Skrevet av Emne: tap av muskelmasse , styrke og kraftighet  (Lest 1316 ganger)

Utlogget ktmsport

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 30
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 30

tap av muskelmasse , styrke og kraftighet
« : 30. desember 2007, 00:26 »
har et lite rart spørsmål her, vist man er ganske kraftig (65kg) i utgangspungtet når man er 10 år, så slanker man seg veldig mye så man blir veldig tynn. så begynner man å spise mye når man er ca 13 år eller litt eldre, blir man da kraftig naturlig (gener) med årene??? eller får man ikke tilbake musklene og vekten naturlig ved å spise vanlig mat. er 16 nå og veier nesten 90 kg , 175 cm.
lurte egentlig på om man har satt synlige spor for livet etter all slankingen, att ting får merkbare spor??
takker for svar!

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: tap av muskelmasse , styrke og kraftighet
« #1 : 30. desember 2007, 00:27 »
Jeg skjønner helt ærlig ikke hva du spør om.
Non Plus Ultra

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: tap av muskelmasse , styrke og kraftighet
« #2 : 30. desember 2007, 00:37 »
Uten å være ekspert på emnet, så tror jeg ikke historien din har så mye å si for hvordan du utvikler deg. Derimot har dine vaner, hva du definerer som "vanlig mat" og hvordan denne "vanlige maten" tilbredes ganske mye å si, og din innstilling til dette er jo selfølgelig formet av historien din, men det formes jo også av deg her og nå.

Utlogget ktmsport

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 30
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 30

Sv: tap av muskelmasse , styrke og kraftighet
« #3 : 30. desember 2007, 00:39 »
hehe , det jeg prøver å si er  om man slanker seg i oppveksten og blir tynn, så begynner man å spise senere, får man da tilbake sin naturlige kroppsbygning naturlig ved å spise vanlig mat.

Utlogget ktmsport

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 30
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 30

Sv: tap av muskelmasse , styrke og kraftighet
« #4 : 30. desember 2007, 00:44 »
takk for svar, er litt bekymret :Smiley   , men jeg er glad i mat.  trenet mye før, og spiste lite mat i håp om å bli tynn slik de andre i klassen før. så har jeg tatt det litt med ro den siste stunden , og spist mye god mat.
begynner å bli meg selv igjen og har nettop begynt med litt styrke . vekten har gått betraktelig opp etter matinntaket.
var sterk naturlig for alderen før, så ble jeg tynn og mindre sterk i å løfte tunge ting og slikt.
så spiste jeg mere og tror jeg har blitt naturlig sterkere for alderen, med en vekt på 60kg ,165cm i 8klasse,
og nå nesten 90kg , 175cm førsteåret på vidregående. litt rar tekst men men.

er facinert av strongestmancontest, de gutta er sterke!

Utlogget sphaw

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 734
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 734

  • Heroes never die.... They just reload.
Sv: tap av muskelmasse , styrke og kraftighet
« #5 : 30. desember 2007, 16:20 »
Hva du mener med "naturlig sterkere" skjønner jeg heller ikke helt, egentlig? At du blir sterkere hvis du blir større (legger på deg)?

Vel, uten å ha trent noe som helst, vil en fyr på 90kg i det aller flese tilfeller har større anlegg for å dra mer i markløft enn en fyrstikk på 45kg. Jeg vet ikke om det svarer på "spørsmålet" ditt.

Men ting fungerer på ingen måte slik at du kan slanke deg når du er fjorten, og være "set for life" i noen forstand.

Jeg er veldig forvirret. Du har nevnt et utall variabler i denne tråden, men du har ikke definert en eneste en av dem.

??
The world is a very mean and nasty place and I don't care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life. But it ain't about how hard ya hit. It's about how hard you can get it and keep moving forward. How much you can take and keep moving forward. That's how winning is done!

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: tap av muskelmasse , styrke og kraftighet
« #6 : 30. desember 2007, 16:29 »
Litt vanskelig å få grep på hva du egentlig vil.

Et lite overskudd av energi er en premiss for å få muskelvekst, så det er ikke noe rart at du følte deg svakere da du slanket deg. På en annen side, så er det lite styrke i fett, bortsett fra den indirekte treningen man får i å flytte på seg selv. Slik sett kan store utrente personer være sterkere enn tynne utrente personer, siden de får en del indirekte (men ikke spesielt effektiv og behagelig) trening.

Så hvis du vil ha styrke så må du trene, sammen med et godt kosthold som gir deg de næringsstoffene du trenger.

Hvis du tror du har et vektproblem, så spør helsesøster eller legen din, de vil forhåpentligvis gi deg et noe objektivt svar. Du er unektelig i en voksefase, så da vil jo ting gå litt hulter-i-bulter med vekt etc.

