Skrevet av Emne: Hjelp etter spiseforstyrrelse  (Lest 26659 ganger)

Utlogget Adelia

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 81

Sv: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #120 : 16. november 2007, 19:39 »
jammen jammen ... hvis du kutter Farrisen *?* ... ikke det heller ... nei nei  what   Smile


Tunfisk skal være sunt (og derfor spiser jeg ikke så mye av det, men det er hysj-hysj:) ...
kan jeg lure deg til å prøve det med en "dæsj" dressing light  ... så slipper jeg å prøve det   Shocked   blush   Smile


Når det gjelder det med hvor mange kalorier en forbrenner  "stand-by" finner jeg ikke igjen papirene mine, men jeg mener å huske at det var ca. 3000 kcal pluss minus ca 200 avhengig om en er mann eller kvinne (dvs. 3200 og 2800).

Jeg er meget usikker på tallene, og du bør jo uansett dobbeltsjekke alt du leser på nett med andre dokumenterte kilder  Smile
Haha! Farris er ikke noe problem. Det kan jeg drikke  Grin

Seriøst? 3000 +/- det må da vel være feil? Hvertfall om det er ved INNAKTIVITET.  woot

Utlogget Spartacus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 367
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 367

  • BIBAMUS ... MORIENDUM EST!
SV: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #121 : 16. november 2007, 22:14 »
Haha! Farris er ikke noe problem. Det kan jeg drikke  Grin

Seriøst? 3000 +/- det må da vel være feil? Hvertfall om det er ved INNAKTIVITET.  woot

oki ... si fra når du har "tyllet" i deg en flaske Farris (ikke Bris) så skal du få honnør  Smile


jeg er enig at tallet høres høyt ut, og som nevnt så må det dobbeltsjekkes med noen som har peiling på kroppens indre organer.

(det er vel en 13-14 år siden jeg leste om dette i forbindelse med noe annet, og er ren amatør på feltet)

Det jeg tenker på er hva de forskjellige organene som lever, hjerte, hjerne osv. forbrenner i løpet av 24t. om vi vil det eller ikke  Smiley ...
i tillegg kommer det musklene bruker når en ikke ligger stille (bare det å sitte oppreist i en stol forbrenner noen få kalorier).

Jeg har ikke noen mulighet til å sjekke disse tallene på minst en uke, så du må nok lete litt selv (på et bibliotek) hvis du vil ha et bedre svar.

kanskje noen andre her kan peke deg (/meg) i riktig retning med tanke hvilke bøker som passer best å lete i ?
(det gikk jo ikke å lure deg til finne ut av dette for meg sånn med en gang Smiley)
HABEAS CORPUS

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #122 : 16. november 2007, 23:59 »
Basalforbruket til en jente på 20 år som er 170cm høg og veier 45kg er ca 1300kcal pr.dag.

Dette er hva som trengs kun for å holde henne gående ved inaktivitet, for at alle kroppens funksjoner skal fungere

Så kan vi legge til i løpet av en dag:

Meget lette aktiviteter: (eks Lesing, sitting, spising etc)  6timer
Lette aktiviteter: (eks Gåing, lett sykling) 1 time
Moderate aktiviteter: (eks Rask gange, dansing, bord-tennis) 1 time
Krevende aktiviteter: (eks Løping, svømming, basketball) 1/2 time
Meget krevende aktivteter: (eks vekttrening, boksing, klatring) 1/2 time

Da er vi oppe i 2880kcal.



Utlogget Spartacus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 367
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 367

  • BIBAMUS ... MORIENDUM EST!
SV: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #123 : 17. november 2007, 00:53 »
Basalforbruket til en jente på 20 år som er 170cm høg og veier 45kg er ca 1300kcal pr.dag.

Dette er hva som trengs kun for å holde henne gående ved inaktivitet, for at alle kroppens funksjoner skal fungere

Så kan vi legge til i løpet av en dag:

Meget lette aktiviteter: (eks Lesing, sitting, spising etc)  6timer
Lette aktiviteter: (eks Gåing, lett sykling) 1 time
Moderate aktiviteter: (eks Rask gange, dansing, bord-tennis) 1 time
Krevende aktiviteter: (eks Løping, svømming, basketball) 1/2 time
Meget krevende aktivteter: (eks vekttrening, boksing, klatring) 1/2 time

Da er vi oppe i 2880kcal.

Høres mer fornuftig ut enn mine tall ... har du (for min egen del) noe henvisning til et eller annet som forklarer hvor mye det enkelte organ forbrenner uten belastning ?
HABEAS CORPUS

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #124 : 17. november 2007, 16:35 »
da får du spørre en spesialist! Smiley

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
Sv: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #125 : 17. november 2007, 18:36 »

Ang. spørsmål om tilskudd: Jeg tar 2 omega3 kapsler, Multivitamin, C-vit, B-vit og sink hver dag..
Er det noen spesielle stoffer jeg bør få i meg for å få tilbake mensen?


