Skrevet av Emne: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer  (Lest 24510 ganger)

Utlogget Segal

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 310
  • Honnør: 45
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 310

Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #75 : 20. februar 2008, 13:36 »
Jeg ønsker å avkrefte at vanlige folk ikke kan identifisere seg med byggere og her er beviset på at de er som oss andre:

http://www.englishrussia.com/?p=1258
det der er uten tvil noe av det jævligste jeg har sett!!!

Utlogget VegarGjerdrum

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 554
  • Honnør: 1320
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 554

  • www.kalibergym.no
Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #76 : 20. februar 2008, 14:05 »
Jeg ekke mer enn 182. Det er kort det. Men den kula kunne kanskje gjort underverker for ryggen min, som er full av muskelknuter og sånt Grin


Røffli en kg stein pr cm kropp. Tror du ville følt deg som en ny mann etterpå... Smiley
Eat more woman! They are high in proteins!

www.kalibergym.no
www.highwhey.no
www.godrygg.no

JohnBlond

  • Gjest
Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #77 : 20. februar 2008, 14:07 »
Roy Holte er vel bare 170 høy eller noe... Han er sterk som faen. Motiverende å se at de som er korte også kan bli sterke, spesielt når jeg er så lav selv. Hvordan er han til å løfte stein? Tenker det må være den mest utfordrende strongmanøvelsen for en som er lav.

Utlogget Zuul

Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #78 : 20. februar 2008, 14:19 »
Roy Holte er vel bare 170 høy eller noe... Han er sterk som faen. Motiverende å se at de som er korte også kan bli sterke, spesielt når jeg er så lav selv. Hvordan er han til å løfte stein? Tenker det må være den mest utfordrende strongmanøvelsen for en som er lav.

Det er vel ikke noe ulempe å være lav styrkemessig? Så fremt ikke det er en øvelse som spesifikt krever at man her høy, som feks. steiner på høyt platå. Har sett noen rare greier der. Mener Gary Taylor måtte gi opp en gang, fordi det var sand som underlag. Nådde rett og slett ikke opp. Finner ikke klippet desverre

Utlogget Zuul

Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #79 : 20. februar 2008, 14:20 »

Røffli en kg stein pr cm kropp. Tror du ville følt deg som en ny mann etterpå... Smiley

Har blitt overskørt av både bil og traktor, så det går seg nok til.

En ny mann frister, i stedenfor denne skakkjørte gamle Wink

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #80 : 20. februar 2008, 14:23 »
Har selv lagt merke til at PF har vært ute i media (TV- og avisannonser) det siste året, og at de i tillegg har eksponert seg mot flere helsekost-foretninger. I tillegg kan du se en rekke PF-reklamer rundt om på diverse nettsider, deriblant diskusjonsforumene underlagt NIF (Norges Idrettsforbund). Hvor stor spredningen er, og i hvilke tids-etapper de gjør disse PR-innslagene sine vet jeg ikke, men de blir lagt merke til. Det er mange måter å eksponere markedet på, men det første man gjør er å legge opp en strategi.

Først må man finne ut konkret hvilken posisjon man er i på nåværende tidspunkt, iforhold til marked(er), økonomi, markedsføringsandel, segment (hvilke kundegrupper man fokuserer mot/tiltrekker seg) vs. produktet (kvalitet, egenskaper, merke, design, service, garanti, pakning ,osv.), pris (listepris, avanse, rabatt, betalingsfrist, betalingsbetingelse), plass (Spredning, tilgjenglighet, utvalg, lokalisering, lager, transport), og promotering (PR, direktesalg, annonsering, stand, konkuranser, o.l.)

For PF sin del har det sett ut som om fokuset fra begynnelsen har rettet seg mot kundesegmenter som kroppsbygging, fitness, strongman, hobbypumpere, ol. Kvalitetsfokus med tilhørende informasjon er stort sett vanlig for alle kosttilskuddselskaper i denne bransjen da kundene i dette segmentet/markedet som regel er ekstremt resultatorienterte og deretter er nøye på å undersøke bransjen for å finne de beste produktene/merkene. Dette er altså et bevisst marked som trenger mer informasjon en vanlige kunder, og prosessen ved å innhente kunder blir deretter dyrere. Det skal dog sies at det er knyttet langt mindre kostnader til å beholde kunder enn å skaffe nye.

