Skrevet av Emne: Hjelp til endring av program, må fjerne overtreningsfaren !! expert hjelp trengs  (Lest 2900 ganger)

Utlogget Liern

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 529
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 529

biceps bruker du nok i roinga;) og bicepsen brukes ganske mye uansett... men kan jo ta superset 3 set triceps og 2 set biceps;)
UNKNOWN

Utlogget EvidenCe

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 612
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 612

LierN: syns nesten synd på deg, du som hjelper så mange men ikke håver inn en eneste honnør Wink

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Hei du!
Jeg mener det er en fordel om du forenkler treningen din betraktlig, samt att du roer ned på trening til failure.

Til å begynne med så synes jeg du kan ta deg en uke eller to totalt treningsfri. Tiden kan du jo bruke til å spise god mat, lese om ernæring og trening og generellt sett reflektere over livet utenfor treningen.

Etter det så kan du kjøre en måned eller to på dette programmet: http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1722595 del to: http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1726736

Her lærer du å fokusere på utførelse og hastighet, samt att du venner deg til å trene med overskudd. Det er frustrerende til å begynne med, men det har mange fordeler. En variant av dette trener jeg selv for tiden.

Når du har trent det en stund, så vil jeg anbefale ett HST program eller en versjon av samme program som heter RYP. Her er det trening av hele kroppen med tunge baseøvelser som er tingen. Det lønner seg å endre fokus fra å trene enkelte muskelgrupper som f eks bryst til å trene bevegelser. Da blir det enklere å få oversikten, samt att man trener mer effektivt.

På denne måten så slipper du å brenne lyset i begge ender, samt att du trolig vil oppleve stor fremgang med treningen når du trener mindre hardt og mer effektivt.

Selv trener jeg ikke kampsport lenger (har ikke tid) men om jeg kunne gjøre ting om igjen, så ville jeg gjort slik som dette. Har selv vært i samme situasjon som deg hvor jeg har brent lyset så mye i begge ender att jeg gikk i veggen til slutt.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget skrotaren

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

Står mye bra der, skal lese litt till.. Men trening til positive failure e det sånn ta en reps som er helt på kanten aka må få hjelp av en kompis til å fullføre? så f.eks hvis eg kjenner eg bare klarer 6 så drit i å prøv 7 ??

Tenkte å ta en tur til lege i morgen å se om eg får tatt blodprøve av allt, allt som går an å finne ut testoron level i kroppen osv. osv osv.. blodsukkert er OK ligger på en 5 sånn.

Så Vet ikke, sover vell en fra 5-8 timer pr dag.  Det mest syke er på bussen hjel fra skole og sånnt, om du ikke blir trøtt der så vet eg ikke hvor du kan bli trøtt.  Hater buss, Leste at du ikke skulle innta jern i form av vitaminer, mitt tilskudd inneholder 33% av dagsbehovet av jern :\ men trokke det har noe å si uansett lixom..

Utlogget Liern

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 529
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 529

LierN: syns nesten synd på deg, du som hjelper så mange men ikke håver inn en eneste honnør Wink


hehe bryr meg ikke spess om det Tongue syns bare det er morro å lese og hjelpe folk ut fra min egen erfaring Tongue får heller gi meg noen extra kg i knebøy Wink Tongue

edit: men takk uansett EvidenCe Wink
UNKNOWN

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Står mye bra der, skal lese litt till.. Men trening til positive failure e det sånn ta en reps som er helt på kanten aka må få hjelp av en kompis til å fullføre? så f.eks hvis eg kjenner eg bare klarer 6 så drit i å prøv 7 ??

Ang det programmet jeg linket til, så står det jo beskrevet hvordan utførelsen skal være. Der ligger fokus på å ha så stor hastighet som mulig og samtidig så korrekt utførelse som mulig. Med en gang hastigheten minsker eller utførelsen blir dårlig så skal settet avsluttes.
Eksempelvis om du har 100kg som 1RM i benkpress, så må du ned i 50-60kg for å kunne ha stor nok hastighet på utførelsen av øvelsen. Her ligger du altså milevis unna failure hele tiden. Tøft for hodet iom att man tror att man må kjøre seg maks ut for å få fremgang, og dermed kaster bort tid på å kjøre så lett trening. Med dette programmet vil du øke din eksplosive styrke, og samtidig ha mye mer overskudd enn du er vant til. Bra ikke sannt? Prøv en måneds tid, så vil du oppdage fordelene Smiley

Generellt sett når man snakker om helkroppsprogrammer ala RYP og HST eller dietmar (styrkeløft prgogram) så vil man alltid måtte trene med submaksimal belastning. Dette er fordi det blir for hardt for kroppen å trene til failure med så høy frekvens (3-4 økter på de samme øvelsene pr uke). Innstinktivt så tenker man kanskje att det ikke blir hard nok trening til å ha fremgang. Man må vel kjøre så hardt som mulig når man først trener? Nei, ikke nødvendigvis Wink

Mengden arbeid som utføres over tid har mye å si. Om man trener en knallhard økt med allt til failure en gang per uke, så må man bruke lavere vekter under denne økten fordi mengden er så stor att man ikke opprettholde den høye belastningen.
Om man isteden trener den samme øvelsen med høyere frekvens men med mindre intensitet, så utfører man mer arbeid pr uke fordi man orker å trene med tyngere vekter. Dette til tross for att man hele tiden trener submaksimalt.

U see?
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget skrotaren

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

heheh.. i ceee u.. mænne litt vanskligt for å tro at eg tjener så mye i styrke på å gå ned til 60kg i benkpress å kjøre det jævla raske reps + rask hvile .. kanskje det er bra, inte vet jag. Når eg begynner igjenn nå på fredag med styrke og i morgen med kickboxing så få kjøre på 90% i steden for 110%

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Poenget er att når du har to forskjellige ting å fokusere på (KB og Vekter) så kan du ikke forvente å kunne trene like hardt på begge ting og samtidig ha bra fremgang begge steder! Det lønner seg å periodisere treningen. Tro meg når jeg sier att dette har jeg lært den harde måten Wink

Programmet jeg linket til vil passe bra i en periode hvor du trenger mer overskudd som f eks før en konkuranse (da holder det kanskje med to slike økter i uka) eller som nå hvor du har vært overtrent.

Om du tar deg tid til å lese begge artiklene så vet du iaf hva denne type trening kan gi deg av fordeler.

Jeg sier altså ikke att dette er noe du skal trene hele tiden,  men det passer bra i perioder som en del av en større plan frem mot ett mål Smiley



Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget skrotaren

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 52

hmm et spørsmål til oxo, eg kjører i meg sånn Extra Virgin OIL hver dag, e det 3-6-9 omega i den Huh

kjører oxo par piller med EFALEX, er sånn DHA greier i den. Bra for hjernen aka lære bedre.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!