Skrevet av Emne: Hva tar man på kvelden?  (Lest 3151 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Hva tar man på kvelden?
« #15 : 28. desember 2007, 18:03 »
Så du definerer å ikke være tynn som velfylte glykogenlagre? Hva skal du med det på natta? Glykogenlagrene kan man fylle opp andre tider på døgnet enn siste måltid før enn legger seg mener jeg.



Du mener altså at hvis man spiser karbo på kvelden, blir man feit...?  :Smiley

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58634.msg804548#msg804548


Utlogget PressPlayOnTape,8,1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 128
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 128

Sv: Hva tar man på kvelden?
« #16 : 28. desember 2007, 20:08 »
Du mener altså at hvis man spiser karbo på kvelden, blir man feit...?  :Smiley

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58634.msg804548#msg804548
Hva skjer hvis du spiser et stort måltid med masse karbohydrater (glukose/fruktose) når glykogenlagrene er fulle...?

De to studiene som du referer til i et av innleggene linken din fører til (Myten om kvällsmat och fettinlagring.) er i tillegg gjort på 10 kvinner og 16 aper (!) på diet. Å dra den konklusjonen at mye mat/karbo som siste måltid ikke spiller noe rolle basert på dette, er etter min mening kanskje litt vel drastisk.
Høyde: 186
(Morgen)Vekt: 83,0 kg 08/09-07
                      97,1 kg 01/03-08 (Fett% 19,1)
                      86,3 kg 13/09-08 (Fett% 10,9)
                    101,0 kg 07/02-09 (Fett% 17,9)
                      87,9 kg 12/09-09 (Fett% 10,3)
                    100,2 kg 06/03-10 (Fett% 13,9)
                      90,9 kg 04/09-10 (Fett%  9,8)
                      97,1 kg 05/02-11 (Fett% 12,1)
                      91,4 kg 27/08-11 (Fett%  8,9)

Eat or be Eaten

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Hva tar man på kvelden?
« #17 : 28. desember 2007, 23:39 »
Hva skjer hvis du spiser et stort måltid med masse karbohydrater (glukose/fruktose) når glykogenlagrene er fulle...?

Hva har det med topic for tråden å gjøre? Spørsmålet var (atter en gang): "Hva er det desidert beste å ta rett før lggetid for å ikke" føle seg for tynn" om morgenen?", ikke "hva skal man spise for å minimere risikoen for fettinnlagring, hvis man allerede har spist mye karbo i løpet av dagen"...

Men svaret på spørsmålet ditt finner du bl.a. her:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=55556.msg770297#msg770297

 
De to studiene som du referer til i et av innleggene linken din fører til (Myten om kvällsmat och fettinlagring.) er i tillegg gjort på 10 kvinner og 16 aper (!) på diet. Å dra den konklusjonen at mye mat/karbo som siste måltid ikke spiller noe rolle basert på dette, er etter min mening kanskje litt vel drastisk.

I tillegg til hva? Og "aper på diett"? Hvor leste du det...?

Imidlertid er jeg enig i at de to studiene er noe begrenset, men så vidt jeg vet så er de de eneste relevante som er blitt utført. Men hvis du vet om andre studier som motsier de studiene, eller kan fremlegge sterke argumenter for at konklusjonen er feil så gjør gjerne det.


Utlogget PressPlayOnTape,8,1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 128
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 128

Sv: Hva tar man på kvelden?
« #18 : 29. desember 2007, 01:44 »
Hva har det med topic for tråden å gjøre? Spørsmålet var (atter en gang): "Hva er det desidert beste å ta rett før lggetid for å ikke" føle seg for tynn" om morgenen?", ikke "hva skal man spise for å minimere risikoen for fettinnlagring, hvis man allerede har spist mye karbo i løpet av dagen"...
Fint hvis du ser på hva jeg har quotet fra deg i innlegget mitt. Du kom med et spørsmål som ikke angikk topic.
Jeg svarte med et spørsmål hvor svaret sa seg selv...



I tillegg til hva? Og "aper på diett"? Hvor leste du det...?



