Skrevet av Emne: Hjemme kino  (Lest 6953 ganger)

Utlogget G.G

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 87
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 87

Sv: Hjemme kino
« #15 : 03. januar 2008, 18:13 »
La deg ikke affisere av diverse utstyrsfrik som mener man MÅ bruke minst 20 000 kr for å få bra lyd i stua.

Du kommer langt med ditt budsjett på max 5000 kr. På Elkjøp selger de et anlegg til 1500 kr som fikk like bra karakter som et anlegg til 20 000. http://www.nettavisen.no/it/article1293706.ece

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=oyCz6oZK.LxSR0EjcIZBwx1e0000pk8XyaQN?ProductID=.EbD4QFHB.YAAAERw98YepLi&CatalogCategoryID=JuPD4QFHBYcAAAEOxeI03xiL

Self preservation is masturbation

Bildeprofil

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: Hjemme kino
« #16 : 03. januar 2008, 18:45 »
La deg ikke affisere av diverse utstyrsfrik som mener man MÅ bruke minst 20 000 kr for å få bra lyd i stua.

Du kommer langt med ditt budsjett på max 5000 kr. På Elkjøp selger de et anlegg til 1500 kr som fikk like bra karakter som et anlegg til 20 000. http://www.nettavisen.no/it/article1293706.ece

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=oyCz6oZK.LxSR0EjcIZBwx1e0000pk8XyaQN?ProductID=.EbD4QFHB.YAAAERw98YepLi&CatalogCategoryID=JuPD4QFHBYcAAAEOxeI03xiL



Når anlegget mangler digitale innganger for lyd, da matcher det desverre ikke noe annlegg til 20000. Ellers er jeg enig i at man ikke trenger å bruke så utrolig mye penger i det. Men hvis man i det hele tatt skal ha en allright lydopplevelse, og noe med litt futt i, så må man ut med nærmere 10 000, komme seg unna jallavatt og plastikboombokser.
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Hjemme kino
« #17 : 03. januar 2008, 21:05 »
La deg ikke affisere av diverse utstyrsfrik som mener man MÅ bruke minst 20 000 kr for å få bra lyd i stua.

Du kommer langt med ditt budsjett på max 5000 kr. På Elkjøp selger de et anlegg til 1500 kr som fikk like bra karakter som et anlegg til 20 000. http://www.nettavisen.no/it/article1293706.ece

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=oyCz6oZK.LxSR0EjcIZBwx1e0000pk8XyaQN?ProductID=.EbD4QFHB.YAAAERw98YepLi&CatalogCategoryID=JuPD4QFHBYcAAAEOxeI03xiL


Utstyrsfrik? Du har jo åpenbart ikke peiling. Men er jo ikke dermed sagt at du ikke får ok lyd for 5k. Jo mindre peiling, jo bedre lyd for lite penger. Noen veit jo ganske enkelt ikke bedre, du er visst en av disse, og hadde blitt overlykkelig med et anlegg til 1500 fra Expert.

Forøvrig, linken til nettavisen, som du sendte med, som en slags bekreftelse på at du kan få bra lyd for lav pris, var jo litt tatt ut av kontekst; anlegget som kostet rundt 20k laget virtuell surround, hvis prinsipp jeg ikke gidder å gå inn på fordi du uansett ikke kommer til å skjønne noe av det. Dette var altså ikke et fullverdig surroundanlegg, og kan ikke, spesielt ikke i dette tilfellet, måle seg med et "vanlig" surroundanlegg der man har 5 høytalere og en sub. Hadde man derimot lagt 20k i et skikkelig surroundanlegg hadde man fått lyd som hadde krøsta Phillipsgreiene til det ugjenkjennelige.

Edit: det at du i det heletatt legger ved en link til Elkjøp skulle jo være nok til å ikke svare på videre poster fra deg; blir omtrent like meningsløst som å diskutere hva som er best av ManU og Liverpool med en som aldri har sett en ball.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

dodraugen2k

  • Gjest
Sv: Hjemme kino
« #18 : 03. januar 2008, 21:19 »
"Edit: det at du i det heletatt legger ved en link til Elkjøp skulle jo være nok til å ikke svare på videre poster fra deg; blir omtrent like meningsløst som å diskutere hva som er best av ManU og Liverpool med en som aldri har sett en ball."

