Skrevet av Emne: Smerter i infraspinatus  (Lest 10495 ganger)

Utlogget Zupah

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 187
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 187

  • Strong, but far from strong enough =)
Smerter i infraspinatus
« : 08. januar 2008, 11:05 »
Har i de siste ukene hatt smerter i høyre skulder, mest sannsynlig Infraspinatus (Har vært hos legen). Vi kom frem til at det sannsynligvis er en senebettenelse så har jeg fått en kur mot det (Naproxen). Derimot så har ikke bedringen vært veldig stor. Det jeg lurer på; Trenger det nødvendigvis være senebettenelse? Har kjørt mye 5x5 og har mye tung trening, så kan det være en annen form for overbelastning? Noen som har erfaringer med dette?

Når dette blir bra igjen, som jeg håper det blir snart tenkte jeg å kjøre litt forebyggende rotatorøvelser. Hvilke øvelser er å anbefale for å styrke infraspinatus/supraspinatus spesielt? Burde jeg vente til all smerte i skulderen er over før jeg starter med rotatortrening, eller er det bra å starte med litt rolig trening på det allerde nå?

Når det gjelder smertene så er det ikke slik at det konstant gjør dritvondt, men jeg kjenner at ting ikke er som det skal, og de fleste skulderøvelser fungerer dårlig.

Håper på noen gode svar og tilbakemeldinger;)
21år  -  83kg  -  182cm
Bøy: 160kg
Mark: 185kg
Benk: 117,5kg

Online Loggbok

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Smerter i infraspinatus
« #1 : 08. januar 2008, 11:19 »
Har i de siste ukene hatt smerter i høyre skulder, mest sannsynlig Infraspinatus (Har vært hos legen). Vi kom frem til at det sannsynligvis er en senebettenelse så har jeg fått en kur mot det (Naproxen). Derimot så har ikke bedringen vært veldig stor. Det jeg lurer på; Trenger det nødvendigvis være senebettenelse? Har kjørt mye 5x5 og har mye tung trening, så kan det være en annen form for overbelastning? Noen som har erfaringer med dette?

Når dette blir bra igjen, som jeg håper det blir snart tenkte jeg å kjøre litt forebyggende rotatorøvelser. Hvilke øvelser er å anbefale for å styrke infraspinatus/supraspinatus spesielt? Burde jeg vente til all smerte i skulderen er over før jeg starter med rotatortrening, eller er det bra å starte med litt rolig trening på det allerde nå?

Når det gjelder smertene så er det ikke slik at det konstant gjør dritvondt, men jeg kjenner at ting ikke er som det skal, og de fleste skulderøvelser fungerer dårlig.

Håper på noen gode svar og tilbakemeldinger;)

Jeg har hatt betennelse i infraspinatus et par ganger - langvarig dritt!!

Kom deg til en god fysioterapeut, og kom i gang med gode rotatorøvelser snarest. En god fysioterapeut hjelper deg bra med dette, og de har gjerne bra treningsmuligheter på fysioterapisenterne også. Det er lettlettlett trening med reine rotatorøvelser og trening av stabilisatormuskulatur i skuldrene, men det har bra terapeutisk effekt.
Min erfaring er at det er viktig å ikke kjøre øvelser som gir direkte ubehag, så det triste faktum for de fleste er at en må kjøre en del jenteøvleser og jentevekter en god periode for å bli bra.

Bor du i Drammensregionen, så kan jeg tipse om en kanonbra fysioterapeut. Han har i hvertfall hjulpet meg mang en gang, og gitt meg tilliten til fysioterapeuter tilbake  Smiley

Nederste øvelse her http://www.exrx.net/Articulations/Shoulder.html#anchor110483 er eksempel på en rotatorøvelse. Kan kjøres med hantel eller med vaier (f.eks i cross-over maskinen)


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Zupah

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 187
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 187

  • Strong, but far from strong enough =)
Sv: Smerter i infraspinatus
« #2 : 08. januar 2008, 11:23 »
Takk for svar;) Nei bor ikke i drammensregionen, men skal nok følge opp rådet ditt å ta kontakt med Fysio.. Har virkelig ikke lyst til å måtte løfte jentevekter alt for lenge >Cheesy
21år  -  83kg  -  182cm
Bøy: 160kg
Mark: 185kg
Benk: 117,5kg

Online Loggbok

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Smerter i infraspinatus
« #3 : 08. januar 2008, 11:24 »
Kan dere beskrive hvordan smerten føles ut og når den opstår? Ved hvilke bevegelser etc?

