Skrevet av Emne: Idioter på gymmet - del1  (Lest 49248 ganger)

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Idioter på gymmet - del1
« : 03. april 2008, 01:34 »
Eirik går løs på diverse velkjente irritasjonsmomenter man møter når man skal på trening. Etter jeg skrev artikkelserien Et nytt perspektiv føler jeg at mange faktisk fikk et nytt perspektiv på en del ting som så mange overser til stadighet.

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Unforgiven

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 637
  • Honnør: 228
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 637

  • the alpha and the omega
Sv: Idioter på gymmet - del1
« #1 : 03. april 2008, 01:45 »
genial og veldig sann artikkel  Cool

Utlogget Baliba

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 5 217
  • Honnør: 629
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 217

  • Sponset av www.Norkost.no
Sv: Idioter på gymmet - del1
« #2 : 03. april 2008, 01:49 »
Jeg må nesten spørre. Har du snakket med kvinnen(e) i ettertid som tydeligvis var uenig i utførelsen av rygghev? Vet du hvem de er og vet de hvem du er ?
Les forumreglene her





- Personlig Trener - AFPT

- 3. Plass Junior NM 2008: Film

 Konkurranser:
 NM 2008: 240 - 160 - 222,5 = 622,5 @ 74,75
 Syd-Norsk 2010 : 250 - 170 - 230 = 650 @ 80,90
 NM 2012 : 197,5 - 135 - 220 = 547,5 @ 80,73 RAW

- Logg


Sponset av www.Norkost.no

Utlogget Mihoe

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 015
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 015

  • Trener NRLO4W
Sv: Idioter på gymmet - del1
« #3 : 03. april 2008, 08:49 »
Bra og morsom artikkel!

Jeg reagerer imidlertid ganske mye på følgende:

Sitat
En ting er at de så til de grader bør være mer oppmerksom [sic] på sin egen fremtreden på gymmet, både med tanke på estetikk og ikke minst teknisk kompetanse.

Jeg vil oppfordre artikkelforfatteren til å forklare hvorfor kvinner (middelaldrene sådan) bør være oppmerksomme på sin estetiske fremtreden på gymmet? Er dette et krav som gjelder for menn (middelaldrene de også kanskje?)? Skal ikke kvinner som er mindre estetisk tiltalende få lov til å trene?

Min erfaring er at de mest utiltalende menneskene på treningssentrene er menn. Innimellom er man så uheldig å havne ved siden av menn som lukter så vondt at det nesten er umulig å oppholde seg i deres nærmeste radius. De er kanskje ikke noen fruktfat heller disse mennene, men det er langt verre å stå å trene i nærheten av et stinkdyr enn noen som ikke er pene eller ikke har kropper som er estetisk tiltalende.

Dessuten: Når det gjelder feil utøvelser av øvelser vil jeg tørre å påstå at jeg ser langt flere gyselige eksempler på bruk av korsrygg blant unge menn som laster på 60 kg mer enn de er i stand til egentlig å løfte og så kompensere for manglende styrke ved å løfte med alle andre muskler enn de egentlig mener å skulle belaste. Når det er snakk om skadelige utførelser av øvelser er det langt flere høner å plukke blant menn enn kvinner (om enn hvor middelaldrene disse skulle være), enn så lenge kvinner holder seg til lette vekter.

Når det er sagt burde gynekologstolene forbys ved lov for alle som ikke driver med seriøs kroppsbygging eller noe sånt.
Har som mål engang å ta hele 5 chins uten hjelpemidler Cheesy (Har aldri prøvd- rekker ikke opp)

"When I hear women expressing a fear of weight lifting, what I am really hearing is a fear of being powerful. The social ideal tells women to be hungry, manageable, childlike, not demanding space." Krista Scott-Dixon, aka Mistress Krista.

Treningslogg

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Idioter på gymmet - del1
« #4 : 03. april 2008, 09:08 »
Poenget er kanskje ikke nødvendigvis at det dreier seg om middelaldrene kvinner, men at disse middelaldrene kvinnene i dette tilfellet faktisk ropte ut sin inkompetanse. Personer som ikke har peiling bør holde kjeft og ikke feilinformere nybegynnere og de som måtte være usikre. Har man ikke peiling holder man kjeften lukket. Punktum!

