Skrevet av Emne: Knær foran tær?  (Lest 7560 ganger)

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 303
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 303

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Knær foran tær?
« #30 : 12. januar 2008, 15:07 »
Du glemte en selvfølge, spenne opp ryggen.

Artikkelen er egentlig bra, det som eg reagerer på sammen med andre her er "sitt bak" . Ser man bort fra det stemmer alt i artikkelen, kvifor stitte bak når man berre kan legge tyngdepungtet på helen?

Som det blir nevent er det vanligvis tyngdepunkts forflyttning fra hel til tær som øydelegger teknikken.
Eg meiner det her er viktiger å fokusere på å presse knærene utover, slik at ein for plass til rompa. dette vil muilggjøre det å holde overkroppen oppreist, og at man lar lårmusklaturen ta mesteparten av belatningen.

Tre punkt for rett utførsel av knebøy:

1. Løft brystet (blikk opp, albuer som peiker rett ned)
2: Fot vinklet utover og knær som følger samme vinkel eller litt større. (Aldri knær innanfor fot)
3: Tyngdepunkt på hel

Følger man desse tre punkta vil utførselen bli rett, så sant man ikkje har særdeles dårlig bevegelse eller dårlig utviklete koordinative egenskaper. Er det bevegelsen som er problemet, kan man begynne med en brei fotstilling, der man holder veldig fokus på dei tre overnevnte reglene, og då går akkurat så djupt at man klare å la vekten "gå" gjennom rygggen - hofta og med i helen (for å klare dette må man holde rygen så oppreist som mulig. etter nokre sett eller treninger, vil bevegelse i dei aller fleste tilfeller ha blitt så mye bedre at personen gradvis kan kjøre med samme teknikk med smalere fotstilling til godkjent dybde.

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Knær foran tær?
« #31 : 12. januar 2008, 17:29 »
Nei. Det er spørsmål om teknikk, korrekt trening, bevegelighet osv.. eller mener du folk over 190?? Wink

Eirik, fatter du at de fleste av oss er enige med artikkelskriveren, men at vi også samtidig kommer med teknikkinnsikt UT OVER det som er levert i artikkelen.

du er oversetteren, som du selv fortalte, dette er ikke et angrep på deg og dine forkortelser i signaturen.


Joda, det er jeg helt enig i. Med lange personer mener jeg egentlig folk med lange lårbein (pleier jo som regel å være en sammenheng her). Mener du ikke at det å KUN fokusere på at kneet skal være på ett bestemt sted under knebøy vil sette god teknikk ut av spill i noen tilfeller (her var det snakk om lange personer/lang femur)? Altså, la oss si en utøver har perfekt teknikk, men har såpass lange bein at kneet kommer foran tæra - vil da dette være dårlig teknikk?

Ja, jeg fatter det og det er jo selvfølgelig helt greit, men det å ta en setning ut av sammenheng (var vel det jeg reagerte på også?) for mer eller mindre å sette spørsmålstegn ved en av verdens mest respekterte styrecoachers synspunkt (han han har tross alt rett i det som er poenget med artikkelen), syns jeg er helt bak mål.

Tar heller ikke dette personlig, noe du bør se ut av innleggende jeg allerede har kommet med. Forrige avsnitt repeterer det jeg har reagert på tidligere. Smiley

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Knær foran tær?
« #32 : 12. januar 2008, 17:35 »
Jeg har HELE den og mitt svar står på side 1. Men, det er et stort men, hva er hensikten med KB?
Det er mange varianter som har ulik virkning. Jeg husker jeg rettet på Ådne sødrol, så kom Pella å fortalte at det var slik skøyteløperene SKULLE gjøre det. Mao det finnes flere rette svar.


Godt poeng det, ja. Har ikke referert til ditt svar. Mitt forrige innlegg forklarer hva jeg mener. Smiley

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 230
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 230

  • Trying is the first step towards failure
Sv: Knær foran tær?
« #33 : 12. januar 2008, 17:54 »
Du glemte en selvfølge, spenne opp ryggen.


Spenne rygge gjer ein automatisk når ein "løfter" brystet....
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Knær foran tær?
« #34 : 13. januar 2008, 04:59 »
Ikke alltid. For lange personer vil det bli svært vanskelig å utføre knebøy om man kun skal tenke på kneets posisjonering. Ikke enig? Smiley

Er nok ikke helt enig, siden jeg snakker om "knær OVER tær"-regelen og ikke "knær FORAN tær"! Knær OVER tær handler om hvorvidt man har sideveis stabilitet i kneet, og har således ikke direkte noe med om man har tyngdepunktet foran eller bak... At knærne kommer FORAN tærne på enkelte langbeinte får man vel alltids tåle, selv om det beste er å strebe mot å ikke komme så veldig langt foran. Lange personer, dvs de med lange bein, bør forøvrig være ekstra påpasselig med teknikken, bl.a. for å unngå valgusstress og vingling(holde knær OVER tær). Man bør i alle tilfeller ta utgangspunkt i "idealteknikken", men tilpasse den til hver enkelts kropp og anatomi. Det gjelder både knær OVER og FORAN tær!
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Knær foran tær?
« #35 : 13. januar 2008, 12:06 »
Er nok ikke helt enig, siden jeg snakker om "knær OVER tær"-regelen og ikke "knær FORAN tær"! Knær OVER tær handler om hvorvidt man har sideveis stabilitet i kneet, og har således ikke direkte noe med om man har tyngdepunktet foran eller bak... At knærne kommer FORAN tærne på enkelte langbeinte får man vel alltids tåle, selv om det beste er å strebe mot å ikke komme så veldig langt foran. Lange personer, dvs de med lange bein, bør forøvrig være ekstra påpasselig med teknikken, bl.a. for å unngå valgusstress og vingling(holde knær OVER tær). Man bør i alle tilfeller ta utgangspunkt i "idealteknikken", men tilpasse den til hver enkelts kropp og anatomi. Det gjelder både knær OVER og FORAN tær!

Da er vi enige Smiley

Utlogget BjM

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Knær foran tær?
« #36 : 22. januar 2008, 13:15 »
Alt med måte når det gjelder alle "regler". Poenget med å si at knærne ikke skal passere tåspissen er jo å hindre for stort utslag i ankelen og dermed få tyngden på tåballen. Knær foran tær er bare en pedagogisk spissformulering som sammen med reglene om avstivet rygg/mage og brystet frem gir en full pakke i forklaringen på en god bøy.

Egentilg så sier artikklen det samme som knær foran tærreglen.

Men reglen knær over tær er ufravikelig.

Aktiv styrkeløfter

Gå til:  

Ønsker du deg drømmeskuldrene? Dette er øvelsene som gir deg akkurat det.

Strak markløft

Trening12.11.2019135

Prøv denne for å isolere bakside lår og rumpe.

Omvendt curl

Trening11.11.2019145

Tren opp underarmene med omvendt curl.
Dette er pannekaker som er rike på fullverdige proteiner.
Fra tørt og trått til velsmakende og sukkerholdig!