Skrevet av Emne: Luxies trenings -og matlogg.  (Lest 170136 ganger)

Utlogget Animula

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 292

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1050 : 17. mars 2009, 18:54 »
Kjempefremgang, stå på! Håper det ordner seg med ryggen, lytt til kroppen Smiley
Sjekk loggen min, tar gjerne råd og vink!

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82525.135

Smiley

Utlogget Snillefart

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 694
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 694

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1051 : 18. mars 2009, 00:28 »
Hvis det er smerter i ryggen som ikke har gått over etter 2 uker, dra til legen og få eventuelt en henvisning til fysioterapeut. Har nok bare blitt mye belasting for den over tid.  I en periode kan det være nok å gå med sekk til skolen Wink.

Ellers er det jo flere øvelser som ikke belaster ryggen. Dog, gåtur i sola er jo herlig på denne tiden.

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1052 : 18. mars 2009, 10:08 »
Kjempefremgang, stå på! Håper det ordner seg med ryggen, lytt til kroppen Smiley

Tusen takk for det! Veldig koselig å høre (: Ja, det er viktig å lytte til kroppen. Er på 4 dagen uten styrke nå (trent kondisjon mer eller mindre hver dag).. Føler at korsryggen er bedre, men fortsatt vond.. Klør etter å komme meg på gymmet, men lovet meg selv å stå over i dag også. Ryker ryggen kan jeg jo i hvert fall ikke trene. Dessuten har jeg trent hardt og intensivt uten pause siden jul, så det er egentlig bare en fordel med en liten pustepause nå. Så får jeg heller konsentrere meg litt om kardio. Men håper jeg kan styrketrene så fort som mulig.

Hvis det er smerter i ryggen som ikke har gått over etter 2 uker, dra til legen og få eventuelt en henvisning til fysioterapeut. Har nok bare blitt mye belasting for den over tid.  I en periode kan det være nok å gå med sekk til skolen Wink.

Ellers er det jo flere øvelser som ikke belaster ryggen. Dog, gåtur i sola er jo herlig på denne tiden.

Har kjent på disse smertene i litt over 2 uker ca.. Men meste parten av tiden har jeg trent tungt. Som skrevet over er jeg på dag 4 med styrkepause. Hvis ikke ryggen føles bra til lørdagen skal jeg vurdere legen. Tror jeg har overbelastet ryggen og at den er sliten. Føles i hvert fall muskulært. Håper virkelig det ordner seg.. I går på dagen følte jeg meg nesten helt god igjen, men så ble det verre utover kvelden.. Hmm.. Kanskje ikke ryggen min "takler" kardio heller akkurat nå? Kjedelig dette her.. Har jo så mye motivasjon og lyst til å dra på treningssenteret. Får prøve å se på det positivt, kroppen trenger jo av og til ekstra pause til å bygge seg opp. Kommer nok tilbake sterkere enn noengang, hehe.

Utlogget Snillefart

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 694
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 694

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1053 : 18. mars 2009, 10:22 »
Når man kjører tungt anbefales det jo å ta en uke fri for å restituere. Jeg kan da anbefale viasat 4 fra kl 13.25-14.55, dette gjentas kl 17.55-19.55. Eventuelt hvis skolefri: Legg til viasat fra kl.9.25-11.25

Futurama, Family Guy, Simpsons, Simpsons.
Dette er i hvertfall min resept når jeg er syk...

Utlogget Animula

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 292

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1054 : 18. mars 2009, 17:15 »
Viktig med pauser innimellom Smiley Jeg er igang igjen etter overtrening nå, har masse fremgang i kroppen og det er ubeskrivelig herlig... Cheesy Men akk så unødvendig det var å pådra seg belastningsskader+
Trengte en lengre pause og er regelmessig hos fysioterapaut enda for å løsne opp i muskelvev osv. Nå har jeg begynt med 6ukers perioder, hvor jeg trener "hardt" fem uker og tar pause/lett trening den siste uka samtidig som jeg legger planer for de neste 6ukene Wink Holder også igjen på mengde og intensitet i begynnelsen. Håper jeg klarer å begrense meg og lytte bedre til kroppen nå og unngå lignende problemer i fremtiden Smiley

Sjekk loggen min, tar gjerne råd og vink!

