Skrevet av Emne: Chins - Hvordan?  (Lest 6704 ganger)

dodraugen2k

  • Gjest
Sv: Chins - Hvordan?
« #15 : 24. februar 2008, 17:11 »
Anngående artikkelen esbond linker til ... skal jeg ta anbefalingen av chin-ups fremfor pull-ups som god fisk? For de av oss som ikke følger så godt med på diskusjoner rundt øvelser og utførelse er det ofte vanskelig å vite hva man skal tro på. Har aldri før blitt anbefalt varianten hvor håndflaten er vendt mot kroppen, og føler selv at denne voldtar skulderen min (selv om dette kan ligge i utførelsen min ...).

Utlogget Missy-

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 562
  • Honnør: 646
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 562

Sv: Chins - Hvordan?
« #16 : 24. februar 2008, 17:24 »
He, he - ikke uventet at apparatet møter motstand her inne Wink Men hvis det kan hjelpe meg til å ta noen ordentlige en gang så har det kanskje noe for seg (bare så det er sagt trener jeg uten apparater).  Hvorfor er det en kunstig bevegelse?
Dette lurer jeg også på. Hvordan blir det en kunstig bevegelse? Jeg trener med den chins maskinen med hjelp helt til jeg klarer å ta en uten hjelp. Føles ikke kunstig for meg i allefall. Men hvis det er bevist at denne maskinen er bare BS har det vært greit med dokumentasjon. Vil ikke kaste bort tid på bare tull heller  Smiley

Celdiir

  • Gjest
Sv: Chins - Hvordan?
« #17 : 24. februar 2008, 17:33 »
En av grunnene til av pull/chin-ups er en såpass solid ryggøvelse over den tilsynelatende identiske nedtrekken er at man må stabilisere kroppen mens man drar seg oppover. Dette krever mye mer utav ryggmusklaturen enn å bare stabilisere stanga.

Når du tar pull/chin-ups i at apparat som gir deg assistanse så hviler jo beina dine på en plattform, og øvelsen krever ikke like mye stabilisering av rygg-, skulder og kjernemusklatur.
Man kan derfor oppleve å klare å trekke sin egen kroppsvekt i nedtrekk 8 ganger, eller klare 10 repetisjoner i pull-ups med 5 kgs assistanse, for så å ikke klare mer enn 2-3 pull-ups med kroppsvekt.

Øvelsene er tilsynelatende like, men pga denne store forskjellen vil likevel ikke overførbarheten være optimal. Et bedre alternativ for å bli god i pull-ups eller chin-ups er å faktisk trene den øvelsen. Velg det grepet du er sterkest i, bruk treningsstrikk eller treningspartner for å gi nødvendig assistanse underveis. Da får du spesifitet i treningen din. Man kan også trene med negativer i perioder. Still deg på en benk, ta tak i stanga med det grepet du er sterkest i, senk deg rolig ned og gjenta et par ganger, over et par sett.

http://www.youtube.com/watch?v=rmLa2czq49Y

Utlogget Mihoe

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 015
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 015

  • Trener NRLO4W
Sv: Chins - Hvordan?
« #18 : 24. februar 2008, 20:32 »
Takk for gode råd Celdiir Smiley

Hva slags strikk er det de bruker på de video'ene? Ser ut som sånne vanlige treningsstrikker? 
Har som mål engang å ta hele 5 chins uten hjelpemidler Cheesy (Har aldri prøvd- rekker ikke opp)

"When I hear women expressing a fear of weight lifting, what I am really hearing is a fear of being powerful. The social ideal tells women to be hungry, manageable, childlike, not demanding space." Krista Scott-Dixon, aka Mistress Krista.

Treningslogg

Celdiir

  • Gjest
Sv: Chins - Hvordan?
« #19 : 24. februar 2008, 20:41 »
Takk for gode råd Celdiir Smiley

Hva slags strikk er det de bruker på de video'ene? Ser ut som sånne vanlige treningsstrikker? 

Det er akkurat det det er. Smiley
Koster vel rundt 60-70 kr for slike strikk på vanlige sportsbutikker.
Kan være greit å kjøpe inn et sterkt og et medium strikk, så har man litt å velge mellom.

Utlogget Mihoe

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 015
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 015

  • Trener NRLO4W
Sv: Chins - Hvordan?
« #20 : 24. februar 2008, 20:42 »
Det er akkurat det det er. Smiley
Koster vel rundt 60-70 kr for slike strikk på vanlige sportsbutikker.
Kan være greit å kjøpe inn et sterkt og et medium strikk, så har man litt å velge mellom.

He he -og det hjelper virkelig? Hadde jeg aldri gjettet  Grin
Har som mål engang å ta hele 5 chins uten hjelpemidler Cheesy (Har aldri prøvd- rekker ikke opp)

"When I hear women expressing a fear of weight lifting, what I am really hearing is a fear of being powerful. The social ideal tells women to be hungry, manageable, childlike, not demanding space." Krista Scott-Dixon, aka Mistress Krista.

