Skrevet av Emne: 2x 2-Splitt vs 5x5  (Lest 6343 ganger)

Utlogget trøndergutt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 104
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 104

Sv: Splitt vs 5x5
« #15 : 14. april 2008, 23:57 »
Spiser du maten din, så vil volumet komme.

Skjønner dette, men vil trene optimalt for volum, ser at begge gir volum. Men kan jeg ikke ut av en god 2-splitt få bedre volum framgang en ved 5x5.
Benkpress 160kg x1
Markløft 200 kg x1
Knebøy 160x3
Alder 86 modell
Vekt ca 95-100 kg
Høyde 186 cm

Treningsdagbok

Utlogget trøndergutt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 104
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 104

Sv: 2x 2-Splitt vs 5x5
« #16 : 15. april 2008, 17:15 »
Har da prøvd å endre litt på en 2-splitt. (se bilde)
Vurderer det mest for å få trent hele kroppen 2x i uka.
Det blir kanskje litt mye øvelser? Hva med fordelingen på muskelgrupper? reps osv skal komme etter jeg er ferdig med denne delen.

Men 5x5 er jo grei den å, synes bare det var så få øvelser pr.dag på den som ligger på iform og kaliber sine sider. Og siden den er den krysning av styrke og bodybuilder program, så er det ikke optimalt for volum? eller tar jeg feil?
Benkpress 160kg x1
Markløft 200 kg x1
Knebøy 160x3
Alder 86 modell
Vekt ca 95-100 kg
Høyde 186 cm

Treningsdagbok

Utlogget trøndergutt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 104
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 104

Sv: 2x 2-Splitt vs 5x5
« #17 : 15. april 2008, 18:28 »
Det er dumt å falle for splitt, desverre gjør majoriteten det. Les artiklene p¨å www.myorevolution.no Så trur jeg nok du vil endre mening. Jeg kan fortelle deg en av mange ting som er dumt med splitt, vi har noe som heter ATP+CP i cellene våre. Når man inntak kreatin øker man cp nivåene. Det er dette brenselet som ligger i cellene, som vi hovedsaklig bruker under styrketrening. Etter et par øvelser som går på de samme muskelgruppene, vil ikke disse lagrene være fulle nok til at muskelfibrene skal få den stimulien de trenger for å vokse/styrkes. Dette er en av mange gode grunner til å ikke trene splitt.

Ved å trene helkropp, kan du da isteden fokusere all energien din på en øvelse per muskelgruppe per økt. F. eks: Dag 1: Benkpress, Dag 2: Skrå hantelpress, Dag 3: Dips
istedenfor
Dag1: Skrå hantelpress, benkpress, dips
Samtidig vil du få høyere frekvens(Trent muskelen oftere) noe som er gunstigere for oss DOPfire utøvere, enn en dag med destruktiv trening.

Håper du tar til fornuft og velger noe annet enn splitt

Edit: Ser at du tenker i de baner av en 2 splitt, det funker bra! Men ikke legg fokuset på biceps/triceps, det får nok juling som det er!
Se etter en push/pull splitt, eller en over/underkropp splitt Wink Eller som sagt, 5x5

Hei

push/pull er noe jeg kan se på framover. Men har ikke lyst å trene underkropp hardt, har ganske store lår i forhold til kroppen ellers. Derfor legger jeg fokus på overkropp.

Synes du det programmet jeg har lagt fram nå ser greit ut? Eller er dette helt feil?
Benkpress 160kg x1
Markløft 200 kg x1
Knebøy 160x3
Alder 86 modell
Vekt ca 95-100 kg
Høyde 186 cm

Treningsdagbok

Utlogget Espenc

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 837
  • Honnør: 278
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 837

  • It's All About The Aesthetics!
Sv: 2x 2-Splitt vs 5x5
« #18 : 15. april 2008, 23:38 »
spis mye å kjør på me 5x5
Alder: 1989
Vekt: 95kg~
Høyde: 1.83

Benk: 1x120kg
Bøy: 1*172.5kg 19.02.13
Frontbøy 1x130kg 05.03.13
Mark: 1*200kg 03.04.12
Militæpress: 1*80kg 16.02.13
Clean & Jerk: 1.90kg 26.02.12

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=76095.0 Treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81042.0#msg1154832 Bildelogg.

