Skrevet av Emne: Hvor viktig er forbrenningsdelen i RYP  (Lest 6059 ganger)

Utlogget amok

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Hvor viktig er forbrenningsdelen i RYP
« : 10. februar 2008, 16:36 »
Lurer på hvor viktig forbrenningsdelen i RYP er, jeg må si jeg sliter litt med 20minutters jogging etter treningsøkta, gjør denne delen noe annet enn å forbrenne fett? fordi jeg jeg vil ikke forbrenne noen ting, så om noen vet noe jeg ikke vet om hvorfor dette er så viktig, tell me.

MvH Aleksander
Pain Is My Friend

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Hvor viktig er forbrenningsdelen i RYP
« #1 : 10. februar 2008, 18:34 »
Du svarer jo egentlig på spørsmålet ditt selv. Du vil jo ikke forbrenne noe, så da kutter du ut kardio-treningen.
Smiley

Utlogget 3rad

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 509

Sv: Hvor viktig er forbrenningsdelen i RYP
« #2 : 10. februar 2008, 19:18 »
Husk at god kondisjon også gir gode effekter på styrketreningen din! Om du sliter med 20 min. jogg etter en styrkeøkt så vil jeg absolutt påstå at du burde fortsette med jogginga!
Treningslogg

Høyde: 178
Vekt: 76kg

Beste løft
Knebøy: 3x100kg
Benkpress: 1x90kg
Markløft: 4x110kg
Strake markløft: 5x90kg

Utlogget amok

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 376

Sv: Hvor viktig er forbrenningsdelen i RYP
« #3 : 11. februar 2008, 22:15 »
Husk at god kondisjon også gir gode effekter på styrketreningen din! Om du sliter med 20 min. jogg etter en styrkeøkt så vil jeg absolutt påstå at du burde fortsette med jogginga!

Det du sier er at  20min jogging etter styrkeøkt har fordeler? hvordan gir dette gode effekter på styrketreninga?
Pain Is My Friend

Utlogget OyB

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 149

Sv: Hvor viktig er forbrenningsdelen i RYP
« #4 : 20. februar 2008, 14:11 »
Kan ikke akkurat svare på det der, men du kan gjøre slik som jeg gjør med jogginga. Kjør først 10 min på jogging (10km/h e.l) Er du veldig sliten senk farten å gå rask gange i 2-3 min så jogger du på igjen til du har jogget 20 min. Viss 10 min er vanskelig kan du gå ned på rask gange et par ganger når du føler at du må ha pause.

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
Sv: Hvor viktig er forbrenningsdelen i RYP
« #5 : 20. februar 2008, 15:04 »
Jeg trente heller 2-3 dager med kardio utenom og synes det var helt flott.


Utlogget rallar

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 231
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 231

  • sunt hjerte i en sunn kropp
Sv: Hvor viktig er forbrenningsdelen i RYP
« #6 : 02. mars 2008, 22:06 »
Det du sier er at  20min jogging etter styrkeøkt har fordeler? hvordan gir dette gode effekter på styrketreninga?

fordi du trener hjerte og lunger, det er de to organene som skal skaffe oksygen til musklene dine.
Hopp og sprett
Min treningslogg

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Hvor viktig er forbrenningsdelen i RYP
« #7 : 03. mars 2008, 07:51 »
Og det gjør ikke styrketrening? Wink
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget rallar

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 231
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 231

  • sunt hjerte i en sunn kropp
Sv: Hvor viktig er forbrenningsdelen i RYP
« #8 : 03. mars 2008, 19:26 »
He he. joda. Grin
når du sier noe, er det best å tie og heller lytte.
Har på følelsen at du er enig med meg?

men det er mere i det med kondisjons trening, forbedret o2 opptak, og en rekker x.faktorer som jeg ikke skal prøve meg på.
Hopp og sprett
Min treningslogg

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Hvor viktig er forbrenningsdelen i RYP
« #9 : 04. mars 2008, 08:02 »
Poenget mitt som flere ikke tenker over, er at trening i 10-15 repsområdet med 1-2 minutters hvile er akkurat samme fysiologiske stimulans som intervalltrening, med den fordelen at man trener flere muskler i kroppen og ikke bare beina. På min siste diett gikk jeg ikke en cm på tredemølla eller toucha ræva på sykkelen en eneste gang, jeg brukte kun høyrepstrening (type 15-25 reps) for å tømme glykogen, få opp pusten, og sende kraftige fettmobiliserende signaler. Jeg kan love deg at både oksygenopptak og fettforbrenning økte rikelig, faktisk vil jeg si jeg beholdte mer muskler enn på mine tidligere konkurransedietter der jeg gikk en time før frokost hver dag.

Faktum er at for en som er fokusert på styrke, muskelmasse og/eller eksplosivitet vil mye langkjøring spesielt i området rundt terskel (melkesyreterskel) sende motstridende signaler til musklene - en energieffektiv muskel = en mindre muskel. I slike tilfeller må enten intensiteten holdes lav rundt 50-60% av max (ref byggere som bare lunter avgårde) eller så må man opp i høye intensiteter (mer spesifikk for styrke og eksplosiv muskelaktivitet) og kjøre korte intervaller. Jeg vil driste meg til å antyde 1minutt, til nød 2 minutter. Slik intervalltrening (evt høyrepstrening) gir også store økninger i oksygenopptak, kapillarisering, oppregulerer fettoksidering osv osv - langdistansekardio har overhodet ikke "enerett" på dette Smiley

Selvfølgelig kan folk kjøre timesvis med kardio hvis det er utholdenhet og langdistanseidretter som er hovedfokus, men for en eksplosiv idrett eller for styrke/muskelmasse er det mot sin hensikt.
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget OyB

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 149
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 149

Sv: Hvor viktig er forbrenningsdelen i RYP
« #10 : 04. mars 2008, 10:21 »
Så korte perioder med høy intensitet eller lange perioder med lav intensitet er det man skal satse på? 

