avstemning
Spørsmål: For eller imot selvbestemt abort?
For - 87 (88.8%)
Imot - 11 (11.2%)
Stemmer totalt: 95

Skrevet av Emne: Abort  (Lest 17714 ganger)

Utlogget MrArnold

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 278
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 278

Sv: Abort
« #45 : 23. januar 2008, 21:50 »
1. Hvem passer ungen når man skal på forelesning? 
2.  Ingen beskyttelse er 100% trygg, skal man straffes for det?
3. Går jo ann å bruke hodeT.

Hvis du leser det jeg skreiv, så er det ikke beskyttelse kontrollør jeg mener man skal være Wink
ville er ikke å si at man vil, det er å handle.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Abort
« #46 : 23. januar 2008, 21:56 »
iceberg skjønner vel ikke at han argumenterer med definisjoner og blir svart med samme mynt.
uansett hvor absurd det måtte virke.

i tilleg er han dobbeltmoralskt fordi han legitimerer "drap" så lenge hans ide om foreliggende hendelser aksepterer det. og deretter sier seg imot det.

Vel, om du titter litt tilbake så begynnte jeg å svare Egil Skalgrimmson med samme usaklige mynt da, så æda bæda.

Når jeg ellers kommentere at noe var usaklig så var det fordi jeg mener at man trakk kristendom inn i dette. Det har ikke noe med saken å gjøre for min del i alle fall.. ( Jeg er ateist , så da ble argumetet usaklig for meg i alle fall)

Alle som er for abort nekter å akseptere at livet starter ved unnfangelsen virker det som....
Et annet litt skitten triks er å si at mitt standpunkt er dobbletmoralsk fordi jeg kan akseptere abort ved noen gitt forutsetninger, det ugyldigjør jo ikke hovedargumentet mitt?

Dvs jeg kan godt være mot abort, men for krig f.eks...Alt har med gitte forutsetninger å gjøre vettu....

Utlogget corey

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 214
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 214

Sv: Abort
« #47 : 23. januar 2008, 22:05 »
neste gang kanskje du burde quote personen. og uansett så drøftet dere prinsipper og defininsjoner samme hva du skrev først.

så du er for drap på barn under noen omstendigheter, men anser det som mord under den neste. det er nok dobbeltmoral du. hverfall fra fosterets side.
og krig vs mord er en helt annen tråd.

Utlogget aMo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 746
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 746

Sv: Abort
« #48 : 23. januar 2008, 22:18 »
Jeg syns man skulle ha angrerett, som man har når man handler over nett. Prøv ungen i en periode, og funker det ikke kan man sende den tilbake, eller eventualt ta den bak huset og skyte den..

Utlogget KentAndré

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 920
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 920

Sv: Abort
« #49 : 23. januar 2008, 22:21 »
Jeg er i utgangspunktet prinsipielt motstander av abort, dvs. jeg aksepterer loven slik den ER I DAG! Men er STERKT motstander i utvidelse av når en kvinne kan ta selvbestemt abort. Slik er dagens regelverk:

"Lov om svangerskapsavbrudd gir kvinnen rett til selvbestemt abort innen utgangen av 12. svangerskapsuke. Etter dette må kvinnen søke en nemnd, og denne vurderer de medisinske, psykiske, sosiale og arvemessige forhold. Avgjørelsen tas i samråd med kvinnen. Etter 18. svangerskapsuke må en ha tungtveiende grunner for å få innvilget abort. "

Selv om jeg som sagt ikke tar lett på abort, ser jeg helt klart grunner til at det beste (hvem vet vel egentlig hva som er best) er at enkelte svangerskap blir avbrutt, da mener jeg f.eks. graviditet etter voldtekt, helsefare for mor, stor sannsynlighet for alvorlig sykdom/skade hos barnet, mor lider av alvorlige/farlige psykiske lidelser osv.

Dessverre tror jeg at alt for mange velger abort for helt andre grunner, mao en form for grotesk prevansjon!

