Skrevet av Emne: Markløft og knebøy er bedre core øvelser enn tull med ball.  (Lest 8439 ganger)

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Sitat
Trunk muscle activity during stability ball and free weight exercises.
Nuzzo JL, McCaulley GO, Cormie P, Cavill MJ, McBride JM.

Neuromuscular Laboratory, Department of Health, Leisure & Exercise Science, Appalachian State University, Boone, North Carolina, USA.

The purpose of this investigation was to compare trunk muscle activity during stability ball and free weight exercises. Nine resistance-trained men participated in one testing session in which squats (SQ) and deadlifts (DL) were completed with loads of approximately 50, 70, 90, and 100% of one-repetition maximum (1RM). Isometric contractions during 3 stability ball exercises (quadruped (QP), pelvic thrust (PT), ball back extension (BE)) were also completed. During all exercises, average integrated electromyography (IEMG) from the rectus abdominus (RA), external oblique (EO), longissimus (L1) and multifidus (L5) was collected and analyzed. Results demonstrate that when expressed relative to 100% DL 1RM, muscle activity was 19.5 +/- 14.8% for L1 and 30.2 +/- 19.3% for L5 during QP, 31.4 +/- 13.4% for L1 and 37.6 +/- 12.4% for L5 during PT, and 44.2 +/- 22.8% for L1 and 45.5 +/- 21.6% for L5 during BE. IEMG of L1 during SQ and DL at 90 and 100% 1RM, and relative muscle activity of L5 during SQ and DL at 100% 1RM was significantly greater (P < or = 0.05) than in the stability ball exercises. Furthermore, relative muscle activity of L1 during DL at 50 and 70% 1RM was significantly greater than in QP and PT. No significant differences were observed in RA and EO during any of the exercises. In conclusion, activity of the trunk muscles during SQs and DLs is greater or equal to that which is produced during the stability ball exercises. It appears that stability ball exercises may not provide a sufficient stimulus for increasing muscular strength or hypertrophy; consequently, the role of stability ball exercises in strength and conditioning programs is questioned. SQs and DLs are recommended for increasing strength and hypertrophy of the back extensors.
Har sagt det før, og sier det igjen. Skal du trene core, tren bøy og mark.  >Cheesy
Passion trumps fucking everything!

Utlogget kenboy

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 553
  • Honnør: 87
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 553

END OF FUCKING DISCUSSION Wink

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Jepp, og her er en til studie på samme emne fra 2007:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=68034.0


Utlogget Mihoe

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 015
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 015

  • Trener NRLO4W
Hm - siden jeg i perioder syns trening av magen er nitriste greier vurderer jeg å slutte med det etter å ha lest dette. Ikke at jeg driver så mye med supermannøvelser, men jeg har tatt min andel av chrunches på ball (noe som jeg selv opplever tar mer enn uten ball).

Jeg trener strak mark og knebøy. Men er det noen som vet om det har noen innvirkning på hvor godt du får trent coremusklaturen hvis du enda ikke er i stand til å utføre dem med så veldig mange vektskiver på stanga? Jeg merker nemlig at jeg må bruke magen mer til å stabilisere i knebøy feks når jeg kommer opp på litt tyngre vekter.
Har som mål engang å ta hele 5 chins uten hjelpemidler Cheesy (Har aldri prøvd- rekker ikke opp)

"When I hear women expressing a fear of weight lifting, what I am really hearing is a fear of being powerful. The social ideal tells women to be hungry, manageable, childlike, not demanding space." Krista Scott-Dixon, aka Mistress Krista.

Treningslogg

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Hm - siden jeg i perioder syns trening av magen er nitriste greier vurderer jeg å slutte med det etter å ha lest dette. Ikke at jeg driver så mye med supermannøvelser, men jeg har tatt min andel av chrunches på ball (noe som jeg selv opplever tar mer enn uten ball).

Jeg trener strak mark og knebøy. Men er det noen som vet om det har noen innvirkning på hvor godt du får trent coremusklaturen hvis du enda ikke er i stand til å utføre dem med så veldig mange vektskiver på stanga? Jeg merker nemlig at jeg må bruke magen mer til å stabilisere i knebøy feks når jeg kommer opp på litt tyngre vekter.

Begynn med vanlig markløft i tillegg til/i stedet for strakmark, så får du større belastning å jobbe med. Ellers er frontbøy en vanvittig bra core-øvelse, i tillegg til å bygge quads bra.

Utlogget Mihoe

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 015
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 015

  • Trener NRLO4W
Begynn med vanlig markløft i tillegg til/i stedet for strakmark, så får du større belastning å jobbe med. Ellers er frontbøy en vanvittig bra core-øvelse, i tillegg til å bygge quads bra.

Er frontbøy den øvelsen hvor en henger og hever knærne opp mot magen?

