Skrevet av Emne: Rakettforbud  (Lest 9798 ganger)

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Rakettforbud
« #60 : 31. desember 2007, 18:37 »
Stfu og bli voksne?? biggrin Litt av en selvmotsigelse. Samtidig fnyser du av argumenter i mot et forbud og sier vi må bli voksne? Du av alle hadde jeg forventet skulle se urimeligheten ved et forbud. Ser du virkelig ikke urimeligheten ved kollektiv avstraffelse? Straffe alle sammen pga noe noen få gjør? (Forbehold om forskjellen mellom hendelige uhell og idiotisk oppførsel i fylla.) Når våpen og raketter her omtrent blir sidestilt; brudd på våpenlov gir jo straff?

Dette henger ikke sammen... og jeg begynner å bli lei av å forklarer forskjellen på straff og forbud. Det er ingen kollektiv avstraffelse siden det ikke er et kollektiv som er imot inskjerpingen i lovgivingen.

Det er innlysende at eksplosiver bør lovreguleres, og spesiellt når det er så mye skader og branner som det er pga uvettig bruk. det er IKKE innlysende at det skal være fritt frem.

Utlogget Zuul

Sv: Rakettforbud
« #61 : 31. desember 2007, 18:40 »
Nå har vel nordmenn en solid tendenes til å oppføre seg som dumme sauer, spesielt i fylla. Vært eneste år drukner folk fordi de detter ut av båten sin i fylla, kjører i fylla, går på ski på fjellet i storm osv, brenner ned hus fordi man sender raketter i fylla og mere til

Utlogget MrArnold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 278
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 278

Sv: Rakettforbud
« #62 : 31. desember 2007, 18:53 »
Nå har ikke jeg gått igjennom hva som er av fyrverkeri,  trodde det var en viss forskjell på "offentlig oppskytings rakketter" og de man får kjøpt i butikker. Altså rakett til 1500 kroner kan ikke se at man kan sende opp på et trygt sted i gata, så derfor regner jeg ikke det med hva som skal være lov. Altså familipakker og noen batteri  fyrverkeri skal være, kan jo kutte ned det værste. Smiley menne nå skal jeg drikke opp proteinshaken også skal jeg gå på fest  og  feire, drikke litt alkohol og Se på fyrverkeri  og kansje fyre opp min "egen rakett"  forhåpentligvis fyrer jeg ikke av, så jeg treffer ho i øyet Wink)
ville er ikke å si at man vil, det er å handle.

dodraugen2k

  • Gjest
Sv: Rakettforbud
« #63 : 31. desember 2007, 19:05 »
Har en nærmest schizofren opplevelse her nå. Føler ikke at hylekoret som roper om kollektiv avstraffelse og statlig maktovergrep fortjener noe svar, men har samtidig problemer med å la enkelte kommentarer stå ubesvart. Tror jeg skal legge til ”ikke bry deg” som nyttårsforsett, men siden vi fremdeles befinner oss i 2007;

Ser du virkelig ikke urimeligheten ved kollektiv avstraffelse? Straffe alle sammen pga noe noen få gjør?

Jeg håper du forstår at det kreves en viss redegjørelse når du begynner å dra inn kollektiv avstraffele. Argumentet er i seg selv verdiløst, da det kan brukes som kritikk av hvert eneste forbud som noensinne har blitt innført. Oppgaven blir da å klare å påpeke hvorfor det er så urimelig at ikke hvermandsen skal få fyre opp pinnerakettene sine, jeg er spesielt interessert i hvordan du kan se på det som så galt når du samtidig vet at man kan få tillatelse ved å ta et kurs for pyroteknikk.

Siden sammenligning med bilkjøring tydeligvis er det som gjelder vil jeg høre om du mener det er urimelig at man ikke kan kjøre bil uten førerkort. Mange klarer fint å bli kompetente bilister på egenhånd. Synes du det er urettferdig at også disse må pisse bort penger på kurs og prøver de egentlig ikke trenger?

MrArnold: Dersom du faktisk mener at et forbud mot alkoholinntak og et forbud mot leking med sprengstoff er sammenlignbare (noe jeg mistenker at du egentlig ikke gjør) og reagerer på at alkoholinntak er lovlig da dette ofte har sammenheng med ymse skader - hørt om tankefeilen ” Two wrongs make a right”?

Til slutt: det er selvsagt riktig at problemet ligger i uforsiktig bruk (enten det er snakk om uvitenhet, påvirkning av alkohol eller annet) og at det er dumt at folk som oppfører seg skal bli fratatt gleden de finner i oppskyting. Det betyr allikevel ikke at argumentet er noe bedre enn det klassiske utsagnet ”guns don't kill people, people do”. Innen noen kan redgjøre hvorfor alle og enhver over atten år skal ha retten til å leke seg med sprengstoff har jeg problemer med å la meg overbevise.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Rakettforbud
« #64 : 31. desember 2007, 19:08 »
Essensen av det jeg har skrevet er jo strengt tatt ikke at jeg er i mot alle former for regulering.. Jeg har jo faktisk nevnt et par reaksjoner som kanskje hadde vært passende for uvettig bruk. Likevel, å gjøre rakettene helt ulovlig er aldeles ikke måten og gjøre det på. Videre føler jeg at dette straffer meg personlig, selv om jeg sjøl og min familie aldri har skadet oss selv, andre eller eiendom ved anledninger der raketter har blitt sendt opp.
Kjenner MANGE som føler det samme. Provoserende.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Rakettforbud
« #65 : 31. desember 2007, 19:14 »
Balthazar, jeg hadde lett gått med på at et kurs i pyroteknikk hadde vært et krav for å få lov til å sende opp. Mente kollektiv avstraffelse i og med at det går ut over de mange som er i mot et forbud. Kanskje jeg burdte ha spesifisert det, men gadd ikke. Skriver fra mobilen, dessuten gikk jeg ut i fra at folk skjønte hva jeg mente.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget boooks

