Skrevet av Emne: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer  (Lest 24549 ganger)

Utlogget woodbear

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 92
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 168

Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #45 : 17. februar 2008, 22:59 »
syns pf produkter over overpriset og passe ræva på smak osv. Kan ikke klage på innholds kvaliteten dog, den er sikkert meget bra i forhold til hva man har lov til i dette land. Grin

Men Opplyste byggere vet om billige nettbutikker .   Personlig kjøper jeg kun prottis i gymmet til blodpris ( full pris PF protein og kreatin er ikke et hyggelig syn,.. whey tech 3kg til 749? og x ce me til 399 osv... yikes)  Gymmet mitt tar fæn meg 30 spenn for en multipower mini bar og nå!  oppdaget nyelig at for summen 27kr før du bedre smakende og innholdsmessige 2 stk nutrilett måltidserstatninger på matsjappa..  greit, det føles ikke like "byggende" å hive innpå et nutrilett produkt, men de er iallfall ikke priset idiotisk...

Men det var noe med PF at de hadde alle disse store kara i stallen som jeg syns ga dem litt extra kred... føler at uten dem, er det liksom ikke noe igjen. Dessuten rimelig kult med besøk av Thomas Stellander på gymmet en gang i året.. 

skjønner forsåvidt at Tommy ikke har det store behovet for å jobbe med dem mer, men resten av gutta...

Merkelig ting ,de største gutta på gymmet er ikke veldig opptatt av protein pulver ol... mat og bol gjør jobben, hvorfor kjøpe proteinpulver når det som virkelig virker ikke er stort dyrere? hehe

Målgruppen er 18-25 åringer som vil bli store... de største har allerede skjønt det ... food is king.  Tror pf taper på å ikke sende store kjente byggere rundt.. personlig gidder jeg ikke høre på en tynn selger fortelle meg hovrfor jeg skal bruke pf ting...  >Cheesy

Utlogget Segal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 310
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 310

Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #46 : 18. februar 2008, 07:36 »
syns pf produkter over overpriset og passe ræva på smak osv. Kan ikke klage på innholds kvaliteten dog, den er sikkert meget bra i forhold til hva man har lov til i dette land. Grin

Men Opplyste byggere vet om billige nettbutikker .   Personlig kjøper jeg kun prottis i gymmet til blodpris ( full pris PF protein og kreatin er ikke et hyggelig syn,.. whey tech 3kg til 749? og x ce me til 399 osv... yikes)  Gymmet mitt tar fæn meg 30 spenn for en multipower mini bar og nå!  oppdaget nyelig at for summen 27kr før du bedre smakende og innholdsmessige 2 stk nutrilett måltidserstatninger på matsjappa..  greit, det føles ikke like "byggende" å hive innpå et nutrilett produkt, men de er iallfall ikke priset idiotisk...

Men det var noe med PF at de hadde alle disse store kara i stallen som jeg syns ga dem litt extra kred... føler at uten dem, er det liksom ikke noe igjen. Dessuten rimelig kult med besøk av Thomas Stellander på gymmet en gang i året.. 

skjønner forsåvidt at Tommy ikke har det store behovet for å jobbe med dem mer, men resten av gutta...

Merkelig ting ,de største gutta på gymmet er ikke veldig opptatt av protein pulver ol... mat og bol gjør jobben, hvorfor kjøpe proteinpulver når det som virkelig virker ikke er stort dyrere? hehe

Målgruppen er 18-25 åringer som vil bli store... de største har allerede skjønt det ... food is king.  Tror pf taper på å ikke sende store kjente byggere rundt.. personlig gidder jeg ikke høre på en tynn selger fortelle meg hovrfor jeg skal bruke pf ting...  >Cheesy
wow! Du skulle vært statsminister du som veit å ordlegge deg så bra! Faen for noe tull!!