Senere har PF gjennom PR-profilering (også nåværende konsept: PLAY WITH NATURE), rettet seg mot dette med å ha "rene" produkter for å få innpass og "godkjenning" hos idrettsutøvere ellers i landet (tror jeg), bla. ved å reklamere seg hos NIF sine diskusjonssider. Jeg har ikke tall på hvor mange "seriøse" idrettsutøvere det finnes i Norge som er like resultatorienterte i det de driver med sammenlignet med den vi ser i bygging, fitness, strongman og hobbypumping, men jeg tørr tippe at markedet er mye større i idrettskretsene, og jeg tror heller ikke potensielle kjøpere i dette markedet vil legge mye mindre ressurser i kosttilskudd. I tillegg er idretten mer allmen "godkjent" blandt folk generelt, og jeg skal begrunne hvorfor:

Det er hovedsakelig fire faktorer som bestemmer en persons oppfatning av et produkt:
Geografisk område og kultur (jamteloven og fordommer er mer regjerende i Norge enn i USA)
Demografi (alder, livssyklus, kjønn, inntekt, generasjon, sosial klasse)
Psykografi (personlighet, livsstil, verdigrunnlag)
Atferd (kunnskapen om, holdning mot, bruk av, eller reaksjoner mot et produkt - tilbake til generelle fordommer "sånn vil ikke jeg se ut...." - avgjørende begrep = assosiasjoner.

Dette (assosiasjoner) er også en av nøkkel-årsaken til at kombinasjonen av to markeder ikke alltid passer sammen (eks. mamma synes Ronnie Coleman ser forferdelig ut, og ville aldri funnet på å gjøre noe som denne mannen assosieres med (eks. vitaminer med bildet av Coleman), av ekstrem frykt og redsel for å bli som han!).

Spørsmålet er nå om PF ønsker videre ekspansjon, enten i form av markedsutvidelse til nye geografiske områder (skandinavia, europa, verden...), eller markedsinntrengning i nye markeder (hobbymosjonister og helsekost). De kan også prøve å ekspandere enda mer i sitt nåværende marked ved å bli ennå større og å rette seg mot flere potensielle kunder, evt. å ta opp kampen mot nåværende konkurrenter.

I et etablert marked blir det alltid tre "eksklusive" hovedaktører:
Den prisledende (eks. Class Olsson)
Den kvalitetsledende (eks. Meny)
Den serviceledende (eks. Telenor)

Kombinasjonen av prisledende går dårlig sammen med de to andre grunnet kostnadene knyttet ved hver av disse alternativene.



Problemstillingen om framtidens muligheter og trusler må taes opp på grunnlag av bedriftens syn, ønske og mål, hva gjelder økonomiske muligheter og generell interesse. Uansett må man gjøre visse undersøkelser og studier før man tar en avgjørelse i form av markedsundersøkelser.

Når nåværende situasjon er kartlagt, kan man gå over og definere et konkret mål bestende av to faktorer: økonomiske mål og markedsføringsmål. Kravene er at målene skal være realistiske, målbare, forenlige og selvfølgelig lønnsomme i form av å tallfeste break-even (når har/hvor lang tid bruker prosjektet på å gå i null) og nåverdien av prosjektet (lønnsomheten). 

En av årsakene til at det er så viktig å fastsette denne informasjonen er strategiutviklingen. Dersom du ikke veit hvor du står, så kan det være vanskelig å finne målet (spesielt dersom alt er mørkt...), og dersom du ikke veit målet, så er det vanskelig å styre skuta på en effektiv og risikfri måte. Strategien kan man se på som veien fra England til Norge i sjøveien. Jo mer informasjon man har, jo lettere er det å tyde kartet og unngå skjær. I tillegg er ofte de dyktigste lederne veldig flinke til å svinge skuta noen få grader for å unngå skjær langt der fremme, på en måte som nesten ingen andre klarer å se. 

I forbindelse med planlegging av mål, er det viktig å foreta en såkalt SWOT-analyse for å kartlegge sstyrker, svakheter, muligheter og trulser (strenght, weakneses, oppertunitys and threats).