Jeg kommer nok til å begynne med vanlige markløft etterhvert, men jeg er stor fan av det strake markløft gjør med baken Smiley
Har som mål engang å ta hele 5 chins uten hjelpemidler Cheesy (Har aldri prøvd- rekker ikke opp)

"When I hear women expressing a fear of weight lifting, what I am really hearing is a fear of being powerful. The social ideal tells women to be hungry, manageable, childlike, not demanding space." Krista Scott-Dixon, aka Mistress Krista.

Treningslogg

Utlogget MrMuscle

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 455
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 455

  • Intensity builds immensity
Er frontbøy den øvelsen hvor en henger og hever knærne opp mot magen?

Frontbøy er knebøy med stangen foran hodet istedefor bak hodet.

Utlogget Mihoe

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 015
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 015

  • Trener NRLO4W
Frontbøy er knebøy med stangen foran hodet istedefor bak hodet.

Aha! Jeg skjønner Smiley Ser tungt ut Wink

Frontbøy er knebøy med stanga fremme ja. Søk på youtube på "front squat"

Du kan jo kjøre både vanlig OG strake mark i løpet av uka da Wink , trenger ikkje å velge en av de Smiley
He, he - joa! Men jeg trener på et minimalistisk program for tiden, men når tiden er inne for en endring er det nok noe jeg bør gjøre Smiley
Har som mål engang å ta hele 5 chins uten hjelpemidler Cheesy (Har aldri prøvd- rekker ikke opp)

"When I hear women expressing a fear of weight lifting, what I am really hearing is a fear of being powerful. The social ideal tells women to be hungry, manageable, childlike, not demanding space." Krista Scott-Dixon, aka Mistress Krista.

Treningslogg

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Det sies jo ingenting om belastningen under øvelsene med ball. Om de har utført isometriske kontraksjoner med en belastning på 10% av 1RM i øvelsene med ball blir det nok feil og sammenligne med 50,70,90 og 100% i markløft.

I studien som det blir linket til er det kun erector spinea-aktivitet som blir målt og det må jo bli feil å sammenligne en ryggøvelse som markløft med en mageøvelse som ''sideplanke''

Men det kan jo hende at jeg rett å slett overser noe Tongue

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

saken er at knebøy og markløft selvfølgelig stimulerer til styreøkning i kjernemuskulatur også. Det understøttes av enkeltfunn under undersøkelser.
Altså ingenting taler imot påstanden og logikken. iogmed at man bruker tunge frivekter og kroppen må stabilisere vha core.

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Men om man bare vil bekrefte at mark og knebøy styrker ''core'' musklatur vil man jo ikke trenge sammenligningen, men bære vise til emg målingene ved bøy og mark.

Har sagt det før, og sier det igjen. Skal du trene core, tren bøy og mark.  >Cheesy


Diskusjonen går vel utpå hva som er beste måte å trene ''core'' på. Mitt poeng er vel at hvor effektiv mark og bøy er i forhold til ''core'' trening er avhengig av hvilke øvelser de blir sammenlignet med og hvilke muskler det blir målt emg i. Om ''ball back extension (BE)'' hadde blitt byttet ut med situps på ball og man fortsatt målte emg i rectus abdominus ville resultatene blitt noe helt annet.


Utlogget Ossie

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 949
  • Honnør: 746
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 949

Men om man bare vil bekrefte at mark og knebøy styrker ''core'' musklatur vil man jo ikke trenge sammenligningen, men bære vise til emg målingene ved bøy og mark.

Diskusjonen går vel utpå hva som er beste måte å trene ''core'' på. Mitt poeng er vel at hvor effektiv mark og bøy er i forhold til ''core'' trening er avhengig av hvilke øvelser de blir sammenlignet med og hvilke muskler det blir målt emg i. Om ''ball back extension (BE)'' hadde blitt byttet ut med situps på ball og man fortsatt målte emg i rectus abdominus ville resultatene blitt noe helt annet.



Enig i det meste du sier her. Men husk at for at EMG verdiene skal si oss noe så må de sammenlignes med en referanse-øvelse Smiley

Utlogget The Child

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 075
  • Honnør: 165
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 075

Enig i det meste du sier her. Men husk at for at EMG verdiene skal si oss noe så må de sammenlignes med en referanse-øvelse Smiley

Må man ikke ha en øvelse som blir regnet som den ultimate øvelse om man skal gjøre det slik? Det beste må vel være å bruke ultralyd eller lignende og beregne emg-verdiene ved maks muskelkontraksjon med utgangspunkt i fysiologisk tversnitt? Eller rett å slett en makstest?

Utlogget secret

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10

de beste core øvelsen

http://www.youtube.com/watch?v=io1UK6gxrxw

eller en eller annen turkis varianter biggrin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!