Utlogget VegarGjerdrum

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 554
  • Honnør: 1320
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 554

  • www.kalibergym.no
Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #47 : 18. februar 2008, 09:29 »
hahahaha oioioi
Eat more woman! They are high in proteins!

www.kalibergym.no
www.highwhey.no
www.godrygg.no

oli

  • Gjest
Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #48 : 18. februar 2008, 09:42 »
personlig gidder jeg ikke høre på en tynn selger fortelle meg hovrfor jeg skal bruke pf ting... 


ja det er et kjent fenomen at økt kunnskap øker lineært med bicepsmålet...


"MAT OG BOL TIL FOLKET"


skulle ikke forundre meg om woodbear dukker opp som nye markedsføringsansvarlig hos pf iløpet av uka....

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #49 : 18. februar 2008, 12:42 »
syns pf produkter over overpriset og passe ræva på smak osv. Kan ikke klage på innholds kvaliteten dog, den er sikkert meget bra i forhold til hva man har lov til i dette land. Grin

Men Opplyste byggere vet om billige nettbutikker .   Personlig kjøper jeg kun prottis i gymmet til blodpris ( full pris PF protein og kreatin er ikke et hyggelig syn,.. whey tech 3kg til 749? og x ce me til 399 osv... yikes)  Gymmet mitt tar fæn meg 30 spenn for en multipower mini bar og nå!  oppdaget nyelig at for summen 27kr før du bedre smakende og innholdsmessige 2 stk nutrilett måltidserstatninger på matsjappa..  greit, det føles ikke like "byggende" å hive innpå et nutrilett produkt, men de er iallfall ikke priset idiotisk...

Men det var noe med PF at de hadde alle disse store kara i stallen som jeg syns ga dem litt extra kred... føler at uten dem, er det liksom ikke noe igjen. Dessuten rimelig kult med besøk av Thomas Stellander på gymmet en gang i året.. 

skjønner forsåvidt at Tommy ikke har det store behovet for å jobbe med dem mer, men resten av gutta...

Merkelig ting ,de største gutta på gymmet er ikke veldig opptatt av protein pulver ol... mat og bol gjør jobben, hvorfor kjøpe proteinpulver når det som virkelig virker ikke er stort dyrere? hehe

Målgruppen er 18-25 åringer som vil bli store... de største har allerede skjønt det ... food is king.  Tror pf taper på å ikke sende store kjente byggere rundt.. personlig gidder jeg ikke høre på en tynn selger fortelle meg hovrfor jeg skal bruke pf ting...  >Cheesy

Jeg husker tiden før PF, da stort sett det eneste som fantes var Multikraft/Multipower, og det kostet 500-600 kr/kg på Mobech.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Tynnogliten

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 58
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 58

Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #50 : 18. februar 2008, 15:29 »
Hvor mye proteinpulver blir solgt på Elexia, Spents, Sats eller T3? Nesten ingen ting og disse produktene kommer aldri til å bli noen bestselger på slike plasser for der trener helt vanlige mennesker som ønsker kun og holde seg litt i gang. Hvem er de som kjøper over 90% av alt proteinpulver som blir solgt rundt på nettet, gym og i ”fitness butikker” i Norges land da? Det er oss innbarkede hardcore fan og 15-25åringer som ønsker seg mer muskler. Du kan si hva du vil men denne målgruppen kjøper mer produkter når en av disse gutta har fortalt dem hvordan de bør tren og spise for å nå sine mål. Det har jeg og mange med meg  erfart  når vi holder seminarer med en av dem. Jeg hadde ROARs GYM  Larvik i over 10år og solgt mer proteiner en de to store Elexia og Spents til sammen her i byen. Medlemmene til Elexia, Spents, Sats eller T3 kjøper drikke og barer. Elexia, Spents, Sats eller T3 kommer aldri til å bli store på proteinpulver. De ønsker det heller ikke.
Hvem skal selge inn varene til PF på ”Hardcore gymmene” nå?
Eller hvilket marked skal de selge inn produktene sine til?

