Skrevet av Emne: Smith maskiner vs frie stenger.  (Lest 11302 ganger)

Utlogget liffy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 259
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 259

  • Mindbuilder
Sv: Smith maskiner vs frie stenger.
« #15 : 06. februar 2008, 20:24 »
Tror dette blir litt for fancy for min smak, liker å trene så enkelt som mulig. Og med smith maskiner føler jeg allerede at jeg har strukket meg langt.

Komplisert er vel å ta i litt.. en matte+stang med vekter??

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Smith maskiner vs frie stenger.
« #16 : 06. februar 2008, 22:56 »
Komplisert er vel å ta i litt.. en matte+stang med vekter??

Liker bare å holde treninga så lite komplisert som mulig.

Utlogget liffy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 259
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 259

  • Mindbuilder
Sv: Smith maskiner vs frie stenger.
« #17 : 06. februar 2008, 23:38 »
ja, men jeg skjønner ikke hva som er så komplisert med å ligge på gulvet og løfte en stang, istedenfor å ligge på en benk eller lignende.

Celdiir

  • Gjest
Sv: Smith maskiner vs frie stenger.
« #18 : 06. februar 2008, 23:46 »
Det er komplisert å forklare idiotene på treningsstudioet som skal blande seg med hva man gjør. Tongue

"Øøøh... hvorfor ligger du ikke på benken?" - under floor press o.l.
"Øøøh... hvorfor ikke bare legge på ekstravekt?" - bruk av kjetting eller strikk
"Øøøh... hvorfor bruker du ikke bredt grep og løfter mer vekt?" - under smal benkpress
"Øøøh... hvorfor ikke bare trene shrugs?" - under rykkdrag
"Øøøh... hvorfor drikker du det der nå? Kroppen tar det ikke opp!" - proteinshake under treninga

Alt som ikke finnes i Flex eller i uinteressante øvelsesoversikter er vanskelig, teit eller for avansert. Kisen som trener doble dropsets med rest-pause i lårcurl kan se på karen som trener straight sets på good mornings og utbryte: "Jeg tror ikke på sånn avansert trening og sånt tull. Keep it simple!" Grin
 

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Smith maskiner vs frie stenger.
« #19 : 07. februar 2008, 15:47 »
løsningen er: tren i en garasje. finnes det et paradis, så er det en garasje uten folk. men med tøff musikk, grafitti på veggene, og akkurat det du trenger for å gjøre det du skal!


Det er komplisert å forklare idiotene på treningsstudioet som skal blande seg med hva man gjør. Tongue

"Øøøh... hvorfor ligger du ikke på benken?" - under floor press o.l.
"Øøøh... hvorfor ikke bare legge på ekstravekt?" - bruk av kjetting eller strikk
"Øøøh... hvorfor bruker du ikke bredt grep og løfter mer vekt?" - under smal benkpress
"Øøøh... hvorfor ikke bare trene shrugs?" - under rykkdrag
"Øøøh... hvorfor drikker du det der nå? Kroppen tar det ikke opp!" - proteinshake under treninga

Alt som ikke finnes i Flex eller i uinteressante øvelsesoversikter er vanskelig, teit eller for avansert. Kisen som trener doble dropsets med rest-pause i lårcurl kan se på karen som trener straight sets på good mornings og utbryte: "Jeg tror ikke på sånn avansert trening og sånt tull. Keep it simple!" Grin
 

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Smith maskiner vs frie stenger.
« #20 : 07. februar 2008, 15:51 »
Tror dette blir litt for fancy for min smak, liker å trene så enkelt som mulig. Og med smith maskiner føler jeg allerede at jeg har strukket meg langt.

floor press fancy, og strukket deg langt mht. smith ?   Grin lol

Utlogget alpha male

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 70
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 70

Sv: Smith maskiner vs frie stenger.
« #21 : 09. februar 2008, 15:17 »
Javisst.  Dette er måten jeg kjører benkpressvarianter på maximum effort-dagene i mitt Westsideinspirerte treningsopplegg.   Gymmet der jeg trener har disse skrå knebøystativene med pigger og sikringsstag nederst, som kroppsbyggere er så glade i.  Jeg setter en løs benk inn i knebøystativet og trener benk der.  Den nederste piggen er en bra høyde for avløftet, og sikringsstagene tar stanga dersom jeg misser.  Jeg synes dette er bedre enn å bruke velmenende men uerfarne spottere, som ofte griper inn for tidlig.


Takk for bekreftelsen. Dette skal jeg forsøke når jeg når peaken på treningsprogrammet mitt.
benk:110x3x3, knebøy: 130x3x3,
roing: 105x3x3, mark:140x1

Utlogget PTFrank

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 63
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 63

  • Personlig Trener
Sv: Smith maskiner vs frie stenger.
« #22 : 09. februar 2008, 17:16 »
Jeg trener alene.

Da frister tanken stort med å kjøre skrå benk og vanlig benk i smith maskin i stedet for frie stenger.

Hvor "ille" er egentlig smith maskiner i forhold frie stenger.