Etter målene kommer jo som nevnt strategien, og her er det fire hovedpunkter å følge:
- Segmentering: Dele inn markedet i delmarkeder med samme fellestrekk. (Geografisk, demografisk, psykografisk og atferd).
- Posisjonering: Fremheve fordeler (POP - Points Of Parity) (altså det å fremheve PF sine sterke sider, eks. kvalitet?), særtrekk/unikhet (POD - Points Of Difference) (egenskaper/produkter som ikke andre selskaper i bransjen/markedet har). Altså elementer som gjør at bedriften blir oppfattet på en måte som skiller seg ut i mengden.
- Markedsføringsmiks: Endringer, forbedringer, omorganisering på de 4 p-ene; produkt, pris, plass, promotering.
- Nettverksbygging (fokus på å bygge relasjoner, både i distribusjonsveien, leverandørveien, konkurrenter og andre viktige/avhengige eksterne variabler)

Dersom PF har en plan med å ekspandere til idretts-markedet og/eller hobbymosjonistene så må de endre merket sitt slik at det kan passe inn i de nye segmentene, spørsmålet er hvordan kan PF differensiere/gjøre merket annerledes (bla. skape POD’s og POP's)?
Antallet muligheter for differensiering er varierende fra bransje til bransje, og det er hovedsakelig fem dimensjoner en bedrift kan differensiere sitt markedstilbud ut fra:
Produkt (egenskaper, design, kvalitet)
Service (god service kjennetegner veldig ofte også god kvalitet siden service ofte er en viktig del av et produkt. For PF og nåværende bransje er service av mindre viktig betydning i forhold til produktets egenskaper som kvalitet og smak).
Personale/ansatte (hvem er med på å utvikle produkter, er det f.eks. en verdensberømt forsker med i teamet?
Kanaler (distribusjonsledd: hvem selger? er det eksklusivt utvalgte butikker som selger det, eller får du tak i "dritten" over alt? Et eksempel er Bang&Olufsen som selger Lyd og Bilde av høy kvalitet, og du får deretter heller ikke tak i det på El-kjøp, noe kunden heller ikke forventer)
Image (hvordan fokuserer PF at kunden skal oppfatte dem som? Byggere vs. toppidrettsutøvere?).

Den siste faktoren er kanskje den viktigste for PF sin del i tillegg til kanaler/tilgjengelighet (hvor får man tak i dette?), ettersom de allerede har gode produkter (?) og god smak (?) og servicen er tilfredsstillende (?). Men det ville åpenbart heller ikke ha gjort noe dersom PF gikk til innhenting av en profilert person som markedet har tillitt til (eks. at PF sponser og åpner samarbeid me profiler som Ole Einar Bjørndalen, eller "ansetter" en kjent lege ifra Olympiatoppen i teamet, på samme måte som de hadde Thorvildsen, Haugen, Stellander og Ødegaarden i stallen når de rettet seg mot "bygger"-miljøet).

Her kunne man ytterligere ha ramset opp i det vide og det brede om mulige veier å gå, men i hovedsak er dette en mulige strategier. Krav til strategi er at det skal være rettet mot et stort nok segment, segmentet skal være geografisk tilstrekkelig, det skal være tilgjengelig og det skal være målbart slik at man kan kontrollere og faktisk se resultatet av arbeidet man legger idet.

Etter strategien følger jo en handlingsplan som bestemmer hvem, hva, hvor, når, hvilke, hvordan, osv...

Og tilslutt en kontroll og revurdering.



For de som tror at den generell allmenheten ikke er noe lønnsomt segment å sikte seg inn på, ber jeg ta en ekstra titt på innholdet i nettopp denne bransjen.

La meg ta et nokso ukjent og lovende selskap her til lands som et eksempel:
HERBALIFE er et verdensledende selskap når det gjelder ernæring og velvære med et milliard-konsept (www.herbalife.com). De passerte 3 milliarder dollar i omsetning for over 65 land i 2006, og kurven er svært stigende! Kosthold og det å ta vare på kroppen sin er på lik linje med miljøvennlighet blitt en stor mote og penge-maskin. Herbalife sitt konsept heter nå AKTIV LIVSSTIL, der fokuset er rettet mot generell velvær såvell som toppidrett, hvor man blander kosttilskudd med sunn mat og trim.

Selvom Herbalife ennå er lite i Norge, er de på god vei inn i markedet, og i 2007 var de hovedsponsor av Holmenkoll-stafetten (skal også være det i 2008).



Når Børge Ousland (vår kjære polfarer) drar til Norpolen/Sydpolen, så er det Herbalife-produkter han tar med seg i pulken! I tillegg er Herbalife godt på vei inn i norsk sykkelsport, hvor bla. Team Etto Høydahlen (http://www.teamhoydahl.com/) som er ledende i terrengsykling blir sponset med produkter.



