avstemning
Spørsmål: Skal Espen Bøs Aune fortsette å loggføre trening osv på forumet?  (Avstemning er avsluttet: 18. februar 2008, 12:33)
Ja - 32 (25%)
Nei - 2 (1.6%)
Vet ikke - 2 (1.6%)
Ja for Faen!!! - 87 (68%)
Nei ha han ut av forumet!! - 5 (3.9%)
Stemmer totalt: 126

Skrevet av Emne: Espen Bøs Aune mot???  (Lest 1612196 ganger)

Utlogget Espen Bøs Aune

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 749
  • Honnør: 1113
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 749

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Espen Bøs Aune, bilder s.26,s.34
« #120 : 07. januar 2008, 21:37 »
Fisker etter bilder da ;p

ååååå...sier du det ja.....Kommer vel om ikke lenge Smiley

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
Sv: Espen Bøs Aune, bilder s.26,s.34
« #121 : 07. januar 2008, 22:09 »
Fannt ut i helga hvordan man kan kjøre tunge vekter i Zercher Squat...Man legger en planke  i mellom...Har tidligere lakt stanga rett på hendern..Og det er smerte på høyt plan...Så nå blir det tyngre på denne øvelsen framover Wink

Trente den i dag etter en lang knebøy-økt, og brukte ett kosteskaft til å holde på, litt likt det bildet.
Fikk fint opp 120 kg selv, men slet litt med å komme langt nok ned, ettersom albuen kom bort på føttene.
Men det morsomme var at det føltes som knebøy på vei ned, men markløft på vei opp igjen!
Jeg skal iallefall kjøre denne øvelsen fremover, da den ga meg en veldig fin form.

Kommer til å saumfare loggen din etter flere øvelser ja:)

Prøvde meg på zercher deadlifts, men det gjør jeg ikke igjen, hehe.

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Espen Bøs Aune, bilder s.26,s.34
« #122 : 07. januar 2008, 22:54 »
Som sagt, jeg kommer ikke til å dra denne Dietmar diskusjonen noe lenger siden det har sine åpenbare tilhengere, jeg har ikke sagt at det ikke fungerer, er bare lite overbevist om at det er fordelaktig å bruke så lang tid på lette vekter for avanserte utøvere. Mengde/volum kan bare til en viss grad kompensere, men på hvilken måte trenger en styrkeløfter arbeidskapasitet og evnen til å løfte flere sett på lette vekter - spesielt siden man faktisk taper en del nevrale tilpasninger og toppstyrke hvis man ikke løfter vekter over ca sin 5RM på et par måneder?

Må også minne om at internasjonalt er det vel en fin balanse mellom lange, lineære oppkjøringsprogram - såkalt tradisjonell vestlig periodisering (som Dietmar bruker) og kompleks/konjugert periodisering som i Westside Barbell og Metal Milita (benkspesialister) - kortere oppkjøringsfaser på 3-4 kanskje 6 uker og trening nærmere maks. Spesielt i strongman er WSB populært. Mitt inntrykk er at flere og flere kjører kortere oppkjøringsfaser og nærmere maks fordi det erfaringsmessig fungerer bedre enn alternativet - den gamle, gode metoden.
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget Bob Paar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 860
  • Honnør: 1156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 860

  • Når man er svak, løfter man KUN lette vekter..
Sv: Espen Bøs Aune, bilder s.26,s.34
« #123 : 07. januar 2008, 23:00 »
Det er fordi tyngre vekter sliter mere på kroppen. Dietmar har langtidsplan med det han gjør og landslagsløfterne har til nå nådd et bra nivå internasjonalt sett, men alikevel er noen litt skadet. Dette kommer vel av for tunge vekter over tid.
Jeg ser at de som trener mere mengde på lettere vekter har like stor fremgang om ikke større enn som en som sliter nesten hver trening på tyngre vekter.
Nordisk mester i håndbak 2014.


Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Espen Bøs Aune, bilder s.26,s.34
« #124 : 07. januar 2008, 23:12 »
Litt merkelig at det først klages på at det kjøres så lette vekter, for deretter å forherlige Dietmar program der det vitterlig utelukkende brukes lette vekter i ukesvis. Det blir også litt rart å kritisere opplegget uten at dere vet hva det går ut på, dere ser på et par økter og dømmer det fordi det ikke er typisk Dietmar, eller misforstår jeg? Her er absolutt en langtidsplan, vi bruker mengde, vi bruker topping, vi bruker mange universelle prinsipper - men i stedet for å kreve at løfteren skal tilpasse seg et standardtemplat (presse en firkantkloss inn i et rundt hull-prinsippet) foretrekker jeg å tilpasse treningsopplegget forutsetningene og målsetningene til løfteren/utøveren.