Treningslogg

Celdiir

  • Gjest
Sv: Chins - Hvordan?
« #21 : 24. februar 2008, 21:07 »
Jada, strikkene hjelper de og jo sterke de er, jo mer hjelper de.
Når strikkene er stramme vil de hjelpe mer enn når de er slakke, så derfor vil belastningskurven bli litt spesiell. Spesielt hvis du bretter strikkene for å få dobbel motstand. De vil hjelpe deg mer i bunnen av løftet, enn i toppen.

En artig variant jeg tok på treninga for litt siden var å henge masse vektskiver rundt livet i tillegg til å bruke strikk. Noen tenkte garantert at dette var teit og "juks", men på denne måten fikk jeg en lett start i øvelsen, samtidig som jeg virkelig fikk overbelastet de siste 10 cm av øvelsen som også er de tyngste å utføre.

Det kan selvfølgelig være greit å trene litt nedtrekk/pull-ups-apparat og roing i tillegg for å styrke musklaturen gjennom hele bevegelsesbanen, men pull-ups med strikk- eller partnerassistanse vil være mer spesifikk enn maskiner.

Strikk brukes faktisk av en del som trener og under flere øvelser. Sjekk ut den er:
http://www.youtube.com/watch?v=oRq4H4bPqWs

Edit: Fatter ikke at jeg glemte rack-chins: http://www.youtube.com/watch?v=_X0MgSv3nrc
Det er en kjempeflott lats-øvelse og blant mine favoritter. Prøv denne før du går til innkjøp av strikk, eller kjør den samtidig som du trener pull-ups med strikk.

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Chins - Hvordan?
« #22 : 24. februar 2008, 21:31 »
For meg er det postene til Celdiir som gir mest mening. For å bli rå på Chins så er man nødt til å faktisk gjøre Chins. Og jeg har ikke tro på noen "enkel" løsning.

Det som funket for meg var å kjøre nedtrekk. 3-4 sett i uka. Og kjørte tungt. Da kommer styrken.

Etterhvert klarte jeg 1 chins, men selvom om jeg klarte bare 1 så gjorde jeg den hver uke sammen med nedtrekka. Etterhvert ble det 2, så 3 osv. Etter noen år så kjørte jeg 10-12 stk lett og måtte begynne å henge vekter mellom bena for å holde meg på fornuftig rep-range.

Men per i dag igjen, klarer jeg ikke 1 gang Wink Idiotisk med treningsfri 1.5 år. Sad

Men Lykke til Mihoe. Vips, så tar du mange reps lett, bare prøv hardt og ta tiden til hjelp, det kommer seg. Smiley

Utlogget Mihoe

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 015
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 015

  • Trener NRLO4W
Sv: Chins - Hvordan?
« #23 : 24. februar 2008, 21:48 »

En artig variant jeg tok på treninga for litt siden var å henge masse vektskiver rundt livet i tillegg til å bruke strikk. Noen tenkte garantert at dette var teit og "juks", men på denne måten fikk jeg en lett start i øvelsen, samtidig som jeg virkelig fikk overbelastet de siste 10 cm av øvelsen som også er de tyngste å utføre.

Det kan selvfølgelig være greit å trene litt nedtrekk/pull-ups-apparat og roing i tillegg for å styrke musklaturen gjennom hele bevegelsesbanen, men pull-ups med strikk- eller partnerassistanse vil være mer spesifikk enn maskiner.

Strikk brukes faktisk av en del som trener og under flere øvelser. Sjekk ut den er:
http://www.youtube.com/watch?v=oRq4H4bPqWs

Edit: Fatter ikke at jeg glemte rack-chins: http://www.youtube.com/watch?v=_X0MgSv3nrc
Det er en kjempeflott lats-øvelse!

He, he - jeg hadde garantert tenkt at det var "jævlig som han karen der styrer" hadde jeg sett deg gjøre det der.

Tror jeg begynner med rack-chins. Tror de kan funke på knebøystativet. Deretter skal jeg gå til innkjøp av strikk Cheesy

For å bli rå på Chins så er man nødt til å faktisk gjøre Chins. Og jeg har ikke tro på noen "enkel" løsning.

Men Lykke til Mihoe. Vips, så tar du mange reps lett, bare prøv hardt og ta tiden til hjelp, det kommer seg. Smiley

Takk for det Soane! Jeg mistenker at jeg vil føle meg som GI-Jane den dagen jeg klarer å ta mer enn en!
Har som mål engang å ta hele 5 chins uten hjelpemidler Cheesy (Har aldri prøvd- rekker ikke opp)

"When I hear women expressing a fear of weight lifting, what I am really hearing is a fear of being powerful. The social ideal tells women to be hungry, manageable, childlike, not demanding space." Krista Scott-Dixon, aka Mistress Krista.

Treningslogg

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Chins - Hvordan?
« #24 : 24. februar 2008, 21:53 »


Takk for det Soane! Jeg mistenker at jeg vil føle meg som GI-Jane den dagen jeg klarer å ta mer enn en!

Med den innstillinga du har til å få til chins, I think you will make GI Jane cry like a sissy girl Wink

PS: Rack-chins virker som en god løsning. Jeg prøvde det aldri selv, men skulle kanskje ønske jeg tok den veien i stedet.

