Skrevet av Emne: Mrlee sin variant av lavt sidespark (en liten video-tutorial)  (Lest 8151 ganger)

Utlogget toxic

• Forumavhengig
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

Her ser vi i bunn og grunn ut til å være enige. Jeg kommer aldri til å hevde at en Krav Maga-utøver uten bakgrunn i øvrige kampsporter, er en bedre fighter enn en som f. eks. trener MMA seriøst, men min mening er at Krav Maga er noe som bør krysstrenes på samme måte som de vanlige MMA-kompatible fullkontaktsportene. Strøken teknikk i striking, bryting og grappling kan man få annenstedsfra, mens Krav Maga som du sier er et ypperlig supplement, da det fokuserer på ting som overraskelsesangrep, flere motstandere, våpen, etc.

Argumentet mitt var altså ikke at den gjengse Krav Maga-utøvende husmor ville gjøre en bedre jobb mot tre angripere enn f. eks. en svært habil bokser. Derimot påstår jeg at en svært habil bokser som også har trent mye Krav Maga, sannsynligvis vil klare seg mye bedre enn en like habil bokser som ikke har trent annet enn boksing.

Dette er jeg helt enig i - og derfor mener jeg også at Krav Maga (eller andre effektive RBSD-systemer) er et bra supplement (og/eller grunnlag hvis man har de riktige forutsetningene). Hele poenget mitt var at det ikke finnes noe system som gjør en bedre skikket til å ta flere angripere enn 1. Oddsen faller drastisk uansett når antall angripere øker.

MrLee: Det du sier er bare helt feil. Det ER ekstremt vanskelig å ødelegge et kne. En ting er hvordan det ser ut i teorien, noe annet er hva som er mulig i praksis. Å treffe et kne perfekt - og med en slik kraft at det ødelegges - er en så lavprosentteknikk at jeg heller ville satset på å klare å stoppe hjertet med et slag mot brystet (som enkelte også hevder er mulig). Man vil aldri treffe klart, og hvis man først treffer vil foten mest sannsynlig "gli av/forbi" kneet slik at skaden/kraften blir begrenset mot selve kneleddet. Jeg gjentar meg selv: Hvorfor ser vi ingen "kne-spark" i fullkontaktskamper? Hvorfor ser vi ikke dette på de tonnene av fotomateriale som finnes av gateslagsmål etc?

Det er rett og slett en teknikk det er svært vanskelig å få til å fungere. Og et roundhousekick mot kneet er dessuten mye hardere og kan gjøre potensielt sett mye mer skade. Allikevel skjer det ikke.

Utlogget viten

• Superavhengig
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

• jejeje mr. talker
Shemhazai: Nå påsto jeg ikke at en sport der en person konkurrerte mot flere i kampsportsammenheng er realistisk eller en god idè. Det er jo så å si ugjennomførbart. Skulle man konkurrert i dette måtte de i så fall hatt faste, betalte teams av mindre utøvere som gikk mot større enkeltpersoner og sett hvor gode teams enkeltpersonene kunne vunnet over. Men også dette virker søkt og komplisert. Og jeg tipper skaderisikoen ville vært høy, så vi får neppe se dette i nærmeste fremtid som seriøs sport.

En naturlig konsekvens av at 1vX fighting ikke er noen sport er imidlertid at ingen forsøker å finne opp potensielle ultimate teknikker og utforske muligheter. Og uten at noen er motivert til å finne ut av dette vil det aldri oppstå systemer som er tilnærmet optimale. MMA ville aldri vært så utviklet som det er i dag, hvis det ikke var for at sporten faktisk arrangeres og konkurreres i jevnlig. Dersom det ble forbudt etter UFC 1 ville ingen sett noen utøver på nivå med GSP eller Anderson Silva i forhold til deres vektklasse i dag. Av denne grunn finnes det ikke fullt utviklede teknikker for å slåss 1 mot flere, og nytteverdien blir dermed ikke like høy ved å trene spesifikt for dette formålet som nytteverdien av å trene mma for en 1 mot 1 kamp.