Gynekologstoler kan man kaste i dass sammen med en hel del andre maskiner, treningsballer etc. Ja, og det bør kreves at medlemmene innehar en viss grad av hygiene da de skal benytte seg av benker etc som andre skal bruke i etterkant.

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget BjM

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Idioter på gymmet - del1
« #5 : 03. april 2008, 09:57 »
Det var en Engelsk fyr innom der jeg trener en gang for mange år siden. Han var bodypump "ekspert" og hadde timer med det.
En dag jeg drev og kjørte for meg småtungbøy 10'ere kom han bort til meg. Jeg var akkurat ferdig med ett sett da han kom  og forklarte på engelsk at jeg ikke måtte gå så dypt fordi det var så farlig for knærne. Jeg stod der og gapte etter luft mens jeg stakato at jeg hadde hørt det før og forklare at jeg drev med styrkeløft og måtte gå så dypt og ikke hadde noe problem med det. Han han hadde aldri hørt om "powerlifting" og  ristet på hodet og sa " Får de deg virkelig til å gjøre det?" så ristet han på hodet og gikk. Jeg vet ikke hvorfor men jeg så han aldri etter det.

En annen sak jeg har sett er folk som ikke kjører marklørt fordi det er farlig for ryggen men løfter opp tunge manualer med maks bøyd korsrygg.

Aktiv styrkeløfter

Utlogget BjM

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 29
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Sv: Idioter på gymmet - del1
« #6 : 03. april 2008, 10:06 »
Gynekologstoler kan man kaste i dass sammen med en hel del andre maskiner, treningsballer etc. Ja, og det bør kreves at medlemmene innehar en viss grad av hygiene da de skal benytte seg av benker etc som andre skal bruke i etterkant.

Jeg har brukt den til stretching før sumomark, det fungerte den fint til.  Tongue

Aktiv styrkeløfter

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Idioter på gymmet - del1
« #7 : 03. april 2008, 11:17 »
genial og veldig sann artikkel  Cool

Takk skal du ha! Smiley

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Idioter på gymmet - del1
« #8 : 03. april 2008, 11:20 »
Jeg må nesten spørre. Har du snakket med kvinnen(e) i ettertid som tydeligvis var uenig i utførelsen av rygghev? Vet du hvem de er og vet de hvem du er ?

Nei, snakket ikke med dem da jeg ikke ble informert om dette før de var borte.

De var heller ikke uenige i den forstand - de RISTET på hue og sa at jeg kom til å ødelegge ryggen min. Det er en feilaktig påstang.

De vet nok ikke hvem jeg er og jeg vet ikke hvem de er. Hvorfor skulle det bety noe i denne sammenheng? Smiley

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Idioter på gymmet - del1
« #9 : 03. april 2008, 11:26 »
Bra og morsom artikkel!

Takk! Smiley

Sitat
Jeg reagerer imidlertid ganske mye på følgende:

Jeg vil oppfordre artikkelforfatteren til å forklare hvorfor kvinner (middelaldrene sådan) bør være oppmerksomme på sin estetiske fremtreden på gymmet? Er dette et krav som gjelder for menn (middelaldrene de også kanskje?)? Skal ikke kvinner som er mindre estetisk tiltalende få lov til å trene?

Mer oppmerksomme på dette ENN å kommentere andre når de selv IKKE har peil. Det blir som en feit kar skal kritisere kostholdet til en rippa kroppsbygger. Smiley Altså, disse kvinnene var ikke videre veltrent og mange kler seg uriktig i forhold til dette, noe som ser gyselig ut - men det er jo et fritt land, så kjør på.

Du må se dette i sammenheng med hva artikkelen handler om, ikke bare dra ut enkeltsetninger og bruke de som min generelle mening. Folk kan være tynne, feite, mellomfeite og gud veit hva - men kal de kritisere noe de selv absolutt IKKE er, så bør det i det minste være SANNE påstander de farer med - hvis ikke blir det for dumt. Det er poenget, håper du skjønner det. Smiley

Gundersen har for øvrig rett. Smiley

Sitat
Min erfaring er at de mest utiltalende menneskene på treningssentrene er menn. Innimellom er man så uheldig å havne ved siden av menn som lukter så vondt at det nesten er umulig å oppholde seg i deres nærmeste radius. De er kanskje ikke noen fruktfat heller disse mennene, men det er langt verre å stå å trene i nærheten av et stinkdyr enn noen som ikke er pene eller ikke har kropper som er estetisk tiltalende.