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82525.135

Smiley

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1055 : 18. mars 2009, 19:38 »
Når man kjører tungt anbefales det jo å ta en uke fri for å restituere. Jeg kan da anbefale viasat 4 fra kl 13.25-14.55, dette gjentas kl 17.55-19.55. Eventuelt hvis skolefri: Legg til viasat fra kl.9.25-11.25

Futurama, Family Guy, Simpsons, Simpsons.
Dette er i hvertfall min resept når jeg er syk...

Hehe, det hørtes ut som en god restitusjonsmetode! Takk for tipset Grin

Viktig med pauser innimellom Smiley Jeg er igang igjen etter overtrening nå, har masse fremgang i kroppen og det er ubeskrivelig herlig... Cheesy Men akk så unødvendig det var å pådra seg belastningsskader+
Trengte en lengre pause og er regelmessig hos fysioterapaut enda for å løsne opp i muskelvev osv. Nå har jeg begynt med 6ukers perioder, hvor jeg trener "hardt" fem uker og tar pause/lett trening den siste uka samtidig som jeg legger planer for de neste 6ukene Wink Holder også igjen på mengde og intensitet i begynnelsen. Håper jeg klarer å begrense meg og lytte bedre til kroppen nå og unngå lignende problemer i fremtiden Smiley

Har nok vært litt dårlig til å ta pauser. Pleier alltid å ha en dag i uka hvor jeg sover ekstra på ettermiddagen og bare slapper av. Men uten om det har jeg kjørt 3 harde styrkeøkter og 2-3 kondisjonsøkter i uka. Har hatt så mye motivasjon, fremgang og treningslyst at jeg ikke har tenkt at jeg trengte en pause. Utrolig synd at jeg ikke har gjort det før ryggen slo seg vrang Sad Virker som du er inne på noe med å kjøre hardt 5 uker og pause/lett trening uke 6. Jeg er nødt til å legge inn flere pauser. Men har tenkt at det av og til kommer uker hvor du blir nødt til å ta pause, som feks uker med mye skolearbeid, ferie, sykdom osv.. Har på en måte tenkt at jeg skulle vente med pause til det kom en slik naturlig tid for pause. Dumt at ryggen måtte slå seg vrang for at jeg skulle ta pause.. Har vondt fortsatt.. 4 dag.. Trodde det skulle forsvinne fortere.. Har lite lyst til å dra til legen. Men kanskje jeg blir nødt til det?

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1056 : 18. mars 2009, 19:43 »
Dagens aktivitet:
60 min. rask gange
40 min. trimsykkel


Ryggen er fortsatt vond.. Dette begynner å bekymre meg. Det er ikke vondt å bevege seg/bøye seg/sykle/løpe osv, det som er vondt er å sitte stille og ligge. Smertene føles muskulært og ligger nederst på begge sider av korsryggen. Føler at jeg må flytte og bytte stilling når jeg sover/sitter for å få mindre vondt.. Noen som kjenner igjen dette? Det er slutten av 4 dagen uten styrketrening og ryggen er fortsatt ubehagelig. Hva tror dere, må jeg dra til legen? Har så lite lyst til å sette av tid det det, er så mye som skjer. Men helsa foran alt, så må jeg så må jeg.


Dagens mat:

Frokost: Dobbel proteinshake (6 dl)

Mellommåltid: Pose m/nøtter og tørka frukt (ca 100g)

Lunsj: Havregrøt m/lettsyltetøy, bananbiter og kanel

Middag: Torsk, brokkoli, løk i sterk tomatsaus

Kvelds: Fruktsalat m/kiwi, eple, banan, kulturmelk og kanel
            Proteinbar (95g, 30g protein)

Utlogget Bjoennes

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 860
  • Honnør: 96
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 860

