Skrevet av Emne: Økning i trekkøvelser kontra pressøvelser i DC  (Lest 20387 ganger)

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Jeg syns jeg har mye bedre fremgang på alle trekkøvelsene og curl øvelser kontra press øvelser og "extention" øvelser. Med unntak av fremsia lår.

For å ta de ekstreme eksemplene, Skråbenk i smith så øker jeg 1 til 2 reps for hver gang jeg kommer til den øvelsen, og det er 2 uker mellom hver gang. Noe jeg syns er akkurat grensen for at jeg tangerer på den øvelsen og i verste fall stagnerer. Andre øvesler som nedtrekk og bikkeps-curl så øker jeg ganske MYE for hver gang.

Noe av forklaringen jeg har kan være at pressøvesler er litt spesielle på den måten at når man har kommet til failure så er det absolutt ingen ting man kan gjøre for å fullføre presset. Man treffer lissom en "mur" man ikke kan brytte igjennom halvveis i presset. I nedtrekk f. eks så klarer jeg alltid noen reps mer enn det jeg trudde. Bare jeg trekker lenge nok så kommer den til slutt ned, men det er jo selvfølgelig grisehardt.

Lurer på om det er andre Doggcrappere som har erfart det samme, eller om dette er induviduelt?

Dette kan jo selvfølgelig også gjenspeiles i andre treningsprinsipper som også involverer en del på styrkeøkninger.

EDIT: Svar fra UAC ville vært kos, siden han har blitt Inhumanized  >Cheesy

Utlogget Hee1o

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 122
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 122

  • Det skal vær litt etings!
Veldig øvelsesavhengig (f eks chins or racked chins var det lett å øke i for meg, men ikke nedtrekk), men selv økte jeg best i pressøvelser totalt sett tror jeg. Og selvsagt mest i øvelser med mye vekter Cheesy
Hvor lenge har du trent DC? Husker at jeg økte som en gud i nye øvelser, altså øvelser jeg ikke ofte hadde trent før. Øker du lite også i øvelser som revers smalbenk i smith og den typen øvelser som du kanskje ikke hadde prøvd før du begynte med DC?

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Trent det i 3 måneder. Så ikke altfor lenge, er vel akkurat så lang nok at jeg har grunnlaget til å fremvise tendensen jeg har merket hos meg.

Det at man øker mer i nye øvelser er noe jeg føler generelt stemmer. Bortsett fra akkurat skråbenk i smith, for den var ny for meg, før har jeg alltid trent skråbenk med hantler, i maskin eller fristang hvis jeg hadde en treningspartner.

Men kan hende lav fremgang i akkurat skråbenk i smith skyldes akkurat at det er i smith.

Noen gang merket i smith at første halvdel av presset går bra og jevnt og eksplosivt, og midt i presset sier det stopp, kanskje fordi den påtvungne banen blir ikke helt rasjonell. Man presser seg igjennom bråbremsen til slutt, men det tar jo krefter for 2 reps omtrent.

Dette kan jo kanskje fikses med teknikken for press i smith generelt, merket noe av det samme i smallbenk i smith også.


Utlogget Hee1o

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 122
  • Honnør: 68
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 122

  • Det skal vær litt etings!
Økte greit i smith-øvelser jeg, så vet ikke hvorfor du opplever det slik. Du får vel bare cruise når du stagnerer, bytte øvelsene du slutter å øke i og løfta meir Cheesy Er vel ikke noe annet å gjøre med det uansett.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Tror nok at man i all hovedsak kan si at dette er veldig individuellt. Men hvordan trener du DC? Dersom du trener med 2 RP sett + SH så kan det faktisk være at du kjører deg selv litt for hardt i pressøvelsene og følgelig derfor sliter med å øke. Spesiellt dersom du kjører 2 RP + SH både på bryst, skulder og triceps. Men å øke med 1-2 reps for hver rotasjon er også en økning.

Mitt tips dersom du stagnerer : cruise nå + bytte øvelser.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Jau, må være noe der. Kommer til å ha cruise etter neste uke. Tenkte jeg skulle skulle øke matinntaket ytteligere også... får se hva som skjer.