Et foster er et liv, et liv under utvikling, grunnen til at vi gjør et stort nummer ut av begrepet foster, er for å lette vår egen samvittighet ved abort, dersom foster ikke er fullverdige liv, hvorfor setter vi inn så store ressurser for å redde prematur babyer? Barn som blir født alt for tidlig? Det er jo bare et foster, som naturen har valgt å abortere....?

PS! Jeg er ikke fanatisk kristen, men en nybakt firebarns far og selv om det ikke alltid har "passet" å få barn (noe det sjelden gjør) Så ville jeg ikke byttet bort opplevelsen ved å bli pappa med noe i hele verden, selv om kanskje ikke mine unger kan regne med alle de materialistiske godene som andre barn har, hvis foreldre har selektert vekk "de ekstra som ikke passet!"

Utlogget Kiwi

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 106
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 106

Sv: Abort
« #50 : 23. januar 2008, 22:43 »
Abort er helt og holdent en egoistisk handling, et valg man tar fordi man mener at å leve sitt eget liv til det aller fulleste er viktigere enn at en annen skal ha et liv i det hele tatt.
Selvfølgelig skal man ikke ta abort i hytt og pine. Det må ligge en god grunn bak det hele.

At du sier abort er en egoistisk handling er helt bak mål. Da mener du altså at det er egoistisk å ta vare på to liv som allerede eksisterer kontra å la to liv gå til helvete pga at du vil at enda et liv skal gå ad undas. Ja det er jammen egoistisk du!

Forøvrig burde du sette deg mye bedre inn i problemstillingen til de kvinnene som tar abort.

Utlogget KentAndré

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 920
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 920

Sv: Abort
« #51 : 23. januar 2008, 22:49 »
Da mener du altså at det er egoistisk å ta vare på to liv som allerede eksisterer kontra å la to liv gå til helvete pga at du vil at enda et liv skal gå ad undas. Ja det er jammen egoistisk du!

I Norge tviler jeg sterkt på at dette er det virkelige valget de fleste kvinner som tar abort står overfor. Abort eller helvete........

Utlogget Kiwi

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 106
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 106

Sv: Abort
« #52 : 23. januar 2008, 22:55 »
I Norge tviler jeg sterkt på at dette er det virkelige valget de fleste kvinner som tar abort står overfor. Abort eller helvete........
Jeg kjenner til mange slike tilfeller, selv om dette selvfølgelig er mer utbredt i andre land. Uansett endrer det ikke saken.

Utlogget Kikki

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 551
  • Honnør: 1046
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 6 551

  • Cleverly disguised as an adult!
Sv: Abort
« #53 : 23. januar 2008, 22:58 »
Jeg har alltid vært for selvbestemt abort, og er det vel forsåvidt fortsatt også, men etter å for ikke så lenge siden gått gravid igjen har jeg begynt å se litt annerledes på det.

Første gang jeg så Vilja var hun et åttecellers embryo som ble satt inn i meg. Andre ganger jeg så henne var hun fortsatt et embryo, men da 7-8 uker gammel. Da så jeg et lite hjerte slå, jeg så en liten bamsemums som helt tydelig bar preg av å skulle bli et menneske. Det var fantastisk!

Neste gang jeg så henne var hun 11 uker gammel, og da hadde hun allerede fått alt det et menneske skal ha av kroppsdeler. Man kunne tydelig se hjernen hennes, hjerte, nyrer, lever, lunger, etc ... Man kunne telle fingrer og tær, og det var ett helt ferdig lite menneske som lå inni meg, og jeg husker jeg tenkte at det ikke kan være mulig å fjerne et slikt mirakel med viten og vilje.

For meg var Vilja et liv fra den dagen jeg så henne under et mikroskop, 8 celler stor, og hadde noe gått galt under svangerskapet slik at jeg hadde mistet hennes hadde det føltes som et dødsfall.

