Skrevet av Emne: Knær foran tær?  (Lest 10115 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Knær foran tær?
« : 11. januar 2008, 00:45 »
Diskuter denne artikkelen i dette innlegget:
En av de store treningsmytene er idéen om at knærne aldri skal være foran tærne når man kjører knebøy eller utfall.

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Knær foran tær?
« #1 : 11. januar 2008, 00:48 »
"Ved å ha fokus på å starte bevegelsen fra knærne i stedet vil resultatet være at de "setter seg bakover", noe som er svært gunstig for skadeforebygging."

Kall meg dum men nå er det en generell konsensus i de fleste styrkeløftmiljøer at knebøybevegelsen begynner med at man setter ut ræven og derav får belastningen der den skal være. Knebøy skal aldri starte med å bøy knærne først.  Ræv ut hardt så knærne.
Non Plus Ultra

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Knær foran tær?
« #2 : 11. januar 2008, 01:06 »
Dette er ikke filosofien hos Dietmar i alle fall. Man starter med å kjøre knærne ut og sette seg ned i mellom. På vei opp skal knærne fremdeles holdes utover og hoften skal skyves frem etterhvert som man reiser seg igjen etter vending.

Dette er i alle fall den oppfattelsen jeg har fått Smile.

I WPO med monolift og skyhøye kneknekk er det kanskje hensiktmessig å kjøre slik forrige taler skisserer. Men slik praktiserer vel neppe Randen eller Omdal sine knebøy   what
Mr. 800 og andre kan korrigere meg...
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Knær foran tær?
« #3 : 11. januar 2008, 01:12 »
Da utfører han en mer typisk olympisk løftestil enn noe annet. Hvorfor skal det ikke være hensiktsmessig å sette ut ræven først og få en god svai ryggen og få belastningen på hælene med en gang. Starter man med knærne har ryggen LETT for å miste svay og belastning havner på tærne.  Jeg har aldri sett en god bøyer kjøre knee-break bøy.  Smiley 
Non Plus Ultra

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Knær foran tær?
« #4 : 11. januar 2008, 01:31 »
http://www.youtube.com/watch?v=IOjeOpEdidE
Rui og Randen spesielt, er gode knebøyere. Og de setter seg rett ned med knærne ut. Ikke rumpa ut.
http://www.youtube.com/watch?v=MWl10Y1L9L0&feature=related
Enormt bra teknikk. Knærne ut. Setter seg i mellom.

Dette er løftemåten de norske og f.eks de russiske løfterne praktiserer.

Har til gode å se noen gode bøyere sette rumpa ut Wink
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Knær foran tær?
« #5 : 11. januar 2008, 08:26 »
En av de store treningsmytene er idéen om at knærne aldri skal være foran tærne når man kjører knebøy eller utfall.



Er dette virkelig en stor myte? Har aldri hørt om det.. og jeg begynte å trene knebøy allerede i 1993! Kanskje bare artikkelforfatteren som lenge har trodd at det skulle være sånn, og så plutselig sett lyset i den senere tid... Ca 50 år for seint, da...
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget corey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 214

Sv: Knær foran tær?
« #6 : 11. januar 2008, 08:30 »
er ikke helt nytt for meg. så over et program en forball trener hadde laget for en kunde.
stod: PS HUSK KNÆR OVER TÆR REGLEN! stussa litt over det da. godt å få noe bekreftet her.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Knær foran tær?
« #7 : 11. januar 2008, 08:44 »
Fotplassering med tær ut, knærne ut over tærne og så sette seg ned "mellom".

Jeg har aldri hatt problemer med å miste svaien i ryggen av ikke å følge WSB-rådet med rompa ut og ned.
Jeg tror svai og spenn er mer avhengig av albueføring og av hvorvidt man får skutt frem brystkassa.

Bøy med virkelig spisse knær, altså godt foran tærne er typisk for vektløftere, som trenger samme retning på overkroppen som de skal ha for et overstøt, altså vandrer knærne ofte litt frem foran tærne.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Knær foran tær?
« #8 : 11. januar 2008, 08:55 »
Men jeg er enig i måten problemet "løses" på i artikkelen. Knevandringen er et symptom på feil vektfordeling og bøyteknikk. Bevegelighet, sko og teknikktrening vil ofte løse problemet.

Utlogget TT

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 419
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 419

Sv: Knær foran tær?
« #9 : 11. januar 2008, 09:29 »
Det er vel en kjent sak et typisk amerikansk knebøystil er av typen "sette seg ned på dass" uten bevegelse i ankelen. Feks Brad Gillingham (sikkert stavet feil..) løfter slik. Dette er en teknink for personer med sterk rygg og rompe/hamstring a la nettop Brad. Typisk for slike løftere er at de gjerne har "små" lår i forhold til hva de løfter.

Personlig løfter jeg mest når bevegelsen starter i knærne. Det betyr imidlertid ikke at ryggen ikke skal være fiksert når bevegelsen starter. Men det er forskjell på å fiksere ryggen og å starte bevegelsen med å skyte ut rumpa..

TT


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget buajoa

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 556
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 556

Sv: Knær foran tær?
« #10 : 11. januar 2008, 09:53 »
Man setter seg og man står opp, er det ikke så enkelt da Smiley?

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Knær foran tær?
« #11 : 11. januar 2008, 10:21 »
Poenget her er at man bør ha trykket å hæl/midt av fot  og ikke på tåballene. Dette mer forfatter løser seg ved å knekke i hofta først og ikke i knærne. Nå starter man stort sett med knekk i bøy.  Når det gjelder hvor knærne skal vandre når de først vandrer over knær så fikk jeg ikke helt tak på det men jeg antar at han ikke vil at de skal bevege seg på siden av ankel/tær.

