Skrevet av Emne: Trenings hyppighet  (Lest 2020 ganger)

Utlogget Shoot

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 9
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 9

Trenings hyppighet
« : 16. januar 2008, 13:46 »
Hei.

Jeg og en kompis lurer på hvor stor treningshyppighet man kan ha før det øker faren for overtrening og muskelskader.

Vil en 2-splitt rulert på annenhver dag. altså Bryst/Rygg/skuldre en dag, så Biceps/Triceps/ben to dager senere, også videre. Altså hvis vi trener Bryst på mandag vil vi da trene den igjen på fredag.

Er dette bra eller dårlig for muskelbygging. Med hensyn til byggingen, skader og overtrening?

På forhånd takk for svar.

Mvh Shoot & His nub friend

Utlogget meCarnival

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 240
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 240

Sv: Trenings hyppighet
« #1 : 16. januar 2008, 13:51 »
Mandag: Bryst
Tirsdag: Andre økten
Onsdag Bryst
Torsdag: Andre økten
Fredag: Bryst

eller

Mandag: Bryst
Tirsdag: Andre økten
Onsdag: Fri
Torsdag: Bryst

eller tenker du mandag/tirsdag så to dager fri?

Utlogget celebo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 234

Sv: Trenings hyppighet
« #2 : 16. januar 2008, 14:15 »
er nok ingen fare for overtrening der iallefall, med mindre du trener no inni h.. mye annet ved siden av. jeg ville passet på å få hver muskelgruppe to ganger i uka! mindre enn det vil begrense progresjonen.

hvis du er helt ny til styrketrening vil det viktigste for å hindre skader være at dere tar det rolig i starten. ikke kjør rett på 5x5 med 90% belastning. selv om musklene dine kanskje klarer dette vil det være større fare for skader i ledd og leddbånd. ta gjerne 2-3 uker med sett som 3x10-12 for å legge et grunnlag og venne kroppen til belastningen, for så å gå litt ned på antall reps og kanskje opp i sett samtidig som du øker belastningen. eksempler kan være 5x5 eller 3x5-8.

Crossfit - Forging Elite Fitness

 A human being should be able to change i diaper, plan an invasion, butcher a hog, conn a ship, design a building, write a sonnet, balance accounts, build a wall, set a bone, comfort the dying, take orders, give orders, cooperate, act alone, solve equations, analyze a new problem, pitch manure, program a computer, cook a tasty meal, fight efficiently, and die gallantly.                             SPECIALIZATION IS FOR INSECTS.
                                                  -Robert Heinlein-

"Logg Lian"

Gå til:  

Bananpannekake

Kosthold23.11.20202213

Perfekt å starte dagen på!
Her får du hjelp til å sette sammen et optimalt kosthold med enkle tips og triks.

Proteinrike tacolefser

Trening21.11.202030

Bytt ut tradisjonelle tortillalefser eller speltlomper med hjemmelaget proteinrike tacolefser.
Ønsker du å bli litt sunnere? Da bør disse matvarene stå på handlelisten.

Effektiv beintrening

Trening30.07.202069

Ikke skipp unna beintreningen. Dette er øvelsene du bør gjøre.