For å få tilbake mensen må du opp i fettprosent. Vi jenter trenger faktisk litt fett på kroppen, fettet er viktig for hormonproduksjonen.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget Adelia

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 81

Sv: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #126 : 17. november 2007, 18:49 »
For å få tilbake mensen må du opp i fettprosent. Vi jenter trenger faktisk litt fett på kroppen, fettet er viktig for hormonproduksjonen.
Har du noen tips til hvordan jeg kan gjøre dette uten at det virker så skummelt?  Ohmy
Er også veldig redd for å kun legge på meg på magen  Embarrassed

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
Sv: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #127 : 17. november 2007, 19:07 »
Har du noen tips til hvordan jeg kan gjøre dette uten at det virker så skummelt?  Ohmy
Er også veldig redd for å kun legge på meg på magen  Embarrassed

Hvis du klarer å ha et normalt sunt kosthold over lengre tid så vil du klare å komme opp på en mer normal fettprosent. Hvosdan du ksal klare å ha et normalt sunt kosthold vet jeg dessverre ikke. For å si det rett ut så er jeg utslitt av å prøve å redde svigerinna mi fra spiseforstyrrelser, jeg er sliten av å gå mnd etter mnd og føle meg rådvill og ubrukelig av å bruke så mye energi på å hjelpe noen som har liten forståelse for egen situasjon og som sier en ting men gjør det stikk motsatte. Et av hovedproblemet med denne sykdommen er at den syke har et så stort kontrollbehov at han/hun kun er mottakelige for hjelp når det skjer på den sykes premisser. Dette er en dødelig sykdom som handler om kontroll, løgner, selvbedrag, manipulering og fornektelse.

Jeg håper virkleig du klarer å komme deg ut av det, at du klarer å bli frisk og jeg håper også du får profesjonell hjelp for å klare dette. Jeg kan gi deg svar på hvorfor kroppen din reagerer som den gjør som at du ikke får mensen pga for lav fettprosent og jeg kan fortelle deg at du må spise mer og komme deg opp i fettprosent. Hvordan du skal klare å spise mat med god samvittighet og godta at vekten og fettprosenten går opp uten at du freaker.... det vet jeg ikke.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #128 : 17. november 2007, 20:00 »
jeg tror at man må "vekkes".


en dag må man se på seg selv i speilet, si at det er nok, og endre kurs.


Utlogget Spartacus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 367
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 367

  • BIBAMUS ... MORIENDUM EST!
SV: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #129 : 17. november 2007, 21:15 »
Har lest litt på side 1 om hva du spiser, men fant ikke så mye om hvor mye du drikker.

Har du noen følelse av hvor mye væske du får i deg i løpet av en vanlig dag uten trening?
HABEAS CORPUS

Utlogget Spartacus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 367
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 367

  • BIBAMUS ... MORIENDUM EST!
SV: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #130 : 17. november 2007, 21:30 »
Forresten ... har du noen langsiktige mål med all treningen ?

du vet ... en skal jo ikke sikte for høyt med en gang ... kanskje bare blant topp 3 i NM i fitness 2009 ... miss Universe 2009 ... ikke vet jeg, det er jo derfor jeg spør  Smile

(oki, jeg er kanskje ikke alltid i kontakt med denne verdenen, men men ... that's me Smiley)
HABEAS CORPUS

Utlogget Adelia

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 81

Sv: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #131 : 18. november 2007, 01:02 »
Har lest litt på side 1 om hva du spiser, men fant ikke så mye om hvor mye du drikker.

Har du noen følelse av hvor mye væske du får i deg i løpet av en vanlig dag uten trening?

De dagene jeg ikke trener blir det minst 2 liter..

Forresten ... har du noen langsiktige mål med all treningen ?

du vet ... en skal jo ikke sikte for høyt med en gang ... kanskje bare blant topp 3 i NM i fitness 2009 ... miss Universe 2009 ... ikke vet jeg, det er jo derfor jeg spør  Smile

(oki, jeg er kanskje ikke alltid i kontakt med denne verdenen, men men ... that's me Smiley)
Målet mitt er bare å holde en slank og veltrent kropp, med synlige magemuskler og sprettrumpe  :Smiley

Utlogget Spartacus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 367
  • Honnør: 82
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 367

  • BIBAMUS ... MORIENDUM EST!
SV: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #132 : 18. november 2007, 09:20 »
De dagene jeg ikke trener blir det minst 2 liter..
*goodie* ... for som du vet så blir en ganske sløv av for lite væske i kroppen (blodet blir tykt og flyter ikke like raskt, og cellene "tørker ut")  woot   Smile


Målet mitt er bare å holde en slank og veltrent kropp, med synlige magemuskler og sprettrumpe  :Smiley

*hmm* ... jeg vet ikke helt ... tenker mest på disse stakkars guttene som ser deg tusler bortover stranden sommeren 2009 i bikini ... de kommer til falle og slå seg hele tiden  :Smiley   blush  Smile

men ... sprettrumpe ala J-Lo eller Mira Craig vil nok kreve en del "bulking" og da kan du ikke samtidig regne med synlige magemuskler  Sad (men det er jo heller ikke nødvendig å bli "blubbete")    woot  Smile


Jeg tror du må sette opp en plan på hvordan du vil ha det, og begynne med en treningsdagbok (bildeprofil er unødvendig i begynnelsen av denne perioden ... guttene får klare seg uten).