Noen rotator øvelser "utenom vanlige" du lærte hos terapauten som du vil dele? hehe
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget Zupah

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 187
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 187

  • Strong, but far from strong enough =)
Sv: Smerter i infraspinatus
« #4 : 08. januar 2008, 11:26 »
Men som legen min sa: Du kan kjøre alle øvelser som ikke gir direkte ubehag.
Hvor bokstavelig kan jeg følge det? Kjørte tung stangroing og markløft i går, samt tung benkpress dagen i forveien. Det gjorde ikke direkte vondt, men jeg føler at jeg "leker" med skulderen. Er det bare å kjøre på, eller burde jeg unngå å kjøre tungt til det blir bra?
21år  -  83kg  -  182cm
Bøy: 160kg
Mark: 185kg
Benk: 117,5kg

Online Loggbok

Utlogget Zupah

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 187
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 187

  • Strong, but far from strong enough =)
Sv: Smerter i infraspinatus
« #5 : 08. januar 2008, 11:28 »
Kan dere beskrive hvordan smerten føles ut og når den opstår? Ved hvilke bevegelser etc?

Noen rotator øvelser "utenom vanlige" du lærte hos terapauten som du vil dele? hehe

Jeg kjenner den hovedsaklig i øvelser som sidehev og arnoldpress. Å beskrive smerten er ikke så lett, men jeg kan prøve: Det er ingen form for 'stikkende' smerte, mer som jeg føler jeg mister litt kraft og som noen skulle slått meg i skulderen. Jeg kjenner smerten konstant, men veeldig svakt utenom trening.
21år  -  83kg  -  182cm
Bøy: 160kg
Mark: 185kg
Benk: 117,5kg

Online Loggbok

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Sv: Smerter i infraspinatus
« #6 : 08. januar 2008, 12:22 »
Kan dere beskrive hvordan smerten føles ut og når den opstår? Ved hvilke bevegelser etc?

Noen rotator øvelser "utenom vanlige" du lærte hos terapauten som du vil dele? hehe

Betennelse i infraspinatus og supraspinatus er ofte svært ubehagelig. Sitter den hardt så vil det sikkert verke det det meste av tiden, men det verste er den direkte smerten en får ved direkte bruk.
Skulder og brystøvelser er gjerne de verste mht smerte, men ryggtreningen blir gjerne påvirket en del den også.
For min del har smerten vært lokalisert så å si rett inn i skulderleddet sett fra siden

Ingen hemmelige øvelser - en finner mange ved å søke rundt infraspinatus og supraspinatus på http://www.exrx.net/Lists/Directory.html Begge er veldig utsatte, og fornuftige å ta hensyn til for oss som bedriver en del vekttrening. Styrkeløftere burde definitivt lagt inn litt rotaortrening jevnlig - om det nå er aldri så kjedelig Smiley
Ellers er trening i "Terapi-master" ypperlig mht å trene opp stabilisatormuskulatur. Øvelsene der er nokså likt push-ups men med en del statisk holding slik at en får frem skjelvingene som medfører bruk av stabilisatormuskler skikkelig.


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Smerter i infraspinatus
« #7 : 08. januar 2008, 12:30 »
Takker for svar Smiley

Har jo selv mistanke om en irritert eller betent supraspinatus uten at jeg har fått dette bekreftet.
Har usnett begynt med en del mer stabiliseringstrening med rotasjonsøvelser etc. Så vidt begynt litt med Terapi-mastern også, pushups i den er jo svintung hehe.
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget Oracle

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 550
  • Honnør: 46
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 550

Sv: Smerter i infraspinatus
« #8 : 09. januar 2008, 01:41 »
Her har du en skikkelig bra artikkel angående forebygging/behandling av ubalanse i skulderleddet. Personlig har jeg implementert alle disse tre øvelsene fra tid til annen i mitt eget program (overhead shrugs, face pulls og scap-pushups), samt i programmer som jeg har laget for personer som har hatt skulderproblemer. Samtlige har rapportert bedring eller de har helt blitt kvitt plagene!

