Skrevet av Emne: Er det forskjellig kvalitet på protein?  (Lest 2326 ganger)

Utlogget Dico_

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

Er det forskjellig kvalitet på protein?
« : 10. april 2008, 23:40 »
Hei

Lurte bare på om det er forskjell på protein, kvalitetsmessig? Slik det er med carbs (simple og complekse)
Er det like gode proteiner i f.eks chips som i tunfisk og kylling, når vi SER BORT fra alt det andre, som fet,carbs,vitaminer,mineraler etc.. BARE protein. Er det noe forskjell?

Mvh

Dico

Utlogget Sckank

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 193
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 193

Sv: Er det forskjellig kvalitet på protein?
« #1 : 11. april 2008, 01:28 »
Det er det. Aminosyreprofilene er forskjellige fra produkt til produkt. Melk og egg blir sett på som høykvalitets proteinkilder, de to beste. Har du ett variert kosthold så ville jeg ikke tenkt så mye på det egentlig, i og med at diverse proteinkilder ofte utfyller hverandre veldig bra! Smiley

Av proteinpulver så er det mange som ser etter proteiner med mye BCAA (Branched-chain amino acids hvis jeg har greid å stave det riktig) mens andre ser etter proteinpulver med forskjellige proteinkilder og gjerne tidsregulert opptak (bare fancy ord på hvor fort kroppen greier å fordøye det). Etter trening foretrekker jeg reint myseprotein med mest mulig BCAA siden den har den høyeste biologiske verdien av samtlige proteiner (104 for melk og 100 for egg) og er det proteinet som har hurtigste opptak i kroppen. Før jeg går til sengs så foretrekker jeg ett kasein-protein, siden kroppen bruker mange timer for å fordøye det så da har kroppen tilgang til proteiner hele tiden mens jeg sover.

Mange produsenter av proteiner tilsetter enzymer og lignende, feks Aminogen som er ett enzym som hjelper kroppen med å fordøye proteinene og dermed så får du en bedre fordøyelse og dermed ett bedre opptak.

Håper dette hjalp deg litt på vei  Smiley
KB - 192 | ML 200 | BP 127.5

Utlogget stallion

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 6 515
  • Honnør: 1111
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 6 515

  • Bøy er gøy!
Sv: Er det forskjellig kvalitet på protein?
« #2 : 11. april 2008, 02:18 »
Jeg hørte at den rent praktiske forskjellen i opptak mellom kasein-proteiner og whey-proteiner er ubetydelig, og at man derfor ikke skal fokusere på det.

Dette ble jeg fortalt på et foredrag på toppidressenteret for en tid tilbake. Jeg har ingen linker til forskning som støtter dette, på det området kan kanskje noen andre bidra. Proteinene må brytes med til aminosyrer i kroppen før de kan nyttiggjøres, om om jeg erindrer korrekt er det vel derfor det er nyttig å innta rene aminosyrer som BCAA (kortere prosess før næringen opptas..)

Men jeg er ingen ekspert på dette, så de som føler for å kommentere får gjøre det.

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Er det forskjellig kvalitet på protein?
« #3 : 11. april 2008, 03:15 »
BCAA blir i motsetning til andre aminosyrer metabolisert direkte i selve muskulaturen. Derfor tar det kortere tid å ta dette opp. En annen ting man må fokusere på er å få i seg nok essensielle aminosyrer, det vil si de aminosyrene ikke kroppen klarer å lage selv, men må få tilført via kosten.
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget Dico_

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 167
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 167

Sv: Er det forskjellig kvalitet på protein?
« #4 : 11. april 2008, 07:24 »
Nå tenkte jeg egentlig ikke på forskjellen mellom kasein- myse- og egg protein.. tenkte mer på.. er det samme kvalitet på protein i f.eks bacon som i biff? samme kvalitet i melk som i kesam osv, ikke på kryss av 'grensene' liksom.

Kanskje det første innlegg ble oppfattet litt feil. Smiley

Takk for svar tho, setter pris på det.

Utlogget Sckank

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 193
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 193

Sv: Er det forskjellig kvalitet på protein?
« #5 : 12. april 2008, 20:01 »
Kvaliteten er nok ikke betydelig dårligere. Men opptaket blir dårligere pga bacon inneholder mye fett. Mye fett i magen gjør at kroppen faktisk ikke greier å fordøye proteinene optimalt. Når jeg er på deff så venter jeg en god stund etter proteinshake'en før jeg tar omega3 pga det. Fokuser heller på flere proteinkilder enn kvaliteten på akkurat en bestemt en.  Smile
KB - 192 | ML 200 | BP 127.5

Utlogget kiko_Va

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 585
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 585

Sv: Er det forskjellig kvalitet på protein?
« #6 : 12. april 2008, 21:35 »
Jeg hørte at den rent praktiske forskjellen i opptak mellom kasein-proteiner og whey-proteiner er ubetydelig, og at man derfor ikke skal fokusere på det.

