Skrevet av Emne: Trening for maks styrke to ganger i uka?  (Lest 3039 ganger)

Utlogget Speciali

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Trening for maks styrke to ganger i uka?
« : 03. februar 2008, 00:14 »
Hei, er en gutt på 17 år som trenger litt hjelp angående styrketrening. Hovedsporten min er fotball, og vi trener 4 ganger i uka pluss kamp, altså 5 økter i mer eller mindre hver uke fra mars til oktober. Dette er da både tidkrevende og ikke minst krevende på kroppen, og lurer da på hvordan jeg mest mulig effektivt kan trene styrke ved siden av.  Har tidligere prøvd å følge "anerkjente" programmer som fokuserer på styrke, men innser at jeg antakelig ikke kan trene de mengdene som slike programmer setter opp.

Spørsmålet er da om et fullkroppsprogram to ganger i uka er veien å gå? Tenker da at jeg vil få mer tid til restitusjon, og at det også er enklere å ha progresjon fra trening til trening. Jeg tenkte på et program som ser noenlunde slik ut:

Knebøy
Markløft
Pullups/ Stående roing
Benkpress
Militærpress
Frankspress/ Dips
En eller annen mageøvelse

Kan til slutt nevne at det er styrkeøkninger jeg er på jakt etter, og at masse/definerte muskler ikke interesserer meg veldig. Håper først å fremst på ett styrkegrunnlag som gir godt grunnlag for å prestere i sportssituasjoner.

Håper på gode innspill!

Vennlig hilsen,
Spesiali

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Trening for maks styrke to ganger i uka?
« #1 : 05. februar 2008, 18:37 »
veien å gå blir vell å slutte i fotball.



ASAP!


ellers ser programmet veldig greit ut. mye bra øvelser.
om du kan trene styrke 2 ganger og 5 fotballøkter i uka finner du jo fort ut selv.

Utlogget Erve

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 143
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 143

Sv: Trening for maks styrke to ganger i uka?
« #2 : 05. februar 2008, 18:51 »
Slutte i fotball? Hvis du leser posten hans så legger du kanskje merke til at målet med styrketreningen er faktisk å øke styrken sin for å prestere bedre på banen. Jeg ville personlig prøvd meg på treningsprogrammene som ligger på www.styrkeloft.no. MEGET bra programmer for styrke uten at de tapper deg totalt for energi som f.eks Sheiko programmene gjør Tongue Forøvrig syns jeg at "Frankspress" var dagens skrivefeil haha, sorry at jeg ler men den var riktig bra =P

oli

  • Gjest
Sv: Trening for maks styrke to ganger i uka?
« #3 : 05. februar 2008, 18:55 »
ser veldig bra ut det programmet ditt..
man du kan godt variere mellom
benk, smalbenk  
knebøy, frontbøy
mark, strake mark
stangroing, chins
millitærpress, pushpress
+ legger

hovedøvelsene kan du kjøre 4*4 lineær progersjon på..
ha dette som basis i programmet ditt

å legg inn 2-4 ekstra øvelser til hver gang som du kjører 2* 8-15
feks. stangcurl, dips, franskpress, skråbenk, lårcurl..
osv:-)

enkelt å greit.

Utlogget Joche

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 122
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 122

Sv: Trening for maks styrke to ganger i uka?
« #4 : 06. februar 2008, 10:46 »
hva er forskjellen på mark og strake mark forresten?

Utlogget celebo

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 234
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 234

Sv: Trening for maks styrke to ganger i uka?
« #5 : 06. februar 2008, 15:12 »
strake mark kjøres med stanga i strake armer foran deg som i vanlig mark, men med overtak. stå oppreist, så senker du vekta og bøyer LITT i knærne. stopp når du kjenner at det strammer godt i hamstrings(du trenger ikke går helt ned til gulvet!) og pass på at du aldri krummer ryggen. så går du samme vei opp igjen. en annen forskjell fra vanlig mark er at stanga her godt kan gå litt ut fra kroppen
Crossfit - Forging Elite Fitness

 A human being should be able to change i diaper, plan an invasion, butcher a hog, conn a ship, design a building, write a sonnet, balance accounts, build a wall, set a bone, comfort the dying, take orders, give orders, cooperate, act alone, solve equations, analyze a new problem, pitch manure, program a computer, cook a tasty meal, fight efficiently, and die gallantly.                             SPECIALIZATION IS FOR INSECTS.
                                                  -Robert Heinlein-

"Logg Lian"

oli

  • Gjest
Sv: Trening for maks styrke to ganger i uka?
« #6 : 06. februar 2008, 16:08 »
tull og tøys..
strake mark kjøres akkuratt som vanlig markløft.. bare at man har stive bein/nesten stive..
hvorfor i allverden skal du ha stanga langt utfra kroppen?

sett stangen død mellom hvert løft.. ellers heter det marksprett...

Utlogget Speciali

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Trening for maks styrke to ganger i uka?
« #7 : 07. februar 2008, 18:40 »
Takker for gode forslag! Det programmet jeg fant på styrkeløft.no virket veldig bra, så gir det et forsøk. Må vel kanskje moderere litt på mengden, men selve prinsippet bak er jo midt i blinken for min bruk. Gleder meg til å begynne!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!