avstemning
Spørsmål: For eller imot selvbestemt abort?
For - 87 (88.8%)
Imot - 11 (11.2%)
Stemmer totalt: 95

Skrevet av Emne: Abort  (Lest 17684 ganger)

dodraugen2k

  • Gjest
Sv: Abort
« #60 : 24. januar 2008, 07:25 »
javelite: Årsaken til at vi har selvbestemt abort er slettes ikke fordi: "det er ok ved voldtekt, incest eller lignende. Ikke greit ellers". Hvis dette var tilfellet hadde det jo ikke vært det store problemet å innføre et totalforbud mot abort hvor graviditeten ikke var et resultat av en kriminalitet (og samtidig ville sikkert antallet voldtektsanmeldelser hoppet i taket :/).

Det beste hadde vært en kollektiv holdningsendring, ja. Kjipt at den slags gjerne er vanskelig å få til ...

Utlogget buajoa

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 556
  • Honnør: 251
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 556

Sv: Abort
« #61 : 24. januar 2008, 08:47 »
Fryktelig vanskelig spørsmål, dette med abort vs ikke abort... Er i utgangspunktet i mot, men klarer jo selvsagt ikke å la være å ha forståelse for hvorfor ei jente vil ta abort, om hu ble gravid som følge av voldtekt.. Nei, veit jammen ikke jeg altså.  what
Ser jo at folk gjerne bruker voldtekt som et argument, men da må jeg bare få peke på en liten ting: Finnes jo statistikk som viser litt hva for grunner de har for å ta abort. Er jo alltid et spørsmål om kilden man viser til er objektiv eller ikke, og ofte er den jo ikke det. Våger meg likevel til å legge ved en link der man kan se prosentvis grunnene til aborter. (Ikke ment som et argument verken den ene veien eller den andre, ville bare gjøre folk oppmerksomme på dette.)
Dette er riktignok ikke i Norge, men man kan da mistenke at tallene ikke varierer SÅ mye. Som dere ser er det jo "bare" ca 1% som tar abort som følge av voldtekt eller incest..

Det jeg vil fram til er dette: man kan argumentere for at antallet aborter, som følge av voldtekt, er så lavt at man på et vis kan la være å ta hensyn til det. Likevel, den ene prosenten er så alvorlig og slagkraftig at man ganske enkelt ikke KAN la være å ta det med i beregningen.

Kanskje vi ikke bør krangle om abort eller ikke abort, men heller prøve å gjøre noe med holdningen? Om voldtekter ikke skjer, og folk ikke blir på tjukka om det ikke passer, da har vi jo ikke lenger noe problem..?

Utopisk, I know. Kanskje jeg bare øyner et håp om at folk en gang i en fjern, fjern fremtid skal slutte å skrive fra seg ansvar.

Tviler på at alle som har blitt voldtatt eller utsatt for incest ønsker å oppgi dette som årsak til abort, man kan jo bare se på ny statistikk som viser at bare 1 av 10 voldtekter anmeldes.

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Abort
« #62 : 24. januar 2008, 12:31 »
javelite: Årsaken til at vi har selvbestemt abort er slettes ikke fordi: "det er ok ved voldtekt, incest eller lignende. Ikke greit ellers". Hvis dette var tilfellet hadde det jo ikke vært det store problemet å innføre et totalforbud mot abort hvor graviditeten ikke var et resultat av en kriminalitet (og samtidig ville sikkert antallet voldtektsanmeldelser hoppet i taket :/).

Det beste hadde vært en kollektiv holdningsendring, ja. Kjipt at den slags gjerne er vanskelig å få til ...
Fullstendig klar over det, og det var ikke det jeg mente heller.. Jeg mente at mange som gjør seg opp en mening om saken ofte ser bort i fra denne ene prosenten som faktisk er voldtekter o.l, nettopp pga det bare er èn eneste prosent. Altså, ikke noe om grunnen til hvorfor vi har det, men hvorfor folk mener det de gjør. Kluet er jo at det ikke er så svart/hvitt som for eller i mot.

Tviler på at alle som har blitt voldtatt eller utsatt for incest ønsker å oppgi dette som årsak til abort, man kan jo bare se på ny statistikk som viser at bare 1 av 10 voldtekter anmeldes.
Selvsagt, mørketallene er store. Likevel kan det jo kanskje komme frem ting i en sånn undersøkelse, uavhengig om saken ble anmeldt eller ikke. Hvorvidt saken ble anmeldt eller ei er vel i grunnen ikke viktig..
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

dodraugen2k

  • Gjest
Sv: Abort
« #63 : 24. januar 2008, 12:52 »
Kluet er jo at det ikke er så svart/hvitt som for eller i mot.

Helt enig. Abort er et av de temaene hvor det er vanskelig å være gi fullstendig samtykke til enten det ene eller det andre.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Abort
« #64 : 24. januar 2008, 13:31 »
Det går fint an å argumentere for at livet begynner ved unnfangelsen. Men hva slags liv er det da snakk om?

