Skrevet av Emne: Mat før og etter trening?  (Lest 1384 ganger)

Utlogget WonderGirl

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Mat før og etter trening?
« : 10. januar 2008, 18:10 »
Hva er lurt å spise før og etter man trener? Og evt. når? Er ikke noe særlig glad i banan, så er det noe som kan være en erstatter for dette?

Utlogget Erve

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 143

Sv: Mat før og etter trening?
« #1 : 10. januar 2008, 18:14 »
Rosiner er kjempe bra. I tillegg bør du få i deg proteiner, gjerne fra et tilskudd(whey). Når du kommer hjem spiser du et stort måltid.

Utlogget WonderGirl

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 15
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 15

Sv: Mat før og etter trening?
« #2 : 10. januar 2008, 18:21 »
Ok, supert. Hva med proteinbarene som selges på treningssenteret? De virker jo ålreite, men det er så vanvittig mye kalorier i de?! Så den kombinert med stort måltid når man kommer hjem, blir jo ganske mye.. Holder på å gå ned i vekt, så må passe på det totale kaloriinntaket også.

Utlogget s032050

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 57
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 57

Sv: Mat før og etter trening?
« #3 : 10. januar 2008, 18:32 »
Du bør legge størsteparten av ditt totale kcal inntak til tiden rett etter trening. Med andre ord: Ta deg gjerne en proteinbar etter trening, og så et stort måltid i tillegg når du kommer hjem. Havner du over ditt optimale kcal inntak pga av dette, ville jeg ha redusert inntaket tidligere på dagen, før trening. Videre er ikke rosiner ( dette gjelder for all frukt ) optimalt å spise etter trening, siden karbohydratene i rosiner i stor grad går til å fylle glykogenlagrene i levra, ikke musklene. Ser at ervee anbefaler whey, noe jeg også støtter, men en proteinbar vil i stor grad gjøre samme nytten. En shake med whey og karbohydrater (carbofuel fra proteinfabrikken for eks) inneholder mye av de samme næringstoffene som en proteinbar, men en shake er billigere og du slipper fett o.l som ofte er i proteinbars.

Utlogget meCarnival

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 240
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 240

Sv: Mat før og etter trening?
« #4 : 10. januar 2008, 18:59 »
Så du mener shaken fyller opp i musklene og ikke levra? du sa ikke noe om det så nå ble jeg usikker.. Skal kjøpe Carbofuel + WheyTech fra PF til uken...

Utlogget Viddoyen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 228
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 228

Sv: Mat før og etter trening?
« #5 : 10. januar 2008, 19:13 »
før trening spiser jeg ofte litt havregrøt og en proteinshake, blanna med vann, ca 1 time før Smiley
rett etter blander jeg whey tech og carbofuel med vann og tar direkte etter trening Smiley
Ca 1 time etter spiser jeg kylling filet/tunfisk med ris/paste Smiley fungerer fint syns nå jeg Smiley men kommer jo ann på hva trening osv Smiley

Utlogget Tordemann

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 14
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 14

Sv: Mat før og etter trening?
« #6 : 10. januar 2008, 23:37 »
før trening spiser jeg ofte litt havregrøt og en proteinshake, blanna med vann, ca 1 time før Smiley
rett etter blander jeg whey tech og carbofuel med vann og tar direkte etter trening Smiley
Ca 1 time etter spiser jeg kylling filet/tunfisk med ris/paste Smiley fungerer fint syns nå jeg Smiley men kommer jo ann på hva trening osv Smiley

en time etter trening spiser du? ikke litt lenge etterpå?

selv drikker jeg cell-max og spiser en banan rett etter trening på gåturen hjem, før jeg spiser ett godt måltid hjemme med en proteinshake til Wink

Utlogget Viddoyen

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 228
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 228

Sv: Mat før og etter trening?
« #7 : 11. januar 2008, 07:29 »
nei jeg fyller jo på med raske karbs og protein RETT etter, så venter jeg en time før jeg fyller på med proteiner og karbs . har lest en plass at det kan gjøres slik , eller at det skal fungere greit:)

Utlogget Erve

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 143

Sv: Mat før og etter trening?
« #8 : 11. januar 2008, 22:59 »
Du bør legge størsteparten av ditt totale kcal inntak til tiden rett etter trening. Med andre ord: Ta deg gjerne en proteinbar etter trening, og så et stort måltid i tillegg når du kommer hjem. Havner du over ditt optimale kcal inntak pga av dette, ville jeg ha redusert inntaket tidligere på dagen, før trening. Videre er ikke rosiner ( dette gjelder for all frukt ) optimalt å spise etter trening, siden karbohydratene i rosiner i stor grad går til å fylle glykogenlagrene i levra, ikke musklene. Ser at ervee anbefaler whey, noe jeg også støtter, men en proteinbar vil i stor grad gjøre samme nytten. En shake med whey og karbohydrater (carbofuel fra proteinfabrikken for eks) inneholder mye av de samme næringstoffene som en proteinbar, men en shake er billigere og du slipper fett o.l som ofte er i proteinbars.

Post gjerne en link til det med at rosiner/frukt fyller kun opp glykogenlageret i leveren da jeg syns det hørtes meget rart ut. Forøvrig har jeg lest flere plasser, også her på forumet at rosiner og frukt er meget bra etter treningen som raske karbs. Poenget med de raske karbohydratene er et bedre proteinopptak. Glykogenlagerne kan man fylle opp når man kommer hjem med trege karbs også Smiley

Utlogget Boyscout slayer

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 425
  • Honnør: 796
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 425

Sv: Mat før og etter trening?
« #9 : 11. januar 2008, 23:02 »
egentlig trenger man bare proteiner rett etter trening, glykogenlagrene blir fyllt opp av vanlige trege karbs uansett og de kan du spise en stund etter trening om du vil og og det vil ikke påvirke muskelbygging, eneste grunnen til at kjappe karbs etter trening er smart er at da blir proteinene tatt opp fortere.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!