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1057 : 18. mars 2009, 19:52 »
Hei!
Jeg hadde et lignende problem med litt ubehag som du beskriver i ryggen.
Litt tøying hjalp meg mye, så skal det nevnes at jeg var stivere enn en saltstang da. Grin
21år
115kg
190cm

170 benk 140x2 bøy 170x5 mark

Utlogget Animula

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 292

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1058 : 18. mars 2009, 22:35 »
Tøying og bevegelighet kan løsne veldig mye - ofte stivner det litt og løsningen ligger i noen enkle øvelser og kyndig massasje Smiley Kanskje det ikke er en dum investering å ta en tur til legen som kan henvise deg til en fysioterapaut? Gjerne en som er glad i idrett...

Må spørre deg om noe - driver å titter litt mer på kostholdet mitt om dagen, og har lagt merke til ditt. Hvordan synes du det fungerer? Du spiser jo stort sett favorittmaten min Wink Tenker du mengde osv, el bare type mat? Og hva slags proteinbarer spiser du?
Sjekk loggen min, tar gjerne råd og vink!

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82525.135

Smiley

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1059 : 19. mars 2009, 08:30 »
Hei!
Jeg hadde et lignende problem med litt ubehag som du beskriver i ryggen.
Litt tøying hjalp meg mye, så skal det nevnes at jeg var stivere enn en saltstang da. Grin

Takker så mye for tips. Prøvde å tøye litt i går før leggetid. Tror ryggen er mye bedre i dag. Kanskje pga tøyinga. Skal fortsette å tøye og mykne opp og se hva som skjer Smiley

Tøying og bevegelighet kan løsne veldig mye - ofte stivner det litt og løsningen ligger i noen enkle øvelser og kyndig massasje Smiley Kanskje det ikke er en dum investering å ta en tur til legen som kan henvise deg til en fysioterapaut? Gjerne en som er glad i idrett...

Må spørre deg om noe - driver å titter litt mer på kostholdet mitt om dagen, og har lagt merke til ditt. Hvordan synes du det fungerer? Du spiser jo stort sett favorittmaten min Wink Tenker du mengde osv, el bare type mat? Og hva slags proteinbarer spiser du?

Takk for tips om tøying. Som skrevet over tøyet jeg litt før jeg la meg i går. Korsryggen føles bedre i dag, kanskje noe pga tøyingen? Fortsetter med det og ser utviklingen. Hvis jeg fortsetter å bli bedre gjør jeg vel noe riktig og kontakter ikke legen. Men hvis smertene fortsetter og jeg ikke blir merkverdig bedre de neste dagene skal jeg ringe legen. Skal huske på å spørre etter en fysioterapaut som har peiling på idrettsskader o.l.

Når det gjelder kostholdet har jeg eksprimentert mye med både rådvarer, forskjellige kcalinntak, og forskjellige fordelinger av protein/karbo/fett. Slik jeg spiser nå er et resultat av all "forskiningen" min og jeg syns det fungerer helt fantastisk. Jeg spiser kun mat jeg liker veldig godt, men er obs på at proteininntaket ligger på rundt 2 gram+ pr min kroppsvekt og at jeg får i meg nok fett. Har tidligere hatt problemer med å få i meg nok fett så må passe ekstra godt på det. Pleier som regel å spise en pose med nøtter og tørket frukt hver dag. + fet fisk flere ganger i uka (veldig glad i ovnsbakt laks og ørret) og omega-3-6-9-kapsler. Merker at jeg føler meg mer mett og merkbar forandring på huden - som blir mye finere. Jeg regner ca kalorier. Har en fortid som anorektiker så jeg vet ca kcalinnhold i alle matvarer. Så jeg regner ca kcal og prøver å ta mengde på øyemål. Ligger på rundt 2000 kcal i hverdagen (prøver å ikke ligge under det), og litt mer i helgen type 2200-2500. For meg er det viktig at jeg koser meg med maten og spiser den fordi det er den jeg har lyst på. I helgen spiser jeg enten mer av de "vanlige" rådvarene mine, ellers spiser jeg snacks alà is/boller/kake/godteri/sjokolade. Ikke redd for å skeie ut skikkelig iblant, hehe. Proteinbarer er noe jeg spiser nesten hver dag. Gjerne de som har litt størrelse på seg. Min absolutte favoritt er multipower sin store bar på 125g og 40g protein med mandel&vanilje-smak. Ellers spiser jeg "Whey 2good"-barene, her er cookies&cream og double caramell favoritten. Multipower-barene hamstrer jeg på svinesund (på nordby-senteret) sammen med swebar (caffe latte-smak) + labrada lean body (smak; cookie oatmeal peanutbutter). Liker best at barene er rundt 100g sånn at det er litt å tygge i. Hehe. Jeg brenner veldig for kosthold og prøver ut mye forskjellig både av oppskrifter/lager egne oppskrifter og forskjellige matvarer. Hvis det er noe mer du lurer på må du bare spørre. Jeg svarer gjerne Smiley

