Skrevet av Emne: Hva en personlig trener sa om Markløft  (Lest 23427 ganger)

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #135 : 06. mai 2008, 22:46 »
har gått pt kurs hos afpt,der var det 45 deltakere og av disse var det ca 3 som hadde trent ordentlig. 2 fysioterapauter og 40 andre tullinger. de fleste var gutter i alderen 18-22 som hadde trent biceps i 6 mnd osv.den nest største gruppa var damer i alderen 23-30 som enten jobbet på elixia,sats eller lignende. så var det de andre som faktisk trodde at man kunne lære masse om trening på dette kurset.

det eneste man fikk ut av dette kurset var bruddstykker fra alle forskjellige deler av trening og anatomi og fysiologi. og man fant ut at man egentlig ikke kan noe som helst.

så at de fleste utdannete pt`er ikke er flinke nok har jeg ingen problemer med og påstå.

eneste måten å bli en flink pt på er å ha masse praksis,minst 10 år i tillegg til den teoretiske delen som er helt enorm. men som alt annet i livet er det praksisen som betyr mest.



Er det med andre ord slik å forså at 89 prosent av de som jobber som pt kun har trent biceps noen måndeder. 4,5 prosent er fysioterapauter og kun 6,5 prosent kan trening.

og når du sier at en forutsetning for å bli en god pt er minst ti års erfaring, mener du at de skal ha trent i ti år eller har ti år som pt?

Jeg er helt uenig med deg på det punktet. Masse egenerfaring vil aldri gi noen garanti for at man blir en god pt, samtidig som man kan bli en knakende god pt uten å ha løftet over 200 kg i benk.


Jeg vil gjerne presisere at jeg er helt enig i at det for mange pt`er det ute med for lavt kunnskapsnivå, men er det virkelig ingen som er enig at det finnes mange dyktige også?
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget MariusMessiah

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 572
  • Honnør: 100
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 572

  • 41 år fordrer 41 cm armer - etc etc
Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #136 : 06. mai 2008, 22:59 »
jepp, jeg sa jo det - men jeg tror begge er på Elixia på Sjølyst
Metal Health & Møskles Concept

Hvor er seter'n! FiNnEr iKkE sEtEr'N!
Modell : 1972
Høyde : 1.86m        
Vekt    : ca 85 kg                     

Anstaltlogg:
Soga Om MariusMessiah – Ein rese over, under og gjennom huda

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #137 : 06. mai 2008, 23:07 »
Som i all annen utdanning? Wink

Ser den. Argumentet mitt hadde vært tydligere hadde jeg faktisk klart å skrevet hva jeg tenkte. Fysio med PT utdanning skulle det stått. Allikevel tør jeg påstå at innen trening, er en fysio bedre stilt til å få folk i bedre form (abstrakt begrep) enn en person med PT-kurs.

Bedre stilt er det ingen tvil om. Jeg kan bare ikke fatte, på generelt grunnlag, hvorfor mannen i gata tror fysioterapauter i utgangspunktet kan trening, med mindre det er snakk om rehab.
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178

Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #138 : 07. mai 2008, 22:55 »
Er det med andre ord slik å forså at 89 prosent av de som jobber som pt kun har trent biceps noen måndeder. 4,5 prosent er fysioterapauter og kun 6,5 prosent kan trening.

og når du sier at en forutsetning for å bli en god pt er minst ti års erfaring, mener du at de skal ha trent i ti år eller har ti år som pt?

Jeg er helt uenig med deg på det punktet. Masse egenerfaring vil aldri gi noen garanti for at man blir en god pt, samtidig som man kan bli en knakende god pt uten å ha løftet over 200 kg i benk.


Jeg vil gjerne presisere at jeg er helt enig i at det for mange pt`er det ute med for lavt kunnskapsnivå, men er det virkelig ingen som er enig at det finnes mange dyktige også?

mener ikke at du må være verdens beste idrettsutøver for å være flink pt,men det tar gjerne noen år før du begynner å se den store sammenhengen.mente at man burde ha minst 10 år praksis dvs trening og i tillegg teorien som følger med.dette vil ikke automatisk føre til at personen er en god pt men hjelper så absolutt.

og de grove overdrevne tallene mine fra pt-kurset må ses som en overdrivelse for poengets del...

men de fleste pt`er er ikke flinke nok...

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #139 : 08. mai 2008, 12:05 »

men de fleste pt`er er ikke flinke nok...