En hypotese fra meg er at gjennomsnittsmannen synes litt muskler er greit, for mye blir weird! Hvem tror du ”gjennomsnittsmannen” spør om råd når han vil ha ”litt muskler” Wink


I Norge omsettes det kosttilskudd for milliarder av kroner hvert år, og mesteparten av dette kjøpes ikke via PF eller andre "byggershapper" på nett, men i dagligvarebutikker og helsekostbutikker. Det vil si at pengene vi som er ute etter å se ut som Arnold bruker, bare er en liten fjert i det totale markedet. PF vil med andre ord kunne tjene mye mer på å profilere seg ut mot mosjonistene og andre som bruker kosttilskudd for å supplementere et dårlig kosthold. De prøver å stjele kunder fra Rema og alle de forskjellige kosttilskuddkjedene, og da nytter det ikke å ha et digert beist på 100+ kilo i markedsføringen av produktene sine. Det nytter ikke å bare bytte ut disse gutta, så jeg tipper vi vil komme til å se en endring i produktporteføljen deres. Mer fokus på måltidserstattere og slankeprodukter. (Selv om det i prinsippet er akkurat det samme som de selger nå.)

Et godt eksempel er da exen skulle slanke seg. Hu ville kutte ned på karbs og spise mer protein, men tunfisk falt ikke i smak, så da ville hu prøve en måltidserstatter med mye protein. Jeg sa hu  kunne lage seg en proteinshake med pulveret i bøtta mi, men svaret jeg fikk da var at hu ikke ville se ut som en kroppsbygger... Jeg prøvde forgjeves å forklare at det ikke kom til å skje, men til ingen nytte. Det endte med at hu kjøpte en boks med nutrilett, som inneholdt omtrent akkurat det samme, (Faktisk MER sukker enn det pulveret jeg hadde...) men som kosta 10 ganger så mye...

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #51 : 18. februar 2008, 16:41 »
Et godt eksempel er da exen skulle slanke seg. Hu ville kutte ned på karbs og spise mer protein, men tunfisk falt ikke i smak, så da ville hu prøve en måltidserstatter med mye protein. Jeg sa hu  kunne lage seg en proteinshake med pulveret i bøtta mi, men svaret jeg fikk da var at hu ikke ville se ut som en kroppsbygger... Jeg prøvde forgjeves å forklare at det ikke kom til å skje, men til ingen nytte. Det endte med at hu kjøpte en boks med nutrilett, som inneholdt omtrent akkurat det samme, (Faktisk MER sukker enn det pulveret jeg hadde...) men som kosta 10 ganger så mye...

Fy f for noe brødhuer de exene våre er! Helt ufattelig!!!
(Vanlig uttrykk fra ex: "Tror du at du vet mer enn en lege kanskje?")

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #52 : 18. februar 2008, 16:55 »
Sitat
Ikke enig.

Hvorfor ikke beholde begge deler , samtidig? Store gutta og den alminnelige mannen gata og kjøre marketing på det. Med riktig strategi og marketing hadde de fått til det. De sitter på pengesekken... Eller kanskje de ikke har råd til det uansett, kan jo virke sånn ettersom de ikek lenger er å se på TV-reklame. Noe har skjedd, og det at disse kompetente menneskene forlater en av norges største kosttilskudd aktører vil de merke.
Du vet tydeligvis ikke mye om merkevarebygging. God merkevarebygging handler om at man differensierer seg fra andre liknende produkter på noen få sentrale punkter. Hvis man prøver å nå alle med markedsføringen vil man ikke nå noen. PF måtte gjøre et valg og det å satse på mainstreammarkedet tror jeg vil lønne seg for dem.
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

JohnBlond

  • Gjest
Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #53 : 18. februar 2008, 16:57 »
I tilfelle noen har lyst til å starte slik business: Mye av kosttilskudd selges under "private labels". Det betyr at du kan lage ditt "Krea Bolaholic MegaBassMass Orange" produkt, og sende med bilde av hvordan etiketten skal se ut, og så kan du selge i vei. Det koster småtteri, og de fleste kosttilskudd er veldig overpriset. Same shit, new wrapping. Søk f.eks. på "private label" og "protein powder" i Google.