Man tvinges jo til en fast bane i bevegelsen... hmm... kan sikkert ikke kjøre så tungt da...

Håper på bra svar...


Den ene ulempen med alle apparater er at man tvinges i en fast bevegelsesbane. Utenom det, så er det egentlig ingen ulemper med apparater. Faktisk vil du kunne trene med tyngre vekter enn med frivekter siden du slipper å balansere og koordienere vektene under løft, noe som igjen øker intensiteten. Og en annen fordel er at man som regel ikke er avhengig av en spotter.

Den store ulempen med vektstenger er at du får bare trent musklene i en rett linje, noe som gjør at belastningen under selve løftet kan variere i stor grad. Ta bicepscurl som et eksempel: det er mye lettere å løfte i begynnelsen og i slutten av øvelsen, mens det er tyngst på midten. Dette er fordi at det eneste stedet hvor man løfter stangen rett opp (motvirker tyngekraften rett opp) er i midtposisjonen i bicepscurl. Dette er en stor svakhet vekttstenger har.

Hvis målet ditt er kun å bli stor og sterk, så kan du like gjerne trene kun med apparater. For eksempel knebøy i smith-apparat istedenfor med fristang og brystpress i apparat istedenfor på benk og så videre..

Men det er noe annet hvis du for eksempel er en konkurrende styrkeløfter. Da må du trene med frivekter for å lære deg å balansere og koordinere vektene under løft.


Når det gjelder skader, så vil frivektstrening alltid være mer risikofylt enn ved trening i apparater, siden man er i større grad avhengig av god teknikk og konsentrasjon. Det er ikke forbundet noen skader ved å trene i et fast bevegelsesmønster, slik som ved apparattrening. Det er også vanskeligere å jukse når man trener i apparater, noe som kan igjen øker striktheten under løft.


Så konklusjonen er:

1. Tren med frivekter hvis du har behov for å kunne balansere og koordinere tunge vekter, som for eksempel hvis du er en konkurrende styrkeløfter.

2. Man vil være mer utsatt for skader ved frivektstrening enn ved apparattrening hvis teknikken er dårlig og konsentrasjonen er for lav.

3. Apparater vil tillate deg å trene med tyngre vekter og dermed oppnå høyere intensitet.

4. Man er som regel ikke avhengig av en spotter ved apparattrening.


Beklager hvis jeg har glemt noe å nevne noe i farten =)
Det finnes kun et univers, derfor kun en virkelighet og en realitet av hvert aspekt av virkeligheten. Vår primære oppgave er å overleve, det gjelder alt liv.

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Smith maskiner vs frie stenger.
« #23 : 09. februar 2008, 17:57 »
jesus ... har dere noen gang PRØVD å legge stanga på brystet og la den skli ned på magen? det er helt greit, uten smerter i det hele tatt, og jeg har gjort det med opp til 150 kg. her på gymmet så er det faktisk vanlig blant de som trener seriøst, framfor å plage folk med spotting hele tida.

Utlogget Dobbel

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 041
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 041

Sv: Smith maskiner vs frie stenger.
« #24 : 09. februar 2008, 18:01 »
jesus ... har dere noen gang PRØVD å legge stanga på brystet og la den skli ned på magen?
JESUS, noen ganger er det vanskelig. HAR DU NOEN GANG TRENT TIL DU SÅVIDT KLARER MER?
17år - 111kg
220 - 140 - 245  = 605kg raw.
Loggbok

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Smith maskiner vs frie stenger.
« #25 : 09. februar 2008, 19:28 »
jeg har kjørt til failure ja, gjør det rett som det er i den tunge perioden. hva har det med saken å gjøre? stanga sklir omtrent av seg selv. jeg vil påstå dette er null stress, det er bare såvidt man blir litt tung i pusten.

akkurat det samme i knebøy. den eneste gangen det er kjedelig å ikke kome opp igjen i knebøy er hvis det ikke er noe stativ i det hele tatt, hvis man for eks. må bruke benkpressstativet (noe som burde være uhørt på alle gym). er det "trinn" på en skråstilt stang, så er det bare å tippe mot stanga når man ikke kommer opp. selvsagt kan man ikke stille seg for langt vekk fra stativet, noe man må tenke på før det er for sent.

som sagt, jeg er heller ikke den eneste som gjør dette. noen her snakker som om det er en reell sjanse for å omkomme på trening.

Utlogget Dobbel

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 041
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 041

Sv: Smith maskiner vs frie stenger.
« #26 : 09. februar 2008, 19:38 »
jeg har kjørt til failure ja, gjør det rett som det er i den tunge perioden. hva har det med saken å gjøre?


Ikke alle som syns det er like lett å skubbe stanga nedover.
17år - 111kg
220 - 140 - 245  = 605kg raw.
Loggbok

Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Sv: Smith maskiner vs frie stenger.
« #27 : 09. februar 2008, 19:47 »
hva legger du i "lett"? jeg påstår ikke at stanga svever nedover brystet og magen av seg selv, men det krever liten innsats sammenlignet med den nest siste reppen du såvidt klarte. prøv det et par ganger med 50-80 kg, og deretter på din vanlige treningsvekt slik at du får en smule teknikk. det er ikke noe å lage en sak ut av i det hele tatt, og det kommer du til å forstå så fort du faktisk gjør et ordentlig forsøk.