Svært så høy på pæra du skulle være i dag, javelite. For all del, budsjettet hans er knapt, og kvaliteten han kan forvente seg vil dermed være det samme, men det betyr ikke at du må oppføre deg som en bedrevitende drittsekk allikevel.

Folk har tatt poenget ditt. Du kan litt om lyd. Jeg tror du hadde blitt ganske forbanna hvis folk svarte deg på samme måte i en av trådene du har laget med spørmål om ting som gjelder bilen din.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Hjemme kino
« #19 : 03. januar 2008, 21:32 »
Hvordan folk svarer i poster jeg lager er meg revnende likegyldig, serru. Jeg ganske enkelt siler ut det jeg ikke ser på som informativt. Innlegget ditt hadde forsåvidt gått under dette, så hvorfor jeg i det heletatt svarer deg er en gåte.. Kanskje jeg bare er litt trøtt eller sulten. Er nok begge deler, tror jeg. Smiley
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget G.G

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 87
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 87

Sv: Hjemme kino
« #20 : 04. januar 2008, 00:58 »
Man finner ikke bra lydanlegg på Elkjøp eller Expert liksom? Det MÅ kjøpes på Hi-fi klubben osv? Og det MÅ koste minst 20 000? Det blir rett og slett litt latterlig:)Jeg tror du har lest for mye reklame.

Blir uansett vanskelig å diskutere hva som er "bra" lyd, da det vil være et definisjons spørsmål. Enig?

Med tanke på den linken jeg la ut; De folka som ga det anlegget til 1500-2000  bedre karakter
enn det dyre, har ikke de peiling tror du? Å avfeie den artikkelen blir litt for dumt syns jeg. Hensikten med å legge ut den linken var å få fram at man ikke må ut med de aller største summene for å få "bra" lyd. Eller er det et prinsipp du ikke skjønner?

Jeg vil ikke skjønne prinsippet om virtuell surround? Nei, man må vel være et geni som deg for å skjønne slikt:) Kom deg ned på jorda, Javelite.
Self preservation is masturbation

Bildeprofil

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Hjemme kino
« #21 : 04. januar 2008, 01:03 »
Man finner ikke bra lydanlegg på Elkjøp eller Expert liksom? Det MÅ kjøpes på Hi-fi klubben osv? Og det MÅ koste minst 20 000? Det blir rett og slett litt latterlig:)Jeg tror du har lest for mye reklame.
...

Selvgjort er velgjort.

Høytalerekablene mine er laget av 6 parvis tvunnede TP-kabler, og de har knust absolutt alle andre jeg har prøvd. Tar bare én natt å lage.

Utlogget MrArnold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 278
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 278

Sv: Hjemme kino
« #22 : 04. januar 2008, 01:29 »
Har det mye for seg å kjøpe  "dyre" kabler  til et anlegg til  5000?  Nå har jeg vært runndt litt å hørt, på på exspert som hadde flest valgmuligheter.  Prøvde et pioneer til 4999  og det ga høy lyd og bra bass og jeg fikk en kino følese når jeg satt meg i sofaen. lyden/pratingen er jo ikke like bra når det nærmer seg fult som et på 3 lapper ekstra.  Men hjemme spiller jeg ikke like høyt som på butikken, da hadde vel de i etasjen blitt klagete og jeg selv blitt døv. Det er altså dette anlegget  http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=DCS368

men så har jeg sett på et anlegg fra samsung som lyd og bildet har kåret som en vinner.  dette.  det virker jo ganske bra =)
 http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=79291&kategori=61&testid=2912&p=50

Jeg tror de hadde det på butikken, og sa jeg hadde hørt at samsung til samme pris var ganske bra, men han sa at dette var bedre. Noen som har noe peiling på hva som er best?  og hvorfor han sa at pioneer var bedre enn det lyd og bilde mente?  Er det bare for at de må få solgt ut  pioneeren? virka som en ærlig kar iallefall, men en god selger er jo en sleip faen. Cheesy
ville er ikke å si at man vil, det er å handle.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Hjemme kino
« #23 : 04. januar 2008, 01:35 »
Selvgjort er velgjort.