Som sagt, Dietmar er kjekt og greit og bra og flott alt det der, men det finnes flere veier mot Rom, many ways to skin a cat, flere måter å flå bjørnen på etc etc - se hva som skjer ute i den store verden før dere lukker vinduer og dører og kjører det dere alltid har kjørt. Kanskje finnes det noe som fungerer bedre for akkurat deg og dine behov. Smiley
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget Kris

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 408
  • Honnør: 1067
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 408

Sv: Espen Bøs Aune, bilder s.26,s.34
« #125 : 07. januar 2008, 23:18 »
Litt merkelig at det først klages på at det kjøres så lette vekter, for deretter å forherlige Dietmar program der det vitterlig utelukkende brukes lette vekter i ukesvis. Det blir også litt rart å kritisere opplegget uten at dere vet hva det går ut på, dere ser på et par økter og dømmer det fordi det ikke er typisk Dietmar, eller misforstår jeg? Her er absolutt en langtidsplan, vi bruker mengde, vi bruker topping, vi bruker mange universelle prinsipper - men i stedet for å kreve at løfteren skal tilpasse seg et standardtemplat (presse en firkantkloss inn i et rundt hull-prinsippet) foretrekker jeg å tilpasse treningsopplegget forutsetningene og målsetningene til løfteren/utøveren.

Som sagt, Dietmar er kjekt og greit og bra og flott alt det der, men det finnes flere veier mot Rom, many ways to skin a cat, flere måter å flå bjørnen på etc etc - se hva som skjer ute i den store verden før dere lukker vinduer og dører og kjører det dere alltid har kjørt. Kanskje finnes det noe som fungerer bedre for akkurat deg og dine behov. Smiley

Godt skrevet, Børge.

God natt.

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Espen Bøs Aune, bilder s.26,s.34
« #126 : 07. januar 2008, 23:18 »
Som sagt, jeg kommer ikke til å dra denne Dietmar diskusjonen noe lenger siden det har sine åpenbare tilhengere, jeg har ikke sagt at det ikke fungerer, er bare lite overbevist om at det er fordelaktig å bruke så lang tid på lette vekter for avanserte utøvere. Mengde/volum kan bare til en viss grad kompensere, men på hvilken måte trenger en styrkeløfter arbeidskapasitet og evnen til å løfte flere sett på lette vekter - spesielt siden man faktisk taper en del nevrale tilpasninger og toppstyrke hvis man ikke løfter vekter over ca sin 5RM på et par måneder?

Må også minne om at internasjonalt er det vel en fin balanse mellom lange, lineære oppkjøringsprogram - såkalt tradisjonell vestlig periodisering (som Dietmar bruker) og kompleks/konjugert periodisering som i Westside Barbell og Metal Milita (benkspesialister) - kortere oppkjøringsfaser på 3-4 kanskje 6 uker og trening nærmere maks. Spesielt i strongman er WSB populært. Mitt inntrykk er at flere og flere kjører kortere oppkjøringsfaser og nærmere maks fordi det erfaringsmessig fungerer bedre enn alternativet - den gamle, gode metoden.
Først og fremst, jeg er ikke en svoren dietmartilhenger, har kun prøvd det to ganger, med stort hell.  Er åpen for det meste innen treningsteorier, også det du driver med.

Men på lang sikt så tror jeg så absolutt best om mengdetrening og lette vekter, og der er dietmarprogrammene bra. 
Er man en ren utøver, som styrkeløftere i norge er, så klarer man ikke tunge vekter over altfor lang tid, dette tror jeg dietmar har tatt bra hensyn til.

Når det gjelder trening for toppstyrke og nervale tilpassninger som du så fint skriver så er min erfaring tvert imot ett behov for tung trening.  Jeg satte ny pers nettopp sjøl i bøy etter mange års trening og det uten ett eneste tungt løft siden NM i mars i fjor.

