Skrevet av Emne: Luxies trenings -og matlogg.  (Lest 171754 ganger)

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Luxies trenings -og matlogg. (Nye bilder s.62)
« #930 : 21. januar 2009, 13:45 »
Ligger på rundt 130g protein pr dag. Som tilsvarer 2,5g protein pr kroppsvekt hos meg. Veldig mye forskjellige meninger om hvor mye proteiner man bør innta. Hva mener dere? Hvis jeg ønsker maks ut av treninga mi. Nå faller det naturlig for meg å spise rundt 130g (hender ofte det blir mer også), i og med at jeg er så glad i proteinrik mat alà mager kesam, cottage cheese, sjømat, proteinbarer, kjøtt osv.. Så det er ikke sånn spesielt bevisst, men har merket meg at jeg ligger rundt 2,5g pr kroppsvekt fortida. Noen tanker? Smiley

Personlig tror og mener jeg antall gram proteiner pr kroppsvekt man må innta er noe overdrevet. Dette baserer jeg på at ingen av foreleserne som vi hadde kontakt med da jeg tok treningsveiledersertifiseringen min ved Norges Idrettshøgskole kunne gå gode for at 3 gram (som brukes som tall av "mange") var nødvendig. Dette var leger, doktorstipendiater, lærere og fysioterapeuter og alle var personlig interesserte i trening og kosthold. Jeg er selvsagt klar over at ikke alle disse profesjonene har inngående kjennskap til kosthold og dermed inntak av protein, men jeg må påpeke at alle var personlig interesserte i hva de drev med.

Uansett; de som opererer med 3gram (eller mer) pr kilo kroppsvekt kan se ut til å være personer som har personlig vinning av å fremme det synspunktet. Utøvere som er sponset av produsenter sier ofte at man må få i seg 3gram eller mer, men de får alt gratis og kan innta mye. Jeg tror personlig 1,5 til 2gram protein pr kilo kroppsvekt er nok, men kosthold er komplekse saker. Proteiner, karbohydrater, fett etc må inntas i mengder som gjør at de utfyller hverandre. De respektive delene har ulike egenskaper, men alle vil påvirke en. Dette kan andre bedre enn meg, og mitt innlegg er selvsagt ingen fasit - kun noen tanker og meninger. Smiley

Japp tusen takk:)
men du, har et til spørsmål Tongue

Hvordan får du til sånn link i autografen din, altså sånn at man skriver f.eks. "treningslogg" og kan trykke på den...?

Skriv inn følgende: [ url=][/url] Du kopierer linken til treningsloggen din etter "="-tegnet og skriver f eks Lena Alexandras treningslogg mellom ][. Eksempel kan være slik: Lene Alexandras treningslogg

Det enkleste du kan gjøre nå er selvsagt å sitere innlegget mitt, kopiere linken jeg har laget og plassere den i "signaturen" din.

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Luxies trenings -og matlogg. (Nye bilder s.62)
« #931 : 21. januar 2009, 14:15 »
Personlig tror og mener jeg antall gram proteiner pr kroppsvekt man må innta er noe overdrevet. Dette baserer jeg på at ingen av foreleserne som vi hadde kontakt med da jeg tok treningsveiledersertifiseringen min ved Norges Idrettshøgskole kunne gå gode for at 3 gram (som brukes som tall av "mange") var nødvendig. Dette var leger, doktorstipendiater, lærere og fysioterapeuter og alle var personlig interesserte i trening og kosthold. Jeg er selvsagt klar over at ikke alle disse profesjonene har inngående kjennskap til kosthold og dermed inntak av protein, men jeg må påpeke at alle var personlig interesserte i hva de drev med.