Utlogget Eirik-kaaby

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 073
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 073

Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #54 : 18. februar 2008, 17:38 »
Gründeren av Pf, Bjørn Kenneth Hansen har sikkert en plan med det hele. Den måten han har greid og bygget opp pf er imponerende! Jeg kan ikke tenke meg at besluttningen og permitere byggerne i stallen er ugjennomtenkt. Jeg Tror Bjørn Kenneth har tenkt mange steg foran resten av oss allerede!
Min sponsor

Konkurrerende utøver i Kroppsbygging.
Intervju

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #55 : 18. februar 2008, 21:03 »
Gründeren av Pf, Bjørn Kenneth Hansen har sikkert en plan med det hele. Den måten han har greid og bygget opp pf er imponerende! Jeg kan ikke tenke meg at besluttningen og permitere byggerne i stallen er ugjennomtenkt. Jeg Tror Bjørn Kenneth har tenkt mange steg foran resten av oss allerede!

Ja han er slu som en rev!

Utlogget VegarGjerdrum

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 554
  • Honnør: 1320
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 554

  • www.kalibergym.no
Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #56 : 19. februar 2008, 01:10 »
Ja han er slu som en rev!

Smiley Kjenner du ham godt? HEHE
Eat more woman! They are high in proteins!

www.kalibergym.no
www.highwhey.no
www.godrygg.no

Utlogget P@L

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 954
  • Honnør: 303
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 954

  • A winner never quit, a quitter never win!!!
Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #57 : 20. februar 2008, 02:43 »
Har selv lagt merke til at PF har vært ute i media (TV- og avisannonser) det siste året, og at de i tillegg har eksponert seg mot flere helsekost-foretninger. I tillegg kan du se en rekke PF-reklamer rundt om på diverse nettsider, deriblant diskusjonsforumene underlagt NIF (Norges Idrettsforbund). Hvor stor spredningen er, og i hvilke tids-etapper de gjør disse PR-innslagene sine vet jeg ikke, men de blir lagt merke til. Det er mange måter å eksponere markedet på, men det første man gjør er å legge opp en strategi.

Først må man finne ut konkret hvilken posisjon man er i på nåværende tidspunkt, iforhold til marked(er), økonomi, markedsføringsandel, segment (hvilke kundegrupper man fokuserer mot/tiltrekker seg) vs. produktet (kvalitet, egenskaper, merke, design, service, garanti, pakning ,osv.), pris (listepris, avanse, rabatt, betalingsfrist, betalingsbetingelse), plass (Spredning, tilgjenglighet, utvalg, lokalisering, lager, transport), og promotering (PR, direktesalg, annonsering, stand, konkuranser, o.l.)

For PF sin del har det sett ut som om fokuset fra begynnelsen har rettet seg mot kundesegmenter som kroppsbygging, fitness, strongman, hobbypumpere, ol. Kvalitetsfokus med tilhørende informasjon er stort sett vanlig for alle kosttilskuddselskaper i denne bransjen da kundene i dette segmentet/markedet som regel er ekstremt resultatorienterte og deretter er nøye på å undersøke bransjen for å finne de beste produktene/merkene. Dette er altså et bevisst marked som trenger mer informasjon en vanlige kunder, og prosessen ved å innhente kunder blir deretter dyrere. Det skal dog sies at det er knyttet langt mindre kostnader til å beholde kunder enn å skaffe nye.

