Skrevet av Emne: Luxies trenings -og matlogg.  (Lest 171360 ganger)

Utlogget Animula

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 292

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1065 : 21. mars 2009, 21:55 »
Høres ut som en herlig dag Smiley

Forklaringen kan kanskje ligge i overbelastning og/el stram muskulatur? I begge tilfeller vil nok hvile/lett trening av de aktuelle musklene og tøying/bevegelighetstrening hjelpe på. Pass bare på å være varm før du tøyer! For meg har det hjulpet (etter lengre hvile - større skade) med lette vekter - øke reps - og jobbe masse med bevegelighet (nå har jeg også vært stokk stiv). Alt er individuelt, men det er ihvertfall min erfaring Smiley
Sjekk loggen min, tar gjerne råd og vink!

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82525.135

Smiley

Utlogget Snillefart

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 694
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 694

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1066 : 21. mars 2009, 22:03 »
Åh, skal du til Sverige? Da kan jeg virkelig anbefale svensk "naturgodis", det er nøtter/ kokos, musli o.l dyppet i mørk, hvit, lys sjokolade, naturell eller yoghurt. Smaker myyyye bedre enn de norske!

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1067 : 22. mars 2009, 18:35 »
Høres ut som en herlig dag Smiley

Forklaringen kan kanskje ligge i overbelastning og/el stram muskulatur? I begge tilfeller vil nok hvile/lett trening av de aktuelle musklene og tøying/bevegelighetstrening hjelpe på. Pass bare på å være varm før du tøyer! For meg har det hjulpet (etter lengre hvile - større skade) med lette vekter - øke reps - og jobbe masse med bevegelighet (nå har jeg også vært stokk stiv). Alt er individuelt, men det er ihvertfall min erfaring Smiley

Tror du har helt rett i det. Er nok en overbelastning. Har nå hatt styrkefri en uke.. Men trent kondisjon og tøyet lett. Håper på å kunne prøve meg på en litt lettere styrketrening i morgen og legge inn litt bevegelsestrening. Er egentlig nokså myk, - er pilatesinstruktør, så får prøve å legge inn litt mer pilatesøvelser for å mykne opp. Håper smerten forsvinner snart. Føles helt fint om morgenene, men smertene kommer utover dagen. Undecided

Åh, skal du til Sverige? Da kan jeg virkelig anbefale svensk "naturgodis", det er nøtter/ kokos, musli o.l dyppet i mørk, hvit, lys sjokolade, naturell eller yoghurt. Smaker myyyye bedre enn de norske!

Er ofte i Sverige på handletur. Elsker å handle mat og kosttilskudd Cheesy Hørtes nydelig ut det naturgodiset du beskriver. Skal garantert hamstre slikt. Nam nam Smiley

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1068 : 22. mars 2009, 18:53 »
Dagens trening:
60 min. joggetur

Aiai, det var jo helt nydelig vær i dag! Tok på meg treningstøy, pulsklokke og jogget rundt overalt, hehe. Ble masse tunge oppoverbakker og jogget uten stans hele timen. Masse energi. Helt herlig. Grin

Dagens mat:


Frokost: Kokt egg, agurkbiter, paprika, pære -og appelsinskiver
             Cottage cheese m/syltetøy og peanøttsmør

Mellommåltid: Skål m/nøtter og tørket frukt (100g)
                     Lett cappuchino

Middag: Proteinvafler m/syltetøy

Mellommåltid: Proteinbar (95g, 30g)

Kvelds: Fruktsalat m/banan, applelsin, eple, kulturmelk og kanel


Bilde av dagens nydelige frokost Smiley

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1069 : 23. mars 2009, 19:34 »
Dagens trening: (Prøvde meg på litt lett trening pga ryggsmerter. Lettere vekter og fler repetisjoner. Håper ryggen min er snill med meg forde)

Vektene er ikke noe å skryte av, trente disse øvelsene (3 sett pr øvelse, 10-15 repetisjoner):

Oppvarming 5 min. tredemølle
Benkdips
Bicepscurl
Knebøy
Nedtrekk
Skulderpress
Benpress
Pilatesøvelse for mage
Rygghev
Hofteløft
Pilatesøvelse for mage og fremside lår
+ 60 min. rask gange

Føltes kjipt å kjøre lett. Men bedre enn ingenting. Håper som sagt ikke ryggen blir verre nå. Kanskje litt lett trening til og med kan hjelpe?