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 475
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 475

Sv: Rakettforbud
« #66 : 31. desember 2007, 19:45 »
Hørte en plass at den enseste grunnen til at alkohol fortsatt var lovlig var at den var såpass med kulturen vår. Det ville blitt folkeopprør hvis man ulovligjør alkohol..

når det gjelder raketter så er jeg for ulovligjøring av raketter med styre pinne. Men batteri etc ska det fortsettes med. Litt vanskelig å skade seg med et batteri hvis man har en normal iq.
Train-eat-sleep-repeat

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Rakettforbud
« #67 : 31. desember 2007, 21:47 »
Litt vanskelig å skade seg med et batteri hvis man har en normal iq.
..det er ikke primært skader som er selvpåførte som er grunnen til forbudet mot raketter... det er materielle skader og personskader som kommer på grunn av uvettig bruk grunnet nedslagssted osv...

Det kommer nok til å bli skader etter forbudet også, men forhåpentligvis færre og forhåpentligvis vil vi med pyrokurs og mer offentlige fyrverkeri få BEDRE fyrverkeri . Tiden vil vise. Smiley

Det vil uansett være umulig og uinteressant for politiet å jakte på folk som skyter opp raketter... det er nok heller ved skade at da den ulovlige bruken av eksplosiver vil gi ofrene litt flere rettigheter enn idag, siden lovbryteren blir erstatningspliktig.

Utlogget kennyo

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 890
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 890

Sv: Rakettforbud
« #68 : 31. desember 2007, 22:07 »
Liberalbiten av meg burde vel strengt tatt sagt nei til forbud, men etter å ha grublet litt kom jeg frem til følgende:

Vi har nå hatt en ganske liberal fyrverkerilov lenge, der hvermansen kan leke seg med eksplosiver nyttårsaften. Hvermansen har gang på gang på gang bevist at han ikke er sitt ansvar bevisst (ref. ulykker, skader, branner og ditto store kostnader). Altså: Vi har hatt muligheten, og vi dreit oss ut... Dette er nok et av de områdene der idiotene må beskyttes mot seg selv. Mao. Jeg støtter et forbud mot salg til private av både raketter og bakkefyrverkeri.

Jeg syns forøvrig at et fyrverkeri i offentlig regi på utvalgte steder (by- og bygdesentre f.eks) må være en god løsning, da dette fyrverkeriet er vesentlig flottere enn "piff-poffene" som selges over disk og det da fyres opp av kompetente folk på trygge steder.

Godt nyttår!  Smiley

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Rakettforbud
« #69 : 01. januar 2008, 10:07 »
da var nyttårsaften over. Liberalisten i meg har konkludert med at vi godt kan slutte med fyrverkeri.
forbudet mot raketter med styrepinne er første skritt til fullt forbud, believe you me.

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Rakettforbud
« #70 : 01. januar 2008, 11:16 »
da var nyttårsaften over. Liberalisten i meg har konkludert med at vi godt kan slutte med fyrverkeri.
forbudet mot raketter med styrepinne er første skritt til fullt forbud, believe you me.

Nå er jeg skuffa. Det er da en menneskerett og sende raketter i hytt og pine, sneie trynet på folk, biler og hus mens man er sørpe full.  what
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Rakettforbud
« #71 : 01. januar 2008, 13:45 »
Nå er jeg skuffa. Det er da en menneskerett og sende raketter i hytt og pine, sneie trynet på folk, biler og hus mens man er sørpe full.  what
Oisann. Har du kommet frem til "sarkasme" i ordboka?
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Spokki

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 254
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 254

Sv: Rakettforbud
« #72 : 01. januar 2008, 17:42 »
Syntes dette burde gjennomføres. Raketter er artig det, men det er ikke like artig når man hører om folk som har  fått alvorlige skader eller mistet hus ol fordi noen fulle ungdommer eller voksene for den saks skyld ikke ser alvoret i dette.

Hadde selv en kompis som ble truffet av en rakett i fjor som fikk alvorlige brannskader på store deler av kroppen. Ikke noe vakkert syn.
Alder:    18.
Vekt:     73 Kilo.
Høyde:  1.83 cm.
Bosted:  Lillehammer.
Trener:  Styrke og Grappling.

Idrettsfag - Gausdal vidregående skole.

Tapout or blackout!

Studenten

  • Gjest

Utlogget Tannfeen

Sv: Rakettforbud
« #74 : 01. januar 2008, 18:40 »

Det første som slår meg er at det som skjedde ungen var veldig trist.
Forsåvidt ganske interessant at blandt 21 skadde var 20 menn.
There is nothing that training cannot do. Nothing is above its reach or below it.
-Mark Twain




Treningslogg
Bildelogg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!