Man kan ikke sammenligne en styrkeløfter og en strongman uansett og jeg håper og tror at Espen får bra utbytte av det han gjør nå, det eneste riktige er å prøve noe nytt. Smiley  Jeg vet ikke hva opplegget deres går utpå nå, så det skal jeg ikke uttale meg om, jeg vet Fagerli er en dyktig kar så det blir nok bra lell.
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget OD

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 123
  • Honnør: 582
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 123

  • Sponset av Proteinfabrikken og Kappi
Sv: Espen Bøs Aune, bilder s.26,s.34
« #127 : 08. januar 2008, 00:03 »
Kun fremgang vil avgjøre hva Børge sitt program er verdt, det gjelder både på gymmet og i konkuranser.
Espen i fjor før og under nsm var som en terminator, ustoppelig, det var pers i mark benk press skråbenk absolutt alt av øvelser for strongman, da hadde han trent mengde og oppkjøring (2uker styrke 1 uke strongman) totalt ca 26-27uker med trening for et stevne.  Kun dårlig inntak av veske hindret han fra å smadre sine konkurenter å bli nsm 2007. Klarer Børge å trene espen slik at han overgår sine tidligere prestasjoner så viser det jo at det er flere veier til Rom men og at Børge kan sine saker, jeg håper han klarer det for Espen er tross alt KK-67s favoritt strongman hø hø Wink


Meistarar koma og fara en godsøgnin mun aldrei deyja

Utlogget Espen Bøs Aune

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 749
  • Honnør: 1113
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 749

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Espen Bøs Aune, bilder s.26,s.34
« #128 : 08. januar 2008, 10:04 »
Som sakt er det artig å se alle som bryr seg om jeg trener rett eller ikke Smiley Men det skal sies at jeg kjenner ingen Strongman i verdens eliten eller Norges eliten som trener ditemar.For uten meg da, tidligere. Og Skog har trent det litt også. Arild trener det ikke, Lars trener det ikke, Reidar trener det ikke, Bjerke trener det ikke osv osv....Og sier igjen at skal man bli sterk i de 3 store så er ditemar ett bra prog. Men for strongman er jeg usikker. Derfor trenes jeg nå av Børge. Så får vi se hvordan det går me "oss" til slutt. Kommer uansett til å kjempe i toppen på NSM 08. Det er jeg 100% sikker på... Smiley

Utlogget Espen Bøs Aune

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 749
  • Honnør: 1113
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 749

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Espen Bøs Aune, bilder s.26,s.34
« #129 : 08. januar 2008, 10:09 »
Nesten rart at ikke Einar Gillberg har slengt seg på denne.....Eller er det bare stille før stormen....? Smiley

Utlogget Espen Bøs Aune

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 749
  • Honnør: 1113
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 749

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Espen Bøs Aune, bilder s.26,s.34
« #130 : 08. januar 2008, 10:17 »
Fisker etter bilder da ;p

På jobb har vi en konk om hvem som trener og holder seg mest i form. Jeg vant woot Og fikk en vel fortjent mixmaster Undecided hoho

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Espen Bøs Aune, bilder s.26,s.34
« #131 : 08. januar 2008, 10:17 »
Er det egentlig noen som har sagt at opplegget til Fagerli er dårlig, og at Dietmar er tingen for stronman? 
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Zuul

Sv: Espen Bøs Aune, bilder s.26,s.34
« #132 : 08. januar 2008, 10:21 »
På jobb har vi en konk om hvem som trener og holder seg mest i form. Jeg vant woot Og fikk en vel fortjent mixmaster Undecided hoho

Hehe. Er ikke det litt urettferdig mot de andre å la deg være med i en sånn konk? Grin

Utlogget Espen Bøs Aune

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 749
  • Honnør: 1113
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 749

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Espen Bøs Aune, bilder s.26,s.34
« #133 : 08. januar 2008, 10:23 »
Er det egentlig noen som har sagt at opplegget til Fagerli er dårlig, og at Dietmar er tingen for stronman? 

Mr.benkpress var vel ikke så oppi skyan for Børge sitt opplegg Smiley ikke Blant de 100 beste i norge en gang som jeg forsto tidligere i loggen hær...

Utlogget Cochise

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 570
  • Honnør: 234
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 570

  • By the power of Greyscull!
Sv: Espen Bøs Aune, bilder s.26,s.34
« #134 : 08. januar 2008, 10:27 »
gratulerer med mixmaster! hehe.. vi har også sånn opplegg på jobb, men jeg har ikke sjans om å vinne fordi de trekker etter hvor mange ganger man trener på ... 3T!!!.. pr uke  Undecided
kk67

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!