Dagens mat:

Frokost: Cottage cheese m/syltetøy

Mellommåltid: Pose nøtter og tørket frukt

Lunsj: Salat m/røkelaks

Mellommåltid: Dobbel proteinshake m/melk (6 dl)

Middag: Havregrøt m/banan, peanøttsmør og kanel

Kvelds: To proteincookies
            Druer

Utlogget Mr Melk

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 272
  • Honnør: 783
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 272

  • Smag på melkå fra mannapattane mine din ongkalv
Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1070 : 24. mars 2009, 15:32 »
"til Sverige å kjøpe en ny dunk med puler"


 Huh     Grin
240-190-240 og merræ kåmme



Pianuddsmørr og farsa...

Suveren magetrening:

http://www.youtube.com/watch?v=qZytVCs4fzI

http://www.bjorns-gym.no/

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78721.0

Det er veldig relevant min gode mann da du kan gå inn for det med kropp og sjel og gnisten til Lance armstrong og likevel bare se ut som en liten unge som preller av bicepsen min.

Utlogget Animula

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 292

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1071 : 24. mars 2009, 15:57 »
Håper som sagt ikke ryggen blir verre nå. Kanskje litt lett trening til og med kan hjelpe?

Absolutt.. Bare lytt godt til kroppen, den sier stort sett i fra når noe er bra el ikke Wink
Sjekk loggen min, tar gjerne råd og vink!

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82525.135

Smiley

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1072 : 24. mars 2009, 19:11 »
"til Sverige å kjøpe en ny dunk med puler"


 Huh     Grin

Jeje, men du skjønte hva jeg mente? Wink

Absolutt.. Bare lytt godt til kroppen, den sier stort sett i fra når noe er bra el ikke Wink

Ja du har helt rett. Må virkelig kjenne etter. Har tenkt til å drive med trening resten av livet som både jobb og hobby, så kan ikke risikere å skade ryggen langvarig. - Vil jo ikke det uansett, så ja, viktig å kjenne etter. I dag har vært den dagen ryggen har føltes best siden jeg fikk vondt. Det gjør meg veldig glad. Blir nok litt lett styrketrening i morgen med fokus på teknikk, høyere reps og lettere vekter. Så er jeg snart tilbake igjen. Og da skal jeg passe på å legge inn hvileuker innimellom Smiley

Utlogget Mr Melk

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 272
  • Honnør: 783
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 272

  • Smag på melkå fra mannapattane mine din ongkalv
Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1073 : 24. mars 2009, 20:01 »
Jeje, men du skjønte hva jeg mente? Wink


Jepp, men barnet i meg kunne ikke dy seg.
240-190-240 og merræ kåmme



Pianuddsmørr og farsa...

Suveren magetrening:

http://www.youtube.com/watch?v=qZytVCs4fzI

http://www.bjorns-gym.no/

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78721.0

Det er veldig relevant min gode mann da du kan gå inn for det med kropp og sjel og gnisten til Lance armstrong og likevel bare se ut som en liten unge som preller av bicepsen min.