Høytalerekablene mine er laget av 6 parvis tvunnede TP-kabler, og de har knust absolutt alle andre jeg har prøvd. Tar bare én natt å lage.

Heheheh Grin

Man finner ikke bra lydanlegg på Elkjøp eller Expert liksom? Det MÅ kjøpes på Hi-fi klubben osv? Og det MÅ koste minst 20 000? Det blir rett og slett litt latterlig:)Jeg tror du har lest for mye reklame.

Blir uansett vanskelig å diskutere hva som er "bra" lyd, da det vil være et definisjons spørsmål. Enig?

Med tanke på den linken jeg la ut; De folka som ga det anlegget til 1500-2000  bedre karakter
enn det dyre, har ikke de peiling tror du? Å avfeie den artikkelen blir litt for dumt syns jeg. Hensikten med å legge ut den linken var å få fram at man ikke må ut med de aller største summene for å få "bra" lyd. Eller er det et prinsipp du ikke skjønner?

Jeg vil ikke skjønne prinsippet om virtuell surround? Nei, man må vel være et geni som deg for å skjønne slikt:) Kom deg ned på jorda, Javelite.
Jeg har ikke sagt noen ting om at det må koste 20k. Må gjerne vise meg hvor jeg har skrevet det, kan jo være jeg har glemt det. Har heller ikke sagt at man MÅ kjøpe det på Hifi-klubben (når sant skal sies har jeg fått Hifi-klubben litt i vrangstrupen). Slutte å tulle nå, putte ord i munnen min.

Hva reklame angår er det vel heller sjelden å se anlegg til 20 laken i reklamen.. biggrin Er vel heller oftere man ser en eller annen reklameblekke fra Expert el.l. i postkassa, der man kan finne musikkanlegg innimellom mobiltelefonene og vaskemaskinene. Er jo selvsagt ikke dermed sagt at man ikke finner _noe_ bra på Expert, men det er jo åpenbart at de ikke akkurat har spesialiert seg på virkelig god lyd. Noe man da også er klar over; diskusjonen handler heller ikke om den helt gode lyden, men mest mulig for en relativt lav penge.

Grunnen til at folka ga bedre karakter til det billige anlegget var sannsynligvis (les: garantert) pga det ga et bedre inntrykk av surround enn det virtuell surround til den prisen gir. Poenget med virtuell surround kan feks være å spare plass; man får også tak i virtuell surround der lyden kommer fra èn eneste boks, og den står under tv-en. Søk på nettet, da får du se hva virtuell surround av kvalitet faktisk koster, og du vil se at sammenligningen mellom de to nevnte anleggene ikke holder vann av den enkle grunn at det ene anlegget er fullverdig surround-lyd og det andre ikke. Til opplysning spiller møblering, romvolum osv også en ganske så stor rolle når det kommer til virtuell surround, noe vi ikke vet om de har tatt i betraktning eller ikke.
Videre avfeiet jeg ikke artikkelen, folka har helt sikkert peiling. Mente bare at det var litt viktig at du tok med at det var relativt billig virtuell surround vs fullverdig surround det var snakk om. Nettopp derfor argumenterte jeg med at et surroundanlegg til 1500 selvfølgelig aldri kommer opp mot et til 20k. Man finner jo stereoanlegg til 3000 som spiller musikk bedre enn surr.anlegg til 10k, men sammenligningen blir litt feil fordi de hovedsaklig er ment for å brukes til to forskjellige ting, nemlig musikk i stereo og filmlyd i surround.

God lyd er jo et definisjonsspørsmål, men ettersom man lærer litt mer om lyd/musikkanlegg åpner det seg en helt ny verden; man begynner å skjønne at de fleste som har litt peiling på området vektlegger de samme kvalitetene, med relativt små meningsforskjeller i feks bass-mengde, hardhet i diskant o.l. Man oppdager at anlegg til 1500 fra Expert ganske enkelt ikke holder mål.
Derimot _kan_ man få relativt gode anlegg til feks 3000, man må bare vite hvor man skal lete. De store kjedene er ganske enkelt ikke et av de stedene.