For meg vil aldri abort være et alternativ - med annet enn at svangerskapet var et resultat av en voldtekt. Eller at ultralyd viste at dette ville bli et menneske som aldri ville overleve en fødsel. Samtidig som det ikke er et alternativ for meg, kan jeg skjønne dem som velger abort. Det er stort sett ingen enkel avgjørelse å ta, for de aller fleste av oss er så innprentet med at det er et liv det som er i magen, og de aller fleste av oss ønsker ikke å drepe dette.  Men det hender at situasjonen er så desperat at man ikke med sin aller beste vilje kan se for seg å skulle klare å ta vare på et barn, det hender at man ikke er akkurat der i livet når det skjer. Det hender svangerskap blir resultatet av en voldtekt, det hender narkomane blir gravide... Da er det bedre med muligheten til å kunne velge seg en abort isteden for å på død og liv skulle føde dette lille mennesket.
Og det er ikke så lett som å si at "det bare er å adoptere barnet bort". Norske barn blir ikke adoptert bort slik... de blir satt i fosterhjem slik at mor skal få en sjanse til å endre valget sitt. Fosterhjem er det altfor få av i landet vårt, så barn blir ofte boende i institusjoner/på barnehjem over lange perioder. Det er ingen optimal løsning for et lite barn.

Samtidig som jeg til en viss grad kan skjønne dem som velger abort, så kan jeg ikke med min aller beste vilje skjønne hva som skjer i hodet på dem som velger å knulle rundt, uten å tenke på konsekvensene det kan få, og som ender opp med å bruke abort som en - som KentAndré sa her - grotesk prevansjon. Dem er det mange av... dessverre.

Jeg mener vi fortsatt skal ha selvbestemt abort, men grensen på tolv uker må ikke endres.
Medlem av foreningen for Kvinner som vil at Menn skal se ut som Menn

Jeg er ikke den fineste jenta i verden. Og muligens ikke den smarteste. Jeg er sannsynligvis ikke den søteste heller. Den morsomste kan jeg ikke være. Er sikkert ikke den beste vennen/kjæresten en kan ha. Jeg er langt fra perfekt, MEN JEG ER JAGGU MEG SJELDEN!

dodraugen2k

  • Gjest
Sv: Abort
« #54 : 23. januar 2008, 23:05 »
Hva ville du valgt hvis du var en baby? Levd i "fattigdom" her i norge som allikevel fin levestandard i forhold til resten av verden(og ja de føder barna sine i fattige land og), eller dø? Abort er helt og holdent en egoistisk handling, et valg man tar fordi man mener at å leve sitt eget liv til det aller fulleste er viktigere enn at en annen skal ha et liv i det hele tatt.

Og igjen koker du suppe på bein, "argumentet" er overhodet ikke holdbart.

"Hva ville du valgt hvis du var en baby?"

I utgangspunktet kan jeg avslutte det hele med å gjenta meg selv: babyer aborteres ikke.

I stedet skal du få tilbake med samme mynt: ved å ikke bruke all din tid og alle dine krefter på å forplante deg hindrer du skapelsen av nye mennesker. Hva tror du disse hypotetiske menneskene, som du tross alt har muligheten til å skape fra ganske ung alder, ville valgt? Å leve i en overbefolket verden, eller å ikke leve i det hele tatt?

Igjen - dette er idioti. Du er fastlåst i ditt eget tankemønster og tyr til sentimentale sleivspark: "Vet du ikke at du hindrer barn i å bli født?".

Jeg mener vi fortsatt skal ha selvbestemt abort, men grensen på tolv uker må ikke endres.

Enig.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Abort
« #55 : 23. januar 2008, 23:22 »
neste gang kanskje du burde quote personen. og uansett så drøftet dere prinsipper og defininsjoner samme hva du skrev først.

så du er for drap på barn under noen omstendigheter, men anser det som mord under den neste. det er nok dobbeltmoral du. hverfall fra fosterets side.
og krig vs mord er en helt annen tråd.