Celdiir

  • Gjest
Sv: Chins - Hvordan?
« #25 : 24. februar 2008, 21:58 »
He, he - jeg hadde garantert tenkt at det var "jævlig som han karen der styrer" hadde jeg sett deg gjøre det der.

Tror jeg begynner med rack-chins. Tror de kan funke på knebøystativet. Deretter skal jeg gå til innkjøp av strikk Cheesy

Hehe, ja det er nok vanlig at folk tenker slikt. Men jeg bryr meg ikke om hva folk tenker. Da er det ikke mye man får trent. Smiley

Vær så snill, ikke kjør rack-chins i knebøystativet hvis studioet ditt bare har ett. Det er ikke like ille som curl i knebøystativet, men fortsatt ganske ille. Wink
Bruk smith-maskinen hvis studioet ditt har det i stedet (hvis ikke er knebøystativet ok).
Sørg for at rumpa alltid er lavere enn beina, så er du good to go! Det må nok litt prøving og feiling med å stille inn benkhøyden som beina hviler på og stanghøyden. Smiley

Utlogget chinsboy

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 36
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 36

Sv: Chins - Hvordan?
« #26 : 24. februar 2008, 22:16 »
Hvorfor vil du prøve alle mulige c-momenter før du har prøvd chins? Det kan jo hende du klarer det. Prøv, så får vi høre hvordan det gikk. Må da være mulig å skaffe til veie en krakk på det stedet du trener. Er du tung forresten?

Utlogget Mihoe

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 015
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 015

  • Trener NRLO4W
Sv: Chins - Hvordan?
« #27 : 24. februar 2008, 23:02 »
Med den innstillinga du har til å få til chins, I think you will make GI Jane cry like a sissy girl Wink


Ha ha - tro kan flytte fjell og når jeg får det til skal jeg knurre "suck my dick" til de der fjortisene som ligger og kulern på benkpressa.

Hehe, ja det er nok vanlig at folk tenker slikt. Men jeg bryr meg ikke om hva folk tenker. Da er det ikke mye man får trent. Smiley

Vær så snill, ikke kjør rack-chins i knebøystativet hvis studioet ditt bare har ett. Det er ikke like ille som curl i knebøystativet, men fortsatt ganske ille. Wink
Bruk smith-maskinen hvis studioet ditt har det i stedet (hvis ikke er knebøystativet ok).
Sørg for at rumpa alltid er lavere enn beina, så er du good to go! Det må nok litt prøving og feiling med å stille inn benkhøyden som beina hviler på og stanghøyden. Smiley

Det er to knebøystativer og de er faktisk utstyrt med chins-pullup "håndtak" - og det er ikke så mye kø på de stativene der jeg trener...så jeg tror det går bra jeg!

Hvorfor vil du prøve alle mulige c-momenter før du har prøvd chins? Det kan jo hende du klarer det. Prøv, så får vi høre hvordan det gikk. Må da være mulig å skaffe til veie en krakk på det stedet du trener. Er du tung forresten?

Er ikke så tung, dvs jeg skal ned i vekt så jeg er mer enn tung nok Wink, men regner med at vekta vil bli min "chins-venn" etterhvert . Har hørt av klatrere at jeg burde begynne med det siden jeg er såpass lett og derfor vil ha lettere for å heise meg opp, så regner med at samme prinsippet gjelder for chins? Krakk er litt pinlig å gå rundt med eller? He, he...spesielt når jeg ikke klarer annet enn å henge og dingle som en apekatt når jeg først kommer opp  biggrin
Har som mål engang å ta hele 5 chins uten hjelpemidler Cheesy (Har aldri prøvd- rekker ikke opp)

"When I hear women expressing a fear of weight lifting, what I am really hearing is a fear of being powerful. The social ideal tells women to be hungry, manageable, childlike, not demanding space." Krista Scott-Dixon, aka Mistress Krista.

Treningslogg

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Sv: Chins - Hvordan?
« #28 : 24. februar 2008, 23:44 »

Det er to knebøystativer og de er faktisk utstyrt med chins-pullup "håndtak" - og det er ikke så mye kø på de stativene der jeg trener...så jeg tror det går bra jeg!



Om det ikke går bra så spiller jo ikke det noen rolle, du tar den glosa her:  rofl

skal jeg knurre "suck my dick" til de der fjortisene

Utlogget Mihoe

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 015
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 015

  • Trener NRLO4W
Sv: Chins - Hvordan?
« #29 : 24. februar 2008, 23:49 »
Soane: Ha ha - det tror jeg ikke jeg tør! Da får jeg sikkert bank! Selv om de er fjortiser er de endel større enn meg og tar meg lett!
Har som mål engang å ta hele 5 chins uten hjelpemidler Cheesy (Har aldri prøvd- rekker ikke opp)

"When I hear women expressing a fear of weight lifting, what I am really hearing is a fear of being powerful. The social ideal tells women to be hungry, manageable, childlike, not demanding space." Krista Scott-Dixon, aka Mistress Krista.

Treningslogg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!