Skrevet av Emne: Nynorsk/bokmål  (Lest 6749 ganger)

dodraugen2k

  • Gjest
Sv: Nynorsk/bokmål
« #15 : 10. mars 2008, 14:18 »
UAC: Gi meg da en eneste grunn til at man i det hele tatt skal beholde andre språk enn de aller, aller største. Om man er for å fjerne nynorsk, slik Fleksnes gir uttrykk  for og du senere støtter (selv om jeg ikke helt forstår hva han legger i "bedrive"), betyr det at de som har dette som hovedmål skal måtte slutte å skrive det. Det er noe ganske annet enn å være motstander av sidemålsopplæring og statlig mediekvotering av språket.

Vil du også argumentere for at vi alle bør gå over til Engelsk eller Mandarin? Hadde jo gjort kommunikasjonen internasjonalt enda enklere ...

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Nynorsk/bokmål
« #16 : 10. mars 2008, 14:28 »
Å bedrive det er å skrive på nynorsk, snakke om nynorsk i positive ordelag, prøve å påvirke andre til å bedrive nynorsk, lære bort nynorsk, se på programmer som er tekstet på nynorsk og alt annet relatert til nynorsk som ikke direkte går ut på å krige mot eller ødelegge nynorsken.

Folk får skravle i vei på de dialektene de vil, men skrive skikkelig slik de aller fleste av oss klarer å gjøre. Hva omlag 800.000 bønder langs kysten mener om dette tar vi andre rennafart og driter i.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Nynorsk/bokmål
« #17 : 10. mars 2008, 14:29 »
Det som er snålt er at et lite land som Norge har mange dialekter og 3 (strengt tatt 4) skriftspråk. Russland som det kjempelandet det er har knapt nok dialektforskjeller - og det er ikke pålagt dette. En kan spørre seg om hvorfor, men det er et velkjent fenomen at jo mindre land, jo flere dialekter. 

Og jeg er enig jeg, språkene vil forenes med tiden - det er jo det som allerede skjer. Følgelig ser jeg ingen grunn til å tviholde på det språkmangfoldet som finnes da det tydeligvis ikke passer med resten av verdensutviklingen. Om det er riktig eller ikke er en diskusjon i seg selv, men språk er tross alt en materie som er forholdsvis rask å forandre.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Nynorsk/bokmål
« #18 : 10. mars 2008, 14:30 »
Er da en kraftig forskjell på å ha ett skriftspråk i lille Norge, enn å prøve å omvelte hundrevis av land til å snakke/skrive mandarin eller engelsk.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Nynorsk/bokmål
« #19 : 10. mars 2008, 14:31 »
Stor forskjell Flesknes, men hvor mange språk trenger man å kunne for å komme seg verden rundt?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Nynorsk/bokmål
« #20 : 10. mars 2008, 14:33 »
Stor forskjell Flesknes, men hvor mange språk trenger man å kunne for å komme seg verden rundt?

Man trenger en bøs båt eller en del flybilletter. Språket har ikke en pøkk å si.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Nynorsk/bokmål
« #21 : 10. mars 2008, 14:34 »
biggrin
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Nynorsk/bokmål
« #22 : 10. mars 2008, 14:37 »
Man kommer seg oppover norske kysten med nynorsk åpenbart.

Så får vi ta det derfra.

Helvetes møkkaspråk.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget manyac

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 91

Sv: Nynorsk/bokmål
« #23 : 10. mars 2008, 16:01 »
eg vet ikkje om nogen eg kjenne så lige nynorsk. Heilt enig med fleksnes Cheesy Drittspråk!! hvorfor gidder folk å bry seg om kulturarv og "mister vi språket mister vi vår identitet" WTF. Hvorfor bryr folk seg om engelske ord kommer inn i det norske språket??? Språk er til for å kommunisere med, og dermed trenger man ikke nynorsk siden alle normenn forstår bokmål og kan kommunusere med det. Man lager ikke skriftspråk av alle dialektene, så hvorfor ha en dialekt som skriftspråk?? Glad det ikke bare er meg som er irritert...!!!