Helt korrekt! Det finnes faktisk omstendigheter som tilsier at det livet som lever må prioriteres. Du har forstått meg..Men jeg kaller det fremdeles drap. Jeg sluttet å tro at verden var rettferdig for en god stund siden..

Utlogget KentAndré

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 920
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 920

Sv: Abort
« #56 : 23. januar 2008, 23:28 »
Jeg kjenner til mange slike tilfeller...

Selv om du måtte kjenne til noen som måtte velge abort for ikke å få "et liv i helvete" så tror jeg fortsatt ikke dette gjelder for flesteparten av de som gjennomfører abort.

Jeg har allerede nevnt grunner hvor jeg har forståelse for de som velger abort, men ingen skal komme å si at ikke grunner som f.eks. "kan ikke avbryte skolegang nå." har akkurat fått ny jobb" Nei, han typen der vil jeg i alle fall ikke ha barn med" osv. ikke åpenbart er egoistiske grunner for å gjennomføre abort.....  

Utlogget KentAndré

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 920
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 920

Sv: Abort
« #57 : 23. januar 2008, 23:30 »
Jeg mener vi fortsatt skal ha selvbestemt abort, men grensen på tolv uker må ikke endres.

Amen.........

Utlogget Kiwi

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 106
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 106

Sv: Abort
« #58 : 23. januar 2008, 23:37 »
Selv om du måtte kjenne til noen som måtte velge abort for ikke å få "et liv i helvete" så tror jeg fortsatt ikke dette gjelder for flesteparten av de som gjennomfører abort.

Jeg har allerede nevnt grunner hvor jeg har forståelse for de som velger abort, men ingen skal komme å si at ikke grunner som f.eks. "kan ikke avbryte skolegang nå." har akkurat fått ny jobb" Nei, han typen der vil jeg i alle fall ikke ha barn med" osv. ikke åpenbart er egoistiske grunner for å gjennomføre abort.....  
Overfladisk kan det virke som egoistiske grunner, men så fort du kjenner situasjonen bedre er det ikke alltid like egoistisk.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Abort
« #59 : 24. januar 2008, 03:17 »
Fryktelig vanskelig spørsmål, dette med abort vs ikke abort... Er i utgangspunktet i mot, men klarer jo selvsagt ikke å la være å ha forståelse for hvorfor ei jente vil ta abort, om hu ble gravid som følge av voldtekt.. Nei, veit jammen ikke jeg altså.  what
Ser jo at folk gjerne bruker voldtekt som et argument, men da må jeg bare få peke på en liten ting: Finnes jo statistikk som viser litt hva for grunner de har for å ta abort. Er jo alltid et spørsmål om kilden man viser til er objektiv eller ikke, og ofte er den jo ikke det. Våger meg likevel til å legge ved en link der man kan se prosentvis grunnene til aborter. (Ikke ment som et argument verken den ene veien eller den andre, ville bare gjøre folk oppmerksomme på dette.)
Dette er riktignok ikke i Norge, men man kan da mistenke at tallene ikke varierer SÅ mye. Som dere ser er det jo "bare" ca 1% som tar abort som følge av voldtekt eller incest..

Det jeg vil fram til er dette: man kan argumentere for at antallet aborter, som følge av voldtekt, er så lavt at man på et vis kan la være å ta hensyn til det. Likevel, den ene prosenten er så alvorlig og slagkraftig at man ganske enkelt ikke KAN la være å ta det med i beregningen.

Kanskje vi ikke bør krangle om abort eller ikke abort, men heller prøve å gjøre noe med holdningen? Om voldtekter ikke skjer, og folk ikke blir på tjukka om det ikke passer, da har vi jo ikke lenger noe problem..?

Utopisk, I know. Kanskje jeg bare øyner et håp om at folk en gang i en fjern, fjern fremtid skal slutte å skrive fra seg ansvar.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!