Skrevet av Emne: nytt treningsprogram, vurderer ryp, men vil forandre det litt  (Lest 1814 ganger)

Utlogget Johannesmeg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

Hei, jeg har trent i ca. 5 måneder nå og siden nyttår har jeg fulgt holdningsprogrammet til treningsforum.no. Jeg er ikke helt inne hvordan man bør trene. Men det er kanskje på tide for meg å bytte program nå?

Det frister for meg å følge et litt strengere program enn det treningsforum.no hadde lagt opp.

Ryp øvelsene er:

knebøy
strake markløft
skråbenk
nedtrekk
roing, bredt grep
arnoldpress
bicepscurø
tricepspress
mageg

Men jeg har veldig lyst til å ta med meg noen holdningsøvelser. Målet med treningen min er å få bedre holdning, tenker ikke så mye på å bli større osv(men det er jo klart litt morsomt å se bicepsen vokse;)). Uansett, er det noen øvelser her som kan byttes ut mot holdningsøvelser?, eventuellt legge til noen øvelser? Jeg har i hvert fall lyst til å legge til facepulls, det går vel bra? Og er arnoldpress og skråbenk gode øvelser for meg som har foroverpekende skuldre? Vil de bli mer foroverpekende med disse øvelsene?

Jeg har og hatt litt vondt i korsryggen og lurer på om det er lurere å kjøre vanlige markløft i stedet for strake? Jeg har brukt lang tid på å lære meg teknikken i ml, så er det greit om jeg kjører vanlig ml i dette programmet?

Og kan knebøyen her gjøres i smith-maskin? Jeg har ikke lært meg vanlig knebøy-teknikk.

Til sist vil jeg spørre hvordan dere tenker. Har jeg gjort noe galt ved å følge et treningsprogram i over 4 måneder(med av og til 5 ganger i uken i stedet for 4 som det sto). Hvor ofte er det vanlig å skifte program?

Håper noen tar seg tid til å hjelpe meg.  Smile


Utlogget Johannesmeg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

Er det ingen som kan komme med innspill? Eller var innlegget for langt, unødvendig, dumt eller sært til å svare på?  Huh

Utlogget VP

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 119
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 119

Facepulls kan du nok med fordel legge til.. Dersom du trener det som en slags skulderprehabøvelse og ikke trener spesielt tungt på den øvelsen.
Et alternativ kan være å bytte ut arnoldpress med stående skulderpress med hantler, da vil du få mye stabilitetstrening i tillegg. Skråbenk synes jeg du bør beholde. Du kan heller kjøre Romanske markløft (tror det er det det  heter), der har du strake bein, men fører rompa bakover når du senker vekten. Den er snillere for korsryggen. Du finner sikkert noen fine beskrivelser av denne hvis du søker på f eks. romanian deadlift.
Dersom du tar vanlige markløf kan det bli litt mye for kroppen ettersom du også tar knebøy tre ganger i uka.

Lær deg vanlig knebøy og dropp smith-maskinen. Den gir deg en unaturlig løftebane og gagner deg ikke.

En grei retningslinje kan være å bytte program hver 8-10 uke.

Du kan jo også legge inn massevis av holdningsøvelser under magekategorien.

Utlogget Johannesmeg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 17
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 17

Tusen takk for responsen VP!
Tror jeg lærer meg markløftene som du snakker om eller strake markløft da.

Noen andre her på forumet som har noen innspill?

Utlogget VP

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 119
  • Honnør: 131
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 119

Bare hyggelig Wink Synes som nevnt du burde lære deg skikkelig knebøy også.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!