Skrevet av Emne: "Slutt å fokusere på hudfarge!"  (Lest 46476 ganger)

Utlogget Kiwi

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 106
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 106

Sv: "Slutt å fokusere på hudfarge!"
« #330 : 06. januar 2008, 00:42 »
Spørsmål til Metal Man:

 - Syns du USA har er et bedre samfunn enn hva Norge er?

Utlogget tmgun

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 31
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 31

Sv: "Slutt å fokusere på hudfarge!"
« #331 : 06. januar 2008, 00:57 »
Kanskje feil plass å sende dette som svar men temaet passer utmerket.
  Bort med de svake er naturens gang, og sånn blir en art sterkere og tilpasser seg miljøet.

Er dette noe å lage oppstyr om egentlig. Vi veit alle at vi mennesker kvalifiserer som at vi er bedre enn dyr. Men så vis oss det, at vi alle kan leve i felleskap uten å drepe hverandre.
Eller la de "dyriske" instinktene ta over deg og drep hver enn du kommer over fordi du kan!
 takk
Mvh. Tmgun

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: "Slutt å fokusere på hudfarge!"
« #332 : 06. januar 2008, 00:58 »
Hva skal man med ett land fult av proffesorer?
Man trenger også bussjåfører, båsstømmere, gartenere, leger og alle andre yrkesgrupper. Et samfunn uten klasser er et samfunn uten variasjon, og det fungerer svært dårlig.
Mente da selvsagt mer i retning utskudd som feks kriminelle. Dessuten ser jeg ikke på verken bussjåfører eller gartnere som mindre intelligente bare fordi de valgte en litt annen retning enn meg selv hva jobb og utdanning angår. Å ha mange smarte folk i et samfunn resulterer jo mest sannsynlig ikke i at søpla ikke blir tømt, MEN det kan ha positivt innvirkning på kriminalitet. Tar du poenget mitt? Wink Skjønner selvsagt også hva du mener, tror bare vi snakker litt rundt hverandre her..


Kanskje feil plass å sende dette som svar men temaet passer utmerket.
  Bort med de svake er naturens gang, og sånn blir en art sterkere og tilpasser seg miljøet.

Er dette noe å lage oppstyr om egentlig. Vi veit alle at vi mennesker kvalifiserer som at vi er bedre enn dyr. Men så vis oss det, at vi alle kan leve i felleskap uten å drepe hverandre.
Eller la de "dyriske" instinktene ta over deg og drep hver enn du kommer over fordi du kan!
 takk
Veit ikke helt hva jeg skal svare på sånne innlegg..  Tongue
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: "Slutt å fokusere på hudfarge!"
« #333 : 06. januar 2008, 01:03 »
Mente da selvsagt mer i retning utskudd som feks kriminelle. Dessuten ser jeg ikke på verken bussjåfører eller gartnere som mindre intelligente bare fordi de valgte en litt annen retning enn meg selv hva jobb og utdanning angår. Å ha mange smarte folk i et samfunn resulterer jo mest sannsynlig ikke i at søpla ikke blir tømt, MEN det kan ha positivt innvirkning på kriminalitet. Tar du poenget mitt? Wink Skjønner selvsagt også hva du mener, tror bare vi snakker litt rundt hverandre her..

Veit ikke helt hva jeg skal svare på sånne innlegg..  Tongue
Da misforsto jeg! Men du misforsto også meg! Jeg mener ikke at folk i noen yrker er mindre intelligente enn andre, det jeg mener er at vi trenger alle typer mennesker, og at alle skal og kan være stolte av det de driver med.
Så ja, vi snakker nok bare rundt hverandre Tongue.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: "Slutt å fokusere på hudfarge!"
« #334 : 06. januar 2008, 01:18 »
Som javelite sier, trenger ikke ulike yrkesgrupper nødvendigvis være forbundet med 'klasse' eller mer-/mindreverd. I det hele tatt, betrakter man Norge i lys av resten av verden, er det norske samfunn et utmerket eksempel på at klassebegrepet på ingen måte gjør seg like gjeldende i alle land. En trenger ikke reise lengre enn til England for å finne et samfunn som, tross mange likhetstrekk med vårt eget, opererer med sosiale klasseskiller nær sagt av en helt annen verden. Blir man i Norge idag uglesett for å komme fra en 'arbeiderklassebakgrunn'? Er nordmenn idag i det hele tatt slike faktorer bevisste?