Når det er sagt så er det helt sikkert noe å hente på å trene på de teknikkene man faktisk har i sporter som krav maga. Men å kun fokusere på dette blir et skudd i mørket imo. Jeg tror egentlig vi er ganske enige her
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget Påltergeist

• Superavhengig
  • Honnør: 610
  • Utlogget Utlogget

• Kjønn: Mann

viten:
Krav Maga er ikke en sport, men et selvforsvarssystem. Det at det ikke er underlagt regler (som en sport per definisjon alltid vil være), er en styrke i forhold til selvforsvar -- ikke en svakhet! At man trener på scenarioer der man forsvarer seg mot flere motstandere, ubundet av regler, er sannsynligvis den beste måten å forberede seg på slikt selvforsvar på -- supplert med diverse former for fullkontaktssparring og teknikk forøvrig. Argumentasjonen din fremstår således som ganske meningsløs.

Å slåss mot seks stykker (hvis kamppotensial overgår Stephen Hawking sitt) høres forøvrig svært ambisiøst ut -- selv for en real tøffing. Folk som har forsøkt frisk sparring mot to eller flere motstandere, får gjerne et mer edruelig syn på hvor kaotisk og vanskelig det faktisk er å møte flere angripere på en gang ....

Utlogget ouch

• Leieboer
  • Honnør: 35
  • Utlogget Utlogget

• What i lack in skill i make upp fore in will
viten:
Krav Maga er ikke en sport, men et selvforsvarssystem. Det at det ikke er underlagt regler (som en sport per definisjon alltid vil være), er en styrke i forhold til selvforsvar -- ikke en svakhet! At man trener på scenarioer der man forsvarer seg mot flere motstandere, ubundet av regler, er sannsynligvis den beste måten å forberede seg på slikt selvforsvar på -- supplert med diverse former for fullkontaktssparring og teknikk forøvrig. Argumentasjonen din fremstår således som ganske meningsløs.

Å slåss mot seks stykker (hvis kamppotensial overgår Stephen Hawking sitt) høres forøvrig svært ambisiøst ut -- selv for en real tøffing. Folk som har forsøkt frisk sparring mot to eller flere motstandere, får gjerne et mer edruelig syn på hvor kaotisk og vanskelig det faktisk er å møte flere angripere på en gang ....

jeg har sloss mot 5 stykker samtidig på gata en gang......og ja man taper, selv om man er mer en middels god til å sloss, ung og over 90kg.
he said he was god, i said lord your in the wrong place tonight

Utlogget Påltergeist

• Superavhengig
  • Utlogget Utlogget

jeg har sloss mot 5 stykker samtidig på gata en gang......og ja man taper, selv om man er mer en middels god til å sloss, ung og over 90kg.

Såpass, ja. Hva var sammenhengen her, om jeg tør spørre?

Utlogget ouch

• Leieboer
  • Utlogget Utlogget

tar det på PM

Utlogget toxic

• Forumavhengig
  • Utlogget Utlogget

Setter pris på en Pm om det jeg og, ble meget nysgjerrig :-)

Dog er det et godt eksempel på at selv om man er meget godt skikket, så faller oddsen betraktlig pr. person en møter. 5-6 personer som aktivt går inn for å angripe deg, er vel litt i overkant av hva man kan klare med mindre man er en Fedor som har gått klikk og i tillegg har litt flaks :-)

Utlogget ouch

• Leieboer
  • Utlogget Utlogget

pm sendt, skriv gjerne kommentar

Utlogget mrlee

• Aktivt medlem
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

• Elvis has left the building.....
Dette er jeg helt enig i - og derfor mener jeg også at Krav Maga (eller andre effektive RBSD-systemer) er et bra supplement (og/eller grunnlag hvis man har de riktige forutsetningene). Hele poenget mitt var at det ikke finnes noe system som gjør en bedre skikket til å ta flere angripere enn 1. Oddsen faller drastisk uansett når antall angripere øker.

MrLee: Det du sier er bare helt feil. Det ER ekstremt vanskelig å ødelegge et kne. En ting er hvordan det ser ut i teorien, noe annet er hva som er mulig i praksis. Å treffe et kne perfekt - og med en slik kraft at det ødelegges - er en så lavprosentteknikk at jeg heller ville satset på å klare å stoppe hjertet med et slag mot brystet (som enkelte også hevder er mulig). Man vil aldri treffe klart, og hvis man først treffer vil foten mest sannsynlig "gli av/forbi" kneet slik at skaden/kraften blir begrenset mot selve kneleddet. Jeg gjentar meg selv: Hvorfor ser vi ingen "kne-spark" i fullkontaktskamper? Hvorfor ser vi ikke dette på de tonnene av fotomateriale som finnes av gateslagsmål etc?