I Finnland, der hvor Ishockey er nasjonalidrett nr. 1, er Herbalife hovedsponsor, og det samme gjelder for LAGalaxy hvor bla. David Becham er frontfigur. Dette er bare litt av lista.



Så som vi kan se har Herbalife hatt stor suksess ved å satse på kombinasjonen mellom toppidrett og allminnelige helse. Er dette noe PF kan rette seg inn på?

Det må også tillegges at Herbalifes tillitt er oppdyrket bla. via teamet deres. På verdensbasis opperere de bla. med professorer som Nobel Medisinprisvinner Louis Ignarro (oppfant Viagra og Nitrix Oxide!) (http://www.ignarro.com/ + http://nobelprize.org/nobel_prizes/medicine/laureates/1998/ignarro-autobio.html) og David Heber (topp-10 professor i USA og sjef ved Herbalifes og UCLA - University Of Los Angeles forskningsavdeling).

Dette er navn som verden oser tillitt til og som Herbalife tjener enormt på å ha i stallen sin. I tillegg har de annsatt en av verdens største lederprofiler til markedsføringssjef: nemlig Michael O. Johnson, tidligere sjef for Walt Disney (i 17 år!). Hans visjon er å bygge opp Herbalife til et like kjent merke som Disney, og at hver husholdning skal ha Herbalife-produkter stående på kjøkkenbenken. (http://64.233.183.104/search?q=cache:9PQcRoY1Qn4J:amazingdiet.com/henewcemiojo.html+Michael+O.+Johnson&hl=no&ct=clnk&cd=2&gl=no)



Konklusjon:

Helse, kosthold og trim er i en ikke-avtagende mote-ekspanderende prosess, og folk vil mer enn gjerne nå målene sine så fort som mulig (genrelt vektreduksjon og velvære), og gjerne med hjelpe av kosttilskudd da vi ellers lever i en travel verden hvor ting skal gå fort og snarveier blir mer og mer akseptert. Kosttilskudd bla. i form av måltidserstattere er fremtidsløsningen for et kjapt, godt, enkelt, billig og sunt måltid. Problemet for bransjen er å komprimere og sende ut riktig informasjons til potensielle kunder om hvordan og hvorfor, på en måte som også vekker tillitt (bla. ved bruk av de riktige profiler og suksesshistorier).

For PF sin del vet jeg ikke hva planen er, men det skal bli spennende å se, og det ser ut som at idrett er deres nye fokus-segment.



Ha en god natt!

Det må være TFs mest gjennomarbeide innlegg noensinne.  Honnør fra meg.
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Eirik-kaaby

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 073
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 073

Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #81 : 20. februar 2008, 15:54 »
Har selv lagt merke til at PF har vært ute i media (TV- og avisannonser) det siste året, og at de i tillegg har eksponert seg mot flere helsekost-foretninger. I tillegg kan du se en rekke PF-reklamer rundt om på diverse nettsider, deriblant diskusjonsforumene underlagt NIF (Norges Idrettsforbund). Hvor stor spredningen er, og i hvilke tids-etapper de gjør disse PR-innslagene sine vet jeg ikke, men de blir lagt merke til. Det er mange måter å eksponere markedet på, men det første man gjør er å legge opp en strategi.

Først må man finne ut konkret hvilken posisjon man er i på nåværende tidspunkt, iforhold til marked(er), økonomi, markedsføringsandel, segment (hvilke kundegrupper man fokuserer mot/tiltrekker seg) vs. produktet (kvalitet, egenskaper, merke, design, service, garanti, pakning ,osv.), pris (listepris, avanse, rabatt, betalingsfrist, betalingsbetingelse), plass (Spredning, tilgjenglighet, utvalg, lokalisering, lager, transport), og promotering (PR, direktesalg, annonsering, stand, konkuranser, o.l.)

For PF sin del har det sett ut som om fokuset fra begynnelsen har rettet seg mot kundesegmenter som kroppsbygging, fitness, strongman, hobbypumpere, ol. Kvalitetsfokus med tilhørende informasjon er stort sett vanlig for alle kosttilskuddselskaper i denne bransjen da kundene i dette segmentet/markedet som regel er ekstremt resultatorienterte og deretter er nøye på å undersøke bransjen for å finne de beste produktene/merkene. Dette er altså et bevisst marked som trenger mer informasjon en vanlige kunder, og prosessen ved å innhente kunder blir deretter dyrere. Det skal dog sies at det er knyttet langt mindre kostnader til å beholde kunder enn å skaffe nye.

