Skrevet av Emne: Knær foran tær?  (Lest 10117 ganger)

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Knær foran tær?
« #15 : 11. januar 2008, 14:06 »
Du må jo tåle diskusjon på artikkel. Har egentlig verden smilt til deg i dag?

Det gjør jeg så aboslutt og det er heller ikke min artikkel - kun en oversettelse. Jeg forstår bare ikke hva folk tenker med ved å dra ut en setning her og der uten å se på helheten. En artikkel bygger gjerne opp mot en konklusjon og det er kanskje greit å få med seg den før man blåser ut kommentarer? Det blir rett og slett ingen diskusjon av artikkelen om man ikke forstår den. Folk skal selvfølgelig få lov til det om de ønsker, men det er rett og slett patetisk.

Ja, og sola titter frem - så jeg har det fint i dag. Smiley

Utlogget TT

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 419
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 419

Sv: Knær foran tær?
« #16 : 11. januar 2008, 15:33 »
Det gjør jeg så aboslutt og det er heller ikke min artikkel - kun en oversettelse. Jeg forstår bare ikke hva folk tenker med ved å dra ut en setning her og der uten å se på helheten. En artikkel bygger gjerne opp mot en konklusjon og det er kanskje greit å få med seg den før man blåser ut kommentarer? Det blir rett og slett ingen diskusjon av artikkelen om man ikke forstår den. Folk skal selvfølgelig få lov til det om de ønsker, men det er rett og slett patetisk.

Ja, og sola titter frem - så jeg har det fint i dag. Smiley

Her synes jeg faktisk du utbasunerer på meget tynt grunnlag. Hva som skulle være patetisk med denne diskusjonen er det over min fatteevne å gripe.

Det er en kjent sak for de fleste med interesse for knebøy, at det hersker ulike "skoler" vedr. løfteteknikk i verden. At en artikkel fra en representant fra en "skole" gir grunnlag for en generell diskusjon om teknikk er vel på ingen måte merkelig og kan sogar være interresant.


Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Knær foran tær?
« #17 : 11. januar 2008, 15:47 »
er ikke helt nytt for meg. så over et program en forball trener hadde laget for en kunde.
stod: PS HUSK KNÆR OVER TÆR REGLEN! stussa litt over det da. godt å få noe bekreftet her.

Hva mener du egentlig med dette? Det er jo en ganske så stor forskjell på knær FORAN tær som artikkelen tar for seg, og knær OVER tær som du nevner.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget corey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 214

Sv: Knær foran tær?
« #18 : 11. januar 2008, 15:52 »
regner det var dette han mente. hvis han ikke var under intrykk at gutten hadde planer om å legge seg på rygg under løfting.

Utlogget Mr Benkpress

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 2 224
  • Honnør: 1010
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 224

  • Trying is the first step towards failure
Sv: Knær foran tær?
« #19 : 11. januar 2008, 16:03 »
Artikkelen er egentlig bra, det som eg reagerer på sammen med andre her er "sitt bak" . Ser man bort fra det stemmer alt i artikkelen, kvifor stitte bak når man berre kan legge tyngdepungtet på helen?

Som det blir nevent er det vanligvis tyngdepunkts forflyttning fra hel til tær som øydelegger teknikken.
Eg meiner det her er viktiger å fokusere på å presse knærene utover, slik at ein for plass til rompa. dette vil muilggjøre det å holde overkroppen oppreist, og at man lar lårmusklaturen ta mesteparten av belatningen.

Tre punkt for rett utførsel av knebøy:

1. Løft brystet (blikk opp, albuer som peiker rett ned)
2: Fot vinklet utover og knær som følger samme vinkel eller litt større. (Aldri knær innanfor fot)
3: Tyngdepunkt på hel

Følger man desse tre punkta vil utførselen bli rett, så sant man ikkje har særdeles dårlig bevegelse eller dårlig utviklete koordinative egenskaper. Er det bevegelsen som er problemet, kan man begynne med en brei fotstilling, der man holder veldig fokus på dei tre overnevnte reglene, og då går akkurat så djupt at man klare å la vekten "gå" gjennom rygggen - hofta og med i helen (for å klare dette må man holde rygen så oppreist som mulig. etter nokre sett eller treninger, vil bevegelse i dei aller fleste tilfeller ha blitt så mye bedre at personen gradvis kan kjøre med samme teknikk med smalere fotstilling til godkjent dybde.
"Alexander the Great,
His name struck fear into hearts of men,
Alexander the Great,
Became a god amongst mortal men."






Konkurrerende utøver i Styrkeløft.

Norgesmester!

Utlogget Jaa

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 739
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 739

Sv: Knær foran tær?
« #20 : 11. januar 2008, 16:05 »
regner det var dette han mente. hvis han ikke var under intrykk at gutten hadde planer om å legge seg på rygg under løfting.

Knær OVER tær er en velkjent "regel" som er ment å sikre stabilitet under knebøy og lignende øvelser. Knærne skal være rett over tærne når du ser ned på de, hvis ikke kan det fort hende at du tar knebøy med kalvbeinte knær eller at de vingler og sjangler. Treneren din er nok ikke så dum som du tror.
"If it ain't broke, don't fix it!"

Utlogget corey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 214

Sv: Knær foran tær?
« #21 : 11. januar 2008, 16:09 »
vel gutten hadde fått intrykk at han skulle kunne se tærne sine under bøyen.
og om det sto knær over eller forann kan jeg ærlig talt ikke huske.

