Skrevet av Emne: Overkropp/Mage  (Lest 1611 ganger)

Utlogget Zoony

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Overkropp/Mage
« : 07. november 2007, 17:38 »
Hei! Ny her på forumet, såførst sier jeg HALLO til alle dere som er her fra før av! =)

Startet opp igjen med litt trening for overkropp nå og vil gjerne ha tips om jeg gjør ting helt feil eller ikke(?)

Målet er så enkelt som å bare forbrenne litt fett rundt mage/sidene og bygge opp litt muskler, og sørge for at resten av overkroppen (armer, brystkasse) ikke faller helt i dass. Er 30år, og ting er ikke helt som for noen år tilbake:P

Før trente jeg vekter med korte repitisjoner (ca 3x5). Gikk fort opp i muskemasse, men denne gangen ønsker jeg ikke helt den type korte "klumpmuskler". Nå vil jeg samtidig bygge muskler, øke levetiden på de og få inn litt kondisjon i samme slengen.

Nå gjøre jeg pilateslignende øverlser, men jeg tar de seinere og bruker gjerne extra mye pust (inn på ned og ut nesen på opput) for å passe på godt med oxygen til musklene. Øvelsene jeg gjør er

Nedre del av mage/lår: Rygg flatt på bakken med armene like så nedover, flatt på bakken. Lårene rett opp og legger rett ut, slik at jeg har beine i en 90 vinkel. Strekker beina ut og ned så de ligger ca 5cm over bakken mens jeg puster inn, strekker de godt ut samtidig, opp igjen sakte mens jeg puste godt ut. Gjøre denne 7 ganger, 3 ganger etter hverandre. 1min pause for å hente ny energi til å pushe i musklene til neste runde.

Neste er mage midten og øvre del: Ligger på samme måte som over med rygg og bein (90 vinkel), men denne gangen har jeg armene bak, strukket ut, 5cm over bakken. Puster godt ut når jeg går opp og frem med armer og overkropp. Overkropp går bare opp i en liten bue, så tilbake igjen. Armer er ikke i bakken når jeg går tilbake, de bare holdes strak over bakken når jeg har de strukket ut bak/opp. Holder litt igjen når jeg er oppe for å pushe på litt extra. Gjør denne 7ganger, 3 ganger etter hverandre (tror jeg må opp i antall her). 1min pause mellom hver gang her også.

Siste er armhevinger: Ene armen inntil siden, andre langt ute. Kjører 5 stk seige på hver siden slik, 1min pause, så 2 ganger til. (3 ganger)

Vanlig pilatesversjon vil være mer å gjøre disse øvelsene kjappere, men jeg gjør de seinere, holder mer igjen, puster vel mer og tar pauser mellom hver rep. Blir skjelven mot slutten, så det kjennes ut som det fungerer. Musklene heves godt og gangsperr setter seg litt dagen etter (strekker ut litt).

For litt kondisjon så trener jeg squash 1-2 ganger i uken.

Hva sier expertene til denne treningen??? Noe jeg gjør FEIL? Noe jeg burde gjøre anderledes? Håper på noen gode svar og trix! =)

Utlogget Aslak

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 277
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 277

  • Upersonlig Gymlærer
Sv: Overkropp/Mage
« #1 : 07. november 2007, 17:58 »
hva ekspertene sier, vet jeg ikke, men pilates og squash er fine aktiviteter, fortsett med det.

hvilken fasong musklene dine får når du trener er det delte meninger om at man kan forme selv, jeg tror at musklene bare kan vokse i tversnitt, og at fasongen er genetisk, det er lett å se på hvor forskjellige kroppsbyggere er formet, selv om alle trener for å nå samme mal,  med relativt like program.

antall repetisjoner avgjør ikke noe annet enn hva slags type trening du gir kroppen din. få repetisjoner heller mer mot styrke, mens mange repetisjoner heller mot muskelvekst. det beste er å variere mellom disse.

antall sett har mer med hvor mye belastning du utsetter kroppen for.

fin øvelse for mage er knebøy
fin øvelse for korsrygg er markløft
fin øvelse for forside overkropp og bakside av armer er benkpress
fin øvelse for bakside av overkropp og forside av armer er stangroing

trener du 2-3 ganger i uken, og for eksempel trener 2x15 i tre uker, 3x10 i to uker og 4x5, i en uke, så skal det sikkert gå fint. trenger ikke være mer komplisert. når du har klart antall repetisjoner, så legger du på 2,5kg på neste sett. hvis du ikke klarer det antall repetisjoner du skulle, så fortsetter du på samme vekt neste sett.

Utlogget Zoony

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Overkropp/Mage
« #2 : 08. november 2007, 10:22 »
Takker for svar =) Håååper flere har noen kommentarer og tips.. jeg er vel hovedsakelig ute etter feil jeg muligens kan gjøre(?)

Utlogget tOREEE

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 124
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 124

Sv: Overkropp/Mage
« #3 : 14. november 2007, 22:12 »
Sett deg opp en Release Your Potential (enkelt treningsprogram) variant, med øvelsene; knebøy, benkpress, skulder/arnoldpress, bicepscurl og stangroing Smiley Til slutt kan du legge i noen sit-ups om du føler du trenger det.
I am back!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!