Ethvert levende vesen har på ingen måte rett til liv i vårt samfunn, i og med at vi mennesker dreper utallige laverestående organismer for fote uten videre moralske betenkninger. "Men det er et menneskeliv!" vil noen si om et foster. Vel - det samme kan sies om grønnsakene som ligger i pustemaskin på sykehus landet rundt, hvilke de facto tas livet av når støpselet omsider trekkes ut. Hva er egentlig forskjellen mellom disse og fostre i første trimester? Kognitivt sett, ingenting.

Noen vil her hevde at fostrene er fremtidige individer; dette har dog en del andre implikasjoner, som nevnt av Balthazar: Hvis fremtidige individers rettigheter skal ivaretas, feller man i realiteten moralske dommer om enhver handling (eller fraværende sådan) som muliggjør nevnte individers tilblivelse. Her er det altså intet magisk skille ved unnfangelsen, og følger man en slik logikk, vil ting som prevensjon, eller i det hele tatt å avstå fra samleie med kvinner som har eggløsning, kunne ses på som å berøve fremtidige individer deres mulighet til liv.

Moralfilosofene kan debattere i det uendelige om dette temaet. Selv er jeg av den oppfatning at man i etikken før eller siden må akseptere at universet ikke har objektive verdier som 'rett' og 'galt', og at det til syvende og sist blir et spørsmål om pragmatikk. Faktum er at hvis abort defineres som mord, kan det umulig rettferdiggjøres selv i tilfelle voldtekt, incest, mulighet for morens død, misdannelser hos barnet, et cetera. Fra et utilitaristisk ståsted mener jeg da at det er bedre å leve i et samfunn hvor intetanende, intetfølende fostre aborteres av og til, enn i et samfunn hvor kvinner for eksempel må bære frem sine voldtektsmenns avkom.

Utlogget G.G

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 87
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 87

Sv: Abort
« #65 : 24. januar 2008, 15:29 »
Jeg er uten tvil for selvbestemt abort, innenfor de regler vi har i Norge.  Har selv vært på ultralyd og sett ungen min i 12. uke, og har man kommet så langt har man passert "the point of no return".

At folk velger å ta abort når det er snakk om et embryo har jeg absolutt ingen betenkeligheter med, uansett grunn. Et embryo føler ingenting, hverken fysisk eller psykisk.

Dette vil ikke si at jeg mener at abort skal brukes som prevensjon.

Noen nevnte KRF tidligere i tråden. Jeg klarer ikke å respektere KRF sine meninger om slike emner, da deres meninger er deres religion (i mange tilfeller). Religion og politikk kan ikke blandes.
Self preservation is masturbation

Bildeprofil

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Abort
« #66 : 24. januar 2008, 20:12 »
Moral og samvittighet er en funksjon først og fremst av velstand i et større eller mindre samfunn. Et samfunn som overhodet ikke har noen mulighet til å ta vare på nye tilskudd "på stammen" vil uten blygsel kvitte seg med de. Bare se på hvordan man gjorde det med en ekstra munn å mette for knappe 150 år siden - det var ut å hilse på ulven det om det ikke var noe å mette den munnen med, eller at den nye munnen ikke var ansett som noe som hadde noe positivt å tilføre. Abort har dog alltid vært et omstridt tema mer eller mindre, og det forgikk nok mye i skjul også før i tiden; forskjellen var at et barn var da en ressurs inntil det ble født og man som om det var levedyktig. Ny vitenskap gjør oss i stand til å avgjøre dette på et tidligere tidspunkt - og dette er utvikling og noe vi gjennom generasjoner har blitt i stand til. Hvorfor skal man ikke bruke den kunnskapen man har til å dra verdene videre fremover?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget KentAndré

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 920
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 920

Sv: Abort
« #67 : 24. januar 2008, 23:25 »
Hvorfor skal man ikke bruke den kunnskapen man har til å dra verdene videre fremover?

Hvert fjerde foster som får påvist downs syndrom blir abortert (selektert vekk) De som mener at denne "kunnskapen" har bragt verden fremover, har en tankegang ikke helt ulikt en tysker som tok livet av seg en vårdag i 1945!!

Utlogget Kiwi

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 106
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 106

Sv: Abort
« #68 : 25. januar 2008, 00:00 »
Hvert fjerde foster som får påvist downs syndrom blir abortert (selektert vekk) De som mener at denne "kunnskapen" har bragt verden fremover, har en tankegang ikke helt ulikt en tysker som tok livet av seg en vårdag i 1945!!
At noen mener et barn med downs er et dårlig barn, er bare forkastelig.

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Abort
« #69 : 25. januar 2008, 01:28 »
Hvert fjerde foster som får påvist downs syndrom blir abortert (selektert vekk) De som mener at denne "kunnskapen" har bragt verden fremover, har en tankegang ikke helt ulikt en tysker som tok livet av seg en vårdag i 1945!!