Utlogget vannvakten

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 466
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 466

  • muscleraw.com
Sv: Knær foran tær?
« #22 : 11. januar 2008, 16:28 »
Mulig å lese denne artikkelen på engelsk noen plass? Fordi det kan ver ting som oversetter har oversatt feil, eller dårlig formulert.
<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=39072.0" target="_blank">Min treningslogg[/url]

<a href="http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=43288.0" target="_blank">Min bildeprofil[/url]

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Knær foran tær?
« #23 : 11. januar 2008, 17:48 »
Her synes jeg faktisk du utbasunerer på meget tynt grunnlag. Hva som skulle være patetisk med denne diskusjonen er det over min fatteevne å gripe.

Det er en kjent sak for de fleste med interesse for knebøy, at det hersker ulike "skoler" vedr. løfteteknikk i verden. At en artikkel fra en representant fra en "skole" gir grunnlag for en generell diskusjon om teknikk er vel på ingen måte merkelig og kan sogar være interresant.

Helt klart, men det nytter ikke å dra ut en setning som ikke representerer det Boyle faktisk ender opp med å konkludere med, kun for å kverulere. Det regner jeg med du er ening i? Diskusjon av teknikk for øvrig er jo helt klart en annen sak. Smiley

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Knær foran tær?
« #24 : 11. januar 2008, 17:50 »
Artikkelen er egentlig bra, det som eg reagerer på sammen med andre her er "sitt bak" . Ser man bort fra det stemmer alt i artikkelen, kvifor stitte bak når man berre kan legge tyngdepungtet på helen?

Dette er jo kun et "cue" han bruker for at tyngepunktet skal endre seg. Smiley

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Knær foran tær?
« #25 : 11. januar 2008, 17:52 »
Knær OVER tær er en velkjent "regel" som er ment å sikre stabilitet under knebøy og lignende øvelser. Knærne skal være rett over tærne når du ser ned på de, hvis ikke kan det fort hende at du tar knebøy med kalvbeinte knær eller at de vingler og sjangler. Treneren din er nok ikke så dum som du tror.

Ikke alltid. For lange personer vil det bli svært vanskelig å utføre knebøy om man kun skal tenke på kneets posisjonering. Ikke enig? Smiley

Utlogget GAMMERN

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 889
  • Honnør: 791
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5 889

  • Gammel kødd
Sv: Knær foran tær?
« #26 : 11. januar 2008, 23:51 »
"Ved å ha fokus på å starte bevegelsen fra knærne i stedet vil resultatet være at de "setter seg bakover", noe som er svært gunstig for skadeforebygging."

Kall meg dum men nå er det en generell konsensus i de fleste styrkeløftmiljøer at knebøybevegelsen begynner med at man setter ut ræven og derav får belastningen der den skal være. Knebøy skal aldri starte med å bøy knærne først.  Ræv ut hardt så knærne.

Du er litt påvirket av Tate and the boys ? :Smiley
Så noen timer med video av Tate i fri dressur. Det var morsomt når han dro gutta en meter bakover når de skulle sette seg i boksbøyen, for så å minne om at stanga skulle bevege seg rett opp og ned. Cheesy
Perser: Stevne 305-205-290
           Trening 315-210-300

Utlogget Hernes

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 468
  • Honnør: 769
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 468

  • Jesus Squats High
Sv: Knær foran tær?
« #27 : 12. januar 2008, 00:10 »
Du er litt påvirket av Tate and the boys ? :Smiley
Så noen timer med video av Tate i fri dressur. Det var morsomt når han dro gutta en meter bakover når de skulle sette seg i boksbøyen, for så å minne om at stanga skulle bevege seg rett opp og ned. Cheesy

Litt er vel en understatement men ja Smiley
Non Plus Ultra

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Knær foran tær?
« #28 : 12. januar 2008, 13:59 »
Ikke alltid. For lange personer vil det bli svært vanskelig å utføre knebøy om man kun skal tenke på kneets posisjonering. Ikke enig? Smiley
Nei. Det er spørsmål om teknikk, korrekt trening, bevegelighet osv.. eller mener du folk over 190?? Wink

Eirik, fatter du at de fleste av oss er enige med artikkelskriveren, men at vi også samtidig kommer med teknikkinnsikt UT OVER det som er levert i artikkelen.

du er oversetteren, som du selv fortalte, dette er ikke et angrep på deg og dine forkortelser i signaturen.

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Knær foran tær?
« #29 : 12. januar 2008, 14:47 »
Jeg har HELE den og mitt svar står på side 1. Men, det er et stort men, hva er hensikten med KB?
Det er mange varianter som har ulik virkning. Jeg husker jeg rettet på Ådne sødrol, så kom Pella å fortalte at det var slik skøyteløperene SKULLE gjøre det. Mao det finnes flere rette svar.

Jeg begynner å lure på om folk faktisk leser HELE artikkelen og ikke bare henger seg opp i deler av den (slik det har blitt gjort gjentatte ganger tidligere). Jeg siterer: "Sannheten er at bevegelsen skal starte fra hoftene og knærne, ikke fra anklene". Hva er vanskelig å forstå med dette? Det er faktisk poenget med artikkelen og det burde være innlysende.

Mike Boyle har coachet utøvere i flere tiår, så jeg tror han har mer erfaring med hva folks generelle oppfattelse av korrekt teknikk er - med andre ord, det er ganske så vanlig at folk ikke vet hvordan vekten skal distribureres og at dette dermed blir en myte.

Dette er jo heller ingen artikkel som går dypt inn på knebøyteknikk.

Ta det som det er og ikke kverruler kun fordi verden ikke smiler akkurat i dag.



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!