Enig i det. Smiley

Sitat
Dessuten: Når det gjelder feil utøvelser av øvelser vil jeg tørre å påstå at jeg ser langt flere gyselige eksempler på bruk av korsrygg blant unge menn som laster på 60 kg mer enn de er i stand til egentlig å løfte og så kompensere for manglende styrke ved å løfte med alle andre muskler enn de egentlig mener å skulle belaste. Når det er snakk om skadelige utførelser av øvelser er det langt flere høner å plukke blant menn enn kvinner (om enn hvor middelaldrene disse skulle være), enn så lenge kvinner holder seg til lette vekter.

Definitivt, men dette har jeg allerede dekket i "et nytt perspektiv" serien og denne artikkelen tok for seg enkelthendelser jeg nylig har vært utsatt for. Smiley

Sitat
Når det er sagt burde gynekologstolene forbys ved lov for alle som ikke driver med seriøs kroppsbygging eller noe sånt.

Ser ikke poenget for dem heller jeg da, men....  Grin

Utlogget Eirik Sandvik

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 700
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 700

Sv: Idioter på gymmet - del1
« #10 : 03. april 2008, 11:31 »
Det var en Engelsk fyr innom der jeg trener en gang for mange år siden. Han var bodypump "ekspert" og hadde timer med det.
En dag jeg drev og kjørte for meg småtungbøy 10'ere kom han bort til meg. Jeg var akkurat ferdig med ett sett da han kom  og forklarte på engelsk at jeg ikke måtte gå så dypt fordi det var så farlig for knærne. Jeg stod der og gapte etter luft mens jeg stakato at jeg hadde hørt det før og forklare at jeg drev med styrkeløft og måtte gå så dypt og ikke hadde noe problem med det. Han han hadde aldri hørt om "powerlifting" og  ristet på hodet og sa " Får de deg virkelig til å gjøre det?" så ristet han på hodet og gikk. Jeg vet ikke hvorfor men jeg så han aldri etter det.

En annen sak jeg har sett er folk som ikke kjører marklørt fordi det er farlig for ryggen men løfter opp tunge manualer med maks bøyd korsrygg.

Haha... gullkorn!

Siste setning er jo også en klassiker. Smiley




Utlogget Mihoe

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 015
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 015

  • Trener NRLO4W
Sv: Idioter på gymmet - del1
« #11 : 03. april 2008, 11:58 »

Mer oppmerksomme på dette ENN å kommentere andre når de selv IKKE har peil. Det blir som en feit kar skal kritisere kostholdet til en rippa kroppsbygger. Smiley Altså, disse kvinnene var ikke videre veltrent og mange kler seg uriktig i forhold til dette, noe som ser gyselig ut - men det er jo et fritt land, så kjør på.

Du må se dette i sammenheng med hva artikkelen handler om, ikke bare dra ut enkeltsetninger og bruke de som min generelle mening. Folk kan være tynne, feite, mellomfeite og gud veit hva - men kal de kritisere noe de selv absolutt IKKE er, så bør det i det minste være SANNE påstander de farer med - hvis ikke blir det for dumt. Det er poenget, håper du skjønner det. Smiley

Gundersen har for øvrig rett. Smiley


Jeg forstår definitivt dette poenget, og jeg ville aldri funnet på å åpenlyst krittisere noen jeg syns gjør rare ting fordi jeg er fullstendig klar over at de kan drive med ting jeg ikke forstår meg på.  Uforvarende oppdaget jeg at jeg hadde et særdeles misbilligende blikk da jeg forleden kunne observere en kar, med belte selvsagt, som gjorde stående stangroing med fullstendig bananbøy i ryggen, men dette var fullstendig på impuls.

