Skrevet av Emne: Grønn te - Myter og fakta  (Lest 13542 ganger)

Aan Allein

  • Gjest
Sv: Grønn te - Myter og fakta
« #15 : 14. desember 2007, 20:26 »
det blir nevnt ca.1 gram EGCG per dag for å få maks ut av tilskuddet, noe ideer om dette bør taes samtidig eller spredd utover dagen?

Utlogget Bonnskij

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 393
  • Honnør: 102
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 393

  • R.I.P
Sv: Grønn te - Myter og fakta
« #16 : 14. desember 2007, 20:52 »
Te inneholder jo endel polyfenoler som en kaller katekiner (catechins). ECG er en av disse typene. De forskjellige typene er:

- Catechin (C)
- Catechin gallate (CG)
- Gallocatechin (GC)
- Gallocatchingallate (GCG)
- Epicatechin (EC)
- Epicatechin gallate (ECG)
- Epigallocatechin (EGC)
- Epigallocatechin gallate (EGCG)

EGCG den mest vanlige i både grønn og hvit te. I en studie som undersøkte konsentrasjonen av de forskjellige mellom hvit og grønn te fant at ECG og EGC konsentrasjonen var høyere i hvit te, mens EGCG konsentrasjonen var lik (1). Koffein konsentrasjonen var også høyere i hvit te. Det som skal taes i betraktning her er at forskjellige typer grønn og hvit te har forskjellige nivåer av katekiner. I dette studiet var det eksotisk hvit te og premium grønn te som var brukt.

Det er ikke utenkelig at en har regnet med at hvit te skulle inneholde mer EGCG enn grønn te siden hvit te generelt har høyere total nivå av katekiner. Grønn te er jo rikere enn svart te, noen som i stor grad kommer av forskjellen i prossesen teene gjennomgår når de lages. Hvit te som du nevner blir jo ikke så veldig hardt behandlet. I studiet til Santana-Rios et al (2001) er det en god gjennomgang av hvilke prosesser de ulike teene må gjennom om du skulle være interessert Smiley

Når alt dette er sagt, så har jo studier vist at hvit te er bedre enn grønn te på enkelte områder, blant annet antibakteriel og antiviral (virus) virkning.

1) Santana-Rios et al (2001) Potent antimutagenic activity of white tea in comparison with
green tea in the Salmonella assay. Mutation Research 495: 61–74.


Det hadde absolutt vert interessant å lese meir om temaet ja Smiley
Konkurrerende utøver i Spydkast

It\'s better to die on your feet than live on your knees

Spyd 800 g: 48.78 meter

Treningsdagbok

Utlogget GV

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Sv: Grønn te - Myter og fakta
« #17 : 14. desember 2007, 21:38 »
det blir nevnt ca.1 gram EGCG per dag for å få maks ut av tilskuddet, noe ideer om dette bør taes samtidig eller spredd utover dagen?

Jeg ville spredd det utover dagen. Har ingen info om halveringstiden, men jevne nivåer er som regel best. Vær likevel litt forsiktig med å ta for mye, for sent, siden enkelte føler at det kan virke litt stimulerende.

Utlogget jcdy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 415
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 415

  • Født i 88,begynte å trene august 05
Sv: Grønn te - Myter og fakta
« #18 : 12. mai 2008, 22:32 »
vet at dette er en gammel tråd men jeg stiller det her pga jeg nylig gikk til innkjøp av grønnte kapsler og lurte på om en av de bivirkningene ved høye doser kan være hodepine? har fått kraftige hodepiner idet siste og lurte på om det kan være pga disse kapslene...
to be strong or big,thats the question Cheesy

Utlogget Iben K.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 132

Sv: Grønn te - Myter og fakta
« #19 : 13. mai 2008, 08:24 »
Har ikke vært borti den bivirkningen, men du kan jo enkelt teste det ut ved å kutte ut kapslene noen dager og se hvordan det utvikler seg.
Trening er vitenskap, ikke religion.

Utlogget ubertass

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 768
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 768

Sv: Grønn te - Myter og fakta
« #20 : 13. mai 2008, 08:51 »
Kommer litt ann på om det er _bare_ grønn te i kapslene dine eller om det er andre stoffer også.
Kva du har kjøpt deg ?
http://ubertass.blogspot.com
RPE handler om å leve i nuet !
There is nothing worse than aggressive stupidity.

Utlogget PG

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 723
  • Honnør: 369
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 723

  • Pause pga for mye forumreklame
Sv: Grønn te - Myter og fakta
« #21 : 13. mai 2008, 13:08 »
vet at dette er en gammel tråd men jeg stiller det her pga jeg nylig gikk til innkjøp av grønnte kapsler og lurte på om en av de bivirkningene ved høye doser kan være hodepine? har fått kraftige hodepiner idet siste og lurte på om det kan være pga disse kapslene...

GT'n kan vel være ørlite vandrivende, så om du drikker lite vann/væske fra før så kan de ha litt å si. Prøv å drikke mere vann.



1.pl AF +180cm Oslo GP 2010
3.pl FF Sandefjord Open 2010
8.pl NM AF +180 cm Sandefjord Open 2009


Sponsor: Norkost.no



Klubb: Kaliber FKK

Trener hos: Kaliber Treningstudio

Sterk, blid og dopingfri

Medlem av: Legger uten grenser

Utlogget jcdy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 415
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 415

  • Født i 88,begynte å trene august 05
Sv: Grønn te - Myter og fakta
« #22 : 13. mai 2008, 23:55 »
gikk gjennom mitt daglige forbruk av vann og var litt over 3liter,syntes dette var lite med tanke på at jeg bruker grønnte,kreatin og noen andre vitamin tilskudd...tester med å øke vannmengden og kutte ut alt av kosttilskudd i 1ukes tid...sparer også litt penger:P  fikk tips av legen at jeg bør nok ta en liten avbrekk fra all kosttilskudd engang iblant..

har hatt konstant hodepine i 5dager nå og siden jeg har vært hos kiropraktor en god del idet siste så trodde jeg det kanskje var en nerve i klem eller no,men det var det ikke så jeg gir dette ang 1ukes uten tilskudd et lite forsøk.
to be strong or big,thats the question Cheesy

Utlogget FrodeL

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Grønn te - Myter og fakta
« #23 : 18. mars 2010, 18:43 »
Det nevnes i artikkelen at det er bivirkninger, men det sies ikke hvilke disse er. Kunne dette blitt utdypet noe?

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Grønn te - Myter og fakta
« #24 : 18. mars 2010, 20:02 »
Jeg pleier å bli ganske kvalm og uvel etter kun å ha drukket en eller to kopper grønn te.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget pinglo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 438
  • Honnør: 140
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 438

  • Oslo SK-løfter
Sv: Grønn te - Myter og fakta
« #25 : 24. mars 2010, 20:49 »
Jeg har opplevd kvalme i forbindelse med grønn te jeg også, men det er utelukkende når jeg drikker det på tom mage. Jeg vet at enkelte reagerer sånn på kaffe også, men det er ikke koffeinen som er problemet her, noe jeg merker med tanke på at jeg stort sett ikke spiser før ca klokken 12-14, og en dobbel espresso = greit, kopp grønn te = kvalm..

Dessuten kan man også trigge hodepine ved å ha et vedvarende høyt vanninntak, fordi kroppen da blir dehydrert mye fortere (en taktikk som brukes for eksempel i konkurranseoppkjøring på fitness/bygging)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!