Både og
På en måte er det problemtisk på den måten jeg nevnte i et innlegg ovenfor, med tanke på spørsmål rundt internett og spesielt sider som youtubes kraft og eksponering. Yotube blir jo forsåvidt sensurert, men det er jo ikke der problemet ligger. Problemet ligger jo i at folk (spesielt yngre) er nermest syklig opptatt av å eksponere seg selv ( bli kjendiser), noe som i verste fall vil føre til at folk gjør mer og mer ekstreme ting, som igjen fører til at internett på sikt kan bli mer begrenset enn det er nå.
Og ja, hva er det egentlig som interesserer oss? Hvorfor provoserer dette oss og ikke sultrammede barn i Afrika, at vi forbruker altfor mye, oljepriser, hvorfor idioter kjøper store SUV`er, etc etc. Istedenfor å gjøre noe og innse at det er større problemer i verden enn noen drittunger som banker hverandre og filmer det, så skygger folk for øynene og reagerer på en sak som dette som om det er det fæleste de har sett og hørt om. Jeg er sikker på at folk har hørt om at barn og kvinner voldtas og drepes hver eneste dag hele tiden andre steder i verden.
Det må jo komme av at dette er såpass lettfattelig og enkelt å relatere seg til, i motsetning til det andre jeg nevner, som liksom blir så "stort" og "langt unna" og ubegripelig å forholde seg til. Jeg sier ikke at jeg er noe bedre, noe som i og for seg er skremmende

Sier noe der altså. Rart hvordan vi velger å se vekk i fra det som er daglige problemer i verden, og heller fokuserer på sånt som dette, som i bunnen og grunnen er småtteri sammenlignet med feks sult i forskjellige land i Afrika. Vi føler vel kanskje at Afrika er langt vekke, i tillegg til å være et alt for stort problem, mens sånt som dette er litt mer i vår retning, litt mer håndterlig og noe som mange føler ikke skal forekomme i et samfunn som har nok av alt.
Litt spesielt er det likevel, og det er naturlig at det får et visst fokus (selv om det kanskje hadde vært best å tie det ihjel, de nådde jo faktisk det de var ute etter, nemlig berømmelse); nå veit vi jo ikke alt om voldsutøverne, men ut i fra det man kunne se i filmen kunne det jo se ut som de hadde fine klær, brukandes hus.. I det heletatt, ungdom uten en bekymring i verden. Disse fant så ut at vold var veien å gå for å få oppmerksomhet. Som jeg sa, interessant; hva som kan ligge bak et så stort behov for oppmerksomhet, en så stor vilje til å bli sett at de er villige til å skade andre på denne måten. Hmm der så det i et par sekunder ut som om jeg forsvarte voldsutøverne, men det gjør jeg ikke, altså. Er bare det at det ofte ligger noe mer bak sånt som dette enn bare sinne... Det er jo faktisk ikke så ofte å høre at krangling som oppstod på internett endte med grov vold, som i dette tilfellet, det må være noe mer enn hat og raseri..