Utlogget rallar

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 231
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 231

  • sunt hjerte i en sunn kropp
Sv: Hvor viktig er forbrenningsdelen i RYP
« #11 : 04. mars 2008, 11:12 »
den teorien eller tankegangen der er jo helt genial. Smiley Sier seg egentlig selv, når man førs får det presentert.
Topp turnere går jo rundt supermarkert hele tiden, med bra masse uten løpetrening.

på et treningsopplegg ala RYP eller annet der du trener 3 ganger i uke.
vil du anbefale høyreptrening? f.eks en runde på de store øvelsene mark, knebøy benk og roing etter økta?


Hopp og sprett
Min treningslogg

Utlogget Iben K.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 132

Sv: Hvor viktig er forbrenningsdelen i RYP
« #12 : 04. mars 2008, 12:01 »
Sitat
Jeg kan love deg at både oksygenopptak og fettforbrenning økte rikelig

Hehe du er jo så sikker i din sak at du sikkert gjorde målinger som viste dette Smiley? Eller bare kjente du på kroppen at Vo2max hadde økt Smiley?
Trening er vitenskap, ikke religion.

Utlogget Børge A. Fagerli

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 595
  • Honnør: 156
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 595

Sv: Hvor viktig er forbrenningsdelen i RYP
« #13 : 05. mars 2008, 11:18 »
Jeg sa ikke noe om Vo2max, jeg sa "oksygenopptak og fettforbrenning", det hadde kanskje vært mer korrekt å si arbeidskapasitet. Men har du i tilfelle noe argument for hvorfor det IKKE skulle gjøre det? Jeg har inntrykk av at du er meget oppdatert på forskning og studier, så regner med du kjenner til det faktum at man kan oppnå slike effekter av korte og eksplosive intervaller, ikke bare 4x4 metoden eller 60-90 minutters tredemølle-økter.

Jeg skal ikke argumentere for at det ene er bedre enn det andre, bare at man faktisk bør se på hva slags målsetning utøveren har, hvilken treningsmodalitet som vil være fordelaktig for denne målsetningen - og ikke minst vurdere total treningsmengde og -intensitet i forhold til utøverens treningstoleranse, i stedet for å bare se på styrketrening isolert sett og kondisjonstrening/kardio isolert sett.

Den velkjente Tabata-protokollen

Effects of moderate-intensity endurance and high-intensity intermittent training on anaerobic capacity and VO2max.

Tabata I, Nishimura K, Kouzaki M, Hirai Y, Ogita F, Miyachi M, Yamamoto K.

Department of Physiology and Biomechanics, National Institute of Fitness and Sports, Kagoshima Prefecture, Japan.

This study consists of two training experiments using a mechanically braked cycle ergometer. First, the effect of 6 wk of moderate-intensity endurance training (intensity: 70% of maximal oxygen uptake (VO2max), 60 min.d-1, 5 d.wk-1) on the anaerobic capacity (the maximal accumulated oxygen deficit) and VO2max was evaluated. After the training, the anaerobic capacity did not increase significantly (P > 0.10), while VO2max increased from 53 +/- 5 ml.kg-1 min-1 to 58 +/- 3 ml.kg-1.min-1 (P < 0.01) (mean +/- SD). Second, to quantify the effect of high-intensity intermittent training on energy release, seven subjects performed an intermittent training exercise 5 d.wk-1 for 6 wk. The exhaustive intermittent training consisted of seven to eight sets of 20-s exercise at an intensity of about 170% of VO2max with a 10-s rest between each bout. After the training period, VO2max increased by 7 ml.kg-1.min-1, while the anaerobic capacity increased by 28%. In conclusion, this study showed that moderate-intensity aerobic training that improves the maximal aerobic power does not change anaerobic capacity and that adequate high-intensity intermittent training may improve both anaerobic and aerobic energy supplying systems significantly, probably through imposing intensive stimuli on both systems.
Personlig Trener
MyRevolution.no - sjekk våre nettsider for gode tilbud

Utlogget Iben K.

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 132
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 132

Sv: Hvor viktig er forbrenningsdelen i RYP
« #14 : 06. mars 2008, 08:36 »
Mulig jeg misforstod deg, men slik du formulerte deg forstod jeg det som du menter økning i Vo2max og ikke en ren økning i oksygenopptak som enhver aktivitet vil medføre (my bad). Er godt kjent med grunnlaget for gerilja ja, og lignende kortintervaller er satt opp mot 4x4 og effekten har vært noen lunde like. Så sier på ingen måte at 4x4 er den eneste løsningen for utholdenhet.

Men jeg misforstod deg vel som at du mente at å kjøre høyrepstrening (15-25 reps) ville medføre økning i maksimalt oksygenopptak. Skulle sikkert fått det til med nok serier og korte nok pauser, men det vil jo aldri kunne måle seg med løpstrening Smiley
Trening er vitenskap, ikke religion.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!