Skrevet av Emne: Du trenger ikke vann!  (Lest 26065 ganger)

Utlogget Rayman

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 80

  • Strongmannerd
Du trenger ikke vann!
« : 07. april 2008, 13:47 »
Alle vet da at man må drikke minst to liter vann om dagen for å holde seg sunn og frisk. Eller..?
 


Av Kristin Alsvik
Lørdag 06:05
DinSide
Vi drikker mer vann enn noensinne. At det å drikke så mye vann man bare orker er bra for det meste, har i årevis vært en opplest og vedtatt sannhet. Selv om helseekspertene ellers strides om det meste, har de da alltid vært enige om at mye vann er bra for helsen.

Nå hevder imidlertid amerikanske forskere at det ikke finnes et fnugg av bevis for at dette faktisk stemmer, og at det hele bare er en myte som ble spredd på 1990-tallet.


Dr. Dan Negoianu og Dr. Stanley Goldfarb ved University of Pennsylvania har gått gjennom all forskning som har blitt gjort på feltet. I en rapport som er publisert i The Journal of the American Society of Nephrology, konkluderer de med at vanlige, friske mennesker ikke på noen måte har behov for to liter vann om dagen.

- Ikke penere hud
Resultatene forskerne har kommet fram til, viser overraskende nok at vann verken gir penere hud, øker metthetsfølelsen eller har andre helsegevinster.

Noen av studiene viste at mengden vann man drikker påvirker hvor raskt nyrene skiller ut salter og avfallsstoffer, men forskerne fant ikke at dette hadde noen positive effekter på organene i kroppen.


De fant imidlertid at personer som bor i varme, tørre strøk, er svært fysisk aktive eller har visse sykdommer, har et økt behov for vann - men dette gjelder altså ikke vanlige, friske mennesker.

- Det finnes generelt ingen bevis for at det er bra for helsen å drikke mye vann, konkluderer forskerne med i rapporten sin.

- Trenger to liter væske
Det er klinisk ernæringsfysiolog Åse Andresen Bradley helt enig i.

- Men det er fordi at forskerne snakker om vann, og ikke væske. Jeg mener at de fleste friske mennesker trenger to liter væske om dagen - men denne væsken må ikke nødvendigvis være vann.

Les også: Spis vann!

I tillegg til at vi får i oss en del væske gjennom mat, teller også all annen væske vi heller i oss, med i regnskapet.

- Det er bare en myte at kaffe og te virker dehydrerende, sier Bradley til DinSide Helse.

Hun understreker likevel at dette ikke gjelder store mengder koffein og alkohol.

- Det hele kommer selvfølgelig an på konsumet, men i normalt anbefalte mengder er det ikke noe problem å erstatte vannet med andre typer drikker.

- Vann gir bedre følelse
Gründer av Olavesen Spa, Marianne Olavesen, er imidlertid av en litt annen oppfatning.

- Personlig har jeg stor tro på at man må drikke vann for å rense kroppen. Selv vet jeg jo at jeg føler meg mye bedre når jeg drikker vann enn når jeg drikker mye kaffe, te eller alkohol. Jeg kan jo faktisk se en forskjell på hele kroppen, sier hun.


Olavesen mener at hele kroppen fungerer bedre når man drikker vann, og at vann er viktig for å tilføre kroppen fuktighet.

- Det kan jo heller ikke være noen tvil om at det er mye bedre å drikke vann enn å drikke sukkerholdige produkter, som har en negativ innvirkning på kroppen.

Olavesen synes likevel rapporten er interessant og betviler ikke konklusjonene forskerne har kommet fram til.

- Men det blir jo opp til hver enkelt hva man skal tro. Og jeg vet i hvert fall at jeg ikke føler meg bra hvis jeg ikke drikker vann.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=518228
First they ignore you; then they mock you; then they punish you; then you win." Mahatma Ghandi Indian independence leader

Utlogget Rayman

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 80
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 80

  • Strongmannerd
Sv: Du trenger ikke vann!
« #1 : 07. april 2008, 14:57 »
Hva sier dere til dette? Er flere som har ristet på hodet av det store vanninntaket mitt og sagt at det bare vil slite ut nyrene mine og ingenting annet!
First they ignore you; then they mock you; then they punish you; then you win." Mahatma Ghandi Indian independence leader

Utlogget VP

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 119
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 119

Sv: Du trenger ikke vann!
« #2 : 07. april 2008, 15:03 »
Kjemilæreren min, en lærer som har relativt sterke meninger om en del innenfor kosthold, kaller meg for "den mest maniske vanndrikkeren han noen gang har sett"  Tongue og sier at det verken er spesielt bra eller nødvendig med massevis med vann. "Det e nesten bedre å drikka øl" sa han en gang Tongue

Utlogget Fleksnes

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 015
  • Honnør: 1550
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 015

Sv: Du trenger ikke vann!
« #3 : 07. april 2008, 15:05 »
. "Det e nesten bedre å drikka øl" sa han en gang Tongue

Signerer den, samtidig som jeg uttaler at lærern din er en idiot.
Sagt til Fleksnes på treningsforum:

"Du har vell strengt tatt ikke hjulpet meg i det hele tatt fleksnes. Jeg synes du bruker litt mye tid på å skrive til noen som egentlig bare irriterer deg. Kan vell egentlig bare slette meg fra Treningsforum jeg da, siden jeg enten må være strongman eller villig til å lage gym i stuen for å være seriøs.. Skal ta med meg "damevektene" og bozuballene mine et annet sted."

"Det kommer dessverre alltid til å være folk som deg på et forum, og det er vi nødt til å godta."