Senere har PF gjennom PR-profilering (også nåværende konsept: PLAY WITH NATURE), rettet seg mot dette med å ha "rene" produkter for å få innpass og "godkjenning" hos idrettsutøvere ellers i landet (tror jeg), bla. ved å reklamere seg hos NIF sine diskusjonssider. Jeg har ikke tall på hvor mange "seriøse" idrettsutøvere det finnes i Norge som er like resultatorienterte i det de driver med sammenlignet med den vi ser i bygging, fitness, strongman og hobbypumping, men jeg tørr tippe at markedet er mye større i idrettskretsene, og jeg tror heller ikke potensielle kjøpere i dette markedet vil legge mye mindre ressurser i kosttilskudd. I tillegg er idretten mer allmen "godkjent" blandt folk generelt, og jeg skal begrunne hvorfor:

Det er hovedsakelig fire faktorer som bestemmer en persons oppfatning av et produkt:
Geografisk område og kultur (jamteloven og fordommer er mer regjerende i Norge enn i USA)
Demografi (alder, livssyklus, kjønn, inntekt, generasjon, sosial klasse)
Psykografi (personlighet, livsstil, verdigrunnlag)
Atferd (kunnskapen om, holdning mot, bruk av, eller reaksjoner mot et produkt - tilbake til generelle fordommer "sånn vil ikke jeg se ut...." - avgjørende begrep = assosiasjoner.

Dette (assosiasjoner) er også en av nøkkel-årsaken til at kombinasjonen av to markeder ikke alltid passer sammen (eks. mamma synes Ronnie Coleman ser forferdelig ut, og ville aldri funnet på å gjøre noe som denne mannen assosieres med (eks. vitaminer med bildet av Coleman), av ekstrem frykt og redsel for å bli som han!).

Spørsmålet er nå om PF ønsker videre ekspansjon, enten i form av markedsutvidelse til nye geografiske områder (skandinavia, europa, verden...), eller markedsinntrengning i nye markeder (hobbymosjonister og helsekost). De kan også prøve å ekspandere enda mer i sitt nåværende marked ved å bli ennå større og å rette seg mot flere potensielle kunder, evt. å ta opp kampen mot nåværende konkurrenter.

I et etablert marked blir det alltid tre "eksklusive" hovedaktører:
Den prisledende (eks. Class Olsson)
Den kvalitetsledende (eks. Meny)
Den serviceledende (eks. Telenor)

Kombinasjonen av prisledende går dårlig sammen med de to andre grunnet kostnadene knyttet ved hver av disse alternativene.



Problemstillingen om framtidens muligheter og trusler må taes opp på grunnlag av bedriftens syn, ønske og mål, hva gjelder økonomiske muligheter og generell interesse. Uansett må man gjøre visse undersøkelser og studier før man tar en avgjørelse i form av markedsundersøkelser.

Når nåværende situasjon er kartlagt, kan man gå over og definere et konkret mål bestende av to faktorer: økonomiske mål og markedsføringsmål. Kravene er at målene skal være realistiske, målbare, forenlige og selvfølgelig lønnsomme i form av å tallfeste break-even (når har/hvor lang tid bruker prosjektet på å gå i null) og nåverdien av prosjektet (lønnsomheten). 

En av årsakene til at det er så viktig å fastsette denne informasjonen er strategiutviklingen. Dersom du ikke veit hvor du står, så kan det være vanskelig å finne målet (spesielt dersom alt er mørkt...), og dersom du ikke veit målet, så er det vanskelig å styre skuta på en effektiv og risikfri måte. Strategien kan man se på som veien fra England til Norge i sjøveien. Jo mer informasjon man har, jo lettere er det å tyde kartet og unngå skjær. I tillegg er ofte de dyktigste lederne veldig flinke til å svinge skuta noen få grader for å unngå skjær langt der fremme, på en måte som nesten ingen andre klarer å se. 

I forbindelse med planlegging av mål, er det viktig å foreta en såkalt SWOT-analyse for å kartlegge sstyrker, svakheter, muligheter og trulser (strenght, weakneses, oppertunitys and threats).