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1074 : 24. mars 2009, 20:59 »
Dagens aktivitet:
1 t. 10 min. rask gange

Har vært på tur i marka med bikkja. Nydelig vær i dag! Ryggen føles dessuten bedre. Den beste dagen siden smertene begynte. Da ble det i hvert fall ikke verre av den lette styrkeøkten i går. Tar det med ro resten av dagen og satser på en lett styrkeøkt i morgen også. Håper ryggen fortsatt tillater det Smiley

Dagens mat:

Frokost: 4 potetlomper m/en pakke skinke

Mellommåltid: Pære og banan

Lunsj: Kyllingsalat m/cashewnøtter

Mellommåltid: Proteinshake m/melk, lett-is, jordbær -og bananbiter

Middag: Marinert laksefilet m/stekt sopp, sqash, paprika og løk

Mellommåltid: Eple og appelsin

Kvelds: Cottage cheese, syltetøy og peanøttsmør


Mmm.. Mye god mat i dag! En perfekt dag smaksmessig for meg, men det føler jeg vel så å si hver dag? Grin

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1075 : 24. mars 2009, 21:07 »
Hmm, hva er årsakene til disse smertene i ryggen? Hvor sitter de og er det noe du har hatt lenge? Kunne sikkert lest meg til dette, men det er enklere å spørre... Smiley

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1076 : 24. mars 2009, 21:30 »
Hmm, hva er årsakene til disse smertene i ryggen? Hvor sitter de og er det noe du har hatt lenge? Kunne sikkert lest meg til dette, men det er enklere å spørre... Smiley

Hehe, ja skal prøve å oppsumere. Her er en link jeg fant som jeg følte beskev problemet veldig godt; http://medical.rehband.com/SkadeGuide.aspx?m=11558 Smertene ligger under korsryggen, rett over rumpa. En litt ubestemmelig og ubehagelig følelse. Kjennes ekstra godt når jeg sitter eller ligger. Ingen spesielle smerter ved aktivtet. Kan bøye meg og bevege meg uten vondt, men det er når kroppen er i ro at det verker. Kjente det først på mandag for to uker siden. Det var litt vondt på kvelden etter trening men forsvant igjen over natten. Så jeg tenkte det ikke var noe spesielt. Samme skjedde onsdagen. Ble dermed usikker på om det var ryggen som responderte positivt på treningen, en slags "støl" følelse eller om det faktisk var smerter. Følte meg helt bra igjen dagen etter og trente igjen på lørdagen. Da kom smerten tilbake og jeg bestemte meg for å ta styrkepause til det ble bra. Så jeg gikk en uke og èn dag uten styrketrening, kun kondisjon og hvile + mye bra mat. Har hatt vondt hele uka, og smertene avtok egentlig ikke noe særlig. Det starter ganske greit om mårran, men øker når jeg sitter stille på skolen og hjemme på kvelden. Også er det vondt når jeg skal sove. Føles ut som jeg har behov for å bytte stilling og bevege på meg for at det ikke skal gjøre vondt. Føles veldig muskulært.. Etter en tid med bare hvile og kondisjon har jeg begynt å tøye litt, massere og tok en lett styrkeøkt i går med høyere reps og lavere vekter enn vanlig. I dag føles egentlig ryggen ganske bra, beste dagen siden jeg tok pause. Men kjenner nå etter litt skolearbeid nå på kvelden at det fortsatt er nen ubehagelige følelser der.. Dog bedre enn før. Tipper jeg har påført meg en overbelastningsskade? Har trent hardt og strukturert med masse fremgang lenge nå, uten noe særlige pauser. Hva tror du? Overtrening? Del gjerne råd eller eventuelle erfaringer (:

Ps. Ser at det ble veldig langt det her, hehe. Du får lese hvis du orker. Wink

Utlogget obey

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 758
  • Honnør: 107
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 758