"... sålenge det hverken er konstruktivt eller relevant, så vil jeg velge å overse "Fleksnes". Vår diskusjon er over!"

"fjern deg , skaff deg et fakkings liv"

"Så veldig morsom du er. Helt utrolig, forstår vi

Utlogget Missy-

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 562
  • Honnør: 646
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 562

Sv: Du trenger ikke vann!
« #4 : 07. april 2008, 15:06 »
2 liter vann er jo ingenting hvis man trener.. Foeler jo det paa kroppen ogsaa, VANN ER GODT! Og det hjelper paa metthetsfoelelsen synes jeg da..

Utlogget VP

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 119
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 119

Sv: Du trenger ikke vann!
« #5 : 07. april 2008, 15:13 »
Jeg skulle til legen i dag klokken 1. Før dette hadde jeg i løpet av skoledagen drukket 1 liter med vann + en halv liter melk + det jeg inntok til frokost. Det ble selvsagt 40-50 min ventetid på legekontoret og på den tiden ble jeg ekstremt tørst og begynte å få vondt i hodet. Dette hadde aldri skjedd for ca. et år siden, da jeg ikke var vant med å innta store vannmengder. Jeg var en aktiv person også da, men drakk mindre enn nå. Dette må vel ha noe med vaner å gjøre? kroppen kommer vel i en slags avhengighet til vann Tongue Settes i pissemodus og skyller ut vann og når vannintaket blir kuttet helt plutselig så skjer det vel en slags reaksjon i kroppen....

Utlogget Stoned

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 177
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 177

  • Just another star
Sv: Du trenger ikke vann!
« #6 : 07. april 2008, 21:30 »
Drikker vel 1 glass vann til middag hver dag. Lever da jeg. Smiley
Men skal dog nevnes at jeg drikker opp mot 5-6 liter melk :p
20år
høyde: 182cm
vekt : 94 kg

150x6 Benkpress og 170kg x 1(mer inne) Smiley
155 kg i Smalbenk
100 kg i Militærpress(vending fra bakken)
170x7 i Markløft
170 kg i knebøy(ca)

Utlogget eh

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 195
  • Honnør: 55
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 195

Sv: Du trenger ikke vann!
« #7 : 07. april 2008, 21:34 »
Blir ikke så veldig mye vann på meg heller, 5-6 glass hverdag og rundt 1-2l på treningsdager.

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Sv: Du trenger ikke vann!
« #8 : 07. april 2008, 21:39 »
Hva sier dere til dette? Er flere som har ristet på hodet av det store vanninntaket mitt og sagt at det bare vil slite ut nyrene mine og ingenting annet!
Jo høyere inntak av proteiner du har, jo viktigere er det at du drikker nok vann.

Er man tørst, drikker man. Er faktisk ikke vanskeligere en det. Kroppen har fantastiske mekanismer som sier i fra når den vil ha vann, stol på kroppen.  Wink
Passion trumps fucking everything!

Utlogget Power from Hell (Jesus-man)

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 638
  • Honnør: 30
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 638

Sv: Du trenger ikke vann!
« #9 : 07. april 2008, 21:42 »
Drikker vel 1 glass vann til middag hver dag. Lever da jeg. Smiley
Men skal dog nevnes at jeg drikker opp mot 5-6 liter melk :p
Hehe, godt du drikker mye melk! Er det h-melk eller?

Utlogget næææh

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 222
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Du trenger ikke vann!
« #10 : 07. april 2008, 21:45 »
"Det e nesten bedre å drikka øl"

En taktikk jeg har fulgt slavisk i mange år. Drikker ca 6 l vann i uka, 1,5 liter pr trening. Ølkonsumet ligger på mellom 8-10 liter pr uke. Og jeg klarer meg bra  Grin
Her kommer det til å stå noe virkelig sykt en dag!

Utlogget Stoned

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 177
  • Honnør: 134
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 177

  • Just another star
Sv: Du trenger ikke vann!
« #11 : 07. april 2008, 22:43 »
Hehe, godt du drikker mye melk! Er det h-melk eller?


Nei lett. Smiley
20år
høyde: 182cm
vekt : 94 kg

150x6 Benkpress og 170kg x 1(mer inne) Smiley
155 kg i Smalbenk
100 kg i Militærpress(vending fra bakken)
170x7 i Markløft
170 kg i knebøy(ca)

Utlogget fryseboks

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 256

Sv: Du trenger ikke vann!
« #12 : 30. november 2008, 17:49 »
Jeg pleier å drikke rundt to flasker vann (1,4L) under trening. Om jeg trenger dette vet jeg ikke, men har blitt en vane å hive innpå mellom settene.

Utlogget Håpløs

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 89
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 89

Sv: Du trenger ikke vann!
« #13 : 30. november 2008, 18:06 »

De fant imidlertid at personer som bor i varme, tørre strøk, er svært fysisk aktive eller har visse sykdommer, har et økt behov for vann - men dette gjelder altså ikke vanlige, friske mennesker.


Så man må drikke mer når det er varmt? Damn, de forskerne er altså bra smarte Wink

Utlogget Treningsvitenskap

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 692
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 692

  • Treningsvitenskap.com
Sv: Du trenger ikke vann!
« #14 : 30. november 2008, 18:26 »
om man er tørst er man allerede dehydrert og det er lite gunstig for en som skal trene hardt. Pimp vann på treningsdager ihvertfall da! im a fu@£$% p-i-m-p
Trenings og ernærings elsker. Driver www.treningsvitenskap.com

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!