Skrevet av Emne: Når skal man spise?  (Lest 1751 ganger)

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Når skal man spise?
« : 11. mai 2008, 19:45 »
det er jo selvfølgelig mange meninger om når man skal spise, og alle mennesker må vell finne sin rytme..  jeg vet om flere som driver med kroppsbygning, som inntar så å si all næring på ettermiddagen..
altså fra feks 16.00 og uttover.
så spørsmålet mitt er da hvorfor?
når liker kroppen og musklene dine best at du inntar næring for å få en mest mulig anabol kropp?
jeg er ute etter å få svar fra noen som vet va de driver med..

ikke svar bare når du er sulten, eller spis 6 måltider om dagen osv osv.

leste feks noe i en artikel:

"Forbrenningen i kroppen er høyest om morgenen og utover formiddagen. Derfor bør hovedmengden av energiinntaket legges til denne tiden. Spiser du ikke nok tidlig på dagen, kan du igjen havne i en katabol tilstand, med negativ nitrogenbalanse"

det er spesielt den siste setninga som jeg spør om her

mvh, Johan


Utlogget PhilLynott

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 039
  • Honnør: 173
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 039

Sv: Når skal man spise?
« #1 : 12. mai 2008, 01:09 »
Jeg har tenkt mye på det samme i det siste. Det fenomenet der folk spiser fra 4 og utover heter intermittent fasting. Søk det opp på google, eller gå til www.leangains.com.

Selv har jeg begynt å tenke på det fra et evolusjonsteoretisk ståsted. Om man tenker på en dag i livet til våre forfedre (jeger og samler-tiden), så ville det vel ha blitt noe sånt:
Stå opp, og kanskje spise litt bær, frukt o.l. (samler).
Utover dagen var det vel på tide med jakt, og etter fysisk anstrengende aktivitet (tilsvarende trening) i form av jakt, ble byttet felt, og så var det bare å hive innpå (proteiner, og brorparten av kcal for den dagen).
Så til sengs.

Dette kan være bare tull, men ikke avskriv det helt. Så det jeg sier er at en god frokost med karbohydrater, og videre et proteinrikt måltid etter trening inneholdende brorparten av kcalene for den dagen er kanskje slik vi spiste i tusenvis av år, og dermed er det slik kroppen vår er vant med å få inn næring. Altså er det slik vi nyttiggjør næringen best, og ergo den optimale måten å spise på.
Dette er ikke vitenskapelig bevist (som jeg vet), bare en hypotese jeg legger frem her og nå.
Thin Lizzy!
BP: 128
KB: 150
ML: 180

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Når skal man spise?
« #2 : 19. mai 2008, 09:10 »
Forbrenningen er like høy gjennom hele døgnet, med en bitteliten peak om mårran..men ubetydelig forskjell. Mao, artikkelen er missvisende. Kroppen bruker mellom 6 og 8 timer på å absorbere all næringen fra tarmen, og selv da kan det gå enda noen timer før man kommer i en katabolsk fase. Så du er ikke katabolsk når du våkner om mårran hvis du har spist kveldsmat, og du kickstarter IKKE forbrenningen med frokost. Du kan derfor i teorien spise når du vil på døgnet, det eneste som betyr noe for vektreduksjon eller vektoppgang er forholdet mellom antall kcal inn og antall kcal ut.
Sa brura

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Sv: Når skal man spise?
« #3 : 19. mai 2008, 21:53 »
alt dette er jeg fullstending klar over, men uansett takk for svar:)
har lyst å finne den ultimate "dietten" hvis du kan kalle det det..

det er derfor jeg feks spør hvorfor mange store byggere inntar all sin mat etter 16.00.
de må jo ha en plan bak dette, må de ikke det?
'så jeg spør igjen, hvorfor er det slik at de innat all maten på kvelden, eller noen spiser kun et måltid.. de må jo ha en formening på hvorfor de mener dette er best:)

likte svaret ditt Lynott, kanskje det ligger noe sannhet i det?!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!