Skrevet av Emne: Treningsvolum den avgjørende faktoren for muskeltilvekst?  (Lest 4605 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Intensitet, hviletid og teknikk er underordnet treningsvolum med tanke på testosteron/kortisol-utskillelse:


"This aim of this study was to examine the free hormone (in saliva) responses to squat workouts performed by recreationally weight-trained males, using either a power (8 sets of 6 reps, 45% 1 repetition maximum [1RM], 3-minute rest periods, ballistic movements), hypertrophy (10 sets of 10 reps, 75% 1RM, 2-minute rest periods, controlled movements), or maximal strength scheme (6 sets of 4 reps, 88% 1RM, 4-minute rest periods, explosive intent). To determine the relative importance of the different training variables, these schemes were equated by workout duration with the power and strength schemes also equated by load volume. Salivary testosterone (T) and cortisol (C) both increased following the hypertrophy scheme (P < 0.05), with little to no hormonal change across the power and maximal strength schemes (P > 0.05). In general, the postexercise T and C responses to the hypertrophy scheme exceeded the other two schemes (P < 0.05). The greater volume of load lifted in the hypertrophy protocol over the same workout duration may explain the endocrine differences observed. The similar T and C responses to the power and maximal strength schemes (of equal volume) support such a view and suggest that differences in load intensity, rest periods, and technique are secondary to volume. Because the acute hormonal responses to resistance exercise contribute to protein metabolism, then load volume may be the most important workout variable activating the endocrine system and stimulating muscle growth."

The salivary testosterone and cortisol response to three loading schemes; Crewther B, Cronin J, Keogh J, Cook C; J Strength Cond Res. 2008 Jan;22(1):250-5.


Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Mm, fin studie. Det er vell dette mange har ment lenge. Volum is king.
Passion trumps fucking everything!

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Mm, fin studie. Det er vell dette mange har ment lenge. Volum is king.

Imidlertid har de her kun sett på akutt effekt. Høyere volum på hver trening vil vel også gi økt risiko for overtrening, med lavere hormonrespons over tid som følge.

Så etter en økt med høyvolum så bør man spytte oppi proteinshaken sin for å få testosterontilskudd?

Hehe.. Ja, eller i noen annens. 


Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Interessant studie, men hvilket belegg har de for å hevde at økt proteinmetabolisme pga akutt (og kortvarig?) hormonrespons stimulerer muskelvekst? Hvor lenge varer den økte proteinmetabolismen? Kortisol øker vel også? Hvor mye har den å si? Hvordan er hormonresponsen over f.eks en 24 timers periode med disse forskjellige protokollene? Kan en kortvarig økt hormonrespons etterfølges av en lavere hormonrespons? (lavere enn det den ville ha vært hvis den ikke først økte).
etc etc etc...

Because the acute hormonal responses to resistance exercise contribute to protein metabolism, then load volume may be the most important workout variable activating the endocrine system and stimulating muscle growth."
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Er det ikke dette Bompa har hevdet i en del år da?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

Jeg er generellt veldig skeptisk til å trekke ut generelle sluttninger fra forskning som kun undersøker en faktor i ett komplekst system. Ønsker man å finne ut hvilken faktor som påvirker hypertrofi i størst grad, så må man faktsisk måle akkurat dette : )

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Jeg er generellt veldig skeptisk til å trekke ut generelle sluttninger fra forskning som kun undersøker en faktor i ett komplekst syste,.

Spør du meg, er det, dessverre, stort sett slik det meste av populistisk forskning i forhold til kropp og helse foregår. Man klarer å finne variable som, i større eller mindre grad samvarierer, og slutter derfor at det er en sammenheng. Som matematiker har jeg bare en kommentar til slikt : skummelt.

Bompa for sin del mener vel at den viktigste faktoren til hypertrofi er failure-trening om jeg ikke husker feil? Hvor godt belegg han har for dette, vet jeg dog ikke.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!