Skrevet av Emne: Statisk styrke  (Lest 3064 ganger)

Utlogget KjeXz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 166
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 166

Statisk styrke
« : 08. januar 2004, 12:11 »
Ja hvordan trener man egentlig dette i armer skuldre og bryst? Noen fine forslag? Smiley
Hørte nemlig at isometrisk styrke er så fint for bryting, er ikke dette statisk? Noe mer jeg bør trene til dette?
Jeg trenger forresten også en øvelse til innsiden av lårene (guard), når jeg tenker meg om. Smiley
Takk for svar og konstruktiv kritikk osv. Tongue

-kj

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:Statisk styrke
« #1 : 08. januar 2004, 15:13 »
Dette er oppskrytt, paralysis by analysis... Isometrisk styrke vil øke jamnt med den konsentriske uansett.

Du kan godt trene isometrisk (svært effektivt ved vettug bruk), men du må kombinere dette med vanlig konsentrisk trening. Isometrisk trening blir svært spesifikk og får liten overføringsverdi hvis ikke.

Det finnes mange måter å trene isometrisk på, den mest kjente er vel gjerne å presse/dra mot noe som ikke kan beveges. Husk at isometrisk styrke er leddutslag-spesifikk, du vil bare øke styrke i et 15-20 graders område. Ved f.eks benkpress trenger du da ca 3 posisjoner. Typisk trenes hver posisjon 3-6 sekunder med maksimal kraft, greit utgangspunkt er 3 sett per posisjon. Bruk korte pauser (30-60 sek).

Dette er bare en måte å bruke isometrisk trening på, denne er for maksimal styrke.

En grei tommelfingerregel er at totale "time under tension" i et treningsprogram (sett over lengre tid) bør være 70% konsentrisk, 20% eksentrisk og 10% isometrisk. Det setter isometrisk trening litt i perspektiv...


Når det gjelder "innside lår", brede knebøy og innover dragning med kabel er greit. Du kan prøve å ligge på bakken og belaste guarden din med en kabel fra hver side. Glem de "spre beina" apparatene Smiley
question everything

Utlogget KjeXz

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 166
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 166

Re:Statisk styrke
« #2 : 09. januar 2004, 11:46 »
En fyr kom bort her og sa "Æsj, trening". Jeg er dypt sjokkert. ô_Õ
Takk for masse nyttig informasjon forresten! Cheesy
De spre beina greiene har jo aldri nok vekter på uansett da...

-kj

Utlogget small

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 757

  • Livet er hardt, men jeg er hardere""
SV: Statisk styrke
« #3 : 14. april 2004, 12:37 »
Ja hvordan trener man egentlig dette i armer skuldre og bryst? Noen fine forslag? Smiley
Hørte nemlig at isometrisk styrke er så fint for bryting, er ikke dette statisk? Noe mer jeg bør trene til dette?
Jeg trenger forresten også en øvelse til innsiden av lårene (guard), når jeg tenker meg om. Smiley
Takk for svar og konstruktiv kritikk osv. Tongue

-kj
Wink statisk styrke er bra for brytere, finn noe som ikke rører på seg og spenn imot. til du ikke klarer lenger, er ikke så vanskelig. Finnes bøker på  statisk styrketrening. 2thumbsup
chapow.(nobody messes with a strongman) BP
107kg 175cm

Utlogget SuperMosjonist

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 206
  • Honnør: 60
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 206

  • Back in business!
SV: Statisk styrke
« #4 : 14. april 2004, 14:02 »
Hmmm, jeg tok dette opp inndirekte i denne posten:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=8947.msg108265#msg108265 Og fikk tilbakemelding om at dette var bare tull... og aprilspøk... Kanskje det er noe i det likevel...?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!