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: "Slutt å fokusere på hudfarge!"
« #335 : 06. januar 2008, 01:24 »
Det nærmeste vi kommer er vel kanskje "peke og le litt av han der, som bare tjener 150k i året, mens jeg selv tjener en halv mill".. Kan vel neppe kalles klasseskille.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: "Slutt å fokusere på hudfarge!"
« #336 : 06. januar 2008, 02:09 »
Det nærmeste vi kommer er vel kanskje "peke og le litt av han der, som bare tjener 150k i året, mens jeg selv tjener en halv mill".. Kan vel neppe kalles klasseskille.

Nei, jeg tenker mer på klasseskiller av typen: "Datteren vår får ikke gifte seg med en bondesønn, uansett hvor høyt utdannet han er." Man snakker liksom ikke lenger om at noen kommer fra 'gode' familier osv. ...

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: "Slutt å fokusere på hudfarge!"
« #337 : 06. januar 2008, 02:54 »
Ahh ok, sånn du mente. Smiley
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Sv: "Slutt å fokusere på hudfarge!"
« #338 : 06. januar 2008, 10:31 »
Spørsmål til Metal Man:

 - Syns du USA har er et bedre samfunn enn hva Norge er?

Jeg synes skattesystemet i USA er bedre enn i Norge. Ellers er det både og.




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Utlogget A

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 21

Sv: "Slutt å fokusere på hudfarge!"
« #339 : 06. januar 2008, 11:18 »
At det er "urettferdig" at enkelte har bedre gener, og mer ressurssterke foreldre enn andre kan jeg ikke helt se. Og er det virkelig skolens jobb å skape likhet? Skolens jobb må da være å få maksimalt ut av hver enkelt elev, ikke bare de svakeste, men også de sterkeste.

Nei, jeg ønsker at alle skal ha lik behandling, og at de svakeste ikke skal få noen særbehandling fordi de er svake. Svakhet skal ikke belønnes, ressursene skal fordeles likt.
Det er urettferdig fordi det er tilfeldig. Man har ikke mulighet til å påvirke i hvilke familier man fødes, og heller ikke hvilket arvemateriale man får. Dette har jeg nevnt utallige ganger før, men siden du ikke fatter det er vi nok fundamentalt uenige her, som så mange andre steder.

Ressursene skal fordeles likt? Hvorfor kan det ikke skje en viss omfordeling av læringsressursene, når fordelingen av materielle ressurser er såpass ujevn? En lik fordeling har ikke likhet/likeverd som resultat.

Tenk deg en kurve som måler muligheter gjennom livsløpet. Tanken er at kurvene for en fra høy og en fra lav sosial bakgrunn skal konvergere. Dersom man ikke har noen omfordeling til de svakest stilte vil deres situasjon forværres, mens de sterkest stiltes vil styrkes i ennå større grad, forskjellene vil bli ennå større, og kurvene vil divergere. Igjen koker dette ned til "spøsmålet" om sosiale forskjeller - hvor du mener mer elendighet for de svakest stilte og mer velstand for de sterkeste er ønskelig for å styrke konkurranse ved å gi sterkere insentiver.

----------------------------------

Mer generelt til diskusjonen om klasse: Tradisjonelle former for klasseskiller gjør seg ikke lenger gjeldende i særlig stor grad. Men det betyr ikke at klasseskiller ikke eksisterer, de kommer i andre former, feks. har kulturell kapital fått styrket betydning(i mine øyne).
"The most successful ideological effects are those which have no need for words, and ask no more than complicitous silence." -Pierre Bourdieu

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: "Slutt å fokusere på hudfarge!"
« #340 : 06. januar 2008, 12:19 »
Mer generelt til diskusjonen om klasse: Tradisjonelle former for klasseskiller gjør seg ikke lenger gjeldende i særlig stor grad. Men det betyr ikke at klasseskiller ikke eksisterer, de kommer i andre former, feks. har kulturell kapital fått styrket betydning(i mine øyne).