Utlogget Diesel

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 321
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 321

Sv: Nynorsk/bokmål
« #24 : 10. mars 2008, 17:16 »
For å drage eit klassisk argument, so er ikkje bokmål "norskt" engong, men ei meir moderne og tydeleg utgave av dansk.
Eg meinar at nynorsken er vel så viktig for Noreg som bokmål. Om ungar frå ung alder av berre fekk nynorskundervsning, hadde det vorte mykje meir allment godtatt. No har bokmåls-talande ungar nynorsk berre på ungdomsskule og vidaregåande, og då er dei i ein slik alder at det er kult å hate ting dei ikkje likar, istadenfor å prøve å lære det.

Men det er nok betre å halde på begge skriftmåla, so slepp vi noko oppstandelse. Dei vert jo berre likare og likare for kvart år som går, så innan 50 år so er det nok eit språk, som heiter nybokmål eller noko slikt Wink

Utlogget Toggen

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 480
  • Honnør: 59
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 480

Sv: Nynorsk/bokmål
« #25 : 10. mars 2008, 17:34 »
At det går an å være så latterlig forbanna på at man må lære nynorsk, er for meg totalt uforståelig. Stort sett var det bare de idiotene som knapt klarte å lese og skrive bokmål som ropte høyest, så det kan vel fort vekk ha en sammenheng. Det er kanskje ikke så jævla spennende, men det er ikke norskfaget i seg selv uansett. Å lære nynorsk er kun en berikelse for selvsentrerte østlendinger. Det beriker språket og gjør oss enda bedre i bokmål.

eg vet ikkje om nogen eg kjenne så lige nynorsk. Heilt enig med fleksnes Cheesy Drittspråk!! hvorfor gidder folk å bry seg om kulturarv og "mister vi språket mister vi vår identitet" WTF. Hvorfor bryr folk seg om engelske ord kommer inn i det norske språket??? Språk er til for å kommunisere med, og dermed trenger man ikke nynorsk siden alle normenn forstår bokmål og kan kommunusere med det. Man lager ikke skriftspråk av alle dialektene, så hvorfor ha en dialekt som skriftspråk?? Glad det ikke bare er meg som er irritert...!!!

- Jeg vet ikke om en eneste en som synes stavangerdialekt er noe fint.
- Nuff said.
- Du har jo tydeligvis laget et skriftspråk av den dialekta du har fått utlevert
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.

AC/DC - Rock 'n Roll Train

Treningsdagboka mi

Utlogget Diesel

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 321
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 321


Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: Nynorsk/bokmål
« #27 : 10. mars 2008, 22:27 »
Nynorsk eller bokmål er i grunn lite poeng å diskutere. Spørsmålet er jo hvorfor man skal ha 2 forskjellige skriftspråk i et så lite land som Norge.
Må kanskje også nevnes at samisk snart skal bli nok et unyttig språk i grunnskolen (rett meg om jeg tar feil). Altaopprøret ga vel politikerne dårlig samvete.. Tongue
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

dodraugen2k

  • Gjest
Sv: Nynorsk/bokmål
« #28 : 10. mars 2008, 23:33 »
Folk får skravle i vei på de dialektene de vil, men skrive skikkelig slik de aller fleste av oss klarer å gjøre.

Dersom du i det hele tatt har evnen til å forme setninger på bokmål bør du, med ørlite godvilje, kunne forstå det meste som skrives på nynorsk. La språket dø i fred. Ingen grunn til å ha det som tvunget fag for elever som ikke har det som hovedspråk, men heller ingen grunn til å ta en Adolf og se på utryddelsesprosessen som ens livsoppgave.

Funfact: Jeg ble trukket en karakter på nynoskeksamen fordi jeg trakk inn darwinisme. Der kulturarv-mantraet holdes nærmest hjertet skal man vokte seg ...

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Nynorsk/bokmål
« #29 : 11. mars 2008, 09:52 »
Jeg forstår det helt fint jeg, og hadde faktisk gode nynorsk karakterer.

Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!