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=1426252

I tillegg til disse øvelsene har jeg også brukt Relevations ala Doggcrapp med gode resultater. D.v.s. bruk av kosteskaft/håndduk eller lignende hvor du kan gripe veldig bredt ut til siden med strake armer, hvor du skal føre skaftet/eller hva du nå enn bruker, over hodet og bakover så langt du kommer uten at du føler smerter. Armene skal holdes strake hele veien. Kjør 30-50 reps hver dag. Du trenger ikke gå lengre ned en til ca brysthøyde på tur tilbake. Etterhvert som du blir varm vil du klare å komme lenger bakover, og etter noen dager/uker vil du normalt ha klart å fått oppøvet bevegeligheten i skuldrene en god del. Har du veldig dårlig bevegelighet i skulderleddene, er det ikke sikkert at du kommer over hodet engang til å begynne med, så vær tålmodig og forsiktig!  Tongue

Treningsloggen min finner du her

Utlogget Mabuse

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 57
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 57

Sv: Smerter i infraspinatus
« #9 : 24. januar 2008, 13:18 »
Eller enda bedre. Bestill Inside-Out DVD'en til Mike Robertson og Bill Hartman (sistnevnte bla som forfatter av tidligere refererte artikkel). Smertenes lokalisasjon har ikke alltid med problemet å gjøre...
Kompleksiteten er fremtredende.

Mange som kjører mye benkpress får (selvfølgelig) vel utviklet brystmuskulatur. Denne muskulaturen fungerer også som innadrotator av skulderen. Denne har igjen en tendens til a "koble ut" m.subscapularis (også innadrotator) hvis den blir for "sterk". En annen av m.subscapularis sin funksjon er også trekke humerus ned som ledd i å posisjonere caput humeri i skulderleddet. Hvis subscapularis "kobler seg ut" må bl.a utadrotatorene (eks infraspinatus) jobbe ekstra for å trekke humerus ned. Dette skaper "overuse" symptomer fra infraspinatus som pr.i dag er der hvor dine plager kommer fra.





Utlogget interman

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Smerter i infraspinatus
« #10 : 14. februar 2008, 22:13 »
Jeg hadde problemer med infraspinatus i et par måneder. Fikk det etter et tungt sett med dips, og de ga seg liksom aldri, selv om jeg hadde, og fortsatte å gjøre mange rotatorøvelser. Etter nyttår begynte jeg med http://www.youtube.com/watch?v=A0ONHZmsFec, og dro også på 4 timer med naprapat (fix-it i Bergen). Jeg hadde også en skade i øvre høyre quad, og hun gjorde en hel del massering ved høyre lat-en, opp langs øvre rygg, på låret, og ved psoas (satan det var ubehagelig). I tillegg gjorde hun en del aktiv uttøying av hoftebøyeren. Jeg fortsatte også å tøye ut spesielt hoftebøyeren før og etter trening, samt TFL nå og da, og fremside lår.

Lårproblemene hadde jeg hatt siden i høst og hadde prøvd det meste av soft tissue massering, is, varme, mobilitet, uttøying, null trening, litt trening, mye trening, osv.

Så ja, iblant kan det være lurt å dra til noen som driver med det som jobb, selv om man har lest alt av Mike Robertson og Eric Cressey.

PS: naprapaten advarte meg mot "prone Y", "prone T", capsule stretch, og cuban rotation-ene. Jeg kjente ikke noen smerter mens jeg utførte de, men kan jo nevne det...

Utlogget _Fade_

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 156
  • Honnør: 34
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 156

Sv: Smerter i infraspinatus
« #11 : 15. februar 2008, 00:46 »
Her var det mange som hadde mye kunnskap om et ledd som mange sliter med gitt.

Ja tilogmed en gammel sliter av en biolog kommer med gode råd og hjelp...

Hatten av... hatten av
Heavy Stupid

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!