Men er det riktig å bruke ordet 'klasse' om kulturell kapital? Kapital er nå engang noe en kan opparbeide seg, mens 'klasse' i mine ører klinger mer uforanderlig.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: "Slutt å fokusere på hudfarge!"
« #341 : 06. januar 2008, 13:51 »
til dette med dyktighet blandt elever:

vist du skal dele dem inn i klasser etter deres inteligent nivå, så vil dette bli en evig varende prosses. for det er veldig få som er smarte på alle plan, foreksempel en god del av de som har 5ere i fag som matte,naturfag, norsk og engelsk har som oftest ikke like god forståelse av samfunkunskap, historie og gym. fordi karakterene følger som oftest innteressen, og alle individer har forskjelige interesser.

og de som blir ansett som smarte av skolen systemet er de med gode karaktere, men hvor mange av disse er smarte? greit de får 5-6 på alle prøvene de har men vilken skade har det medført seg?
de stresser og ødelegger seg selv psykisk dagen før prøven, så de kan stoffet. og en uke etterpå kan de det ikke, kan dette bli ansett som en smart person?

Beklager for å hente frem gamle innlegg, leser denne diskusjonen 6 sider om gangen, og hadde ikke tenkt å blande meg inn. Hører mange ulike versjoner av denne talen av svakere elever, eller sosialt smarte folk som har valgt å ta ingen eller mindre del av undervisningen, og sier dette for å rettferdiggjøre sitt valg. "Boksmarte". "Bare leser dere til det". Faktumet er at blandt sterke elever som ligger på 5'ere og 6'ere så merker man en annen adferd enn svake elever, med høyere logisk sans og evne til å resonnere, bedre utviklet språk, større modenhet etc etc.

Tar selvfølgelig forbehold for enkelte elever som faktisk klarer (utrolig nok) å ha gode karakterer på beinhard jobbing når de egentlig mangler totalt logisk sans, og evne til å bruke det de lærer i andre settinger.

Elever som feks har en 6'er i naturfag er som oftest såpass intelligente at de fint klarer å kapre en 5'er i samfunnsfag uten å jobbe så mye for det, annet en å følge med i timen og å flyte på forhåndskunnskap og en god logisk sans. Hvorfor ikke, (spesielt i den vidergående skolen) rett og slett la skoletaperene få seile sin egen sjø, og faktisk tilpasse litt for de som er interresert i å bruke tiden sin nyttig.

Det trengs en adferdsendring når det er mer sosialt akseptert å få en 2'er enn en 6'er, uten det er det svært få som vil bruke evnene sine til å bli absolutt på toppen. For å peke på en ting, som jeg - en elev som faktisk er midtveis i vidergående - kunne hatt enorm nytte av er det lese/studeringsgrupper eller ekstra leksjoner/repetering utenfor skoledagen, t.d ettermiddag/kveld eller formiddag i helgene.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: "Slutt å fokusere på hudfarge!"
« #342 : 06. januar 2008, 20:55 »
"Resonnement", Slux, "resonnement".... Wink
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: "Slutt å fokusere på hudfarge!"
« #343 : 07. januar 2008, 07:48 »
Til å resonnere blir vel korrekt Javeline, selv om jeg hadde skrevet feil.. Gratulerer med å finne en skrivefeil Smiley






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: "Slutt å fokusere på hudfarge!"
« #344 : 07. januar 2008, 13:49 »
Til å resonnere blir vel korrekt Javeline, selv om jeg hadde skrevet feil.. Gratulerer med å finne en skrivefeil Smiley
Må få lov å pirke deg litt på nesa vettu... For resten av innlegget var jo ganske bra, enig i mye av det du skriver. Smiley
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!