Jeg føler vi begynner å nærme oss ett kompromiss her Smiley Kanskje ikke så rart siden vi med stor sannsynlighet er enige. Jeg er villig til å gå med på at de fleste pt`er ikke er flinke nok, dersom du gir meg rett i at det er mange dyktige også Grin Med mange mener jeg ikke flertallet.
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget Ben Dover

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 337
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 337

Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #140 : 08. mai 2008, 14:31 »
Det er helt greit! Nå skal jeg på fest, men løpet av morgendagen har jeg lagd en video, ok? Hvor kan man legge ut videoer forresten? =)

Den festen varte lenge.
Gutt 1988
Høyde: 199
Vekt 98 kg

ML: in progress...
BP: in progress...
KB: in progress...

Min treningslogg.

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #141 : 08. mai 2008, 19:03 »
Jeg føler vi begynner å nærme oss ett kompromiss her Smiley Kanskje ikke så rart siden vi med stor sannsynlighet er enige. Jeg er villig til å gå med på at de fleste pt`er ikke er flinke nok, dersom du gir meg rett i at det er mange dyktige også Grin Med mange mener jeg ikke flertallet.

Mitt inntrykk er at Sats PT'er etc er et eget folkeslag som lever i en helt annen hverden enn de fleste som sitter her.

Jeg mener personlig at en PT bør ha en hvis størrelse selv også, da kan de snakke litt av erfaring og man kan se at de har en lidenskap for det de driver med. Dette er viktig for iallfall meg.

Har vel aldri sett en PT på et hyperkommersielt treningsenter som gir meg inntrykket at de har trent mye selv.


Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #142 : 08. mai 2008, 19:10 »
Størrelsen på PT'n har da overhode ingenting med hans kompetanse å gjøre.

Det finnes selvfølgelig dyktige PT'r der ute selvom veldig mange her inne påstår og aldri ha sett en.

Men så må man selvfølgelig begynne å definere klart for seg hva som er en dyktig PT og ikke dyktig PT før man skriker ut om hvem som er dyktige og ikke.

PT generelt sett er jo langt mer enn det å være ekspert på Markløft og Knebøy, selvom det burde kreves og ha en minimums erfaring og kunnskap om det.

Det er et gigantisk sprik mellom det å være PT for en toppidrettutøver og det å være PT for en enslig alenemor som ønsker litt sosial oppmerksomhet og kanskje komme seg i litt bedre form etter en fødsel.
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #143 : 08. mai 2008, 20:15 »
Bedre stilt er det ingen tvil om. Jeg kan bare ikke fatte, på generelt grunnlag, hvorfor mannen i gata tror fysioterapauter i utgangspunktet kan trening, med mindre det er snakk om rehab.

Rett og slett grunnet omfanget av studiet en fysioterpaut har gjennomgått, mot en PT. Anatomiforståelse, rehab (som du nevner), etc, gjør en fysio stilt BEDRE enn en PT. Generelt sett i mitt hode. Om det legges til grunn at en fysio er GOD ("kan trening" som du eksplisitt nevner), er en annen diskusjon.
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #144 : 08. mai 2008, 22:14 »
Mitt inntrykk er at Sats PT'er etc er et eget folkeslag som lever i en helt annen hverden enn de fleste som sitter her.

Vel jeg kjenner ikke til så mange sats pt`er, men vet ihvertfall om noen unntak. Strengt tatt tror jeg ikke majoriteten av de som er medlemmer på treningsforum.no vet særlig mer om trening enn en gjennomsnittlig pt. Det er veldig mange her inne med en imponerende kunnskapsmengde, men at de fleste kan påstå å kunne trening, den kjøper jeg ikke.

Jeg mener personlig at en PT bør ha en hvis størrelse selv også, da kan de snakke litt av erfaring og man kan se at de har en lidenskap for det de driver med. Dette er viktig for iallfall meg.

Har vel aldri sett en PT på et hyperkommersielt treningsenter som gir meg inntrykket at de har trent mye selv.