Noe med bulking og lett kardio frem til feb. / mars 2008 slik at kroppen blir vant med øvelsene og får LITT overskudd av fett i selve musklene (som må til hvis du vil bygge muskler ... og rumpa er jo en muskel såååå ... Smiley).

Så blir det lett til medium trening av HELE kroppen før du høsten 2008 fokuserer mer på rumpe, lår, rygg og mage (du vet jo at muskler veier mer enn fett, så du må rett og slett overse kroppsvekten i denne perioden:)

Etter en fin og fetende jul 2008 med (litt for) mye pinnakjøtt og kålrabistappe, kan du jo planlegge "deffing" feb. - april 2009 slik at magerutene kommer tilbake i tide til bikinisesongen 2009  Smile


Husk også en helt annen ting ... (som kanskje kan brukes som et mantra) ...
"Intet er umulig, mirakler tar bare litt lengre tid"

(jada jada ... jeg vet jeg er en amatør og heller burde gjøre noe med mine egne kilo, men hvem vet ... kanskje jeg hjelper deg for å hjelpe meg?  Smiley)
HABEAS CORPUS

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #133 : 18. november 2007, 09:46 »
*hmm* ... jeg vet ikke helt ... tenker mest på disse stakkars guttene som ser deg tusler bortover stranden sommeren 2009 i bikini ... de kommer til falle og slå seg hele tiden  :Smiley   blush  Smile

men ... sprettrumpe ala J-Lo eller Mira Craig vil nok kreve en del "bulking" og da kan du ikke samtidig regne med synlige magemuskler  Sad (men det er jo heller ikke nødvendig å bli "blubbete")    woot  Smile

Du skriver mye bra, men må bare rette på noe.

Først, Mira har ikke sprettumpe. Hun har det noen amerikanere vil kalle "big booty", noe som visstnok er i vinden. Tror ikke trådstarter har lyst på dette, men her er jeg usikker.

Noe jeg vil påpeke er at man må ikke bulke, for å få sprettrumpe. Man må ikke legge på seg fett, for å bygge muskler. Dog, jeg er ingen ekspert på spiseforstyrrelser. Allikevel vil jeg kunne påstå at det hjelper lite med råd som: Skjerp deg, begynn å spise, et cetera. (Ikke ment til deg dette, Spartacus). Smiley

Jeg vil anta at kunnskap er nøkkelen for mange med eksisterende, eller forhenværende spiseforstyrrelser. Hvis jeg var deg Adelia, ville jeg funnet kaloriforbruket ditt, og basert kostholdet på dette. Deretter ville jeg vurdert treningen, muligens økt mengden, og økt kaloriinntaket likedeles. Gradvis.

Lykke til! Smiley
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Adelia

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 81
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 81

Sv: Hjelp etter spiseforstyrrelse
« #134 : 18. november 2007, 10:56 »
Spartacus og VargThor: Vil bare si at det hjalp MYE mer på motivasjonen når dere kom med slike konstruktive tilbakemeldinger Smiley Merket med en gang at jeg fikk veldig lyst til å være "flink pike og spise mer etc."  Grin

Sier ikke at jeg er pinglete og må tas på med silkehansker, men føler at det har vært veldig lite av konstruktiv kritikk på tråden min. Som du sier VargThor, tilbakemeld. som "spis mer, herregud, du ser vel at du er for tynn" blabla..

Du har rett, jeg vil ikke ha Mira Craig rumpe. Jeg tenker på skikkelig veltrent rumpe woot
Noen gode øvelser? Kunne noen med PEILING på trening ha sett over programmet mitt? Forutsatt at jeg spiser nok, hvordan bør da egentlig et program se ut, om man vil ha en definert og passelig muskuløs kropp? Slik ser det ut nå:

Leg press - 50kg - 12*3
Pectoral - 15,5kg - 12*3
Low Row - 25kg - 12*3
Biceps - 10kg - 12*3
Triceps - 10kg - 12*3
Low Back - 25kg - 12*3
Rotary Torso - 12,5kg - 12*3
Total Abdominal - 47,5kg - 12*3
Lat Machine - 20kg - 12*3
Knebøy - 6kg(manualer) - 10*3
Utfall - 6kg(manualer) - 10*3
+ eget mageprogram

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!