Uansett; de som opererer med 3gram (eller mer) pr kilo kroppsvekt kan se ut til å være personer som har personlig vinning av å fremme det synspunktet. Utøvere som er sponset av produsenter sier ofte at man må få i seg 3gram eller mer, men de får alt gratis og kan innta mye. Jeg tror personlig 1,5 til 2gram protein pr kilo kroppsvekt er nok, men kosthold er komplekse saker. Proteiner, karbohydrater, fett etc må inntas i mengder som gjør at de utfyller hverandre. De respektive delene har ulike egenskaper, men alle vil påvirke en. Dette kan andre bedre enn meg, og mitt innlegg er selvsagt ingen fasit - kun noen tanker og meninger. Smiley



Setter veldig pris på dine tanker og meninger. Er enig i det du skriver. Tror det er mye overdrivelser ute å går. I hvert fall når det er snakk om 3g (eller mer) pr kroppsvekt. Personlig har jeg ikke noe fast antall proteiner jeg spiser. Men har regnet over at jeg ca liggerpå 130g/2,5 pr kroppsvekt, uten at jeg fokuserer på det. Leste også en artikkel om at man skulle spise så mye proteiner man greier, for det sto at ingen greier å spise for mye proteiner. Men alt som overdrives er som regel ikke bra. Jeg får bare teste ut og se hvordan kroppen responderer. Takker for dine erfaringer og kunnskap Smiley

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Luxies trenings -og matlogg. (Nye bilder s.62)
« #932 : 21. januar 2009, 14:17 »
Dagens trening:

60 min. rask gange

Oppvarming:
5 min. rask jogg på mølla

Øvelser:

Knebøy:
30 kg - 15x1
40 kg - 10x1
50 kg - 10x1

Støl etter mandagstreninga, så droppa siste sett.

Benkpress:
25 kg - 10x1
30 kg - 8x2

Strake markløft:
30 kg - 10x2

Nedtrekk:
35 kg - 10x3

Skulderpress:
10 kg - 10x1
15 kg - 8x1

Lav roing:
20 kg - 10x1
25 kg - 8x2

Planken m/bena på ball:
3x20sek

Tung pilatesøvelse: (aner ikke hva den heter)
15x3



Ble noen lettere løft i dag. Er som sagt støl fra mandagstreninga, men det var en god økt uansett Smiley

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Luxies trenings -og matlogg. (Nye bilder s.62)
« #933 : 26. januar 2009, 15:44 »
Dagens trening:

Oppvarming:
15 rask gange, 10 min. rask jogg på mølla

Øvelser:

Knebøy:
30 kg - 10x1
40 kg - 10x1
50 kg - 10x1

Strake markløft:
30 kg - 10x3

Nedtrekk bredt grep:
35 kg - 8x3

Bicepscurl m/manual:
6 kg - 8x2 på hver arm

Lav roing:
25 kg - 10x3

Skulderpress:
15 kg - 8x2

Tung pilatesøvelse: (har ikke noe navn på den, men den brenner!)
15x3

Nedtrapping:
20 min. rask gange med tunge bæreposer i hver arm.


Kjørte en litt lettere, men god økt i dag. Tenker å kjøre tyngre på onsdag, men fikk svetta godt og følte meg bra pumpa. Etter treninga ble det en stor og digg salat. Av ren nysgjerrighet veide jeg den i dag, salaten min veide 1118 gram, haha. Legger inn noen bilder av maten som sklir lett ned om dagen, nam nam Smiley

Hvis det er vanskelig å se så er det, 1. nybakte rundstykker med mager kesam og syltetøy, 2. min herlige krepsesalat, 3. Proteinbar og proteincookies.


Utlogget Eirik Dolega

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 607
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 607

  • GIMMEU'RSHAKE!
Sv: Luxies trenings -og matlogg. (Nye bilder s.63)
« #934 : 26. januar 2009, 16:12 »
Forresten. Taline er fortsatt aktiv på forumet til Myorevolution =)
Fett nok.

Trent siden september 07.

Loggbok!

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Luxies trenings -og matlogg. (Nye bilder s.63)
« #935 : 26. januar 2009, 16:21 »
Salaten din så veldig god ut, men dessverre klarer jeg sjeldent å lage noe slikt selv. Før folk begynner å anta at jeg er en imbesil, må jeg få påpeke at dette er grunnet manglende vilje. Føler det må legges så mye arbeid i en god salat at jeg heller koker noe pasta, ris eller annet samt steker noe inntil. Det tar sikkert vel så lang tid, men min lille hjerne klarer ikke helt se ting ut ifra et objektivt synspunkt, og antar derfor at dagens rutiner er de beste.

