en regne med at en er sliten i korsryggen. noe annet er ikke å vente. å være styrkeløfter er ingen dans på roser!


Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
SV: skade i korsrygg etter tung mark (uten belte)
« #5 : 07. november 2006, 18:46 »
hvilke øvelser ville du anbefale for å trene stabiliserende muskulatur i mage-regionen? type jacknifes, stjerne, diagonalløft i bro-posisjon etc? eller ville du gå for mer overhead work ? overhead supports, overhead lunges, overhead squats etc?

kjører litt nedsenk av ben liggende på rygg, hvor jeg presser korsrygg ned og med vekt mellom bena for å få tatt transversus abdominis.. har du andre gode øvelser?

hvis jeg skulle gått til lege hver gang jeg har vondt i ryggen eller andre steder, så hadde jeg ikke gjort noe annet enn å gå til legen. man må kunne være flink til å lytte til egen kropp, og vurdere ting selv også.

legen klør seg ofte bare i hodet, og sier du må hjem og ta det med ro, og gir deg noe muskelavslappende.

en lege sa til meg at det verste jeg kunne gjøre for vonde skuldre var å løfte ting over hodet!

no er jeg styrkeløfter og løfter stadig vekk tunge ting over hodet, og skuldrene er bedre nå enn før når jeg aldri løftet tunge ting over hodet.

almennleger har som regel null peiling på slike ting

jeg tror kroppen har en fabelaktig evne til å hente seg inn igjen selv.

tøying er som sagt helt klart veldig viktig.

har en trent tungt over en lengre periode må en regne med at en er sliten i korsryggen. noe annet er ikke å vente. å være styrkeløfter er ingen dans på roser!



For å kjøre med terapimaster så må ein jo ha spesielt med utstyr, men det er veldig bra trening! Veit om ein del styrkeløftarar som har fått påvist prolaps som har kjørt slike terapimaster program.
Er jo ein del om emnet på nettet:
http://www.terapimaster.com/
http://fysioterapi.friskhuset.no/?a_id=199
http://www.sport1.no/sw8244.asp

Når det gjelder stabilitetstrening på ball, så finnes det ei veldig bra bok med masse øvelser å få tak i

http://www2.marathon.se/idrottsbokhandeln/start/get_product_info.cfm?item_id=782

Når det gjeld dei andre øvingane som du nevner så har eg for liten innsikt om dei til å seie noko konkret.Du har ingen link som viser korleis dei utøvast?

Igjen, så vil eg påpeike at teknikk er alfa og omega! Ved dårlig teknikk, blir det belastningsskader til slutt, men så lenge ein trener med riktig teknikk og ein tar sine førehandsregler (les tøying, stabilitets trening osv) så er vekt trening til det beste. Mennesket er skapt til å belaste muskler, sener og ledd!

As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget ~mAchA~

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 218
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 218

  • OraH!
SV: skade i korsrygg etter tung mark (uten belte)
« #6 : 07. november 2006, 20:59 »
Takker for fornuftige svar(=
Tror egentlig begge har gode poeng her.

Jeg tror ikke denne skaden skulles dårlig utviklt magemusklatur i og med at jeg trener magen med 10 forskjellige øvelser hver uke som jeg har fått ambefalt av en erfaren trener,men jeg vedkjenner meg å ikke være flink nok til å tøye musklatur som intvervenerer med hofteleddet...Noen tips på øvelser?

Har forøvrig selv liten tro på almenpraktiserende leger i slik sammenheng,men jeg må nesten gå dit for å få henvisning til spesialist.

Ryggen er forøvrig mye bedre i dag(=  jej! Har gjort et par bevegelsesøvelser samt gådt lengre turer for å få sirkulasjon.Jeg kommer likevel til å trene veldig lett helt til jeg har vært hos lege og bekreftet at det ikke er noen "komplikasjoner".

Det ordner seg tydeligvis altid for snille gutter (og meg). Wink



 


(Tidligere Styrkeløfter) Nå glad mosjonist!
Bøy:230 Benk:160 Mark:265
Vekt:rundt 95+
høyde:182

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

SV: skade i korsrygg etter tung mark (uten belte)
« #7 : 08. november 2006, 11:34 »
Tror ikke at det er manglende tøyning eller noe slikt som forårsaket skaden din. Høres enkelt og greit ut som en overbelastning pga at du er uvant med å trene tungt uten ryggbelte/styrkeløfterbelte. Overbelastningen sitter mest sannsynlig i muskulaturen, men det kan også være mellomvirvelskiven som fikk seg en "kink".
Tar du det litt med ro ei stund, og starter med litt lette vekter som du progredierer gradvis på, så tror jeg du skal være berget gjennom dette her.
Men tøyning og stabilitetstrening av ryggen er uansett ikke dumt, spesielt ikke når du driver med tunge vekter på et såpass  høyt nivå.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget Valvoline

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 182
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 182

Sv: skade i korsrygg etter tung mark (uten belte)
« #8 : 11. desember 2007, 17:43 »
Håper det er greit at jeg låner dette emnet siden jeg har spørsmål om nesten samme saken, bare i mindre skala..er allerede så mange emner om samme saken

Igår trente jeg tung mark 5x5. brukte belte og teknikken tror jeg ikke var noe å si på. Men etter det har jeg i tilleg til den vanlige stølheten fådd en ekkel "smerte" helt nederst i korsryggen. det brenner på en måte der og kan smått kjenne at det "stråler" ned i beina. Den smerten eller følelsen er der hele tia, og er mer eller mindre konstant. Det er igrunn mer ubehagelig enn vondt.

spørsmålet er da..er dette skade/tilløp til skade på rygghvirler? Bør jeg roe kraftig ned på treninga? Oppsøke kiropraktor?

Takk for svar:)
><><Under construction><><

Utlogget Unleashed

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 277
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 277

Sv: skade i korsrygg etter tung mark (uten belte)
« #9 : 11. desember 2007, 17:59 »
Stråling er vel ett av kjennetegnene på prolaps, og om det er konstant ubehag bør du oppsøke fagfolk.

Fikk selv en knekk i ryggen en gang jeg skulle prøve meg på pers i mark. Var nesten små låsninger i etterkant, men det forsvant av seg selv etter en kort tid.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: skade i korsrygg etter tung mark (uten belte)
« #10 : 11. desember 2007, 18:02 »
Tøy sete, korsrygg og lår/hofte og tren betydelig lettere i første omgang. Virker ikke det så kan andre tiltak vurderes.
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Valvoline

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 182
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 182

Sv: skade i korsrygg etter tung mark (uten belte)
« #11 : 11. desember 2007, 19:02 »
er ikke konstant ubehag, men kjenner det er noe der på en måte..

Får ta det lettere på marken da. Planen var å løfte tungt med få reps fram til helga før jul, der jeg hadde tenkt å makse. men men..

Takk for svarene folkens:) Skal komme med oppdatering hvordan det går
><><Under construction><><

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!