Etter målene kommer jo som nevnt strategien, og her er det fire hovedpunkter å følge:
- Segmentering: Dele inn markedet i delmarkeder med samme fellestrekk. (Geografisk, demografisk, psykografisk og atferd).
- Posisjonering: Fremheve fordeler (POP - Points Of Parity) (altså det å fremheve PF sine sterke sider, eks. kvalitet?), særtrekk/unikhet (POD - Points Of Difference) (egenskaper/produkter som ikke andre selskaper i bransjen/markedet har). Altså elementer som gjør at bedriften blir oppfattet på en måte som skiller seg ut i mengden.
- Markedsføringsmiks: Endringer, forbedringer, omorganisering på de 4 p-ene; produkt, pris, plass, promotering.
- Nettverksbygging (fokus på å bygge relasjoner, både i distribusjonsveien, leverandørveien, konkurrenter og andre viktige/avhengige eksterne variabler)

Dersom PF har en plan med å ekspandere til idretts-markedet og/eller hobbymosjonistene så må de endre merket sitt slik at det kan passe inn i de nye segmentene, spørsmålet er hvordan kan PF differensiere/gjøre merket annerledes (bla. skape POD’s og POP's)?
Antallet muligheter for differensiering er varierende fra bransje til bransje, og det er hovedsakelig fem dimensjoner en bedrift kan differensiere sitt markedstilbud ut fra:
Produkt (egenskaper, design, kvalitet)
Service (god service kjennetegner veldig ofte også god kvalitet siden service ofte er en viktig del av et produkt. For PF og nåværende bransje er service av mindre viktig betydning i forhold til produktets egenskaper som kvalitet og smak).
Personale/ansatte (hvem er med på å utvikle produkter, er det f.eks. en verdensberømt forsker med i teamet?
Kanaler (distribusjonsledd: hvem selger? er det eksklusivt utvalgte butikker som selger det, eller får du tak i "dritten" over alt? Et eksempel er Bang&Olufsen som selger Lyd og Bilde av høy kvalitet, og du får deretter heller ikke tak i det på El-kjøp, noe kunden heller ikke forventer)
Image (hvordan fokuserer PF at kunden skal oppfatte dem som? Byggere vs. toppidrettsutøvere?).

Den siste faktoren er kanskje den viktigste for PF sin del i tillegg til kanaler/tilgjengelighet (hvor får man tak i dette?), ettersom de allerede har gode produkter (?) og god smak (?) og servicen er tilfredsstillende (?). Men det ville åpenbart heller ikke ha gjort noe dersom PF gikk til innhenting av en profilert person som markedet har tillitt til (eks. at PF sponser og åpner samarbeid me profiler som Ole Einar Bjørndalen, eller "ansetter" en kjent lege ifra Olympiatoppen i teamet, på samme måte som de hadde Thorvildsen, Haugen, Stellander og Ødegaarden i stallen når de rettet seg mot "bygger"-miljøet).

Her kunne man ytterligere ha ramset opp i det vide og det brede om mulige veier å gå, men i hovedsak er dette en mulige strategier. Krav til strategi er at det skal være rettet mot et stort nok segment, segmentet skal være geografisk tilstrekkelig, det skal være tilgjengelig og det skal være målbart slik at man kan kontrollere og faktisk se resultatet av arbeidet man legger idet.

Etter strategien følger jo en handlingsplan som bestemmer hvem, hva, hvor, når, hvilke, hvordan, osv...

Og tilslutt en kontroll og revurdering.



For de som tror at den generell allmenheten ikke er noe lønnsomt segment å sikte seg inn på, ber jeg ta en ekstra titt på innholdet i nettopp denne bransjen.

La meg ta et nokso ukjent og lovende selskap her til lands som et eksempel:
HERBALIFE er et verdensledende selskap når det gjelder ernæring og velvære med et milliard-konsept (www.herbalife.com). De passerte 3 milliarder dollar i omsetning for over 65 land i 2006, og kurven er svært stigende! Kosthold og det å ta vare på kroppen sin er på lik linje med miljøvennlighet blitt en stor mote og penge-maskin. Herbalife sitt konsept heter nå AKTIV LIVSSTIL, der fokuset er rettet mot generell velvær såvell som toppidrett, hvor man blander kosttilskudd med sunn mat og trim.