Utlogget Snillefart

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 694
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 694

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1060 : 19. mars 2009, 16:42 »
Det blir litt dyrt med proteinbarer hver dag... dry
Det samme gjelder fisk...

Utlogget Animula

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 292

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1061 : 19. mars 2009, 21:00 »
Når det gjelder kostholdet har jeg eksprimentert mye med både rådvarer, forskjellige kcalinntak, og forskjellige fordelinger av protein/karbo/fett. Slik jeg spiser nå er et resultat av all "forskiningen" min og jeg syns det fungerer helt fantastisk. Jeg spiser kun mat jeg liker veldig godt, men er obs på at proteininntaket ligger på rundt 2 gram+ pr min kroppsvekt og at jeg får i meg nok fett. Har tidligere hatt problemer med å få i meg nok fett så må passe ekstra godt på det. Pleier som regel å spise en pose med nøtter og tørket frukt hver dag. + fet fisk flere ganger i uka (veldig glad i ovnsbakt laks og ørret) og omega-3-6-9-kapsler. Merker at jeg føler meg mer mett og merkbar forandring på huden - som blir mye finere. Jeg regner ca kalorier. Har en fortid som anorektiker så jeg vet ca kcalinnhold i alle matvarer. Så jeg regner ca kcal og prøver å ta mengde på øyemål. Ligger på rundt 2000 kcal i hverdagen (prøver å ikke ligge under det), og litt mer i helgen type 2200-2500. For meg er det viktig at jeg koser meg med maten og spiser den fordi det er den jeg har lyst på. I helgen spiser jeg enten mer av de "vanlige" rådvarene mine, ellers spiser jeg snacks alà is/boller/kake/godteri/sjokolade. Ikke redd for å skeie ut skikkelig iblant, hehe. Proteinbarer er noe jeg spiser nesten hver dag. Gjerne de som har litt størrelse på seg. Min absolutte favoritt er multipower sin store bar på 125g og 40g protein med mandel&vanilje-smak. Ellers spiser jeg "Whey 2good"-barene, her er cookies&cream og double caramell favoritten. Multipower-barene hamstrer jeg på svinesund (på nordby-senteret) sammen med swebar (caffe latte-smak) + labrada lean body (smak; cookie oatmeal peanutbutter). Liker best at barene er rundt 100g sånn at det er litt å tygge i. Hehe. Jeg brenner veldig for kosthold og prøver ut mye forskjellig både av oppskrifter/lager egne oppskrifter og forskjellige matvarer. Hvis det er noe mer du lurer på må du bare spørre. Jeg svarer gjerne Smiley

Tusen takk, sender deg en PM senere, med litt mer om hva jeg gjør nå - hadde vært utrolig takknemlig om du kunne komme med noen råd og vink! Smiley Forresten - har lest omtrent hele loggen din nå, og jeg er utrolig imponert over deg!!! Bøyer meg i støvet her Bow Håper ryggen fortsetter å bli bedre!!

Ta gjerne en titt på loggen min her;

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82525.msg1191122;topicseen#new
Sjekk loggen min, tar gjerne råd og vink!

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82525.135

Smiley

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1062 : 19. mars 2009, 21:10 »
Det blir litt dyrt med proteinbarer hver dag... dry
Det samme gjelder fisk...