Når vi snakket om manglende kunnskap sa jeg meg tilbøyelig å være delvis enig, men slik jeg ser det begår du en generalfeil i resonementet ditt! Hvor i all verden står det skrevet at en personlig trener skal ha styrketrening som speialfelt. De aller fleste som kjøper personlig trening har ikke noen målsettning om å bli "biff".  Bare det å foreslå at man må se styrketrent ut for å kunne trening, og ikke minst kunne trene bort, for å jobbe som pt er fullstendig absurd. Jeg er helt sikker på at det er en rekke eksempler på halvfeite trenere i mange settinger som virkelig har lidenskap for hva de driver. Ta en tur opp på TIS og se på de som står i bakgrunnen når Norges beste i diverse idretter trener. Kunnskap og lidenskap henger ikke sammen med fysisk utseende.

Nedenfor har jeg, som eksempel, satt inn tre bilder av fire personer jeg mener antagelig kunne lære bort et og annet til de aller fleste om trening.










Mvh Hammer


Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #145 : 08. mai 2008, 22:22 »
Rett og slett grunnet omfanget av studiet en fysioterpaut har gjennomgått, mot en PT. Anatomiforståelse, rehab (som du nevner), etc, gjør en fysio stilt BEDRE enn en PT. Generelt sett i mitt hode. Om det legges til grunn at en fysio er GOD ("kan trening" som du eksplisitt nevner), er en annen diskusjon.

At en som er utdannet fysio har et bedre grunnlag enn som har et pt kurs er jeg helt enig i. Jeg snakket faktisk med en fysio student i dag som skulle begynne å jobbe som pt. Jeg ble faktisk litt sjokkert over hvor selvfølgelig vedkommende antok at hun kunne mer enn nok om trening uten å ta noe som helst av kurs utover det som ligger til grunn i utdanningen. Jeg mener personlig at ethvert studio bør ha en fysio som kan ta seg av "syketrening", men når det kommer til frisktrening trengs det faktisk mer kompetanse enn hva de har. Det finnes en rekke utdanninger som gir bedre kompetanse for å jobbe som pt enn hva kun fysio gjør.
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #146 : 08. mai 2008, 22:55 »
Hvis du leser det jeg skrev en gang til som kan du kanskje trekke en parallell til andre idretter.

Eller ikke bare idretter men andre fagfelt.

Erfaring har mye og si, det er idiotisk å si noe annet.

En som har en bra størrelse, f. eks Geir Borgan Paulsen for å ta et eksempel er en man jeg ville ha hørt på når det gjelder styrke trening. Mer enn jeg ville ha hørt på en PT som har lest seg til styrketrening gjennom en eventuell utdatert lærebok. Jeg vil våge å påstå at f. eks Michael Schumacher har mer peiling på biler og motorsport enn en 20 åring som har lest 10 bøker.

De PT'ene jeg f. eks har vært i kontakt med har kommet med helt syke påstånder. Og jeg synes jeg da gjør rett i å basere PT'er ut ifra dette. Jeg generaliserer ikke men til nå er mitt syn på PT'er basert på et inntrykk jeg har fått så langt.

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #147 : 08. mai 2008, 23:25 »
De PT'ene jeg f. eks har vært i kontakt med har kommet med helt syke påstånder. Og jeg synes jeg da gjør rett i å basere PT'er ut ifra dette. Jeg generaliserer ikke men til nå er mitt syn på PT'er basert på et inntrykk jeg har fått så langt.

Dette sitatet sier vel nok om dine evner til å trekke konklusjoner.

Utlogget Hammer

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 837
  • Honnør: 50
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 837

  • Det er mange veier til Rom
Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #148 : 08. mai 2008, 23:36 »

Erfaring har mye og si, det er idiotisk å si noe annet.

En som har en bra størrelse, f. eks Geir Borgan Paulsen for å ta et eksempel er en man jeg ville ha hørt på når det gjelder styrke trening. Mer enn jeg ville ha hørt på en PT som har lest seg til styrketrening gjennom en eventuell utdatert lærebok. Jeg vil våge å påstå at f. eks Michael Schumacher har mer peiling på biler og motorsport enn en 20 åring som har lest 10 bøker.

De PT'ene jeg f. eks har vært i kontakt med har kommet med helt syke påstånder. Og jeg synes jeg da gjør rett i å basere PT'er ut ifra dette. Jeg generaliserer ikke men til nå er mitt syn på PT'er basert på et inntrykk jeg har fått så langt.