Senere har PF gjennom PR-profilering (også nåværende konsept: PLAY WITH NATURE), rettet seg mot dette med å ha "rene" produkter for å få innpass og "godkjenning" hos idrettsutøvere ellers i landet (tror jeg), bla. ved å reklamere seg hos NIF sine diskusjonssider. Jeg har ikke tall på hvor mange "seriøse" idrettsutøvere det finnes i Norge som er like resultatorienterte i det de driver med sammenlignet med den vi ser i bygging, fitness, strongman og hobbypumping, men jeg tørr tippe at markedet er mye større i idrettskretsene, og jeg tror heller ikke potensielle kjøpere i dette markedet vil legge mye mindre ressurser i kosttilskudd. I tillegg er idretten mer allmen "godkjent" blandt folk generelt, og jeg skal begrunne hvorfor:

Det er hovedsakelig fire faktorer som bestemmer en persons oppfatning av et produkt:
Geografisk område og kultur (jamteloven og fordommer er mer regjerende i Norge enn i USA)
Demografi (alder, livssyklus, kjønn, inntekt, generasjon, sosial klasse)
Psykografi (personlighet, livsstil, verdigrunnlag)
Atferd (kunnskapen om, holdning mot, bruk av, eller reaksjoner mot et produkt - tilbake til generelle fordommer "sånn vil ikke jeg se ut...." - avgjørende begrep = assosiasjoner.

Dette (assosiasjoner) er også en av nøkkel-årsaken til at kombinasjonen av to markeder ikke alltid passer sammen (eks. mamma synes Ronnie Coleman ser forferdelig ut, og ville aldri funnet på å gjøre noe som denne mannen assosieres med (eks. vitaminer med bildet av Coleman), av ekstrem frykt og redsel for å bli som han!).

Spørsmålet er nå om PF ønsker videre ekspansjon, enten i form av markedsutvidelse til nye geografiske områder (skandinavia, europa, verden...), eller markedsinntrengning i nye markeder (hobbymosjonister og helsekost). De kan også prøve å ekspandere enda mer i sitt nåværende marked ved å bli ennå større og å rette seg mot flere potensielle kunder, evt. å ta opp kampen mot nåværende konkurrenter.

I et etablert marked blir det alltid tre "eksklusive" hovedaktører:
Den prisledende (eks. Class Olsson)
Den kvalitetsledende (eks. Meny)
Den serviceledende (eks. Telenor)

Kombinasjonen av prisledende går dårlig sammen med de to andre grunnet kostnadene knyttet ved hver av disse alternativene.



Problemstillingen om framtidens muligheter og trusler må taes opp på grunnlag av bedriftens syn, ønske og mål, hva gjelder økonomiske muligheter og generell interesse. Uansett må man gjøre visse undersøkelser og studier før man tar en avgjørelse i form av markedsundersøkelser.

Når nåværende situasjon er kartlagt, kan man gå over og definere et konkret mål bestende av to faktorer: økonomiske mål og markedsføringsmål. Kravene er at målene skal være realistiske, målbare, forenlige og selvfølgelig lønnsomme i form av å tallfeste break-even (når har/hvor lang tid bruker prosjektet på å gå i null) og nåverdien av prosjektet (lønnsomheten). 

En av årsakene til at det er så viktig å fastsette denne informasjonen er strategiutviklingen. Dersom du ikke veit hvor du står, så kan det være vanskelig å finne målet (spesielt dersom alt er mørkt...), og dersom du ikke veit målet, så er det vanskelig å styre skuta på en effektiv og risikfri måte. Strategien kan man se på som veien fra England til Norge i sjøveien. Jo mer informasjon man har, jo lettere er det å tyde kartet og unngå skjær. I tillegg er ofte de dyktigste lederne veldig flinke til å svinge skuta noen få grader for å unngå skjær langt der fremme, på en måte som nesten ingen andre klarer å se. 

I forbindelse med planlegging av mål, er det viktig å foreta en såkalt SWOT-analyse for å kartlegge sstyrker, svakheter, muligheter og trulser (strenght, weakneses, oppertunitys and threats).