Kjøper opp en bærepose med masse barer når jeg er i Svinesund også gomler jeg nesten hver dag. Namnam. Mat og priser handler mye om prioritering. Men proteinbarer og fisk skulle helt klart vært billigere.

Tusen takk, sender deg en PM senere, med litt mer om hva jeg gjør nå - hadde vært utrolig takknemlig om du kunne komme med noen råd og vink! Smiley Forresten - har lest omtrent hele loggen din nå, og jeg er utrolig imponert over deg!!! Bøyer meg i støvet her Bow Håper ryggen fortsetter å bli bedre!!

Ta gjerne en titt på loggen min her;

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82525.msg1191122;topicseen#new

Bare hyggelig! Så koselig at du faktisk har lest store deler av loggen min. Moro Cheesy Jeg har jobbet veldig hardt og kommet meg langt fra utgangspunktet mitt, nå er jeg veldig spent på fortsettelsen. Bare håper ikke ryggen min skal sette meg langt tilbake. Får la den slappe av litt til og håpe på det beste. Bare send meg PM når du vil, så skal jeg svare så fort jeg kan. Skal ta en titt på loggen din jeg Smiley
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dagens aktivitet:
30 min. sirkeltrening (styrketrening med egen vekt)
20 min. sykkel

Gymtime på skolen i dag. Tillot meg å trene på tross av korsryggen.. Tenkte det gikk greit siden jeg belastet med egenvekt, utenom at jeg trente litt bicepscurl på slutten av gymtimen. Sjekket ut hvor mange push ups og chins jeg kunne ta nå.. 25 strake push ups på tær, og 4 chins på egenhånd. Andre gang jeg prøver chins.. En mer denne gangen enn sist. Vet ikke helt hva folk pleier å ta i chins? Men er fornøyd med push upsene, husker jo den tiden jeg ikke greide èn engang. Hehe. Nå får jeg bare krysse fingrene for at ryggen ikke hater meg for den treningen jeg kjørte i dag..

Dagens mat:

Frokost: Cottage cheese, peanøttsmør og syltetøy

Lunsj: To potetlomper m/en avocado og en pakke skinke

Mellommåltid: Et eple og en pære

Middag: Omelett m/kalkunpølse og squash

Kvelds: Mager kesam m/funlight, banan og eple
            Proteinbar (95g, 30g)

Utlogget Snillefart

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 694
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 694

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1063 : 19. mars 2009, 23:39 »
Jeg er for tung til å klare å ta chins, men tar 50 strake push-ups. 4 chins er veldig bra når det er andre gangen og når du er jente.

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1064 : 21. mars 2009, 16:58 »
Jeg er for tung til å klare å ta chins, men tar 50 strake push-ups. 4 chins er veldig bra når det er andre gangen og når du er jente.

wow, 50, jeg er imponert! Følte meg god som greide 25 :Smiley

-------------------------------------------------------------------------

Gårsdagen var en herlig dag. Slutte tidlig på skolen, gå en time i sola med bikkja, sove to timer før middagstid.. Så ble jeg servert helt nydelig scampiwok av min kjære, etterfulgt av en pose med naturgodis (nøtter, tørka frukt, - både med og uten yoghurt og sjokoladetrekk) Namnam. Ellers drakk jeg en helt nydelig 6 dl proteinshake med melk. NutriTech Whey Complete, absolutt det beste proteinpulveret jeg har smakt. Anbefaler det på det varmeste. Skal snart til Sverige å kjøpe en ny dunk med pulver + masse proteinbarer og naturgodis. Får se om jeg skal kjøpe noe annet kosttilskudd også. Noen som har noe å anbefale?

Ellers en liten oppdatering på ryggen.. Det slo meg at det er vel egentlig ikke korsryggen jeg har vondt, det er lengre ned. Rett ovenfor rumpa. Søkte litt rundt på nett og følte at denne beskrivelsen passet veldig godt;http://medical.rehband.com/SkadeGuide.aspx?m=11558


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!