Utlogget trøndergutt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 104
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 104

Sv: 2x 2-Splitt vs 5x5
« #19 : 16. april 2008, 00:01 »
Hei

takk for svar, men blir jeg kjører den splitten framover, kanskje noen endringer underveis.
Får se om jeg tester 5x5 når jeg trenger litt forrandring i sommer.
Benkpress 160kg x1
Markløft 200 kg x1
Knebøy 160x3
Alder 86 modell
Vekt ca 95-100 kg
Høyde 186 cm

Treningsdagbok

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: 2x 2-Splitt vs 5x5
« #20 : 16. april 2008, 16:22 »
Den modifiserte splitten så ikke så bra ut! Alt for høyt volum, totalt antall sett altså. For mye øvelser, og tulleøvelser. Du vil få mer ut av 5x5, punktum Smiley
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget trøndergutt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 104
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 104

Sv: 2x 2-Splitt vs 5x5
« #21 : 16. april 2008, 21:21 »
Den modifiserte splitten så ikke så bra ut! Alt for høyt volum, totalt antall sett altså. For mye øvelser, og tulleøvelser. Du vil få mer ut av 5x5, punktum Smiley

Er ikke meningen å virke arrogant eller noe. Men må spørre hva du (og flere på forumet?), ser på som tulle øvelser?
Samt volum, blir snakk om 65 sett (med iform benkprogram som jeg bruker), ville du ha hatt under 50? og hva er argumentene for dette?

Jeg har spurt rundt om, venner og spenst instruktør. De så det så bra ut, men jeg respekterer deg da jeg ser du er profilert og aktiv utøver. Men hadde vært greit med litt begrunnelse og dypere argument (jeg prøver å lære noe av alt dette også Smiley )

Og du har samme fokus som meg når du svarer? (best volum økende trening)
Benkpress 160kg x1
Markløft 200 kg x1
Knebøy 160x3
Alder 86 modell
Vekt ca 95-100 kg
Høyde 186 cm

Treningsdagbok

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: 2x 2-Splitt vs 5x5
« #22 : 16. april 2008, 21:36 »
Er ikke meningen å virke arrogant eller noe. Men må spørre hva du (og flere på forumet?), ser på som tulle øvelser?
Samt volum, blir snakk om 65 sett (med iform benkprogram som jeg bruker), ville du ha hatt under 50? og hva er argumentene for dette?

Jeg har spurt rundt om, venner og spenst instruktør. De så det så bra ut, men jeg respekterer deg da jeg ser du er profilert og aktiv utøver. Men hadde vært greit med litt begrunnelse og dypere argument (jeg prøver å lære noe av alt dette også Smiley )

Og du har samme fokus som meg når du svarer? (best volum økende trening)
Du er ikke arrogant, du er lærehissig.. Det er bra det Wink

Kan ta for meg øvelsene og volumet først:
Antall øvelser du har er ikke synonymt med muskelvekst. Etter ca. to øvelser på samme muskelgruppe har du ikke nok atp+cp igjen i cellevæsken til å stimulere nok til muskelvekst. Det vil på en annen side virke negativt med for mange øvelser da kroppen ser på det som et angrep, og utskiller da kortisol. Det er et nedbrytende hormon.

Tulle øvelser er øvelser som ikke belaster nok, og som oftest er isolasjonsøvelser. Flerleddsøvelser belaster mer, da du har mer kraft å bruke(fler fiber). Tulleøveler er også de øvelsene som ikke bruker støttemusklatur etter min mening. Øvelser jeg ser på som tulleøvelser, av de du har satt opp:
Peck dec flyes
Skrå press flyes
Maskin-dips(Er ikke så ille, men vanlig dips er bedre)
Underarmscurl(Markløft gjør jobben)
Skulderpress i maskin
Løft til hake(Belaster rotatormusklaturen sinnsykt mye)
Crunches(Mark, knebøy, militærpress gjør jobben)
Leg extension, rett og slett den værste øvelsen som noen gang er funnet opp
Pushdown, setter ikke triceps i gunstig posisjon

Ellers ser de andre øvelsene veldig bra ut! Er ikke meningen å virke altvitende, snakker utifra hva jeg vet og har erfart. En spenst instruktør er ikke vitende på omtrent noen ting, selv om jeg er spenst instruktør selv Wink

Øvelser som bygger mest styrke,øker også muskeltverrsnittet mest mulig.

Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget trøndergutt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 104
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 104

Sv: 2x 2-Splitt vs 5x5
« #23 : 16. april 2008, 22:31 »
Du er ikke arrogant, du er lærehissig.. Det er bra det Wink

Kan ta for meg øvelsene og volumet først:
Antall øvelser du har er ikke synonymt med muskelvekst. Etter ca. to øvelser på samme muskelgruppe har du ikke nok atp+cp igjen i cellevæsken til å stimulere nok til muskelvekst. Det vil på en annen side virke negativt med for mange øvelser da kroppen ser på det som et angrep, og utskiller da kortisol. Det er et nedbrytende hormon.

