Skrevet av Emne: Nynorsk/bokmål  (Lest 6750 ganger)

Utlogget manyac

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 91

Nynorsk/bokmål
« : 09. mars 2008, 20:49 »
i morgen skal jeg skrive om "nynorskens possisjon i norge i dag". Kan ikke tenke meg til en god grunn til at vi skal ha nynorsk. Er det noen nynorsk forkjempere på forumet her så kom med grunner til at vi trenger nynorsk.

dodraugen2k

  • Gjest
Sv: Nynorsk/bokmål
« #1 : 09. mars 2008, 21:31 »
Er det noen bokmålsforkjempere som kan argumentere for at vi trenger norsk i det hele tatt? Isåfall vedder jeg på at du vil finne de samme argumentene som nynorskforkjemperen setter sin lit til. Kulturarv, kulturarv, kulturarv. Personlig synes jeg sidemål er bortkastet som obligatorisk skolefag. Hadde man brukt timene som går til dette på for eksempel hovedmålsopplæring kunne man kanskje hatt elever som mestret hovedmålet, iallfall dets mest grunnleggende elementer. Allikevel, man kommer ingen vei med denne typen synsing, "kulturarv" veier visst langt mer, uansett.

Og om man skal være litt objektiv: nynorsk er et langt rikere språk en bokmål.

Utlogget bjarnebanan

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 648
  • Honnør: 36
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 648

Sv: Nynorsk/bokmål
« #2 : 09. mars 2008, 21:32 »
Hvis du ikke ser noen grunn til det, så må vel det væra grunnlaget for din drøfting av nynorskens posisjon i Norge idag.

Ellers så kan det være viktig å bevare hele det norske språk, ikke den dansk-norsk-engelske blandinga som de fleste snakker idag.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Nynorsk/bokmål
« #3 : 09. mars 2008, 21:35 »
hvis EN UNGDOM og EN VOKSEN (20 år aldresforskjell) fra hvert tettsted i norge skriver en A4 side sp likt som mulig sin muntlige dialekt, så vil de fleste av disse ligne ENORMT mye mer på Nynorsk enn på Bokmål.

Utlogget Marthe

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 840
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 840

Sv: Nynorsk/bokmål
« #4 : 09. mars 2008, 21:42 »
Nynorsk er digg Wink Mye morsommere å skrive en nynorsk saktekst vs en bokmål saktekst biggrin
Fræna Atletklubb

Retard strength

Utlogget Diesel

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 321
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 321

Sv: Nynorsk/bokmål
« #5 : 09. mars 2008, 21:51 »
Eg meinar at du burde skrive om kor hærleg Ivar Aasen var, og alt det hjartelege han har gjort for landet Noreg. Ein person som har laga meir rabalder og verdsvevdebattar skal du leita lengje etter.

Utlogget ¤MadAss¤

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 216
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 489

  • Kappe det som kappes kan....
Sv: Nynorsk/bokmål
« #6 : 09. mars 2008, 21:57 »
i morgen skal jeg skrive om "nynorskens possisjon i norge i dag". Kan ikke tenke meg til en god grunn til at vi skal ha nynorsk. Er det noen nynorsk forkjempere på forumet her så kom med grunner til at vi trenger nynorsk.

Hadde du hatt nynorsk fra du gikk i førsteklasse tror jeg neppe du hadde tenkt så mye på det. Som nevnt ovenfor er det vel et fåtall i norge som prater bokmål. De dialektene vi har her i landet slekter vel mere til nynorsk en bokmål. Ta det som læring, det beriker språket ditt og hvem vet, kanskje du lærer noe......
Blir ikke Norges sterkeste mann -90kg 2012

Utlogget Mr T76

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 554
  • Honnør: 166
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 554

Sv: Nynorsk/bokmål
« #7 : 09. mars 2008, 22:02 »
Og hugs at ordet "anbehetelse" ikkje eksisterer på nynorsk. Nynorske ord starter ikkje/sjelden på an- og be- eller ender på -het, og -else.

Lukke til!


Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Nynorsk/bokmål
« #8 : 10. mars 2008, 10:05 »
Nynorsk eller bokmål er i grunn lite poeng å diskutere. Spørsmålet er jo hvorfor man skal ha 2 forskjellige skriftspråk i et så lite land som Norge.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget G.G

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 87
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 87

Sv: Nynorsk/bokmål
« #9 : 10. mars 2008, 12:12 »
Er det ikke 3 skriftspråk da? Eller er ikke samisk et offisielt skriftspråk?

Jeg mener at det er unødvendig å skulle lære å skrive nynorsk i skolen. Å lære om historien og teorien rundt derimot, mener jeg er kjempeviktig. Det handler tross alt om kulturhistorie.
Self preservation is masturbation

Bildeprofil

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Nynorsk/bokmål
« #10 : 10. mars 2008, 14:02 »
Å lære barn nynorsk på skolen er å kaste bort tida dems.

Ivar Aasen kan brenne i helvete for det han har gjort. Eneste bra som kommer fra nynorsken er at vi har en del folk vi kan mobbe og henge ut/parodiere i media.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Nynorsk/bokmål
« #11 : 10. mars 2008, 14:03 »
Nynorsk eller bokmål er i grunn lite poeng å diskutere. Spørsmålet er jo hvorfor man skal ha 2 forskjellige skriftspråk i et så lite land som Norge.

Dønn enig.

Det burde vært bot for å bedrive nynorsk, selv privat hjemme.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Nynorsk/bokmål
« #12 : 10. mars 2008, 14:08 »
Dønn enig.

Det burde vært bot for å bedrive nynorsk, selv privat hjemme.

Hvorfor betyr det at en skal velge ett skriftspråk at man må velge bort nynorsk?






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Nynorsk/bokmål
« #13 : 10. mars 2008, 14:09 »
Fordi det er minst. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Nynorsk/bokmål
« #14 : 10. mars 2008, 14:17 »
Det tror jeg ca 800 000 innbyggere oppetter norskekysten er uenige med deg i. Tongue Men når det gjelder det statlige osv så er vel bokmål mest brukt ja.






Svak, bitter og dopingfri



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!