Det er rett og slett en teknikk det er svært vanskelig å få til å fungere. Og et roundhousekick mot kneet er dessuten mye hardere og kan gjøre potensielt sett mye mer skade. Allikevel skjer det ikke.

Jeg er både enig og uenig her... Et sidespark er teknisk vanskeligere å få til enn et roundhouse, og krever derfor MER trening for å få til. HVIS man bruker hælen som treffpunkt når man gjør sidesparket, så blir det, som du sier, veldig vanskelig å treffe beinet, fordi man lett vil "skli av".

Istedet for å bruke hælen som treffpunkt, så bruker man heller kanten av foten/skoen. Da får man et mye bredere/større område å treffe med, og dermed er det langt lettere å treffe enn om man bruker hælen.

For å øke sjansen for treff, så er det også mulig å kjøre angrep oppe/nede samtidig, dvs. finte slag, mens man egentlig går for å treffe med foten.

JEG liker ihvertfall dette sparket, og det passer MEG. Det er ikke dermed sikkert at det passer andre. Det er et sidespark som er teknisk vanskeligere å få til enn et "vanlig" sidespark, bl.a. fordi det krever at man er avslappet i kroppen, og kan forflytte HELE kroppen inn MED og I sparket, og dermed kreves det litt "annen" type trening i tillegg til bare den rent tekniske biten, for å få det til bra.

Utlogget mrlee

• Aktivt medlem
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

• Elvis has left the building.....
Når det gjelder dette med flere motstandere mot 1, så ligger det flere eksempler på YouTube som viser at dette er fullt mulig. Jeg har ikke sagt det er LETT (så langt derifra), men det er dermed ikke sagt det er umulig heller. Jeg kjenner personlig flere personer som har forsvart seg vellykket mot flere personer (bl.a. en Hapkido-utøver), og faktisk også ei jente som trente TKD....

Ifølge en del av dere skulle dette per definisjon være totalt umulig, både fordi de trener såkalt tradisjonelle stilarter, og også fordi det også skal være totalt "umulig" å vinne mot flere enn 1 person.

Som sagt, jeg sier ikke at det er lett å vinne mot flere motstandere, det er garantert en MEGET tøff oppgave, men å avskrive muligheten for å vinne så totalt som dere gjør her, er heller ikke riktig. Og innen bl.a. Krav Maga vet jeg at de trener aktivt på dette, så å si at den type trening er tull, eller bortkastet, er i seg en håpløs påstand. Krav Maga er tried and testet i krig og blant politi, millitært personell.

Utlogget Sakuraba

• .: Fighter Member :.
  • Honnør: 53
  • Utlogget Utlogget

Jeg har greid 5 dvaske satanister engang hvis det teller,haha Cheesy

Utlogget viten

• Superavhengig
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

• jejeje mr. talker
Sitat
Argumentasjonen din fremstår således som ganske meningsløs.

Nei selvsagt er ikke argumentasjonen meningsløs.

1: Forstår du ikke at du kan bli en bedre matematiker i det 21. århundret, enn du UANSETT hvor hardt du studerte matte kunne blitt i år 1000? Eller mener du at krav maga sine teknikker på å slåss 1 mot flere er like utviklet som mma sine teknikker er utviklet for 1mot1 kamp?

2: Hva er fundamentet for å slåss mot flere? Jo, det å faktisk SLÅSS. ergo: du må kunne krabbe, før du kan gå, før du kan løpe, osv.

Hvis vi har en person som ikke kan slåss vil han bli mye bedre på å slåss 1v3 på å faktisk lære seg å slåss, enn på å lære seg spesifikke teknikker NÅR man skal slåss mot flere. Eller på samme måte å starte med å lære seg sidecontrol escapes, før han vet hva en guard er i bjj.