Tulle øvelser er øvelser som ikke belaster nok, og som oftest er isolasjonsøvelser. Flerleddsøvelser belaster mer, da du har mer kraft å bruke(fler fiber). Tulleøveler er også de øvelsene som ikke bruker støttemusklatur etter min mening. Øvelser jeg ser på som tulleøvelser, av de du har satt opp:
Peck dec flyes
Skrå press flyes
Maskin-dips(Er ikke så ille, men vanlig dips er bedre)
Underarmscurl(Markløft gjør jobben)
Skulderpress i maskin
Løft til hake(Belaster rotatormusklaturen sinnsykt mye)
Crunches(Mark, knebøy, militærpress gjør jobben)
Leg extension, rett og slett den værste øvelsen som noen gang er funnet opp
Pushdown, setter ikke triceps i gunstig posisjon

Ellers ser de andre øvelsene veldig bra ut! Er ikke meningen å virke altvitende, snakker utifra hva jeg vet og har erfart. En spenst instruktør er ikke vitende på omtrent noen ting, selv om jeg er spenst instruktør selv Wink

Øvelser som bygger mest styrke,øker også muskeltverrsnittet mest mulig.



Etter 2 øvelser med f.eks 2x10 og 3x10? eller mener du uansett? Grunnen til at jeg har 2 og 2 øvelser pr muskel gruppe er at jeg har sett dette i programmer i forumet og ellers på internett.
Gjorde et lite søk på atp+cp, fant ikke mye men blant annet Prioritering av muskelgrupper. Kunne gjerne tenk meg å lese mere om dette.

Pec-deck flyes er tatt med siden jeg prioriterer brystet framover, men skjønner hva du mener her. Har prøvd å få med base øvelser hele veien. Samme gjelder skrå-press-flyes.

Maskin dips er at det ikke er noe dips stativ, kunne dog kanskje tatt med to benker eller noe (blir jo ikke det samme?)

Når det kommer til skulderpress er jeg i en overgangs fase, prøver å bruke manualer i alle sett fremover.

Nå er ikke dette et forsøk på å forsvare meg, men forklare hva jeg tenkte da jeg valgte øvelsene.

Men mener du at jeg rett og slett skal kutte ut alle de øvelsene, eller kun trene base øvelser?

edit: Har nå funnet litt mere om kortisol, interresant. Med dette mener du kanskje at jeg bør kutte ut 1-2 øvelser (uansett muskel gruppe?) for å komme under 1 time helst 45min?
Lurer da på, siden jeg jogger til treningsentret og tilbake (totalt ca 20min, kan jeg da bare trene ren styrke i de resternde 20min?)
Benkpress 160kg x1
Markløft 200 kg x1
Knebøy 160x3
Alder 86 modell
Vekt ca 95-100 kg
Høyde 186 cm

Treningsdagbok

Utlogget trøndergutt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 104
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 104

Sv: 2x 2-Splitt vs 5x5
« #24 : 17. april 2008, 08:20 »
Da har jeg gjort en del endringer på programmet (ned i volum) kuttet ut underarms curl.
Skuldrerpress i gjort om til hantlere.
Pec-deck flyes, Stående roing / løft til hake, triceps pushdown er øvelser jeg liker, men du mener jeg bør kutte ut dem også? Har gjort om noen sett til kun enkelt sett (altså 10x1) er dette bare tull?

Har også kommet ned i 14sett (gjennomsnitt) pr.dag, dette gir 56 sett pr uke.

Har lest en del om trening (les atp+cp og kortisol), og bestemte at jeg skal klare å presse økta ned i tid. Men føler da at jeg nesten burde legge inn enn jogge dag etter jobb f.eks, slik at det blir 5-dager  i uka med trening (4 med styrke). Hva mener du om dette?

Og total treningstid er fra jeg jogger herfra (til gymmen) og er tilbake (jogger hjem)?

Programmet så langt:
Benkpress 160kg x1
Markløft 200 kg x1
Knebøy 160x3
Alder 86 modell
Vekt ca 95-100 kg
Høyde 186 cm

Treningsdagbok

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: 2x 2-Splitt vs 5x5
« #25 : 17. april 2008, 12:24 »
Skal sette meg ned å skrive et skikkelig svar etterpå, har ikke tid nå! Men ser bedre ut! Wink
Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Utlogget trøndergutt

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 104
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 104

Sv: 2x 2-Splitt vs 5x5
« #26 : 17. april 2008, 15:36 »
ok, kjempe bra.
Da går jeg i riktig retning i alle fall Smiley.
Er utrolig takknemlig for at du gidder å lege energi i dette.
Benkpress 160kg x1
Markløft 200 kg x1
Knebøy 160x3
Alder 86 modell
Vekt ca 95-100 kg
Høyde 186 cm

Treningsdagbok

Utlogget boberg

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 478
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 478

Sv: 2x 2-Splitt vs 5x5
« #27 : 17. april 2008, 16:01 »




Og total treningstid er fra jeg jogger herfra (til gymmen) og er tilbake (jogger hjem)?