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1077 : 24. mars 2009, 21:44 »
Hehe, ja skal prøve å oppsumere. Her er en link jeg fant som jeg følte beskev problemet veldig godt; http://medical.rehband.com/SkadeGuide.aspx?m=11558 Smertene ligger under korsryggen, rett over rumpa. En litt ubestemmelig og ubehagelig følelse. Kjennes ekstra godt når jeg sitter eller ligger. Ingen spesielle smerter ved aktivtet. Kan bøye meg og bevege meg uten vondt, men det er når kroppen er i ro at det verker. Kjente det først på mandag for to uker siden. Det var litt vondt på kvelden etter trening men forsvant igjen over natten. Så jeg tenkte det ikke var noe spesielt. Samme skjedde onsdagen. Ble dermed usikker på om det var ryggen som responderte positivt på treningen, en slags "støl" følelse eller om det faktisk var smerter. Følte meg helt bra igjen dagen etter og trente igjen på lørdagen. Da kom smerten tilbake og jeg bestemte meg for å ta styrkepause til det ble bra. Så jeg gikk en uke og èn dag uten styrketrening, kun kondisjon og hvile + mye bra mat. Har hatt vondt hele uka, og smertene avtok egentlig ikke noe særlig. Det starter ganske greit om mårran, men øker når jeg sitter stille på skolen og hjemme på kvelden. Også er det vondt når jeg skal sove. Føles ut som jeg har behov for å bytte stilling og bevege på meg for at det ikke skal gjøre vondt. Føles veldig muskulært.. Etter en tid med bare hvile og kondisjon har jeg begynt å tøye litt, massere og tok en lett styrkeøkt i går med høyere reps og lavere vekter enn vanlig. I dag føles egentlig ryggen ganske bra, beste dagen siden jeg tok pause. Men kjenner nå etter litt skolearbeid nå på kvelden at det fortsatt er nen ubehagelige følelser der.. Dog bedre enn før. Tipper jeg har påført meg en overbelastningsskade? Har trent hardt og strukturert med masse fremgang lenge nå, uten noe særlige pauser. Hva tror du? Overtrening? Del gjerne råd eller eventuelle erfaringer (:

Ps. Ser at det ble veldig langt det her, hehe. Du får lese hvis du orker. Wink

Oisann, jeg har eksakt den samme følelsen i ryggen, rett over rumpa etter omtrent annenhver markøkt! Hva det skyldes aner jeg ikke, men det føles veldig muskulært for meg og. Kan i det minste trøste med at det har vært slik de siste årene uten at det på noen måte har utviklet seg til noe værre. Har slått meg veldig til ro med det, og tenker selv det er stølhet, selvom det sitter ganske langt nede. Er det slik med deg at om du lager en god svai i ryggen og strammer bakover så kjenner du det ekstra godt? For meg er det smålig ubehagelig når jeg sitter vanlig..

Du får si fra om du finner ut mer om dette Smiley Men det skal selvfølgelig nevnes at dette pleier å vare noen dager etter markøktene, for så å gi seg frem til neste økt. Men Det skjer nesten hver gang, og varer noen dager. Jeg presser meg veldig hardt i mark stort sett alltid da men.
gutt 1988

bildeprofil; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=48442.0

treningslogg; http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58782.0

Not with the lights on honey, im bulking!

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1078 : 24. mars 2009, 21:53 »
Tipper jeg har påført meg en overbelastningsskade? Har trent hardt og strukturert med masse fremgang lenge nå, uten noe særlige pauser. Hva tror du? Overtrening? Del gjerne råd eller eventuelle erfaringer (:

Etter hva jeg selv har erfart skal det en del til å påføre seg belastningsskader. Har kjørt ganske mange tunge løft over en ganske lange perioder uten at dette har ført til langvarige smerter/plager, men dette er selvsagt individuelt. Overtrening kan selvsagt være en årsak, men jeg har mine tvil. Overtrening finner sted når kroppen ikke klarer å hente seg inn etter en påført belastning over tid. Slikt skjer vel hvis man raskt øker treningsmengden og/eller ikke tar hensyn til hvordan kroppen føles. Har du følt andre symptomer enn smerte i ryggen? Overtrening henger vel som regel også sammen med nedsatt prestasjonsevne, nedsatt apetitt og søvnproblemer.

