Skrevet av Emne: Gold`s Gym til Norge!  (Lest 4826 ganger)

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Gold`s Gym til Norge!
« #15 : 10. februar 2008, 19:19 »
Iceberg:

Et deltidskurs tar ikke for seg stort mer enn litt uttover tradisjonell treningslære, men at en fulltidstudent med bachelor eller mastergrad innen fysisk aktivitet og helse eller idrettsbiologi bør ha en stor innsikt i humanfysiologi, fysiologisk adaptasjon til styrketrening, ernæring og helse, funksjonell anatomi og biomekanikk f.eks. Selvfølgelig er ikke absolutt alle de som gjennomfører dette eksperter på alle disse områdene. Heldigvis er noen flinke på et eller flere av dem.

Vi er alle enige om at det fins mange dårlige PTer, mange av dem kommer fra NIH sin deltidsutdanning, mange kommer fra andre steder. Og en god del har ingen utdanning i det hele tatt. PT er ingen beskyttet tittel. NIH gir ingen garanti for at de er det beste på sitt området. De har et tilbud som i det minste, hvis du velger å ta del i utdanningen, får en bedret innsikt i området. Mange trenger det, andre trenger det ikke, noen vil ha papirer på at de kan noe osv..

Dessutten er en PT i mange tilfeller en person som skal kunne snakke med kunden og jobbe med kunder og er man flink der selger man masse selvom man ikke nødvendigvis har noen ph.d i kompressjonskrefter i kneleddet ved en djup styrkeløfter bøy.

At mange syns det er enkelt å drive som PT, javel.. hvorfor ikke??

Fins det noe bedre enn å jobbe med det man trives med og som samtidig er "enkelt"?


Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Gold`s Gym til Norge!
« #16 : 10. februar 2008, 19:24 »
Iceberg:

Et deltidskurs tar ikke for seg stort mer enn litt uttover tradisjonell treningslære, men at en fulltidstudent med bachelor eller mastergrad innen fysisk aktivitet og helse eller idrettsbiologi bør ha en stor innsikt i humanfysiologi, fysiologisk adaptasjon til styrketrening, ernæring og helse, funksjonell anatomi og biomekanikk f.eks. Selvfølgelig er ikke absolutt alle de som gjennomfører dette eksperter på alle disse områdene. Heldigvis er noen flinke på et eller flere av dem.

Vi er alle enige om at det fins mange dårlige PTer, mange av dem kommer fra NIH sin deltidsutdanning, mange kommer fra andre steder. Og en god del har ingen utdanning i det hele tatt. PT er ingen beskyttet tittel. NIH gir ingen garanti for at de er det beste på sitt området. De har et tilbud som i det minste, hvis du velger å ta del i utdanningen, får en bedret innsikt i området. Mange trenger det, andre trenger det ikke, noen vil ha papirer på at de kan noe osv..

Dessutten er en PT i mange tilfeller en person som skal kunne snakke med kunden og jobbe med kunder og er man flink der selger man masse selvom man ikke nødvendigvis har noen ph.d i kompressjonskrefter i kneleddet ved en djup styrkeløfter bøy.

At mange syns det er enkelt å drive som PT, javel.. hvorfor ikke??

Fins det noe bedre enn å jobbe med det man trives med og som samtidig er "enkelt"?



Jeg er jo enig i det du sier, men når du bruker ord som humanfysiologi (hvilken annen fysiologi skulle det ellers være) osv så farer tankene mine til de folkene som faktisk jobber som PT er. Ikke de vasseste knivene i skuffen for å si det sånn. Generalisering ja såklart, men pokker heller. Det er stort sett frisører og sånt noe. Treningsbransjen er full av folk som lever av at den vanlige mann i gate overhodet ikke har peiling.


Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Gold`s Gym til Norge!
« #17 : 10. februar 2008, 19:53 »
Jeg er jo enig i det du sier, men når du bruker ord som humanfysiologi (hvilken annen fysiologi skulle det ellers være) osv så farer tankene mine til de folkene som faktisk jobber som PT er. Ikke de vasseste knivene i skuffen for å si det sånn. Generalisering ja såklart, men pokker heller. Det er stort sett frisører og sånt noe. Treningsbransjen er full av folk som lever av at den vanlige mann i gate overhodet ikke har peiling.

Faget heter Humanfysiologi fra Norges Idrettshøyskoles bestemmelser. Hvorfor aner jeg ikke. Man har fysiologi førsteåret. Dette er det mange som har. Humanfysiologi er et fag som bygger på det tidligere fysiologifaget, men går lengre ned i materien. Samme faget som f.eks fysioterapistudentene har i sin utdannelse. Det er ikke noen ekstrem fysiologiutdannelse, men det er langt over den tradisjonelle treningslæren Gjerset kom med i sin tid.

Treningsenterbransjen lever av at vanlige folk ikke kan noe: jess, men er det da ikke bedre at de faktisk får hjelp?? Noen PTer er kvalifiserte nok til å kunne rettlede og hjelpe mannen i gaten videre.

Jeg kjenner ingen frisører som er PTer, men det fins sikkert det også.

Og ja, du generaliserer så voldsomt at det er egentlig latterlig av meg i det hele tatt å ta meg bryet med å kommentere dine tankeløse utspill.

Vi vet det fins masse fantastisk flinke styrkeløftere i Norge og andre land som kan MYE!  Langt mer enn den gjengse PT så hjelper det lite om de som faktisk trenger hjelp ikke får hjelp. Om hjelpen alltid er like god kan diskuteres, og svaret er nok at det er den skjelden, dessverre.

Hvis man ikke kunne hjelpe kunder og samtidig tjene penger på det fordi kunden ikke kan noe fra før så hadde vi ikke hatt mange yrker. Man hadde bygd hus selv, klippet håret selv, fiksa bilen selv osv. Snekkeren, Frisøren (om han er PT i tillegg vites ikke), mekanikeren tjener alle penger på kundens inkompetanse.

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
Sv: Gold`s Gym til Norge!
« #18 : 10. februar 2008, 20:03 »
Jeg er jo enig i det du sier, men når du bruker ord som humanfysiologi (hvilken annen fysiologi skulle det ellers være) osv så farer tankene mine til de folkene som faktisk jobber som PT er. Ikke de vasseste knivene i skuffen for å si det sånn.
Det kunne ha vært psykofysiologi:) (Vet det var en dumt svar, men dumme kommentarer fortjener dumme svar).  


Treningsbransjen er full av folk som lever av at den vanlige mann i gate overhodet ikke har peiling.

Dette har du selvfølgelig helt rett i, men blir et dumt utsagn siden dette er noe som gjelder for de fleste yrkesgrupper.

Lite spm Iceberg.
Har du noe imot de som bruker flere år og flere hundre tusen i studielån, for lære seg noe som er så "selvfølgelig".

mvh Hammer

Ahh, du slo meg på målstreket udrugn
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!