Ang det å slåss mot 6 personer, 100 personer eller 50 000 personer er ALT dette FULLT mulig og overhodet ikke overambisiøst: det spørs UTELUKKENDE på hva slags motstandere du møter.

1 milliard nyfødte babyer kan ikke banke en konfirmant!

dvs det bunner i et spørsmål om hvor stor fysisk edge du må ha for å slåss mot flere. å slåss mot 3 personer på trening er selvsagt så å si umulig siden du møter jevngod motstand. på byen kan du, som erfaren og svær kampsportutøver, møte folk som er på et latterlig nivå i forhold til deg.

da er det mulig å banke opp 10 karer og det har skjedd mange ganger i historien

og ja du har rett  i at krav maga ikke er en sport... man konkurrerer ikke, og KUN ekte konkurranse (eller freefight da... doh) er optimal testing av hva som fungerer. dette får man ikke i krav maga

ikke prøv å overbevise meg om at dere trener så hardt på treningen i krav maga at man får testet seg like godt som i UFC buret.....

=)

så sånn sett fremstår jo argumentasjonen DIN som meningsløs. takk
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget Lex

• Aktivt medlem
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

Jeg har greid 5 dvaske satanister engang hvis det teller,haha Cheesy

Jeg har banka en fyr 2 ganger på samme kveld.
...but inside doesnt matter...

Utlogget Påltergeist

• Superavhengig
  • Utlogget Utlogget

Nei selvsagt er ikke argumentasjonen meningsløs.

Jo, definitivt.

Sitat
1: Forstår du ikke at du kan bli en bedre matematiker i det 21. århundret, enn du UANSETT hvor hardt du studerte matte kunne blitt i år 1000? Eller mener du at krav maga sine teknikker på å slåss 1 mot flere er like utviklet som mma sine teknikker er utviklet for 1mot1 kamp?

Hehe, noe sier meg at jeg har langt bedre innsikt i vitenskapsmetode enn deg. Krav Maga ble utviklet på 40-tallet, som en pragmatisk selforsvarsyssystem laget for å kunne forsvare seg helt uten regelbegrensinger. Systemet ble utviklet i Israel, der politi- og militærstyrker til enhver tid har opplevd en hverdag preget av grov og potensielt livsfarlig voldsbruk. Hvis du vil trekke vitenskapsanalogien videre, har man altså til enhver tid testet og forkastet hypoteser, med tanke på hva som faktisk fungerer i gatekamp på liv og død. Å forsvare seg mot flere angripere har bestandig vært et relevant aspekt å trene på i Krav Maga, så man kan trygt si at også denne feltspesifikke kampvitenskapen har hatt god tid til å utvikle seg. Faktisk betydelig lengre tid enn MMA i sin moderne form ....

Sitat
2: Hva er fundamentet for å slåss mot flere? Jo, det å faktisk SLÅSS. ergo: du må kunne krabbe, før du kan gå, før du kan løpe, osv.

Her har vi tydelig å gjøre med et intellekt i ypperste verdensklasse!

Sitat
Hvis vi har en person som ikke kan slåss vil han bli mye bedre på å slåss 1v3 på å faktisk lære seg å slåss, enn på å lære seg spesifikke teknikker NÅR man skal slåss mot flere. Eller på samme måte å starte med å lære seg sidecontrol escapes, før han vet hva en guard er i bjj.

Har du noe som helst slags grunnlag for å implisere at Krav Maga ikke handler om å "lære seg å slåss"? Du later til å ha misforstått noe vesentlig.

Sitat
Ang det å slåss mot 6 personer, 100 personer eller 50 000 personer er ALT dette FULLT mulig og overhodet ikke overambisiøst: det spørs UTELUKKENDE på hva slags motstandere du møter.

