Skrevet av Emne: Mrlee jumping around + Mantis stance trening (video)  (Lest 1654 ganger)

Utlogget mrlee

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 137
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 137

  • Elvis has left the building.....
Jepp, jeg fortsetter med flere videoklipp, så får vi tro at noen finner interesse i det vi bedriver her, he he!

Først ut er et lite klipp jeg rett og slett har kalt "Jumping around", og her gjør vi nettopp det, trener spenst i trapper. Det er forskjellige typer hopp, og for den som liker litt selvpining, så anbefaler jeg at dere får med dere slutten av filmen... Den øvelsen der er helt i grenseland til tortur eller selvskading, haha! Smiley

Enjoy!

http://www.youtube.com/watch?v=91aeFiPmsaI

Neste videoklipp er nok spesielt interessant for de som trives med kinesiske, tradisjonelle stilarter. Her går undertegnede pent og rolig gjennom de grunnleggende posisjonene/stillingene i Praying Mantis, slik det trenes hos Oslo Wu-Tan. Når man går dette slik det skal gåes, så står man statisk og bom rolig i "8 pust" i hver stilling, dvs. 40-60 sekunder i hver posisjon. Det høres kanskje ikke så voldsomt ut, men dette er VELDIG tung trening, langt verre enn man kan forestille seg, he he!

Man kan også velge å kjøre "Horse stance" mellom ALLE de andre stillingene, og dermed blir det enda tøffere og en enda lengre økt.. En normal stance trening økt (for meg...) tar ca. 20-30 minutter, alt ettersom dagsform..

Mange lurer sikkert på hva denne type "stående bom rolig" trening har for noe effekt, men den har mange gode bivirkninger, og det kan jeg evt. komme tilbake til hvis det er interesse for det.

Her er ihvertfall klippet:

http://www.youtube.com/watch?v=K-djLZAvK6c

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Jeg er interessert. Hvilke "effekt" eller "bivirkninger" har det?

Utlogget mrlee

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 137
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 137

  • Elvis has left the building.....
Ok, stance-trening gir flere "typer" effekt. For det første, det sier seg selv at det gir sterkere og mer stabile bein, siden det er relativt tung, statisk trening det er snakk om.

Treningen er også en form for "intern" trening, på linje med meditasjon, Qigong etc. Man forsøker å få til en følelse av "grounding", dvs. sterk bakkekontakt. Dette fordi kraft man evt. legger i slag eller spark, starter i fra "bakken" av, så god bakkekontakt er essensielt. Samtidig som man forsøker å "grounde" seg, så forsøker man også å slappe av, spesielt i overkroppen. Innen Kung Fu vil man ha en myk, elastisk og dynamisk overkropp, minst mulig tensjon og spenninger. Dette fordi man vil bringe kraften FRA beina, opp igjennom overkroppen og ut i armene/hendene (ved evt. slag), og hvis overkroppen er hemmet av stive, harde muskler og masse spenninger, så stopper kraften i disse musklene og kommer ikke frem dit den skal.

Videre trener man også på å "koble" hele kroppen til 1 enhet, dvs. at når man først beveger seg, så beveger HELE kroppen seg, og ikke "bits and pieces". Stance treninga er fin her, fordi man sakte og pent trener på akkurat det når man skifter fra den ene posisjonen til den andre.

På et litt høyere nivå kan man også legge inn pusteteknikker her, og sende pusten til forskjellige "punkter" på kroppen, slik at avslappningen, strukturen og posisjonen blir ENDA bedre. Dette, kan man si er Qigong for Kung Fu utøvere.

Og stillingene, posisjonene finner man jo også igjen i kampteknikkene (i forskjellig grad), og de fleste av posisjonene er også assosiert med visse teknikker, takedowns osv. Når man står og holder disse statiske posisjonene så jobber man også inn stilens "flavour" inn i kroppen, og Mantis har jo en distinkt "flavour", og da er det ekstremt viktig at fotarbeidet og posisjonene er riktige. Er de ikke det, vil det jo heller ikke se ut som Mantis..