Utlogget jcdy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 415
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 415

  • Født i 88,begynte å trene august 05
jeg har heller sliti med ben øvelsen,sliter meg ut på hamsen sånn at quads øvelsene i blir no særlig tunge..har så lyst til å skippe rekkefølgen på det derre:P
men har du prøvd å kjøre det i fri istedet for smith?jeg syntes det funka bedre.
åssen er det med underarmene på deg? har du merket noe der?jeg sliter med det og quads :S
to be strong or big,thats the question Cheesy

Utlogget shivac

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

Det er noe i det du sier der Soane. Jeg har lagt merke til dette selv.


 "extention" øvelsene har man lettere for å "jukse" på de siste repsa. Jeg med flere er til dels enig i at dette kan være litt lov. Men ikke overdrive, men hvis man hjelper til med litt på slutten har egentlig ingen betydning så lenge du ikke tar helt av. Eksempel på hantel curls da: Du lener deg LITT tilbake på den siste eller 2 siste repsa uten at det føltes flaut mye ..

Hvis det sier "stopp" midt i en pressøvelse er det noe som ikke stemmer. Det skal være mulig  å presse veldig hardt i f.eks hantelpress på flat benk uten at det skal stoppe slik. Er litt vanskelig å forklare, men føltes det ut som du mister "pumpen" liksom?
Har merket dette selv, og dette er ofte dårlige dager (noe alle har). Dårlig med energi eller noe annet. Ekke helt sikker på hvorfor dette skjer, men er iallefall ikke normalt. Det kan egentlig kanskje være mange ting.

Noen som har noen tanker rundt det jeg sa om pressøvelser og "stopp" syndromen her?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Akkurat dette med at det stopper midt i løfter tror jeg hovedsaklig relaterer seg til deg og de forutsetningene du har; du er sterkest i bunnen av løftet. Jeg for min del er stikk motsatt, kommer løftet i gang kommer det som regel opp.

Hva gjelder juksing på pressøvelsene, og at det er "litt lov" er det jo her treningskompisen kommer inn. Det er rart med den psykologiske effekten i form av at man er "trygg" og ikke blir stående fast; da gutser man som regel bittelitt ekstra, noe som ikke nødvendigvis er feil i det hele tatt.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Er mye sant i det dere sier. Jeg synes denne "stopp" tendensen var mest i smith øvelser. Å kjøre stang øvelser fritt er vel noe som egner seg lite for en som trener alene, i og med at jeg treffer failure 3 ganger i et sett pluss en static hold. For meg så virker det helt bak mål med frie stang øvelser da.

Jeg så litt nermere på dette og tenkte kanskje det hadde noe med vinkel fra albuene til hendene mens jeg holdt i ei smith stang under f. eks skråbenk. Hvis vinkel var litt skrå så tenkte kanskje jeg at jeg presse på en måte stanga opp og litt fram. Siden stanga følger "skinner" så tenkte jeg kanskje det ble et stopp midt i presset fordi jeg presset stange mot skinnene på en måte (vanskelig å forklare) Så jeg prøvde å endre banen litt slik at albuene mine var i en rett vertikal linje fra hendene, syntes kanskje det hjalp litt, men det kan godt være bare psykisk.

Jeg har ikke opplevd det samme i hantel øvelser. Det eneste som skjer med hantel øvelser er at hvis jeg presser som en stukken gris er at den ene hantelen begynner å "lede" litt over den andre og at det blir litt skjevt, men det rett seg jo ut på toppen.

Det som også er litt dumt med disse "stoppene" midt i presset er at de ofte kommer veldig overraskene på meg. Jeg føler at jeg har 3 reps til, så eksploderer jeg i bunn og så låser det seg også må jeg presse livet av meg 4-5 cm og da klarer jeg bare 1 rep etter det.

Lite "oppløftende" når man erklærer 3. verdenskrig mot loggboka.

EDIT: Noen skriveleifer, men orker ikke å rette på de... Sad

Utlogget shivac

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

Er mye sant i det dere sier. Jeg synes denne "stopp" tendensen var mest i smith øvelser. Å kjøre stang øvelser fritt er vel noe som egner seg lite for en som trener alene, i og med at jeg treffer failure 3 ganger i et sett pluss en static hold. For meg så virker det helt bak mål med frie stang øvelser da.