Etter målene kommer jo som nevnt strategien, og her er det fire hovedpunkter å følge:
- Segmentering: Dele inn markedet i delmarkeder med samme fellestrekk. (Geografisk, demografisk, psykografisk og atferd).
- Posisjonering: Fremheve fordeler (POP - Points Of Parity) (altså det å fremheve PF sine sterke sider, eks. kvalitet?), særtrekk/unikhet (POD - Points Of Difference) (egenskaper/produkter som ikke andre selskaper i bransjen/markedet har). Altså elementer som gjør at bedriften blir oppfattet på en måte som skiller seg ut i mengden.
- Markedsføringsmiks: Endringer, forbedringer, omorganisering på de 4 p-ene; produkt, pris, plass, promotering.
- Nettverksbygging (fokus på å bygge relasjoner, både i distribusjonsveien, leverandørveien, konkurrenter og andre viktige/avhengige eksterne variabler)

Dersom PF har en plan med å ekspandere til idretts-markedet og/eller hobbymosjonistene så må de endre merket sitt slik at det kan passe inn i de nye segmentene, spørsmålet er hvordan kan PF differensiere/gjøre merket annerledes (bla. skape POD’s og POP's)?
Antallet muligheter for differensiering er varierende fra bransje til bransje, og det er hovedsakelig fem dimensjoner en bedrift kan differensiere sitt markedstilbud ut fra:
Produkt (egenskaper, design, kvalitet)
Service (god service kjennetegner veldig ofte også god kvalitet siden service ofte er en viktig del av et produkt. For PF og nåværende bransje er service av mindre viktig betydning i forhold til produktets egenskaper som kvalitet og smak).
Personale/ansatte (hvem er med på å utvikle produkter, er det f.eks. en verdensberømt forsker med i teamet?
Kanaler (distribusjonsledd: hvem selger? er det eksklusivt utvalgte butikker som selger det, eller får du tak i "dritten" over alt? Et eksempel er Bang&Olufsen som selger Lyd og Bilde av høy kvalitet, og du får deretter heller ikke tak i det på El-kjøp, noe kunden heller ikke forventer)
Image (hvordan fokuserer PF at kunden skal oppfatte dem som? Byggere vs. toppidrettsutøvere?).

Den siste faktoren er kanskje den viktigste for PF sin del i tillegg til kanaler/tilgjengelighet (hvor får man tak i dette?), ettersom de allerede har gode produkter (?) og god smak (?) og servicen er tilfredsstillende (?). Men det ville åpenbart heller ikke ha gjort noe dersom PF gikk til innhenting av en profilert person som markedet har tillitt til (eks. at PF sponser og åpner samarbeid me profiler som Ole Einar Bjørndalen, eller "ansetter" en kjent lege ifra Olympiatoppen i teamet, på samme måte som de hadde Thorvildsen, Haugen, Stellander og Ødegaarden i stallen når de rettet seg mot "bygger"-miljøet).

Her kunne man ytterligere ha ramset opp i det vide og det brede om mulige veier å gå, men i hovedsak er dette en mulige strategier. Krav til strategi er at det skal være rettet mot et stort nok segment, segmentet skal være geografisk tilstrekkelig, det skal være tilgjengelig og det skal være målbart slik at man kan kontrollere og faktisk se resultatet av arbeidet man legger idet.

Etter strategien følger jo en handlingsplan som bestemmer hvem, hva, hvor, når, hvilke, hvordan, osv...

Og tilslutt en kontroll og revurdering.



For de som tror at den generell allmenheten ikke er noe lønnsomt segment å sikte seg inn på, ber jeg ta en ekstra titt på innholdet i nettopp denne bransjen.

La meg ta et nokso ukjent og lovende selskap her til lands som et eksempel:
HERBALIFE er et verdensledende selskap når det gjelder ernæring og velvære med et milliard-konsept (www.herbalife.com). De passerte 3 milliarder dollar i omsetning for over 65 land i 2006, og kurven er svært stigende! Kosthold og det å ta vare på kroppen sin er på lik linje med miljøvennlighet blitt en stor mote og penge-maskin. Herbalife sitt konsept heter nå AKTIV LIVSSTIL, der fokuset er rettet mot generell velvær såvell som toppidrett, hvor man blander kosttilskudd med sunn mat og trim.

Selvom Herbalife ennå er lite i Norge, er de på god vei inn i markedet, og i 2007 var de hovedsponsor av Holmenkoll-stafetten (skal også være det i 2008).