Erfaring har mye å si ja, men på måten du skriver høres det ut som du snakker utelukkende om er egenerfaring. Hva er det egentlig egenerfaring forteller deg? Den forteller deg hvordan du som enkeltindivid har respondert på treningen ut i fra dine forutsetninger, ambisjoner og driftsbetingelser. Som en pt vil du måtte ta stilling til ulike mennesker hvor få er like med hensyn til disse faktorene. Dette innebærer ikke på noe måte at egenerfaring er ubetydelig, snarere tvertimot. Jeg er enig i at det er en fordel med egenerfaring, men det er også mulig å bli en utmerket coach, motivator eller pt uten egenfaring. Erfaring kan også tilegnes ut i fra andres resultater. Dersom de du trener når sine målsettninger forteller det deg at du gjør noe rett. De teoretiske erfaringene bør ligge til grunn for alle som jobber som pt. Jeg synes det er viktig å, ihvertfall i grove trekk, å forstå hvorfor man velger å gjøre det man gjør.

Du velger å måle dyktigheten til en pt ut i fra hvor visuelt stor vedkommende er. Jeg mener en pt bør vurderes ut i fra egenerfaring, teoretisk erfaring, samt kundenes resultater og i hvor stor grad de er fornøyd med vedkommende som pt.

Angående de syke påstandene du reffererer til, så er de helt sikkert rett, men igjen vil jeg presisere at dette gjelder ikke alle. Jeg mener du gjør helt feil i å basere dine meninger på dette. Selv om du hevder du ikke generaliserer, er det nettopp det du gjør ved at du baserer dine meninger på enkeltobservasjoner. 
Sleggekaster på mosjonsnivå Smiley
28 år
85 kg
Oslo

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Hva en personlig trener sa om Markløft
« #149 : 08. mai 2008, 23:48 »
Sto og dro endel reppere på tung markløft, hver gang vektene går i bakken lager de jo selvfølgelig litt lyd, og jeg prøver jo selvfølgelig begrense denne lyden. Men uansett en dame/"personlig trener" kom bort til meg å sa at lyden irriterte hun, og at markløft skulle være med strake bein og ikke berøre bakken. Jeg hevdet på min side at det ikke var faktum, og at man skal ha en bøy i beinene, fordi stive bein var stifflegged deadlift, hun sa at det var feil, og at det var vanlig markløft. Vi begynte en videre diskusjon der jeg også fremhevet at betegnelsen markløft kommer av Deadlift, og at vektene skal ned på bakken. Men akk nei, det var feil viste det seg. Så nå er jeg så frustrert at jeg ikke vet hva jeg skal si. Så på bildene over disse personlige trenerne at hun var utdanna PT og sertifisert i diverse kurs, men allikevell kan de ikke utførelsen av en av de mest GRUNNLEGGENDE styrkeøvelser som fins? Hva skjer med verden?

På det gitte gym har jeg også sett andre av disse trenerne trene alene, og gud for et syn. Her er det spinnhakkande galne utførelser på knebøy i Smith maskin, knebøy med stopp over pararell(spørte hvorfor han ikke gikk dypere ned, og det var vistnokk fordi han ikke hadde bruk for det siden han sto på snowboard. Treneren presterte også på denne økten å lasse av flesteparten av vektene på den ene siden av stangen slik at den falt over ende, noe som fint kunne gitt diverse beinbrudd hvis flere personer hadde vært der. Har flere eksempler med lar være.

Men uansett på tross av alle ting jeg har lest om markløft, er det folk her som trener med markløft, uten å stoppe i gulvet? Er det noe grunnleggende jeg ikke har fått med?



Dessverre finnes det altfor få kvalifiserte treningsveiledere og PTr rundt omkring på diverse gym, og det både provoserer og opprører meg. Det irriterer da jeg selv utfører disse øvelsene ukentlig og har en viss innsikt i hvordan de skal utføres, men likevel observerer flere såkalte "fagfolk" som viser folk feil øvelsesbilde. Problemet med dette er jo for øvrig at disse vil lære øvelsene feil med de følgene det kan få. Manglende progresjon og i verste fall skader kan bli resultatet av feillæring.

Kan man ikke utføre de mest grunnleggende øvelsene bør man ha selvinnsikt nok til å holde seg unna et treningssenter, i allefall i jobbsammenheng. Folk betaler penger for å få kvalifisert hjelp, og når idioter som dette får herje fritt rundt provoserer det meg. Folk betaler for en vare, men når den ikke tilfredstiller kravene bør man så absolutt kunne lage spetakkel. Skriv et klagebrev til daglig leder eller gå til mediene, for slike bør ikke kunne titulere seg treningsveileder eller PT.


Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!