Akkurat det lurer jeg også litt på, for jeg har ganske lange økter hvis man regner med oppvarmingen og litt springing etter styrketreningen, kommer som regel opp i 1,5 time, og noengang mer.

Utlogget sphaw

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 734
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 734

  • Heroes never die.... They just reload.
Sv: 2x 2-Splitt vs 5x5
« #28 : 17. april 2008, 17:05 »
Økta begynner når du er ferdig med oppvarming.
The world is a very mean and nasty place and I don't care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life. But it ain't about how hard ya hit. It's about how hard you can get it and keep moving forward. How much you can take and keep moving forward. That's how winning is done!

Utlogget bergan01

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 4 123
  • Honnør: 1154
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 123

Sv: 2x 2-Splitt vs 5x5
« #29 : 17. april 2008, 22:18 »
Etter 2 øvelser med f.eks 2x10 og 3x10? eller mener du uansett? Grunnen til at jeg har 2 og 2 øvelser pr muskel gruppe er at jeg har sett dette i programmer i forumet og ellers på internett.
Gjorde et lite søk på atp+cp, fant ikke mye men blant annet Prioritering av muskelgrupper. Kunne gjerne tenk meg å lese mere om dette.

Pec-deck flyes er tatt med siden jeg prioriterer brystet framover, men skjønner hva du mener her. Har prøvd å få med base øvelser hele veien. Samme gjelder skrå-press-flyes.

Maskin dips er at det ikke er noe dips stativ, kunne dog kanskje tatt med to benker eller noe (blir jo ikke det samme?)

Når det kommer til skulderpress er jeg i en overgangs fase, prøver å bruke manualer i alle sett fremover.

Nå er ikke dette et forsøk på å forsvare meg, men forklare hva jeg tenkte da jeg valgte øvelsene.

Men mener du at jeg rett og slett skal kutte ut alle de øvelsene, eller kun trene base øvelser?

edit: Har nå funnet litt mere om kortisol, interresant. Med dette mener du kanskje at jeg bør kutte ut 1-2 øvelser (uansett muskel gruppe?) for å komme under 1 time helst 45min?
Lurer da på, siden jeg jogger til treningsentret og tilbake (totalt ca 20min, kan jeg da bare trene ren styrke i de resternde 20min?)
Ta dette med kortisol utsonding med en klype salt, jeg poengterer bare at økter på 2-3 timer med høy intensitet vil ødelegge mer enn det bygger Wink Prøv rett og slett å gjør øktene så korte som mulig, bare løp til og fra trening du da løping i form av jogging ikke vil tære så mye på ATP+CP(Adenosin-fosfat-fosfat-fosfat+creatinfosfat) lagrene, heller mer på glykogenlagrene.

Flott at du intereserer deg for baseøvelser, da det er de øvelsene du vil få mest ut av! Men jeg vet f.eks at det benkprogrammet til iform er rimelig hardt, så å legge til øvelser for brystet her vil muligens virke negativt, det må isåfall kjøres med lett/middels belastning, og da er det opp til deg om du føler du får noe serlig ut av den øvelsen.

Dipsen ville jeg rett og slett byttet ut med smalbenk, og kun kjørt 1 tricepsøvelse. Da f.eks franskpress på den ene dagen, og smalbenk på den andre dagen.

Når det gjelder sett, så ville jeg istedenfor å kjøre 1x10-3x10 heller sett på myo-reps. Der du kjører færre reps, (2-6) og flere sett (5-10) og mye kortere pauser(10-20 sekunder). Du kan jo tenke deg at det er antall kjørte reps innenfor et visst tidsrom med en gitt vekt som teller, og da vil du få flere reps med en slik metode. Dette er jo primært for stimulering av muskelvekst, som jeg forstår du vil.

Jeg anbefaler deg militærpress(stående) i variasjon med stående hantelpress Smiley

Jeg mener at du skal basere programmet rundt baseøvelser, og supplere med nødvendige øvelser der det trengs. Øvelser jeg ville brukt i et program:
Bryst: Benkpress
Rygg+biceps: Chins/foroverbøyd stangroing
Skuldre: Militærpress
Bein+core: Knebøy
Bein, rygg+core:Markløft
Triceps: Smalbenk/dips

Dette dekker hele kroppen(unntatt legger da...)
Du trenger ikke fler øvelser, uansett om målet er å bygge muskler eller bli sterk. Det viktige for fremgang er belastningen du bruker, og hvordan progresjonen er lagt opp, du kan ikke kjøre grisetungt hver økt.





Alder: 23år        Høyde: 178cm       Vekt: 96kg

Junior-Europamester     -110 markløft 2010
Junior-Europamester     -120 Knebøy 2011
Sølv totalt Junior-Em 2011

Mål for 2012:
Norgesmester -93 junior
Norgesrekord Totalt senior


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!