Selvom Herbalife ennå er lite i Norge, er de på god vei inn i markedet, og i 2007 var de hovedsponsor av Holmenkoll-stafetten (skal også være det i 2008).



Når Børge Ousland (vår kjære polfarer) drar til Norpolen/Sydpolen, så er det Herbalife-produkter han tar med seg i pulken! I tillegg er Herbalife godt på vei inn i norsk sykkelsport, hvor bla. Team Etto Høydahlen (http://www.teamhoydahl.com/) som er ledende i terrengsykling blir sponset med produkter.



I Finnland, der hvor Ishockey er nasjonalidrett nr. 1, er Herbalife hovedsponsor, og det samme gjelder for LAGalaxy hvor bla. David Becham er frontfigur. Dette er bare litt av lista.



Så som vi kan se har Herbalife hatt stor suksess ved å satse på kombinasjonen mellom toppidrett og allminnelige helse. Er dette noe PF kan rette seg inn på?

Det må også tillegges at Herbalifes tillitt er oppdyrket bla. via teamet deres. På verdensbasis opperere de bla. med professorer som Nobel Medisinprisvinner Louis Ignarro (oppfant Viagra og Nitrix Oxide!) (http://www.ignarro.com/ + http://nobelprize.org/nobel_prizes/medicine/laureates/1998/ignarro-autobio.html) og David Heber (topp-10 professor i USA og sjef ved Herbalifes og UCLA - University Of Los Angeles forskningsavdeling).

Dette er navn som verden oser tillitt til og som Herbalife tjener enormt på å ha i stallen sin. I tillegg har de annsatt en av verdens største lederprofiler til markedsføringssjef: nemlig Michael O. Johnson, tidligere sjef for Walt Disney (i 17 år!). Hans visjon er å bygge opp Herbalife til et like kjent merke som Disney, og at hver husholdning skal ha Herbalife-produkter stående på kjøkkenbenken. (http://64.233.183.104/search?q=cache:9PQcRoY1Qn4J:amazingdiet.com/henewcemiojo.html+Michael+O.+Johnson&hl=no&ct=clnk&cd=2&gl=no)



Konklusjon:

Helse, kosthold og trim er i en ikke-avtagende mote-ekspanderende prosess, og folk vil mer enn gjerne nå målene sine så fort som mulig (genrelt vektreduksjon og velvære), og gjerne med hjelpe av kosttilskudd da vi ellers lever i en travel verden hvor ting skal gå fort og snarveier blir mer og mer akseptert. Kosttilskudd bla. i form av måltidserstattere er fremtidsløsningen for et kjapt, godt, enkelt, billig og sunt måltid. Problemet for bransjen er å komprimere og sende ut riktig informasjons til potensielle kunder om hvordan og hvorfor, på en måte som også vekker tillitt (bla. ved bruk av de riktige profiler og suksesshistorier).

For PF sin del vet jeg ikke hva planen er, men det skal bli spennende å se, og det ser ut som at idrett er deres nye fokus-segment.



Ha en god natt!

Norges Sterkeste Mann (-105 kg) 2009

Norges 3. Sterkeste Mann (-105 kg) 2008
Norgesmester i Vektløfting som Ungdom og Junior

Medlem av Kristiansand Strongteam - og - TK Vektløfterklubb

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #58 : 20. februar 2008, 02:57 »
Fin post p@l. Nå kom jeg forresten på en måte pf kan nå både hardcore-segmentet og idrett/velvære segmentet: De kan lage et nytt merke, slik at man har ett merke vis mål er å nå folka som ser opp til Arild Haugen, Stellander og co. og et merke for de som er mer interessert i langrenn eller andre mosjonistsporter. Tror egentlig dette ville fungert utmerket.
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #59 : 20. februar 2008, 05:23 »
Herbalife har jo genmanipulert soja i seg, no good!!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!