"OBJECTIVE: To evaluate the hypothesis that nighttime consumption of calories leads to an increased propensity to gain weight. RESEARCH METHODS AND PROCEDURES: Sixteen female rhesus monkeys (Macaca mulatta) were ovariectomized and placed on a high-fat diet to promote weight gain, and we examined whether monkeys that ate a high percentage of calories at night were more likely to gain

Jeg mener de to studiene i beste fall er noe begrenset. De er gjort på et fåtall kvinner på diet og aper på diet (uten sammenlikning forøvrig Wink) og kan ikke generaliseres som det virker som du gjør i spørsmålet ditt som jeg qoutet. På diet med mindre karbohydrater enn normalt er jeg ikke uenig, men ellers ville jeg vært forsiktig med mye karbo før leggetid. Grunnen er at når glykogenlagrene i muskler og lever er fulle blir en stor del av karbohydratene, så sant du ikke er veldig aktiv på natten, lagret som fett.


Høyde: 186
(Morgen)Vekt: 83,0 kg 08/09-07
                      97,1 kg 01/03-08 (Fett% 19,1)
                      86,3 kg 13/09-08 (Fett% 10,9)
                    101,0 kg 07/02-09 (Fett% 17,9)
                      87,9 kg 12/09-09 (Fett% 10,3)
                    100,2 kg 06/03-10 (Fett% 13,9)
                      90,9 kg 04/09-10 (Fett%  9,8)
                      97,1 kg 05/02-11 (Fett% 12,1)
                      91,4 kg 27/08-11 (Fett%  8,9)

Eat or be Eaten

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Hva tar man på kvelden?
« #19 : 29. desember 2007, 12:36 »
Jeg mener de to studiene i beste fall er noe begrenset. De er gjort på et fåtall kvinner på diet og aper på diet (uten sammenlikning forøvrig Wink) og kan ikke generaliseres som det virker som du gjør i spørsmålet ditt som jeg qoutet. På diet med mindre karbohydrater enn normalt er jeg ikke uenig, men ellers ville jeg vært forsiktig med mye karbo før leggetid. Grunnen er at når glykogenlagrene i muskler og lever er fulle blir en stor del av karbohydratene, så sant du ikke er veldig aktiv på natten, lagret som fett.

Vi er ikke uenig i sak, men det er som sagt ikke ev. fettinnlagring som er topic for denne tråden. Topic er hva man skal spise for å ikke "føle seg tynn" på morgonen. M.a.o. hva man skal spise for å maksimere glykogenlagrene.

Her i Norge bruker vi ordet "kosthold", hvor man på engelsk bruker "diet". Her brukes "diett" som et begrep for vektminskning. Man sier ikke "jeg går på diett" hvis man er på kalorioverskudd, som disse apene.



Utlogget PressPlayOnTape,8,1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 128
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 128

Sv: Hva tar man på kvelden?
« #20 : 31. desember 2007, 01:41 »
Vi er ikke uenig i sak, men det er som sagt ikke ev. fettinnlagring som er topic for denne tråden. Topic er hva man skal spise for å ikke "føle seg tynn" på morgonen. M.a.o. hva man skal spise for å maksimere glykogenlagrene.

Du kom med dette spørsmålet her (med en triumferende smiley på slutten), som jeg ikke klarer å tolke på noen annen måte enn at hvis jeg tror at karbo på kvelden kan gjøre så at man legger på seg fett, så må jeg være totalt tilbakestående.
Du mener altså at hvis man spiser karbo på kvelden, blir man feit...?  :Smiley

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58634.msg804548#msg804548

Jeg svarte da med dette spørsmålet (quotet under) hvor svaret sa seg selv og jeg tok opp konklusjonen din av studiene som jeg mener er feil i forhold til det spørsmålet du stilte meg (og ja, jeg vet det ikke hadde noe med topic å gjøre):
Hva skjer hvis du spiser et stort måltid med masse karbohydrater (glukose/fruktose) når glykogenlagrene er fulle...?

Men uansett, etter å ha lest gjennom hele tråden din ang. kveldsmat ser jeg at vi har rimelig lik tankegang på dette med karbohydrater. 