Det som får meg til å reagere er imidlertid at jeg opplever at du, ved å påpeke at disse kvinnene var utiltalende utseendemessig, trekker inn et moment som har absolutt ingenting med saken å gjøre. Kvinner dømmes nok for hvordan de ser ut til enhver tid, og det oppleves som urettferdig at det skal være et gangbart motargument for deres atferd på trening.

Når det er sagt er jeg til en viss grad enig med deg, både kvinner og menn kler seg ofte grusomt når de trener, og jeg har lite til overs for å se inn i en hårete rørleggersprekk feks.
Har som mål engang å ta hele 5 chins uten hjelpemidler Cheesy (Har aldri prøvd- rekker ikke opp)

"When I hear women expressing a fear of weight lifting, what I am really hearing is a fear of being powerful. The social ideal tells women to be hungry, manageable, childlike, not demanding space." Krista Scott-Dixon, aka Mistress Krista.

Treningslogg

Utlogget mdb

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 868
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 868

Sv: Idioter på gymmet - del1
« #12 : 03. april 2008, 12:03 »
Teksten har jo åpenbart et humoristisk preg over seg, Mihoe ..
Ingen vecka utan deca!

Utlogget VargThor

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 942
  • Honnør: 764
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 942

Sv: Idioter på gymmet - del1
« #13 : 03. april 2008, 12:09 »
Mihoe; selvfølgelig dømmes kvinner etter hvordan de ser ut.

Det blir for dumt å kritisere menn for å bruke utseende som faktor når man snakker om andre mennesker. På lik linje som kvinner bruker utseende til menn som faktor. Kvinner dømmer kvinner etter utseende, og menn dømmer menn. Jeg er en av de som har sett meg lei i den politisk korrekte tanken om at ALLE skal dømmes etter "indre kvaliteter". Hvorfor er utseende fritatt?

La oss si at en dame ruller rundt på gymmet. Er det da feil av meg å ignorere hennes attende forsøk på å belære meg om trening? Alt skal selvfølgelig tas med en klype salt. Vi har blant annet mange sterke trøndere med en fettprosent over 30. Disse kan godt fortelle meg hva jeg gjør feil i knebøy. Men ikke Moskva-Marit...
The Iron Wolf - Sponset av Ironcore Nutrition


Loggbok: The little girlyman

Utlogget Mihoe

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 015
  • Honnør: 86
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 015

  • Trener NRLO4W
Sv: Idioter på gymmet - del1
« #14 : 03. april 2008, 12:15 »
Teksten har jo åpenbart et humoristisk preg over seg, Mihoe ..

Vel - jeg kalte det en morsom artikkel så det har neppe gått meg hus forbi...

Mihoe; selvfølgelig dømmes kvinner etter hvordan de ser ut.

Det blir for dumt å kritisere menn for å bruke utseende som faktor når man snakker om andre mennesker. På lik linje som kvinner bruker utseende til menn som faktor. Kvinner dømmer kvinner etter utseende, og menn dømmer menn. Jeg er en av de som har sett meg lei i den politisk korrekte tanken om at ALLE skal dømmes etter "indre kvaliteter". Hvorfor er utseende fritatt?

La oss si at en dame ruller rundt på gymmet. Er det da feil av meg å ignorere hennes attende forsøk på å belære meg om trening? Alt skal selvfølgelig tas med en klype salt. Vi har blant annet mange sterke trøndere med en fettprosent over 30. Disse kan godt fortelle meg hva jeg gjør feil i knebøy. Men ikke Moskva-Marit...

Jeg har på ingen måte misforstått det faktum at folk som ikke har peil ikke skal belære andre.

Hvis Erik hadde beskrevet den samme situasjonen med to menn ville det da vært like naturlig å trekke frem utseendet deres? Tror ikke det.

Edit: Poenget mitt var at utseendet ikke har noe som helst å gjøre med kunnskap om trening eller ei.
Har som mål engang å ta hele 5 chins uten hjelpemidler Cheesy (Har aldri prøvd- rekker ikke opp)

"When I hear women expressing a fear of weight lifting, what I am really hearing is a fear of being powerful. The social ideal tells women to be hungry, manageable, childlike, not demanding space." Krista Scott-Dixon, aka Mistress Krista.

Treningslogg

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!