Men for meg personlig er det viktigste med denne treninga at den bygger kraft, masse kraft. Smiley Man blir sterk, stabil og faktisk også eksplosiv og kjapp (tro det eller ei). Grunnen til at man blir eksplosiv og kjapp med en slik type trening er fordi at man lærer å slappe av og "strekke" kroppen når man står i posisjonene, og som vi vet, en avslappet kropp beveger seg raskere enn en kropp som er anspent.

Mange vil sikkert argumentere for at disse "effektene" kan man få ved å trene andre ting også, og det kan man sikkert, men stance trening har vært selve grunnstenen i de fleste Kung Fu stiler opp igjennom mange hundre år, og det er det fortsatt. Jeg synes også den typen trening gir meg mer og bedre resultater enn det f.eks. vekttrening gjør, som jeg føler bare gjør meg "stiv" og "spent" i muskulaturen, noe man IKKE vil være innen Kung Fu.

Vi trener selvfølgelig på mange andre måter også, men stance trening er "grunnmuren" i treninga, ikke så mye for å bygge fightingteknikker, men mer for å gi et grunnlag som disse fightingteknikkene kan brukes fra. Stabile, sterke bein, en avslappet, myk og dynamisk overkropp, en kropp som beveger seg som 1 enhet, i tillegg kommer det også andre effekter, viljestyrke, tålmodighet, man regulerer pusten, meditasjonseffekten osv.

De fleste som IKKE trener Kung Fu eller har noen erfaring med stance trening, ser sjelden verdien i det, men DET får så bare være. Vi som trener det, er ihvertfall sikre at det gir den ønskede effekten man vil ha fra treningen.

Dette er noen av de fordelene man har ved å trene stance-trening. Smiley eller "eating bitter", som man også sier....

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

takk for svar. Men jeg fikk dessverre ikke mye ut av dette svaret. Det var mye prat og lite innhold imo. Jeg kan kanskje prøve å stille et bedre spm: Hva får du ut av slik trening? Prøver du å svare: "Kroppen blir mer egnet til Mantis/Kung fu?". Det var iallefall slik jeg forstod svaret og det virker logisk.

Utlogget Krollo

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 772
  • Honnør: 64
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 772

Så på filmen og la merke til en ting:
Han tassen i hvit t-skjorte driver å lurer seg unna jo.
"Da tar vi 5 hopp til" -Mr lee
Han hoppet bare 2-3! Er det ikke slik at mindset, psyke, indre kontroll (kall det hva du vil) er en essensiell del av Kung-fu og alle andre stilarter?

THAI CHI HAN I TRYNET!
Stats:
19 år
178cm
85kg


Loggbok!


Bildeprofil

Utlogget mrlee

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 137
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 137

  • Elvis has left the building.....
Så på filmen og la merke til en ting:
Han tassen i hvit t-skjorte driver å lurer seg unna jo.
"Da tar vi 5 hopp til" -Mr lee
Han hoppet bare 2-3! Er det ikke slik at mindset, psyke, indre kontroll (kall det hva du vil) er en essensiell del av Kung-fu og alle andre stilarter?

THAI CHI HAN I TRYNET!

He he, han er nok en "slow starter". Han gjorde de 5 hoppa, men var litt treg i oppfattelsen ja. Smiley

Utlogget mrlee

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 137
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 137

  • Elvis has left the building.....
takk for svar. Men jeg fikk dessverre ikke mye ut av dette svaret. Det var mye prat og lite innhold imo. Jeg kan kanskje prøve å stille et bedre spm: Hva får du ut av slik trening? Prøver du å svare: "Kroppen blir mer egnet til Mantis/Kung fu?". Det var iallefall slik jeg forstod svaret og det virker logisk.

Ja, det er nok noe i den retning jeg forsøker å si. Siden Kung Fu/Mantis er ganske forskjellig fra f.eks. TKD, Karate, Boksing osv., så trener man også anderledes, og der kommer bl.a. dette med Stance trening inn i bildet. Når DET er sagt, så vil jeg nok si at stance trening OGSÅ kan ha nytte for flere stiler enn bare Kung Fu. Smiley

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Ok. Takk for svar :-)

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!