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Smith maskiner vs frie stenger.
« #28 : 09. februar 2008, 21:39 »
Velvel... jeg har bestandig misslikt benkpress på flat benk med stang. Kall meg gjerne sær etc. Ble aldri noe særlig sterk i det. Fikk mer vekt økning med hantler. Fikk mindre kontakt med stang. Rart? Ja mulig. Men sånn er livet. Fikk 100000 spørsmål om hvor mange KG jeg tok i benken. Var FANTATISK og si at jeg tok bare 40 KG i benk da jeg begynte som 15 åring og jeg kunne ikke ha brydd meg mindre.

Til det å rulle av stanga av brystet. Jeg trener med tunge sett. Det vil si ALLTID til failure når jeg er tar siste settet på en øvelse. Fordi jeg vet dette funker for meg.

Jeg veier ikke mer enn 85 KG, men etterhvert som man får litt brystkasse og hvis man har stanga i posisjon over nipplene eller litt høyere så må man enten rulle av stange i "oppoverbakke" eller la stange ligge på adamseplet.

Jeg har ikke prøvd dette, å godt mulig jeg tar feil. Bare hvordan ideen virker i hodet mitt.

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: Smith maskiner vs frie stenger.
« #29 : 09. februar 2008, 22:17 »

Den ene ulempen med alle apparater er at man tvinges i en fast bevegelsesbane. Utenom det, så er det egentlig ingen ulemper med apparater. Faktisk vil du kunne trene med tyngre vekter enn med frivekter siden du slipper å balansere og koordienere vektene under løft, noe som igjen øker intensiteten. Og en annen fordel er at man som regel ikke er avhengig av en spotter.

Den første setningen er jeg enig i, men resten syns jeg er bare tull. En person med god teknikk vil løfte mer i en frivektsøvelse(fins sikkert noen unntak). Balansering og koordinasjon av vekter er et must for en sunn kropp. Trener man kun bevegemusklene, vil kroppen være svært utsatt for skader.

Sitat
Den store ulempen med vektstenger er at du får bare trent musklene i en rett linje, noe som gjør at belastningen under selve løftet kan variere i stor grad. Ta bicepscurl som et eksempel: det er mye lettere å løfte i begynnelsen og i slutten av øvelsen, mens det er tyngst på midten. Dette er fordi at det eneste stedet hvor man løfter stangen rett opp (motvirker tyngekraften rett opp) er i midtposisjonen i bicepscurl. Dette er en stor svakhet vekttstenger har.

Niks. Det er så fornuftig du kan få det faktisk. Hvis du har kjennskap til lengde-spenningskurven til et muskelfiber, vet du at musklefiberen utvikler mest kraft ca. rundt sin opprinnelig lengde, og mindre kraft når muskelfiberen hhv. er utstrakt og forkortet. Da vil eksemplet ditt føre til at muskelen får mindre motstand i topp og bunn, og større motstand i 90 grader. Og det er akkurat sånn muskelen fungerer.

Sitat
Hvis målet ditt er kun å bli stor og sterk, så kan du like gjerne trene kun med apparater. For eksempel knebøy i smith-apparat istedenfor med fristang og brystpress i apparat istedenfor på benk og så videre..

Hva med stabilisatormusklene? De vil ikke få noe stimuli, som fører til at stabiliteten rundt leddet blir nedsatt, og skaderisikoen blir stor.


Sitat
Når det gjelder skader, så vil frivektstrening alltid være mer risikofylt enn ved trening i apparater, siden man er i større grad avhengig av god teknikk og konsentrasjon. Det er ikke forbundet noen skader ved å trene i et fast bevegelsesmønster, slik som ved apparattrening. Det er også vanskeligere å jukse når man trener i apparater, noe som kan igjen øker striktheten under løft.

Det er ikke risiko under selve løftet nei, men som jeg nevnte tidligere, blir de stabiliserende muskler ignorrert.

Sitat
Så konklusjonen er:

1. Tren med frivekter hvis du har behov for å kunne balansere og koordinere tunge vekter, som for eksempel hvis du er en konkurrende styrkeløfter.

2. Man vil være mer utsatt for skader ved frivektstrening enn ved apparattrening hvis teknikken er dårlig og konsentrasjonen er for lav.

3. Apparater vil tillate deg å trene med tyngre vekter og dermed oppnå høyere intensitet.

4. Man er som regel ikke avhengig av en spotter ved apparattrening.

1. Frivekter vil alltid være best, såfremt vedkommende ikke har skader som umuliggjør dette.

2. Det er jeg enig i.

3. Hvis vedkommende ikke har god teknikk i øvelsen, ja.

4. Nei, det ville vært merkelig Smiley
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!