Når Børge Ousland (vår kjære polfarer) drar til Norpolen/Sydpolen, så er det Herbalife-produkter han tar med seg i pulken! I tillegg er Herbalife godt på vei inn i norsk sykkelsport, hvor bla. Team Etto Høydahlen (http://www.teamhoydahl.com/) som er ledende i terrengsykling blir sponset med produkter.



I Finnland, der hvor Ishockey er nasjonalidrett nr. 1, er Herbalife hovedsponsor, og det samme gjelder for LAGalaxy hvor bla. David Becham er frontfigur. Dette er bare litt av lista.



Så som vi kan se har Herbalife hatt stor suksess ved å satse på kombinasjonen mellom toppidrett og allminnelige helse. Er dette noe PF kan rette seg inn på?

Det må også tillegges at Herbalifes tillitt er oppdyrket bla. via teamet deres. På verdensbasis opperere de bla. med professorer som Nobel Medisinprisvinner Louis Ignarro (oppfant Viagra og Nitrix Oxide!) (http://www.ignarro.com/ + http://nobelprize.org/nobel_prizes/medicine/laureates/1998/ignarro-autobio.html) og David Heber (topp-10 professor i USA og sjef ved Herbalifes og UCLA - University Of Los Angeles forskningsavdeling).

Dette er navn som verden oser tillitt til og som Herbalife tjener enormt på å ha i stallen sin. I tillegg har de annsatt en av verdens største lederprofiler til markedsføringssjef: nemlig Michael O. Johnson, tidligere sjef for Walt Disney (i 17 år!). Hans visjon er å bygge opp Herbalife til et like kjent merke som Disney, og at hver husholdning skal ha Herbalife-produkter stående på kjøkkenbenken. (http://64.233.183.104/search?q=cache:9PQcRoY1Qn4J:amazingdiet.com/henewcemiojo.html+Michael+O.+Johnson&hl=no&ct=clnk&cd=2&gl=no)



Konklusjon:

Helse, kosthold og trim er i en ikke-avtagende mote-ekspanderende prosess, og folk vil mer enn gjerne nå målene sine så fort som mulig (genrelt vektreduksjon og velvære), og gjerne med hjelpe av kosttilskudd da vi ellers lever i en travel verden hvor ting skal gå fort og snarveier blir mer og mer akseptert. Kosttilskudd bla. i form av måltidserstattere er fremtidsløsningen for et kjapt, godt, enkelt, billig og sunt måltid. Problemet for bransjen er å komprimere og sende ut riktig informasjons til potensielle kunder om hvordan og hvorfor, på en måte som også vekker tillitt (bla. ved bruk av de riktige profiler og suksesshistorier).

For PF sin del vet jeg ikke hva planen er, men det skal bli spennende å se, og det ser ut som at idrett er deres nye fokus-segment.



Ha en god natt!


Det er ikke ofte man ser ansoff matrisen her på Treningsforum.no. Når jeg leste innleget ditt så er det nesten og slå opp i markedføringsboka til Kothler. Du har jo med det meste som er relevant i denne sammenheng, Porter med de 5 P, POP, SWOT, osv. Megt godt innlegg. Tipper du har studert markedsføring Smiley
Min sponsor

Konkurrerende utøver i Kroppsbygging.
Intervju

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #82 : 20. februar 2008, 15:55 »
Det må være TFs mest gjennomarbeide innlegg noensinne.  Honnør fra meg.

Eventuelt copy/paste fra Herbalife siten  Tongue Har vært distributør sjøl...  Afro
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #83 : 20. februar 2008, 15:58 »

Det er ikke ofte man ser ansoff matrisen her på Treningsforum.no. Når jeg leste innleget ditt så er det nesten og slå opp i markedføringsboka til Kothler. Du har jo med det meste som er relevant i denne sammenheng, Porter med de 5 P, POP, SWOT, osv. Megt godt innlegg. Tipper du har studert markedsføring Smiley

Når jeg gikk på BI gikk det mest i nonsense matrisen. Men SWOT analyse er det faktisk noen stakkarer på jobben som har forsøkt for noen prosjekter. Stakkars jævler.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Eirik-kaaby

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 073
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 073

Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #84 : 20. februar 2008, 16:00 »
Vi har også en del nonsense matriser den dag i dag, ser ikke ut som man blir kvitt dem med det første Wink
Min sponsor

