Skrevet av Emne: Nybegynner - 3kg ned på rundt en måned  (Lest 1865 ganger)

Utlogget fryseboks

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 256

Nybegynner - 3kg ned på rundt en måned
« : 24. april 2008, 17:48 »
Hei, jeg begynte å trene styrke og kondisjon for omtrent en måned siden. Er 16 år.

Før jeg begynte å trene levde jeg stort sett veldig usunt. Jeg var sjelden i fysisk aktivitet og spiste junkfood og annet dritt på daglig basis. Likevel holdt jeg meg hele tiden rundt 75-76KG, med en litt smålubben fysikk (jeg er noe rundt 1.80m høy).

Helgen før påskeferien i år la jeg om kosthold og treningsvaner praktisk talt over natta. Jeg trenger styrke 3 ganger i uka, og kondisjon 2 ganger i uka. Jeg spiser stort sett ganske sunt, men er usikker på om det er nok for å bygge muskler (som er en del av hele poenget med denne posten). Havegryn til frokost, brødskive med egg og kokt skinke til lunsj, og som regel fisk/annet magert kjøtt til middag. Spiser som regel middels store porsjoner.

Mine motiver for treningen er selvfølgelig å bygge muskelmasse, men også i stor grad å gå betraktelig ned i fettprosent (jeg har litt fett rundt magen som jeg vil bli kvitt fortest mulig.)
Hovedspørsmålet mitt er vel egentlig om det er mulig å gå ned i fettprosent samtidig som jeg bygger/iallefall vedlikeholder muskelmassen min.
Det virker litt logisk umulig(men jeg kan jo selvfølgelig ta veldig feil), med tanke på at ned i fett tilsvarer mindre kalorier inntatt enn det du forbruker, imens bygging av muskelmasse tilsvarer mer kalorier en det du bruker.

Så er styrketreningen forgjeves hvis jeg likevel skal en del ned i fettprosent?

Som sagt så har jeg gått ned omtrent 3 kilo siden jeg startet. Har blitt noe sterkere også (etter hva jeg har hørt er dette stort sett nevrologiske forandringer i starten, isteden for mer muskelmasse).

Takk for svar Smiley

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Nybegynner - 3kg ned på rundt en måned
« #1 : 24. april 2008, 17:50 »
for å bygge muskler kreves det kalori overskudd. for å bli kvitt fett kreves det kaloriunderskudd.
derimot når du er nybegynner så har du den "alt kan skje"-faktoren.
å vedlikeholde er null problem. legg deg i underskudd og få i deg masse proteiner så er den saken biff.

Utlogget fryseboks

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 256

Sv: Nybegynner - 3kg ned på rundt en måned
« #2 : 24. april 2008, 17:55 »
for å bygge muskler kreves det kalori overskudd. for å bli kvitt fett kreves det kaloriunderskudd.
derimot når du er nybegynner så har du den "alt kan skje"-faktoren.
å vedlikeholde er null problem. legg deg i underskudd og få i deg masse proteiner så er den saken biff.

Ok, så jeg forsetter omtrent som jeg gjør nå? Jeg forsøker å spise mest mulig mager mat som inneholder mye protein (fisk, kylling, egg, magert kjøtt osv). Når sant skal sies spiser jeg likevel pasta med karonadedeig rundt 1 gang i uka, som er en del kalorier. Havregrøt inneholder også en del kalorier? Kan jeg forvente noe særlig framgang i styrke og muskelmasse på denne måten?

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: Nybegynner - 3kg ned på rundt en måned
« #3 : 24. april 2008, 19:56 »
Tror muligens jeg ville tatt et valg.
bygge muskler eller slanke seg.

å gjøre som du sier, ligge rett over vedlikeholdsnivået på Kcal-inntak samtidig som du spiser masse proteiner er lurt.

kortversjon: ja.

JohnBlond

  • Gjest
Sv: Nybegynner - 3kg ned på rundt en måned
« #4 : 24. april 2008, 20:03 »
Ifølge måling med InBody 720 gikk jeg ned 3 kg fett og opp 1 kg muskler på 14 dager. Holder på å se om jeg får det til enda mer. Varierte kcal-inntaket gjennom uka, fra 1500 kcal til 5000 kcal, snitt på 2150 kcal. Styrketrening 3-4 ganger i uka, gåing i snitt 75 minutt per dag. Jeg veier ca. 80 kg. Spiste 115 gram protein per dag i snitt, ca. 50 gram karbs i snitt og resten fra fett. Mye fett.

Utlogget fryseboks

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 256

Sv: Nybegynner - 3kg ned på rundt en måned
« #5 : 24. april 2008, 20:15 »
Ifølge måling med InBody 720 gikk jeg ned 3 kg fett og opp 1 kg muskler på 14 dager. Holder på å se om jeg får det til enda mer. Varierte kcal-inntaket gjennom uka, fra 1500 kcal til 5000 kcal, snitt på 2150 kcal. Styrketrening 3-4 ganger i uka, gåing i snitt 75 minutt per dag. Jeg veier ca. 80 kg. Spiste 115 gram protein per dag i snitt, ca. 50 gram karbs i snitt og resten fra fett. Mye fett.

Så med andre ord er det fult mulig å bygge muskler samtidig som jeg går ned i fettprosen så lenge jeg har et høyt protein inntak og middels-lavt kalori inntak?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Nybegynner - 3kg ned på rundt en måned
« #6 : 24. april 2008, 20:33 »
Så med andre ord er det fult mulig å bygge muskler samtidig som jeg går ned i fettprosen så lenge jeg har et høyt protein inntak og middels-lavt kalori inntak?

For en kort periode og gitt at du ikke her trent på lenge, eller er totalt nybegynner ja. Over tid - nei.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget fryseboks

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 256

Sv: Nybegynner - 3kg ned på rundt en måned
« #7 : 25. april 2008, 20:40 »
For en kort periode og gitt at du ikke her trent på lenge, eller er totalt nybegynner ja. Over tid - nei.

Jeg har holdt på litt over en måned, så er nok "totalt nybegynner" Tongue Hvor lenge kan jeg forsett sånn?

Utlogget fryseboks

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 32
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 256

Sv: Nybegynner - 3kg ned på rundt en måned
« #8 : 22. mai 2008, 22:46 »
Hei, tenkte jeg skulle skrive litt nå som det har gått en stund.

Har nå en morgenvekt på 68-69KG, og har ganske synlig mindre fett på magen og resten av kroppen. Er vel strengt tatt bare litt igjen på magen nå. Har stort sett spist godt under 2000kcal hver dag, som egentlig er alt for lite xD Har dog stort sett spist veldig sunt da, mye fisk/magert kjøtt osv. Forventer heller ikke å få noe særlig muskler på dette, selv om jeg har hatt grei økning så langt med tanke på styrke, og fått litt mer definerte bryst og armmuskler, på så lite mat. Har ikke trent noe særlig mye kondisjon heller, mest styrketrening 2-3 ganger i uka, så har vel ikke egentlig gjort det strategisk lureste xD.

Planen er å bli kvitt det siste som er igjen av fett, for å så spise tilstrekkelig og ha en fin og jevn økning i muskelmasse (ikke noe bulk med andre ord, blir bare masse fett som er stress å kvitte seg med.) Omtrent hvor mye muskelmasse i måneden kan jeg regne med dersom jeg spiser optimalt og trener bra? Og hvis jeg merker at jeg legger på meg litt fett samtidig som muskler, burde jeg prøve å bli kvitt det umiddelbart og justere matinntaket?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!