Skrevet av Emne: Jogge eller sykkle?  (Lest 6231 ganger)

Utlogget AjaxX

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 676
  • Honnør: 137
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 676

Sv: Jogge eller sykkle?
« #30 : 15. mai 2008, 08:41 »
Hei, lurte på hva som var best av å jogge eller sykkle? Har tenkt til og trene kondis og litt muskler vist det er mulig?
Du forbrenner ca 10KJ mer i minuttet enn med sykkling, men du kan presse deg mer når du sykkler og sykkling er mye "snillere" mot knærene dine
Trenigs/bilde logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58975.0

Løft:
ML 1x180kg RAW
BP 3x130kg
KB 1x182,5kg Belte

It burns it rips it hurts, they make you bleed your turn
The chance of a lifetime, how does it feel to be alive?

Your greatest glory is not in never falling, but in rising every time you fall.

Utlogget impulskontroll

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 468
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 468

Sv: Jogge eller sykkle?
« #31 : 03. august 2008, 16:56 »
du mister ikke muskler når du jogger.
det som skjer hvis du jogger rett før du trener styrke, er jo rett og slett at du forbruker så mye energi på joggingen, at du kanskje ikke får en så bra styrkeøkt som hvis du feks tar kardioen etterpå..

Det kommer vel litt an på hvor "hardt" du jogger. Hvis formålet er å forbrenne fett så trenger man vel egentlig ikke å løpe så veldig fort? Tror det vil være mer effektivt å løpe sakte/gå raskt i 45 min. enn å løpe alt man orker i 15 min. Spesielt hvis man ønsker å få mest mulig ut av styrketreningen etterpå. Smiley

De siste månedene har jeg begynt å løpe/gå ca. 10-30 min på tredemølle. før styrketrening. De dagene jeg trener bein tar jeg oppvarminga litt roligere. Kombinerer dette også med litt lengre sykkelturer de dagene jeg ikke trener styrke. Litt for tidlig å si hvor effektivt det er, siden jeg ikke har holdt på så lenge, men det føles i hvert fall som en bra kombinasjon. Smiley

Du forbrenner ca 10KJ mer i minuttet enn med sykkling, men du kan presse deg mer når du sykkler og sykkling er mye "snillere" mot knærene dine

Merker dette godt selv. Selv om jeg bare klarer å løpe i ca. 20-30 min. på bånd kan jeg sykle mye lenger (ute på veien). Jeg syns også det er vesentlig lettere å regulere tempo og belastning når jeg sykler enn når jeg løper. Hvis jeg løper for fort får jeg lett "hold" og må ofte stoppe helt opp. Vet at de som løper mye blir flinkere til å justere tempo underveis, men jeg syns dette er mye lettere på sykkel enn ved løping.

Uansett, mitt råd er: gjør det du syns er morsomt og prøv å variere litt.

Utlogget AjaxX

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 676
  • Honnør: 137
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 676

Sv: Jogge eller sykkle?
« #32 : 03. august 2008, 17:00 »
Jeg anbefaler fortsatt sykkling Wink

Grunnen er at om du veier 80kg vill knærene dine ha en belastning på 480kg når du løper.

Kilde: http://www.discoverychannel.co.uk/humanbody/strength/video2.shtml
Trenigs/bilde logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=58975.0

Løft:
ML 1x180kg RAW
BP 3x130kg
KB 1x182,5kg Belte

It burns it rips it hurts, they make you bleed your turn
The chance of a lifetime, how does it feel to be alive?

Your greatest glory is not in never falling, but in rising every time you fall.

Utlogget impulskontroll

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 468
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 468

Sv: Jogge eller sykkle?
« #33 : 03. august 2008, 17:15 »
Jeg anbefaler fortsatt sykkling Wink

Grunnen er at om du veier 80kg vill knærene dine ha en belastning på 480kg når du løper.

Virkelig? Jeg har alltid visst at løping (spesielt på hardt underlag) er tøft for knærne, men merker ikke noe til det når jeg løper på bånd (selv om knærne mine i følge den linken der får 660kg belastning når jeg løper, og 990kg når jeg hopper hoppetau). Jeg liker derimot ikke å løpe på asfalt, men grusvei og skogssti går fint.

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Sv: Jogge eller sykkle?
« #34 : 04. august 2008, 22:34 »
Hvis formålet er å forbrenne fett så trenger man vel egentlig ikke å løpe så veldig fort? tror det vil være mer effektivt å løpe sakte/gå raskt i 45 min. enn å løpe alt man orker i 15 min. Spesielt hvis man ønsker å få mest mulig ut av styrketreningen etterpå. Smiley



første B : tror, det er noe man gjør i kirka! hvorfor vil det være mer gunstig å  gå 45 min, i stedet for å kjøre litt intervaller eller lignende?

andre B : hvorfor ikke kjøre cardioen etter styrketreninga di? tenk deg hvor mye energi du kan ha på den treninga de da! Smiley
er det noen som virkelig gjør dette? springer på full spiker i 15min?:O

Utlogget impulskontroll

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 468
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 468

Sv: Jogge eller sykkle?
« #35 : 05. august 2008, 18:43 »
første B : tror, det er noe man gjør i kirka! hvorfor vil det være mer gunstig å  gå 45 min, i stedet for å kjøre litt intervaller eller lignende?

Logikken er at du forbrenner så lenge du er i aktivitet. Jo lengre du er i aktivitet, jo mer forbrenner du. Men dette kommer jo også litt an på hva som er hensikten med treningen din, og det forutsetter at du går med ganske høy intensitet. Hvis du ikke svetter seriøst etter 10 min. gange går du for sakte. Wink Merk også at jeg skrev "hvis formålet er å forbrenne fett". Skal du trene for å vinne 200m vil jeg ikke anbefale deg å bare gå.

andre B : hvorfor ikke kjøre cardioen etter styrketreninga di? tenk deg hvor mye energi du kan ha på den treninga de da! Smiley

Gjerne gjør det hvis du vil. Når jeg har trent styrke er jeg som regel så sliten at det eneste jeg orker er å gå hjem, så da passer det meg dårlig med kondisjonstrening. Man kan jo like gjerne snu på det og si at hvis du trener styrke før kondisjon så får du ikke så mye ut av kondisjonstreninga. Det er vel egentlig bare snakk om hva man prioriterer. Jeg syns det er greit å løpe/jogge 10-30 min. før styrketreninga som oppvarming, men jeg har egne kondisjonsdager i tillegg.

er det noen som virkelig gjør dette? springer på full spiker i 15min?:O

Litt usikker på hva du mener med "på full spiker", men jeg vet om mange som foretrekekr å løpe raskt i 10-15 min. som oppvarming fordi de syns det er kjedelig å holde på så lenge. Poenget mitt var vel egenltig at det er en fin måte å bli varm på, men vil ikke nødvendigvis ha like god effekt på bilringene som rask gange i en lengre periode. Klarer du å løpe i en time eller to så er jo selvsagt det enda bedre, men jeg vil tro det er et lite aktuelt alternativ for de fleste som har et mer eller mindre akutt behov for å kvitte seg med et større antall ekstra kilo.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!