Dette ble jeg fortalt på et foredrag på toppidressenteret for en tid tilbake. Jeg har ingen linker til forskning som støtter dette, på det området kan kanskje noen andre bidra. Proteinene må brytes med til aminosyrer i kroppen før de kan nyttiggjøres, om om jeg erindrer korrekt er det vel derfor det er nyttig å innta rene aminosyrer som BCAA (kortere prosess før næringen opptas..)

Men jeg er ingen ekspert på dette, så de som føler for å kommentere får gjøre det.

Forskjellen er der, kasein blir tatt opp med en fart på ca 4-6 g per time vs myse som blir tatt opp med ca 11-13 g per time for en gjennsomsnittsmann på en 90kg.
[Loggbok]




[Giske Atletklubb]

Saying what we think gives us a wider conversational range than saying what we know.

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Er det forskjellig kvalitet på protein?
« #7 : 12. april 2008, 22:17 »
Ikke tenk så mye på dette. Som Stallion nevner så er den rent praktiske forskjellen ganske så ubetydelig. Selv om hurtig protein som myse tas opp med kanskje litt over 10 g pr time, og langsomme som kasein med <6 g, så er det dermed ikke så enkelt at man klarer å nyttigjøre seg av mer av proteinene fra myse. Rask protein fører til at man får kjapt får mer aminosyrer ut i blodet, men dette fører i sin tur bare til økt proteinnedbrytning (1), så "vinninga går opp i spinninga" på en måte. Merk og at protein som myse kun er kjapt hvis du bare får i deg myse. Sammen med annen mat blir den mer langsom.

Utover rundt trening, da rask protein trolig kan være å foretrekke (selv om man ikke sett så store forskjeller) så er langsomme proteiner (m.a.o. "vanlig" mat) å foretrekke for yngre individer, men hos eldre kan "pulse feeding" med rask protein (f.eks. gjennom hyppige mysedrinker) være bedre (2).


1. "Absorption rates of amino acids from the gut can vary from 1.4 g/h for raw egg
white to 8 to 10 g/h for whey protein isolate. Slowly absorbed amino acids such
as casein (~ 6 g/h) and repeated small doses of whey protein (2.9 g per 20 min,
totaling ~ 7 g/h) promote leucine balance, a marker of protein balance, superior to
that of a single dose of 30 g of whey protein or free amino acids which are both
rapidly absorbed (8 to 10 g/h), and enhance amino acid oxidation. This gives us
an initial understanding that although higher protein intakes are physiologically
possible, and tolerable by the human body, they may not be functionally optimal
in terms of building and preserving body protein. The general, although incorrect
consensus among athletes and bodybuilders, is that rapid protein absorption corresponds
to greater muscle building."

International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152


2 "In young men ingesting protein meals, slowly digested proteins (caseins: CAS) induce a higher protein gain than those that are rapidly digested (whey proteins: WP). Our aim was to assess whether or not this is true in elderly men receiving mixed meals. The effects of meals containing either CAS or two different amounts of WP (WP-iN: isonitrogenous with CAS, or WP-iL: providing the same amount of leucine as CAS) on protein metabolism (assessed by combining oral and intravenous leucine tracers) were compared in nine healthy, elderly (mean +/- S.E.M. age 72 +/- 1 years) and six young men (24 +/- 1 years).

In conclusion, during aging, protein gain was greater with WP (rapidly digested protein), and lower with CAS (slowly digested protein). This suggests that a 'fast' protein might be more beneficial than a 'slow' one to limit protein losses during aging."

J Physiol. 2003 Jun 1;549(Pt 2):635-44. Epub 2003 Mar 28. The rate of protein digestion affects protein gain differently during aging in humans.


Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Er det forskjellig kvalitet på protein?
« #8 : 12. april 2008, 23:00 »
BCAA blir i motsetning til andre aminosyrer metabolisert direkte i selve muskulaturen. Derfor tar det kortere tid å ta dette opp. En annen ting man må fokusere på er å få i seg nok essensielle aminosyrer, det vil si de aminosyrene ikke kroppen klarer å lage selv, men må få tilført via kosten.

BCAA er essensielle aminosyrer (leucin, isoleucin, og valin).

Hvis man får i seg mye protein (hvilket de aller fleste av oss som styrketrener sannsynligvis gjør), og særlig mye myseprotein, så får man i seg mer enn nok BCAA. Myse + BCAA-tilskudd er bortkastede penger.


Utlogget martinez

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 59
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 59

Sv: Er det forskjellig kvalitet på protein?
« #9 : 12. april 2008, 23:31 »
BCAA er essensielle aminosyrer (leucin, isoleucin, og valin).

Hvis man får i seg mye protein (hvilket de aller fleste av oss som styrketrener sannsynligvis gjør), og særlig mye myseprotein, så får man i seg mer enn nok BCAA. Myse + BCAA-tilskudd er bortkastede penger.


hvordan protein vill du anbefale ?

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Er det forskjellig kvalitet på protein?
« #10 : 12. april 2008, 23:39 »

hvordan protein vill du anbefale ?

Et "vanlig" variert og forholdsvis proteinrikt kosthold + tilskudd av myse (først og fremst rundt trening).


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!