Jeg så litt nermere på dette og tenkte kanskje det hadde noe med vinkel fra albuene til hendene mens jeg holdt i ei smith stang under f. eks skråbenk. Hvis vinkel var litt skrå så tenkte kanskje jeg at jeg presse på en måte stanga opp og litt fram. Siden stanga følger "skinner" så tenkte jeg kanskje det ble et stopp midt i presset fordi jeg presset stange mot skinnene på en måte (vanskelig å forklare) Så jeg prøvde å endre banen litt slik at albuene mine var i en rett vertikal linje fra hendene, syntes kanskje det hjalp litt, men det kan godt være bare psykisk.

Jeg har ikke opplevd det samme i hantel øvelser. Det eneste som skjer med hantel øvelser er at hvis jeg presser som en stukken gris er at den ene hantelen begynner å "lede" litt over den andre og at det blir litt skjevt, men det rett seg jo ut på toppen.

Det som også er litt dumt med disse "stoppene" midt i presset er at de ofte kommer veldig overraskene på meg. Jeg føler at jeg har 3 reps til, så eksploderer jeg i bunn og så låser det seg også må jeg presse livet av meg 4-5 cm og da klarer jeg bare 1 rep etter det.

Lite "oppløftende" når man erklærer 3. verdenskrig mot loggboka.

EDIT: Noen skriveleifer, men orker ikke å rette på de... Sad

Hvis du opplever sånne ting, ville jeg forandret på noe. Akkuratt hva vet jeg ikke. Enten trener du for hardt, spiser for lite, hviler for lite, eller rett og slett stangnerer i øvelsen Smiley

Prøv et eller annet Smiley

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Kan man trene for hardt med DC da? Jeg følger jo opplegget. Spiser for lite kan det ikke være. Jeg spiser så mye jeg kan og ligger på 4500 kcal til 5000 kcal om dagen. Gått opp 8 kg på 3 måneder. Meste er jo fett.

Sover 7-8 timer hver natt. Lenger i helgene + at jeg tar meg noen cowboy lurer inneimellom.

Kan lissom ikke si at jeg stagnerer heller. Har jo en jevn progresjon i smith maskin, bare det at det er ikke så mye som i visse andre øvelser, på samme muskelgruppe faktisk.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Du kan så absolutt trene for hardt med DC, og det er da som regel CNS som får kjørt seg for hardt. Det er her den individuelle tilpasningen kommer inn. Personlig brukte jeg mye tid med IH for å tilpasse hva jeg håndterte greit, særlig når det kom til det punktet å prioritere 1-2 muskelgrupper i løpet av en blast. Som du sikkert er klar over er det ingenting som er hugget i stein når deg gjelder DC; og som Dante selv har vært inne på et utall ganger så er det mange grunner til at den opprinnelige 2-1-2-2 splitten er for tøff for enkelte, samtidig som "lokal overtrening" kan oppstå. Jeg er enig med Shivac; forandre på noe. Bytt alle øvelser der du sliter og kjør f.eks. en periode med Straight sett og kun det for å se hva som skjer. Går det greit over en periode på f.eks. 8 uker (en blast) øk noe eller behold den progresjonen på øvelsen du måtte ha. Fremgang er tross alt nøkkelen her, og går noe gale veien så må man stikke fingeren litt i jorda. Som det også heter i fjellvettreglene: Det er ingen skam å snu.

Jeg kan legge til at jeg opplevde del av det samme som deg med dårlig fremgang på pressøvelsene. Min løsning den gang var å bytte ut alle øvelser slik at fremgangen blir "stor" nær sagt uansett fordi du ikke kjenner øvelsen samtidig som du vil føle forholdsvis god treningseffekt av mindre trening enn du praktiserer pr. i dag.

Hvilken splitt kjører du foresten? 3-splitten kan også være en løsning å prøve over en periode.

Hold oss oppdatert. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Jeg bruker Mandag - Onsdag - Fredag splitten, alternerer Del A og B annenhver gang. Det er vel den som blir anbefalt mest.

Jeg skal bruke de 6 ukene som er igjen av denne blasten se litt mere på dette, og eventuelt gjøre noe drastisk på neste blast.

Er bare skråbenk i smith og skulderpress i smith som er verst når det gjelder dette. Alt annet i smith går egentlig veldig bra.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Skjønner. Men du kjører 2 RP + SH på alle pressøvelser?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!