Som jeg har nevnt tidligere, så kan det være en idé å se på hva du legger i begrepene "vanlig mat". Det går an å gjøre enkle grep med kosten for å gjøre den mer balansert uten at det føles som en slankekur.

Utlogget skrottleif

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Sv: tap av muskelmasse , styrke og kraftighet
« #7 : 30. desember 2007, 16:43 »
Det han egentlig lurer på er vel om han under slankingen i tidlig alder gikk fra å vere en endomorf med gode byggegener til en ectomorf som har vanskelig for å legge på seg? Det er vel klart at han ikke er noen ecto, men om han på et vis har ødelagt forutsetningene for bygging ved å slanke seg?

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: tap av muskelmasse , styrke og kraftighet
« #8 : 30. desember 2007, 16:56 »
Tviler sterkt på det.., men jeg synser bare.

Genene kan man gjøre lite med, selv om man slanker seg eller står på hodet. Dog gener gener er langtifra alt som bestemmer noe.

Så det som kan bli påvirket er hva kroppen oppfatter som normalnivåer, og det kan man like fullt påvirke andre veien.

Dog vil jeg gjette på at det er uheldig med harde slankekurer hvor man får mangler av næringsstoffer før man er utvokst siden det kan kanskje påvirke veksten. Men det skal nok ganske mye til for at det skjer, og utifra høyden han har fått, så virker det ikke som om han har blitt hemmet på noen måte i veksten.

janne

  • Gjest
Sv: tap av muskelmasse , styrke og kraftighet
« #9 : 30. desember 2007, 20:00 »
Så lenge ikke testosteronproduksjonen din på noen måte har blitt ødelagt, så vil ikke slankingen i dine tidligere år påvirke din evne til å bygge muskler i dag. Det som vil påvirke muskelbyggingen er type trening, treningsinnsats og hva og når du spiser.

Utlogget ktmsport

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 30
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 30

Sv: tap av muskelmasse , styrke og kraftighet
« #10 : 31. desember 2007, 00:06 »
ja , akkurat det jeg mente. takk for svar. så man ødelegger ikke anleggene for å bli sterk ved slanking i oppveksten? er ikke veldig sterk men heller ingen pingle, er litt sterk i å løfte tunge ting og sont som steiner og slikt. kanskje litt god i bryting naturlig.

kan si det sonn: i 4 klassen veide jeg 65kg(tjukk) 6-7kl veide jeg helt nede i 50 kg og 8kl 60kg og første år på  vidregående (nå) veier jeg 90kg 175cm.  har gåd en del på langrenn og slikt, kjørt  motocross så jeg er sonn høvelig gjennomtrent nå, men litt tung, med en del spekk ja, men i fast form.
har nettop begynt å trent med vekter og programm av erfaren trener, håper jeg kan bygge litt muskler med vekttrening, vist ikke anlegget for å bli sterk er ødelagt. grunnen til at jeg klarte å gå så mye ned i vekt var på grunn av lite matinntak ,og mye hard trening. men nå er matinntaket stort!

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: tap av muskelmasse , styrke og kraftighet
« #11 : 31. desember 2007, 01:23 »
Glem fortiden og se fremover! Du har neppe ødelagt noe anlegg.

Definér hvor du vil hen, hva betyr noe for deg? Lag en plan!

  • *Hvis du er bekymret for matinntaket ditt så hold litt oversikt over hva du faktisk spiser, og se om du får i deg det du faktisk trenger.
  • *Prøv også å trene deg til å lytte til kroppen, med litt kardio og et balansert kosthold så vil appetitten og sulten vanligvis justere seg.
  • *Hvis du vil bli sterkere må du gi musklene en grunn til å bli sterkere, og den enkleste og mest effektive formen er styrketrening. Videre så er styrke så mangt:  Størst muskler? Sterk på å løfte en stein 1 gang? Sterk på å løfte en stein 10 ganger? Generell utholdende styrke?


Glem det at du var sterk en eller annen gang før, du er garantert fortsatt den samme og det som teller er hva du er og hvordan du velger å slippe løs potensialet du har i deg!

Utlogget ktmsport

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 30
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 30

Sv: tap av muskelmasse , styrke og kraftighet
« #12 : 31. desember 2007, 17:03 »
hva er testosteronproduksjon, og hva skal til for å ødelegge den

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: tap av muskelmasse , styrke og kraftighet
« #13 : 31. desember 2007, 17:49 »
hva er testosteronproduksjon, og hva skal til for å ødelegge den
Testosteron er et hormon som er viktig for blant annet muskelvekst, stemmeleie, kroppshår og seksualfunksjon, og produseres hos menn i testiklene (hovedsaklig) og binyrene. Så jeg vil gjette (jeg er ingen lege) på at hvis man har problemer med testiklene eller binyrene, kan produksjonen reduseres. Bruk av steroider påvirker også produksjonen.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!