Når man først er inne på feilfordeling av vekt er vel det største problemet for svake lår (med å knekke i begge samtidig) eller hofte og lår biceps "sitt back" metoden.


Godt poeng med fiksering av rygg

Det er vel en kjent sak et typisk amerikansk knebøystil er av typen "sette seg ned på dass" uten bevegelse i ankelen. Feks Brad Gillingham (sikkert stavet feil..) løfter slik. Dette er en teknink for personer med sterk rygg og rompe/hamstring a la nettop Brad. Typisk for slike løftere er at de gjerne har "små" lår i forhold til hva de løfter.

Personlig løfter jeg mest når bevegelsen starter i knærne. Det betyr imidlertid ikke at ryggen ikke skal være fiksert når bevegelsen starter. Men det er forskjell på å fiksere ryggen og å starte bevegelsen med å skyte ut rumpa..

TT

Igjen helt enig, enkel test er å bøye i knærne uten å høye i hofta.
Men jeg er enig i måten problemet "løses" på i artikkelen. Knevandringen er et symptom på feil vektfordeling og bøyteknikk. Bevegelighet, sko og teknikktrening vil ofte løse problemet.

Når først knærne dine skal vandre skal du ikke vandre på utside eller innside men rett over ankel/tær.
er ikke helt nytt for meg. så over et program en forball trener hadde laget for en kunde.
stod: PS HUSK KNÆR OVER TÆR REGLEN! stussa litt over det da. godt å få noe bekreftet her.

Godt poeng
Da utfører han en mer typisk olympisk løftestil enn noe annet. Hvorfor skal det ikke være hensiktsmessig å sette ut ræven først og få en god svai ryggen og få belastningen på hælene med en gang. Starter man med knærne har ryggen LETT for å miste svay og belastning havner på tærne.  Jeg har aldri sett en god bøyer kjøre knee-break bøy.  Smiley 

Utlogget Atlas

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 342
  • Honnør: 109
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 342

  • impossible is nothing
Sv: Knær foran tær?
« #12 : 11. januar 2008, 10:26 »
Her er min beskrivelse for korleis ein korrekt knebøy skal gjerast.

Beina bør være i skulderbredde, nokken kjører enndå bredere. Dei fleste som driver med tung knebøy trening, roterer beina utover, for å komme "ned i mellom" med rumpa. Grunnen til dette er nok at teknikken skal være så hensiktsmessig som mulig, for med lite bevegelsestrening blir ein for stiv å stå med beina rett fram (er i allefall mi erfaring).
Videre skal magen/ryggen spennes, slik at ein "stiver" av i heile bevegelsesbana, dette er viktig for å få maksimal kraft og stabilitet i løftet! Der finnes styrkeløftarar som er ekstremt flink til dette, og dei tjener mykje i antall kg på dette.
Videre bør hodet være nøytralt med blikket fram eller skrått oppover.
Det som er viktig å instruere ein nybegynner på, er at når han skal begynne løftet bør han "sette seg på do" f.eks. Dette fordi at rumpa ikkje skal skyves bak, pga at då er det lettere å komme frampå då.
Ein skal prøve å holde bekkenet og ryggen i normalkurvatur gjennom heile løftet, klarer ein ikkje det, så bør ein begynne med bevegelsestrening.
Og nesten det viktigaste av alt, knærene skal pressast utover slik at ein unngår at dei ramler inn mot kvarandre (valgus stress).

Der finnes mange dyktige knebøyere som ein kan ha nytte av å studere nærmere, alfa og omega er rørelsetrening. Sentrale deler er ankelledd, brystrygg og hofte/adduktorer.
As I see it, every day you do one of two things: build health or produce disease in yourself.
Min logg

El Nino de Oro

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Knær foran tær?
« #13 : 11. januar 2008, 13:52 »
Jeg begynner å lure på om folk faktisk leser HELE artikkelen og ikke bare henger seg opp i deler av den (slik det har blitt gjort gjentatte ganger tidligere). Jeg siterer: "Sannheten er at bevegelsen skal starte fra hoftene og knærne, ikke fra anklene". Hva er vanskelig å forstå med dette? Det er faktisk poenget med artikkelen og det burde være innlysende.

Mike Boyle har coachet utøvere i flere tiår, så jeg tror han har mer erfaring med hva folks generelle oppfattelse av korrekt teknikk er - med andre ord, det er ganske så vanlig at folk ikke vet hvordan vekten skal distribureres og at dette dermed blir en myte.

Dette er jo heller ingen artikkel som går dypt inn på knebøyteknikk.

Ta det som det er og ikke kverruler kun fordi verden ikke smiler akkurat i dag.


Utlogget buajoa

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 556
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 556

Sv: Knær foran tær?
« #14 : 11. januar 2008, 13:57 »
Jeg begynner å lure på om folk faktisk leser HELE artikkelen og ikke bare henger seg opp i deler av den (slik det har blitt gjort gjentatte ganger tidligere). Jeg siterer: "Sannheten er at bevegelsen skal starte fra hoftene og knærne, ikke fra anklene". Hva er vanskelig å forstå med dette? Det er faktisk poenget med artikkelen og det burde være innlysende.

Mike Boyle har coachet utøvere i flere tiår, så jeg tror han har mer erfaring med hva folks generelle oppfattelse av korrekt teknikk er - med andre ord, det er ganske så vanlig at folk ikke vet hvordan vekten skal distribureres og at dette dermed blir en myte.

Dette er jo heller ingen artikkel som går dypt inn på knebøyteknikk.

Ta det som det er og ikke kverruler kun fordi verden ikke smiler akkurat i dag.



Du må jo tåle diskusjon på artikkel. Har egentlig verden smilt til deg i dag?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!