Konkurrerende utøver i Kroppsbygging.
Intervju

Utlogget ej

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 139
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 139

Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #85 : 20. februar 2008, 16:40 »
Artig vri på "Har mistet jobben"- sladder!  Grin
Samtidig en helt grei måte å søke nye jobber/sponsor på, det er et fritt land! Smiley

Men... Det er ingenting som er 110%. Enten er noe 100% riktig, eller så er det IKKE 100% riktig. Wink
Og jeg tror det er mange spørsmål innen trening og kost disse ikke svarer bedre på enn andre. Men at de er ressurser, og har gjort utrolig bra prestasjoner, ingen tvil!! Smiley



soje, Egil og evt andre: Kort innpå for å melde at vi IKKE har behov for disse. Og for å ønske både dem og pf lykke til. Er imponert over alle som får en masse folk til å kjøpe ordinære varer til overpris. Enten det er i helsekostsjapper, på treningsstudio eller på nettet.

Men vi fortsetter altså med vår gamle, fastlagte strategi. Og er happy med det. Så får andre vingle seg frem mot sine mål Wink

Mvh Jan Myhre
Salgsselskapet E&J as / ej-shop.no
Jeg er ikke kjent for å være en "rævslikker". Den jobben gjør mange andre så mye bedre Wink

Utlogget aktiviteten

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 488
  • Honnør: 1123
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 488

Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #86 : 20. februar 2008, 16:48 »
soje, Egil og evt andre: Kort innpå for å melde at vi IKKE har behov for disse. Og for å ønske både dem og pf lykke til. Er imponert over alle som får en masse folk til å kjøpe ordinære varer til overpris. Enten det er i helsekostsjapper, på treningsstudio eller på nettet.

Men vi fortsetter altså med vår gamle, fastlagte strategi. Og er happy med det. Så får andre vingle seg frem mot sine mål Wink

Mvh Jan Myhre
Salgsselskapet E&J as / ej-shop.no
PF vingler vel ikke sjøl om de endrer profil og satsningsområde?  Har de gjort det tidligere også?
Å hakke på konkurenter er verdens dårligste salgstriks spør du meg...
”Inte visste vel jag at dagarna som kom och gikk var sjølva livet”

Utlogget Eirik-kaaby

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 073
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 073

Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #87 : 20. februar 2008, 16:59 »
soje, Egil og evt andre: Kort innpå for å melde at vi IKKE har behov for disse. Og for å ønske både dem og pf lykke til. Er imponert over alle som får en masse folk til å kjøpe ordinære varer til overpris. Enten det er i helsekostsjapper, på treningsstudio eller på nettet.

Men vi fortsetter altså med vår gamle, fastlagte strategi. Og er happy med det. Så får andre vingle seg frem mot sine mål Wink

Mvh Jan Myhre
Salgsselskapet E&J as / ej-shop.no

Vi kan vel ikke samenlikne Ej shop med PF. Dere hadde Driftsinntekter på 1 950 000kr i 2006 mens PF hadde på 38 109 000kr Fortsett med strategien deres :Smiley Dere er en knøtt og samenlikne, selv om PF har holdt på lengere så har dere MANGE år før dere er de er i dag. Personlig tør jeg vedde ukelønna min på at dere aldri når opp dit PF er i dag.

Litt kanskje for at du skyter deg selv i foten med og rakke ned på andre..
Du framstår utrolig umoden og som en dårlig frontfigur for selskapet..

Lykke til i framtiden med strategien din!  Grin
Min sponsor

Konkurrerende utøver i Kroppsbygging.
Intervju

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #88 : 20. februar 2008, 17:09 »
Når jeg gikk på BI gikk det mest i nonsense matrisen. Men SWOT analyse er det faktisk noen stakkarer på jobben som har forsøkt for noen prosjekter. Stakkars jævler.

SWOT analyse er ikke egentlig en analyse. Det er bare et verktøy man bruker for å oppsummere.
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget Eirik-kaaby

  • Fast besvarer
  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 073
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 073

Sv: Over 500 kg muskelmasse søker nye utfordringer
« #89 : 20. februar 2008, 17:11 »
SWOT analyse er ikke egentlig en analyse. Det er bare et verktøy man bruker for å oppsummere.

WRONG!
Min sponsor

Konkurrerende utøver i Kroppsbygging.
Intervju

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!