Du mener at verden trenger flere med Downs syndrom?

Utlogget Slakteren

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 266
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 266

Sv: Abort
« #70 : 25. januar 2008, 02:36 »
Du mener at verden trenger flere med Downs syndrom?

Verden har vel strengt tatt ikke godt av noen flere mennesker i det hele tatt.
Men når det først er blitt slik at vi lever her så vil jeg uten tvil svare JA, det trenger den! De er fantastiske mennesker som sprer utrolig mye glede!
BILDEPROFIL OG LOGG
 
"Without struggle, there is no progress"

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Abort
« #71 : 25. januar 2008, 06:58 »
Hvert fjerde foster som får påvist downs syndrom blir abortert (selektert vekk) De som mener at denne "kunnskapen" har bragt verden fremover, har en tankegang ikke helt ulikt en tysker som tok livet av seg en vårdag i 1945!!

Leste du hele innlegget mitt ?

Det er greit å være politisk korrekt ovenfor dette, slik du tydeligvis ønsker, men er det få barn med downs i den som føders interesse eller den som blir født med downs interesse ? Hvilket "liv" har EGENTLIG de som lever opp med downs? Er det greit å leve opp på institusjon men mor og far som besøkende en sjelden gang kun? Det er selvsagt store forskjeller fra individ til individ, men ønsker man å ta den sjansen? Ikke en sjans man tar ovenfor seg selv, men snarere ovenfor det barnet man velger å sette til verden eller ikke. Downs blir forøvrig kun et eksempel her.

Les hele innlegget mitt en gang til, så skjønner du kanskje hva jeg mener for noe.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Abort
« #72 : 25. januar 2008, 07:15 »
Verden har vel strengt tatt ikke godt av noen flere mennesker i det hele tatt.
Men når det først er blitt slik at vi lever her så vil jeg uten tvil svare JA, det trenger den! De er fantastiske mennesker som sprer utrolig mye glede!


De sprer glede kanskje til deg ja, når DU føler for å få det. Har du derimot levd med en person som må passes på 24 timer i døgnet? Hvilket liv har en person som faktisk må passes på 24/7 ?

Det er så utrolig lett å si at dette beriker samfunnet, så lenge det skjer når det passer oss.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Abort
« #73 : 25. januar 2008, 08:04 »
Hvilket liv har en person som faktisk må passes på 24/7 ?

Her er det (selvsagt) store forskjeller, men selv har jeg blitt overasket mange ganger.
 
En bruker jeg har jobbet med tidligere er Psykisk utviklingshemmet (mental alder 2-3 år) har Cerebral parese (kan ikke gå), Epelepsi (typisk flere anfall pr dag) og Intet språk.
Hun må ha tilsyn 24/7 og hjelp til absolutt alt hun skal gjøre
På papiret så ser det ut som om hun ikke har noe liv i det heletatt.
Men...
Hun har humor, smiler og ler.
Hun viser hva hun vil og ikke vil - allt fra hva hun skal spise til hva hun skal ha på seg
Hun gleder seg over besøk fra famile.
Hun viser glede ved kontakt med dyr.
Hun viser glede når hun spiser mat hun er glad i.
Hun viser glede når hun hører musikk hun er glad i.
Hun viser glede når hun får komme ut og oppleve liv og røre.
Hun viser kort sagt glede for mange ting i sin (for oss) fattige tilværelse.

Hvem er vi til å si att hun har ett uverdig liv?

Hun eksisterer i sin verden med de premissene hun er født med. Hun vet ikke om noe annet, og har (trolig ikke) kapasiteten til å sammenligne seg selv med andre.

Selvfølgelig er hennes liv verdifullt for henne!


Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Abort
« #74 : 25. januar 2008, 08:34 »
Leste du hele innlegget mitt ?

Det er greit å være politisk korrekt ovenfor dette, slik du tydeligvis ønsker, men er det få barn med downs i den som føders interesse eller den som blir født med downs interesse ? Hvilket "liv" har EGENTLIG de som lever opp med downs? Er det greit å leve opp på institusjon men mor og far som besøkende en sjelden gang kun? Det er selvsagt store forskjeller fra individ til individ, men ønsker man å ta den sjansen? Ikke en sjans man tar ovenfor seg selv, men snarere ovenfor det barnet man velger å sette til verden eller ikke. Downs blir forøvrig kun et eksempel her.

Les hele innlegget mitt en gang til, så skjønner du kanskje hva jeg mener for noe.

Her er det mye drøyt synes jeg. Skjønner at vi står milevis fra hverandre på dette. At du ikke ser utfordringene med selektering synes jeg er leit. Selve humanismen forsvinner jo fullstendig med en slik neo-rasjonell tankegang. Hva slags verden får vi da mon tro? Det er en skremmende mangel på overordnet forståelse av hva et slikt samfunn innebærer blant noen av posterene.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!