Men får vel kanskje prøve meg på noe grønt, rødt og gult framover. Med noe kylling, skinke eller reker oppi og en del dressing bør det vel smake brukbart skulle jeg tro. Smiley

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget lena-alex

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 255
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 255

Sv: Luxies trenings -og matlogg. (Nye bilder s.63)
« #936 : 26. januar 2009, 16:28 »
De der protein cookie/kjeksene så veldig gode ut  biggrin  hvor kjøper du de?  Spiste du allt det til et måltid da.. ?
Don't wish for it, work for it!

Lena Alexandras mat- og treningslogg  Grin

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Luxies trenings -og matlogg. (Nye bilder s.63)
« #937 : 26. januar 2009, 17:10 »
Forresten. Taline er fortsatt aktiv på forumet til Myorevolution =)

Ja, har sett det. Tenkte kanskje jeg skulle lage meg en konto der. Virker som et bra forum Smiley

Salaten din så veldig god ut, men dessverre klarer jeg sjeldent å lage noe slikt selv. Før folk begynner å anta at jeg er en imbesil, må jeg få påpeke at dette er grunnet manglende vilje. Føler det må legges så mye arbeid i en god salat at jeg heller koker noe pasta, ris eller annet samt steker noe inntil. Det tar sikkert vel så lang tid, men min lille hjerne klarer ikke helt se ting ut ifra et objektivt synspunkt, og antar derfor at dagens rutiner er de beste.

Men får vel kanskje prøve meg på noe grønt, rødt og gult framover. Med noe kylling, skinke eller reker oppi og en del dressing bør det vel smake brukbart skulle jeg tro. Smiley

Tror det er viktig at man lager en skikkelig god salat med mye forskjellige og smakfulle grønnsaker, en bra proteinkilde og litt godt med dressing. Da blir salat spennende, mettende og veldig godt! Pleier å lage av en pakke cherry tomater, en stor paprika, et halvt salathode, noen selleristenger og en halv agurk. + 100-200 gram med en proteinkilde og en god dose lett-dressing som dekker hele salaten. Mmm.. Kjempenydelig og veldig nyttig. Salat blir hva man gjør ut av det. Prøv med røkelaks, eller kjøp en sånn pakke med 100g hvitløksmarinerte scampi, skikkelig godt! Ellers kan du steke kylling i soyasaus, det er godt det. Plutselig oppdager man hvor digg salat kan være Smiley

De der protein cookie/kjeksene så veldig gode ut  biggrin  hvor kjøper du de?  Spiste du allt det til et måltid da.. ?

Proteincookiesene er helt fantastiske! Ingen overdrivelse. De er de beste cookiesene jeg har smakt, + at de har 22g protein ^^ Kjøpes på www.nordicnutrition.com , smakt både chocolate chip og oatmeal & raisin smak. Nydelige begge to. Nei, spiste ikke alt i et måltid, men kunne sikkert lett ha gjort det, hehe. Men salaten min er tross alt over 1 kg, så den tar litt plass =P

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Luxies trenings -og matlogg. (Nye bilder s.63)
« #938 : 26. januar 2009, 17:31 »
Dagens mat:

Frokost: Havregrøt m/melk, linfrø, tskje sukrin
             Multivitamin, omega-3-6-9

Mellommåltid: En banan og en halv boks cherrytomater

Lunsj: Dobbel proteinshake (6 dl)
          4 kliknekkebrød

Mellommåltid: Stor krepsesalat (bilde på forrige side)

Middag: Laksefilet m/soppstuing, brokkoli og hvitløksdressing

Kvelds: Proteinbar (94g, 30g protein), proteincookies (85g, 22g protein)



Mye god mat og en herlig treningsøkt (på forrige side). Fin start på uka. Smiley Tenker å kjøre en tung treningsuke. Får se hva kroppen og motivasjonen føler for. Føler meg i hvert fall foreløbi på topp. ^^

(bilde av middagen, mm.. Smiley)

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Luxies trenings -og matlogg. (Nye bilder s.63)
« #939 : 27. januar 2009, 16:56 »
Dagens trening:
30 min. rask gange
35 min. trimsykkel

Kardiodag i dag. Deilig å bruke kroppen og svette litt. Mulig det blir en tur med bikkja senere i kveld. Men nå skal jeg ta et varmt boble/massasjebad Smiley

Dagens mat:


Frokost: Fruktsalat m/banan, pære, kulturmelk og masse kanel
             Multivitamin, omega-3-6-9