Her i Norge bruker vi ordet "kosthold", hvor man på engelsk bruker "diet". Her brukes "diett" som et begrep for vektminskning. Man sier ikke "jeg går på diett" hvis man er på kalorioverskudd, som disse apene.
I Norge kan ordet diett brukes ved flere forskjellige sammenhenger, ikke bare ved kaloriunderskudd. Du er like mye på en diett ved vektoppgang som ved vektnedgang. Syke og eldre kan være på diett. Folk som må ha glutenfri diett, allergikere osv...

Om apene var på diett eller ikke var uansett ikke hovedgrunnen til jeg at var skeptisk til disse studiene.
 


Høyde: 186
(Morgen)Vekt: 83,0 kg 08/09-07
                      97,1 kg 01/03-08 (Fett% 19,1)
                      86,3 kg 13/09-08 (Fett% 10,9)
                    101,0 kg 07/02-09 (Fett% 17,9)
                      87,9 kg 12/09-09 (Fett% 10,3)
                    100,2 kg 06/03-10 (Fett% 13,9)
                      90,9 kg 04/09-10 (Fett%  9,8)
                      97,1 kg 05/02-11 (Fett% 12,1)
                      91,4 kg 27/08-11 (Fett%  8,9)

Eat or be Eaten

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Hva tar man på kvelden?
« #21 : 03. januar 2008, 07:27 »
Du kom med dette spørsmålet her (med en triumferende smiley på slutten), som jeg ikke klarer å tolke på noen annen måte enn at hvis jeg tror at karbo på kvelden kan gjøre så at man legger på seg fett, så må jeg være totalt tilbakestående.

Grunnen til at jeg kommenterte det på den måten var at hver eneste gang det dukker opp et spørsmål om hva man skal spise på kvelden så kommer det et innlegg med "ikke spis karbo, da blir du feit!". Selvfølgelig kan det være uheldig å trøkke ned på mengder av karbo hvis glykogenlagrene er nogenlunde fylt opp, men det gjelder alle tider på døgnet, ikke bare på kvelden. Den litt lavere metabolismen når man sover har ikke så mye at si i det store hele. Mindre fokus på "magiske" tidspunkter for inntak av forskjellige typer mat, og mer fokus på hva, og hvor mye man spiser trengs synes jeg.


I Norge kan ordet diett brukes ved flere forskjellige sammenhenger, ikke bare ved kaloriunderskudd. Du er like mye på en diett ved vektoppgang som ved vektnedgang. Syke og eldre kan være på diett. Folk som må ha glutenfri diett, allergikere osv...

Ja, definisjonen av ordet diett er at man har en form for kosthold, og i medisinske sammenhenger mer spesifikt om kosthold for syke. Men i daglig tale brukes det imidlertid nærmest utelukkende som en definisjon på et kosthold for vektminskning, særlig når man bare sier "på diett".


Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Hva tar man på kvelden?
« #22 : 03. januar 2008, 14:10 »
Jeg må ha kjøtt og kvelden. Og morgene men det er vel gammel vane. Godt å ikke gå sulten.. da blir jeg sint og svak. Bedre å være blid og sterk (og dopingfri). Dette er svar fra mosjonist styrkeløfter.

Men for alle andre vil jeg nok anbefale noe tungfordøyelig om kvelden så kroppen har noe å arbeide med om natta. Jeg vet det er ulikt, men pesonlig våkner jeg på natta med lite mat spessielt hvis det er lettfordøyelig.

Utlogget tynt

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 113
  • Honnør: 70
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 113

  • Markløft.
Sv: Hva tar man på kvelden?
« #23 : 03. januar 2008, 14:13 »
Godt å ikke gå sulten.. da blir jeg sint og svak.

Bump Smiley

Utlogget Andersen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 112
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 112

Sv: Hva tar man på kvelden?
« #24 : 10. januar 2008, 17:11 »
Har du en blender, kan du mikse sammen melk, havregryn, en banan, et par egg og noen bær.

Veldig godt med jordbær, bringebær eller blåbær Cheesy

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!