Er godt planta på jorda allerede jeg, blir bare litt oppgitt når folk uttaler seg om emner de åpenbart ikke har peiling på.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Hjemme kino
« #24 : 04. januar 2008, 01:44 »
Har det mye for seg å kjøpe  "dyre" kabler  til et anlegg til  5000?

Kabler kan ha utrolig mye å si. Alt i anlegget ditt er et sett med filtre, og komponentene bør passe sammen så de prøver å oppheve hverandres forvrening.

Det med de kablene mine er ikke kødd. Jeg har prøvde alt fra rimelige standardkabler til noen monstre som så ut som om de skulle håndtere sterkstrøm, men jeg endte opp med mine hjemmelagde.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Hjemme kino
« #25 : 04. januar 2008, 01:45 »
Har det mye for seg å kjøpe  "dyre" kabler  til et anlegg til  5000?  Nå har jeg vært runndt litt å hørt, på på exspert som hadde flest valgmuligheter.  Prøvde et pioneer til 4999  og det ga høy lyd og bra bass og jeg fikk en kino følese når jeg satt meg i sofaen. lyden/pratingen er jo ikke like bra når det nærmer seg fult som et på 3 lapper ekstra.  Men hjemme spiller jeg ikke like høyt som på butikken, da hadde vel de i etasjen blitt klagete og jeg selv blitt døv. Det er altså dette anlegget  http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=DCS368

men så har jeg sett på et anlegg fra samsung som lyd og bildet har kåret som en vinner.  dette.  det virker jo ganske bra =)
 http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=79291&kategori=61&testid=2912&p=50

Jeg tror de hadde det på butikken, og sa jeg hadde hørt at samsung til samme pris var ganske bra, men han sa at dette var bedre. Noen som har noe peiling på hva som er best?  og hvorfor han sa at pioneer var bedre enn det lyd og bilde mente?  Er det bare for at de må få solgt ut  pioneeren? virka som en ærlig kar iallefall, men en god selger er jo en sleip faen. Cheesy
Merker nok ikke noe forskjell om du kjøper dyre kabler i et såpass rimelig anlegg, i hvert fall ikke om du kjøper et av de du linket til. Legg heller pengene i en bedre forsterker. Smiley (Noe som i grunnen blir litt dødfødt å skrive, fordi begge anleggene du linket til er komplett med forsterker, fra butikken) Prøvde du anlegget i et filmrom, eller var det sånt et som stod midt ute på golvet? Lydopplevelsen blir totalt forandret i et mindre/større rom..

Er jo omtrent umulig å si hva som er best av de to, men er verdt å merke seg at Samsungen etter sigende har en veldig irriterende viftestøy.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Hjemme kino
« #26 : 04. januar 2008, 01:47 »
Kabler kan ha utrolig mye å si. Alt i anlegget ditt er et sett med filtre, og komponentene bør passe sammen så de prøver å oppheve hverandres forvrening.

Det med de kablene mine er ikke kødd. Jeg har prøvde alt fra rimelige standardkabler til noen monstre som så ut som om de skulle håndtere sterkstrøm, men jeg endte opp med mine hjemmelagde.
Hva koster resten av anlegget ditt da?
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Hjemme kino
« #27 : 04. januar 2008, 01:56 »
Hva koster resten av anlegget ditt da?

Litt evolusjon og inflasjon på den fronten, men en løs gjetning er 10-15K for cd-spiller, forsterker og høytaler.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Hjemme kino
« #28 : 04. januar 2008, 02:06 »
Litt evolusjon og inflasjon på den fronten, men en løs gjetning er 10-15K for cd-spiller, forsterker og høytaler.
Og du hører mye forskjell i lyden med nye kabler? Enten er kablene sykt gode, eller så har du en gammel klasse A forsterker.. Wink
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Hjemme kino
« #29 : 04. januar 2008, 02:17 »
Nei, forsterkeren er det svake leddet...

Men kablene er som sagt sykt gode Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!