1 milliard nyfødte babyer kan ikke banke en konfirmant!

dvs det bunner i et spørsmål om hvor stor fysisk edge du må ha for å slåss mot flere. å slåss mot 3 personer på trening er selvsagt så å si umulig siden du møter jevngod motstand. på byen kan du, som erfaren og svær kampsportutøver, møte folk som er på et latterlig nivå i forhold til deg.

da er det mulig å banke opp 10 karer og det har skjedd mange ganger i historien

Hehe, du er åpenbart glad i å pakke selvfølgeligheter inn i klønete formuleringer. Jeg har forsåvidt aldri bestridt at en erfaren og svær kampsportutøver kan banke opp tre 87-åringer med fem i promille, men det synes jeg da heller ikke er spesielt interessant å diskutere. Slik du formulerte deg i ditt forrige innlegg, virket det som om du trodde at en habil kampsportutøvere fint kan banke opp seks gjennomsnittlige bråkmakere på byen. Det mener jeg, basert på en god del empiriske observasjoner (blant annet som dørvakt), er et lite realistisk estimat. Å slåss mot flere stykker er ekstremt kaotisk, og man er vanvittig defensivt sårbar når man har å gjøre med flere simultane angripere. Jeg vil forresten anbefale boka "Dead or Alive" av Geoff Thompson, for litt innblikk i hva en særdeles rutinert dørvakt/streetfighter mener om realistisk selvforsvar. Blir du angripet av seks stykker, er det eneste rasjonelle stort sett å komme seg unna.

Sitat
og ja du har rett  i at krav maga ikke er en sport... man konkurrerer ikke, og KUN ekte konkurranse (eller freefight da... doh) er optimal testing av hva som fungerer. dette får man ikke i krav maga

Her kommer du jo ikke med noen argumenter. Hvorfor er en sportskontekst en optimal testing av hva som fungerer? Med tanke på at det ikke finnes regler på gata, vil det alltid være suboptimalt å praktisere selvforsvarstrening underlagt et strengt regelverk. Er ikke erfaringer fra politi- og militæryrket i svært voldsherjede områder en mer relevant for for testing? Et langt mer legitimt argument -- som du selvsagt utelater -- er at man gjerne har tilgang til langt mer kompetente sparringspartnere i MMA-sammenheng, i forhold til hva man har i en gjennomsnittlig krav maga-klubb.

Sitat
ikke prøv å overbevise meg om at dere trener så hardt på treningen i krav maga at man får testet seg like godt som i UFC buret.....

Nå har jeg faktisk ikke trent Krav Maga siden 2001, så det har jeg ingen interesse av. De fleste som trener krav maga trener da også bare en brøkdel så mye som en profesjonell MMA-utøver, av relativt åpenbare årsaker. De færreste har tid, lyst eller mulighet til å trene så mye som UFC-fightere gjør. At verdens mest begavede fightere finnes innenfor det profesjonelle kampsportsegmentet, er nok svært sannsynlig. Jeg vil imidlertid gjerne høre argumentene for hvorfor du mener at krav maga ikke er tilstrekkelig testet som system ...

Utlogget toxic

• Forumavhengig
  • Utlogget Utlogget

Jeg tror dere misforstår hverandre litt: Fra mitt ståsted, synes jeg at argumentasjonen dere begge legger frem, makes sense.

Slik jeg forstår det, peker "Viten" på det ironiske, manglende aspektet ved Krav Maga: Man mangler realistiske utprøvingsarenaer. Det MEST optimale, ville vært å trent opp imot et reglement som tillot kamp mot flere. Dette lar seg selvsagt ikke gjøre i virkeligheten - og da er vi tilbake på Påltergeist sin retorikk - at Krav Maga pr.dags dato er en av de beste måtene å gjøre dette på.

Og til debatten vedrørende "ulovelige teknikker", så er det vel ganske klart at "øyestikking" og "biting" er noe som vanskelig lar seg "trenes på" i realistisk sammenheng. Et Vale-tudo regelverk er vel det nærmeste man kommer "realisme" utenom gata selv. Sport er sport - men når sporten er så nærme "gata" som Vale Tudo er - så kan man helt klart trekke klare paralleller når det kommer til realisme og effektivitet.

Er også veldig enig i Påltergeist sitt utsagn om at de "beste" mye trolig befinner seg innen det profesjonelle kampsportsegementet.

Dog handler selvforsvar mye om det mentale. Og det krever mental tøffhet å gå inn i et bur. Noe som sikkert ikke er dumt i forhold til å være mentalt sterk i en selvforsvarssituasjon.

Slik jeg ser det idag, er fullkontaktstrening det som gir den beste basen for selvforsvar. Krav maga og/eller andre RBSD-systemer fungerer som et bra supplement.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!