Skrevet av Emne: Rett til tillegg ved sykemelding.  (Lest 6966 ganger)

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
Rett til tillegg ved sykemelding.
« : 31. desember 2007, 06:12 »
Jeg har en liten nøtt her, og håpet at kanskje noen her inne hadde mer erfaring om dette en meg.

Det har seg slik at jeg jobber natt, og ved sykdom betaler ikke arbeidsplassen min ut tilleggene mine.
(Natt-tillegg, manager-on-duty tillegg, helgetillegg osv.)
Jeg jobber en uke på og en uke av, og trives ganske greit, bortsett fra slike irriterende øyeblikk som dette.

Grunnen til at spør er fordi jeg var syk med influensa fem dager, (onsdag-søndag).
I min friperiode den måneden så jobbet jeg en ekstra natt, hadde kurs en hel dag, og hadde fem andre timer på jobb.

Selv om jeg hadde over 20 ekstra timer den måneden så gikk det altså opp i null, jeg hadde samme inntekt som jeg har på en vanlig måned, pga alle tillegg som forsvant med sykdommen.

Kort sagt lever jeg på tilleggene.

Jeg er uenig i at jeg skal "straffes" for å være syk, og har retten på disse tilleggene ved sykdom.
Hadde jeg vært langttidssykemeldt, så er det dette altså snakk om mange tusen kroner i måneden!


Jeg vet også at det skal stå i arbeidsmiljøloven klart og tydlig at jeg har retten til disse tilleggene, men den eneste jeg finner er .

§ 8-29. Arten av inntekt som utgjør den aktuelle ukeinntekten

Lønnsinntekt og andre godtgjørelser som er resultat av arbeidstakerens egen arbeidsinnsats tas med når den aktuelle ukeinntekten skal beregnes. Tillegg for ubekvem arbeidstid og ulempetillegg for spesielle arbeidsforhold regnes med.
[/b]

Det står tydlig at jeg har krav på tillegg for ubekvem arbeidstid her, men vet noen om noe mer detaljert og håndfast?

Lov om folketrygd : http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html#8-23

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Rett til tillegg ved sykemelding.
« #1 : 31. desember 2007, 09:54 »
Jeg mener at du skal ha disse tilleggene, mener å huske det er slik fra den gang jeg jobbet i staten. Dersom man er langtidssykmeldt skal man regne snittet av siste 3 måneders inntekt (eller noe i den duren) og da vil jo tilleggene være med.

Dog ikke 100 % sikker her, men mener å huske det er slik.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget sv1

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 170
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 170

Sv: Rett til tillegg ved sykemelding.
« #2 : 31. desember 2007, 10:11 »
Er du ansatt i stat eller kommune skal du ha alle tillegg, om dette er akkorder, nattillegg eller andre tillegg er likegyldig, du har krav på det som hadde vært din normale lønn. Er litt usikker på privat sektor, men tror de må følge de samme reglene.

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
Sv: Rett til tillegg ved sykemelding.
« #3 : 31. desember 2007, 17:05 »
Vet at det er sånn i stat og kommune sektor, men dette er privat, de må vel uansett følge de samme reglene?

Så lenge en er organisert har man vel krav på det?

Takker for svar.


Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
Sv: Rett til tillegg ved sykemelding.
« #4 : 01. januar 2008, 22:28 »
 § 8-18 Sykepenger fra arbeidsgiveren

       For å få rett til sykepenger fra arbeidsgiveren må arbeidstakeren ha vært ansatt hos arbeidsgiveren i minst fire uker (opptjeningstid). Fravær uten gyldig grunn regnes ikke med i opptjeningstiden.

       Dersom arbeidstakeren slutter i arbeidet, men igjen begynner å arbeide hos den samme arbeidsgiveren innen to uker, regnes det tidligere arbeidsforholdet med når opptjeningstiden skal beregnes.

       Sykepenger fra arbeidsgiveren i arbeidsgiverperioden, se § 8-19, ytes med 100 prosent av sykepengegrunnlaget. Etter utløpet av arbeidsgiverperioden ytes sykepenger fra arbeidsgiveren med 10 prosent (arbeidsgivers delansvar) av sykepengegrunnlaget, se § 8-10, i inntil 250 dager, se § 8-12.

       Sykepenger fra arbeidsgiveren ytes tidligst fra og med den dag arbeidstakeren har gitt melding om arbeidsuførheten til arbeidsgiveren, såfremt det har vært mulig for arbeidstakeren å gi slik melding. Plikten til å gi melding gjelder også når det foreligger legeerklæring. Retten til sykepenger faller bort dersom arbeidsgiveren skal betale sykepenger på grunnlag av legeerklæring (§ 8-7), og legeerklæringen ikke er sendt til arbeidsgiveren innen 14 dager etter at arbeidsgiveren kan kreve slik erklæring.


Ved sykemelding har du krav på tilleggene dine. Dette gjelder privat sektor og :


§ 1-2. Vern mot private avtaler
Rettigheter etter denne loven kan ikke fraskrives ved private avtaler.
En arbeidsgiver kan ikke innskrenke arbeidstakernes rettigheter etter loven.


(Folketrygdlova)

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
Sv: Rett til tillegg ved sykemelding.
« #5 : 01. januar 2008, 22:34 »
Tusen takk! Der står det jo svart på hvit! Haha! Du er en engel!

Her har du en kupong på en tjeneste fra meg uansett hva det er, om vi blir kjent noen gang, hehe.
Og honnør selvfølgelig!

Utlogget Hege

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 2 233
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 233

  • ..
Sv: Rett til tillegg ved sykemelding.
« #6 : 01. januar 2008, 23:06 »

Her har du en kupong på en tjeneste fra meg uansett hva det er, om vi blir kjent noen gang, hehe.

Den skal jeg huske  Thumbsup

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!