Mellommåltid: Boks mager kesam m/funlight + noen never nøtter og tørket frukt

Lunsj: Kreps -og skinkesalat m/ca. 1000g grønnsaker og dressing (ja jeg liker salat ^^)

Mellommåltid: Proteinbar og proteincookies
                     Et par selleristenger

Sen middag: Sushi

Utlogget Eirik Dolega

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 607
  • Honnør: 191
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 607

  • GIMMEU'RSHAKE!
Sv: Luxies trenings -og matlogg. (Nye bilder s.63)
« #940 : 27. januar 2009, 17:15 »
Hvordan får du tid til å trene 30 min rask gange og 35 min sykkel allerede nå? Går ikke du på videregående? Wink
Fett nok.

Trent siden september 07.

Loggbok!

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Luxies trenings -og matlogg. (Nye bilder s.63)
« #941 : 27. januar 2009, 18:16 »
Hvordan får du tid til å trene 30 min rask gange og 35 min sykkel allerede nå? Går ikke du på videregående? Wink

Hehe, jo går på videregående. Sluttet tidlig for å ha studiedag seru (: Gikk hjem fra skolen, og sykla foran tven etter lunsj ^^

Utlogget lena-alex

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 255
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 255

Sv: Luxies trenings -og matlogg. (Nye bilder s.63)
« #942 : 27. januar 2009, 20:23 »
Proteincookiesene er helt fantastiske! Ingen overdrivelse. De er de beste cookiesene jeg har smakt, + at de har 22g protein ^^ Kjøpes på www.nordicnutrition.com , smakt både chocolate chip og oatmeal & raisin smak. Nydelige begge to. Nei, spiste ikke alt i et måltid, men kunne sikkert lett ha gjort det, hehe. Men salaten min er tross alt over 1 kg, så den tar litt plass =P

mm (:  men bestiller du fra nettet?:O er ikke det dyrt? finnes det ikke noen butikker som selger sånnt.. f.eks. helsekost ol?
Don't wish for it, work for it!

Lena Alexandras mat- og treningslogg  Grin

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Luxies trenings -og matlogg. (Nye bilder s.63)
« #943 : 27. januar 2009, 20:25 »
mm (:  men bestiller du fra nettet?:O er ikke det dyrt? finnes det ikke noen butikker som selger sånnt.. f.eks. helsekost ol?

Er som regel mye billigere å bestille kosttilskudd på nett. Helsekost-forretninger er ofte veldig dyre.
Smiley
Smiley

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Luxies trenings -og matlogg. (Nye bilder s.63)
« #944 : 28. januar 2009, 20:49 »
Dagens trening:

Gå til studioet 20 min. rask gange

Oppvarming: 5 min. trimsykkel

Øvelser:

Knebøy:
30 kg - 10x1
40 kg - 10x1
50 kg - 10x1

Konser på teknikk om dagen, prøver å kjøre sett som ikke er for tunge.

Benkpress:
30 kg - 8x3

Strake markløft:
30 kg - 10x3

Nedtrekk bredt grep:
35 kg - 8x2
40 kg - 6x1

Sittende lav roing:
25 kg - 10x1
30 kg - 8x2

Skulderpress:
15 kg - 8x3

Sit ups m/10 kg bak nakken:
15x2

Sit ups m/5 kg bak nakken:
15x1

Planken m/bena på ball:
3x20sek

Tung pilatesøvelse:
15x3

Tredemølla: 5 min. rask jogg


Hatt en veldig deilig og god økt. Mye energi både før, under og etter trening. Men kjenner at jeg er sliten og pumpa, herlig Smiley


Maten i dag:


Frokost: Fruktsalat m/banan, eple, biola og kanel
             Multivitamin, omega-3-6-9

Mellommåltid: Boks mager kesam m/funlight, nøtter og tørket frukt

Lunsj: Omelett av 5 eggehviter, en løk, to tomater, salt og pepper

Mellommåltid: Cappuchino

Middag: Soyamarinert kyllingfilet m/salat og hvitløksdressing

Kvelds: Skål m/cottage cheese, melk, havregryn og syltetøy
            Proteinbar (98g, 30g protein)


Bilde av dagens lunsj og middag, - selvom lunsjen så mest ut som et flykrasj...

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!