Skrevet av Emne: 1-5 reps vs 10-15 reps. Hvorfor får man større muskel av flere reps?  (Lest 6292 ganger)

Utlogget trainermainn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 53

Skulle gjerne ha hatt en forklaring på hvorfor volumet øker mer når man tar opp i mot 10-15 reps, mens det ikke skal øke noe særlig når man kjører reps på 1-5, og tar man plutselig 30 reps så er det utholdende styrke og muskelen vil ikke øke særlig i volum? Jeg har drevet aktivt i langrenn før og spiller nå fotball i 3 divisjon. Nå nylig snakket jeg med en kamerat og hørte han drev å trente med knebøyg og opptramp på kasse for å bli raskere. Jeg spurte hvor mange reps han kjøre og han svarte 12. Jeg forteller han at dette ikke vil være gunstig fordi da vil muskelen bli større og han må gå ned under 6 reps og kjøre tyngre vekter for da vil ikke muskelen øke særlig i volum og den vil bli raskere. Hvorfor er det slik spurte han meg. Da hadde jeg ikke peiling. Har en liten ambisjon om å bli trener og synes trenere bør klare å svare på slike spørsmål, både fysiologisk og enklere forklart. Er det noen som kan hjelpe meg?

Utlogget Espenc

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 837
  • Honnør: 278
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 837

  • It's All About The Aesthetics!
Søk litt på forumet, tror det spørsmålet der er blitt svart opp til tusener av ganger før.
Alder: 1989
Vekt: 95kg~
Høyde: 1.83

Benk: 1x120kg
Bøy: 1*172.5kg 19.02.13
Frontbøy 1x130kg 05.03.13
Mark: 1*200kg 03.04.12
Militæpress: 1*80kg 16.02.13
Clean & Jerk: 1.90kg 26.02.12

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=76095.0 Treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81042.0#msg1154832 Bildelogg.

Utlogget Liern

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 529
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 529

for å vokse maximalt i volum må man også ha tung trening. oppnår ikke den samme fremgangen med bare 12-15reps Wink
UNKNOWN

Utlogget lfaro

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 945
  • Honnør: 282
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 945

  • Liksomstyrkeløfter
Det er ett skille mellom aerob og anaerob trening, noe du sikkert vet.
Jeg er også litt difus på akkurat det med at musklene skal vokse best på 8-12 rep, kjører jo sjeldent dette på knebøy og mark f.eks, og bena til styrkeløftere er ikke akkurat små.

Det viktigste for å få større muskler er uansett ikke hvor mange reps man tar, men hva man spiser, han bygger ikke større muskler om han ikke spiser seg opp i vekt.

Ved høye repp-antall vil dette påvirke utholdenheten mer og i mindre grad styrke fordi det er anaerob trening, hva som er gunstigst for en fotballspiller burde vel være en kombinasjon av begge, utholdenhet, samt eksplosivitet.

Utlogget Tor Andre

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 204
  • Honnør: 162
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 204

  • Squat til'you puke!
Syns hele spørsmålet er litt rart siden jeg mener at man får større volum av tung trening.

Tung trening produserer mer veksthormoner og testosteron, sånn naturlig av kroppen selv mener jeg.

Utlogget trainermainn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 53

Ok, viss tung maksimal trening gjør at muskelen vokser mye, hvorfor kjører skiløpere da kun maksimal styrke trening fra 1-5 reps på styrkeøvelser? De vokser jo ikke spesielt mye, og de trener fra 2-3 ganger med maksstyrke i uken. Det samme gjør maratonløpere på knebøy. De løfter 4x4. Andreas Torkildsen må være et godt eksempel på en kjempesterk kropp, men han veier kanskje 90 kg. Jeg mener å ha hørt han løftet 170 kg i benkpress. Hvorfor får ikke han store å tunge muskler? 

Utlogget Kim Andre Blikås

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 143
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 143

  • power!
Fordi han veger kun 90 kg vel. Ein kan ikkje vere ein høg langrenns løper på 70 kg og likavel ha store muskla, det seie seg sjølv. Overskudd bygge muskla.
Styrkeløft perser: 290 - 220 - 300

Utlogget trainermainn

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 53

Fordi han veier bare 90 kg vel? spørsmålet er hvorfor ikke disse øker i vekt, og blir tunge mens bodybuildere får enormt tunge muskler. Jeg mener at bodybuildere løfter fra 10-15 reps. Noen av dere sier at muskel volumet vokser hvis man løfter maksimalt. I alle idretter jeg kjenner til blir nesten kun maks styrke trening med 1-5 reps brukt og det er maksimal 1 RM trening. Slik at de blir sterkere, men ikke særlig tyngre. Er det noen som har noen gode svar eller gode linker?

Utlogget Liern

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 529
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 529

VARIASJON!!!!!

har jeg trua på Wink
UNKNOWN

Utlogget jcdy

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 415
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 415

  • Født i 88,begynte å trene august 05
ok,er litt småbrisen men merker at huet fortsatt tenker klart så here it goes!       

om man løfter 5rep eller 12 rep har vel ikke så mye å si for volumet hvis man ikke har nok vekt/intensitet som stimulerer musklene. Det som får muskelen til å vokse er progresjon i treningen.
en som løfter 5rep på 150 må uansett være større enn han som løfter 12rep på 100kg.
selv om man trener ren styrke så må muskelen fortsatt vokse i volum enten om man vil eller ikke for å kunne pakke inn de ekstra muskel fibre man har klart å akkumulere/bygge opp i løpet av de årene man har trent. jeg tror svaret på spm ditt ang hvorfor man blir større av å trene høyrep gjelder muskelfibre man aktiverer iløpet av treningen og fremgangsmåten.ved høyintensitet og ren hypotrofi trening  klarer ikke musklene å innhente seg like mye som ved å ta en pause på 3min,ved å konstant holde pumpen vil man kunne strekke membranen/fasciaen ved at blodet konstant strømmer inn i musklene og presser på membranen slik at den må ekspanderes for å kunne holde alt samlet. vet som sagt ikke om det jeg sier er riktig men  mener at dette spm angår hvilke muskelfibre man treffer ved trening.

Ps.vet som sagt ikke om det jeg sier er riktig,det er bare hva jeg tror utifra det jeg har lest og hørt.
to be strong or big,thats the question Cheesy

Utlogget bloodredthrone

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 444
  • Honnør: 48
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 444

1. Langrennsløpere spiser ikke nok for å bli store og sterke, da det ikke er noen fordel å drasse rundt på masse vekt i løypa.
2. Langrenn er hovedsaklig en aerob aktivitet og aerob aktivitet bygger ikke muskler. Aerob aktivitet har vist seg å ødelegge for fremgang i styrke, og det kan føre til nedgang i muskelmasse.
3. Selv om langrennsløpere trener litt styrke, trener de ikke på langt nær så mye med vekter som styrkeløftere og kroppsbyggere. De har ikke like fast progresjon og satser ikke på styrke i det hele tatt. Sstyrken er kun et supplement til utholdenhetstreninga. Målet deres er å bli så gode på ski som mulig.

Utlogget Missy-

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 562
  • Honnør: 646
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 562

for å vokse maximalt i volum må man også ha tung trening. oppnår ikke den samme fremgangen med bare 12-15reps Wink
Sant. Bare se på de frøkene i rosa på gymmet som tar 30 reps med 2kg. Musklene buler liksom ikke ut.  Grin

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!