Det er jo anbefalt at man tar en periode med deloading etter lengre perioder med tung trening, men hvis du ikke har merket noe annet enn vond/sår rygg er nok ikke overtrening årsaken. Hva med teknikk i visse øvelser? Er det noen øvelser hvor du er usikker på teknikken og/eller har benyttet deg av dårlig teknikk for å kompensere på en eller annen måte? Jeg sliter selv med en låsning nederst i ryggen (ned mot rumpa) og går til kiropraktor innimellom for å holde dette problemet på avstand. Nå kan jeg ikke snakke for alle kiropraktorer, men jeg vil tro det kan være en løsning. De skal ha god peiling på rygg og ryggsmerter og kan hjelpe både mtp rehabilitering, men også prehabilitering. Smiley

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Luxie

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 088
  • Honnør: 84
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 088

Sv: Luxies trenings -og matlogg.
« #1079 : 24. mars 2009, 22:17 »
Etter hva jeg selv har erfart skal det en del til å påføre seg belastningsskader. Har kjørt ganske mange tunge løft over en ganske lange perioder uten at dette har ført til langvarige smerter/plager, men dette er selvsagt individuelt. Overtrening kan selvsagt være en årsak, men jeg har mine tvil. Overtrening finner sted når kroppen ikke klarer å hente seg inn etter en påført belastning over tid. Slikt skjer vel hvis man raskt øker treningsmengden og/eller ikke tar hensyn til hvordan kroppen føles. Har du følt andre symptomer enn smerte i ryggen? Overtrening henger vel som regel også sammen med nedsatt prestasjonsevne, nedsatt apetitt og søvnproblemer.

Det er jo anbefalt at man tar en periode med deloading etter lengre perioder med tung trening, men hvis du ikke har merket noe annet enn vond/sår rygg er nok ikke overtrening årsaken. Hva med teknikk i visse øvelser? Er det noen øvelser hvor du er usikker på teknikken og/eller har benyttet deg av dårlig teknikk for å kompensere på en eller annen måte? Jeg sliter selv med en låsning nederst i ryggen (ned mot rumpa) og går til kiropraktor innimellom for å holde dette problemet på avstand. Nå kan jeg ikke snakke for alle kiropraktorer, men jeg vil tro det kan være en løsning. De skal ha god peiling på rygg og ryggsmerter og kan hjelpe både mtp rehabilitering, men også prehabilitering. Smiley

Takk for langt og godt svar! Ja syns denne ryggsmerten er litt vanskelig å sette noe navn eller årsak på. Føler meg ellers pigg og sover godt. Da kan jeg vel avskrive overtrening? Har jo trossalt hatt noen kjempegode kondisjonsøkter med blant annet 60 min. intensiv joggetur osv og følt meg full av energi. Og den lørdagen før jeg tok meg pause hadde jeg en kjempeøkt med pers i både benkpress og nedtrekk. Det er skikkelig surt å sitte med smerter i nederste del av rygg, mens jeg samtidig har masse energi og lyst til å styrketrene. Du nevner teknikk.. Det kan jo godt være årsaken. Er jo så å si selvlært. Har sett mye videoer og lest om teknikk i øvelser jeg utfører, men teori er jo noe annet enn praksis. Har spurt både folk på sats (der jeg trener) og gmlæreren min om å sjekke teknikk. De mente teknikken var god, men jeg føler ikke jeg kan stole på dem. Har hatt veldig god fremgang og passet godt på ryggen når jeg trener og tenkte det var et tegn på at teknikken var grei. Føler også jeg kjenner at jeg har kontakt med de musklene som skal belastes under øvelsene. Men jeg skal ikke si meg sikker om teknikken.  Hmm.. Ellers er jo kiropraktor en idè. Blir litt stressa når kroppen reagerer negativt som dette, denne ryggsmerten er første smerten/problemet jeg har fått etter jeg startet å trene for ca 2 år siden. Ikke hatt noen andre hindringer enn noe trøtthet i perioder, som helt sikker kom av andre grunner enn trening. Igjen, takk for svar Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!